Äiti pitää pannassa

V*ttuuntunut

Olen siis 18-vuotias nuorimies, joka joka on oottanut täysi-ikäseksi tulemista jo jonkun aikaa. Mutta lähiaikoina äiti on osoittautunut melkoiseksi kiusaksi. Ostin yhtenä päivänä kaksi karjalaa perjantai-iltaa varten. Äitini kävi tutkimassa minun kirjahyllyä, jota se aina välillä käy katsomassa etten piilottele siellä mitään sopimatonta. Kun huomasin, että karjalani olivat kadonneet, kävin kysymässä vanhemmiltani tietävätkö ne mitän asiasta. Äiti sanoi, että vei ne pois ja kaatoi VIEMÄRIIN, koska minun on kuulemma turhan aikaista juoda alkoholia. Onkohan tämä nyt ihan oikein..? Tämä ei ole ainoa juttu, vaan hän kieltää minua myös menemästä minnekkään baariin, perustellen asiaa minun liian nuorella iällä. Mielestäni 18-vuotiaana pitäisi kuitenkin olla sillä tavalla vapaa vanhemmistaan, etteivät ne koko ajan valvo mitä teen.

13

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      Jonka leipää syöt, sen lauluja laulat.

      • rintsikkatyttö 13v

        Lauluni laulan sulle!


      • Keskustelua äidin ka
        rintsikkatyttö 13v kirjoitti:

        Lauluni laulan sulle!

        Ymmärrän tunnettasi. Joskus se äidinrakkaus sumentaa normaalin järjen. Jokainen vanhempi haluaa lapselleen parasta. Kun katsot ympärillesi, niin huomaat varmaan sen juoppojen lauman ja harva äiti toivoo varmaan toivoo omaa lastan niiden joukkoon. Toki sinun kohdallasi tuskin on sitä vaaraa.

        Avoin keskustelu äitisi kanssa ja lupaus elää hyväksyttyä normaalia elämää, saattaisi laukaista tilanteen. Luottamus on kaiken a ja o. Oletko kenties joskus antanut aihetta epäilyihin?????

        Itse toki käytän myös alkoholia. Tunnustan, että minullakin on alkoholiongelma. Tykkään viinasta, mutta en taas tykkää humaltua, niin käyttö jää vähäiseksi.
        Jos suomalaiset oppisivat juomaan paljon paljon vähemmän, niin säästyisi yhteiskunta ja miehet, naiset ja lapset monelta murheelta. 3-5 annosta iltaa kohti antaa hyvän ja rentouttavan nousuhumalan, mutta ei aiheuta tappeluita ym. muita harmeja itselle eikä muille.


    • 70+ mies.

      pysy vaan kakara kotonas.

      ihan oikein tekee äiti.

      elämässä kyllä riittää aikaa rellestää mutta nettikakaroilla on aina kiire

      • 70+ kossumies.

        "Tämä ei ole ainoa juttu, vaan hän kieltää minua myös menemästä minnekkään baariin,"


        joo älä mene baariin, teitä pikkulapsia pyörii siellä ihan liikaa nykyään muiden aikuisten 30 tiellä.


    • justiinsaajuu

      Ymmärrän jos vahemmat kieltää juomisen alaikäisenä mut siin vaihees ku on 18, nii turhaa siihen on enää puuttua. Meinaakohan sun äitis tulla intissäkii iltavapaal tarkistaa ettei oo tuoppii kädes.

    • Jalaa1

      Mutsis ei voi sua ikuisesti vahtia, ja sit kun oot 18, niin ei voi vedota edes alaikäisyyteen. Joillekkin vanhemmille se alkoholi tuntuu olevan hirveä tabu. Omille vanhemmille se ei koskaan ole ollut. Itellä ei ollut hirveää hinkua ennen aikuisikää ruveta ottamaan kuppia. Kotona asuessani se ei ollut ongelma jos otin kaljaa kotona, tai tulin kännissä kotiin baarista. Aina tuli tiedettyä ne omat rajat, kuinka paljon kärsi ottaa.

    • 6+14

      Äitisi kannattaa näköjään Suomeen yhtä tiukkaa alkoholilakia kuin USAan (K21).

    • azyzz

      Lain mukaan saat ite päättää mitä teet sun elämälläs ku täytät 18 ja ei se juominen paha asia ole, jos sen pystyy kontrolloimaan. Sano äitilles et jos et saa kokeilla uusia asioita itsenäisesti, nii et koskaan tuu itsenäistyyn tai osaa hoitaa asioita yksin ilman että äitis on vieres. Pahimassa tapauksessa muuta pois, sitä ne ei voi enää estää.

    • ...voi voi parkaa. "Äitini kävi tutkimassa minun kirjahyllyä, jota se aina välillä käy katsomassa etten piilottele siellä mitään sopimatonta."

      Määrittele sopimaton. Käsittääkseni sopimaton on uhtäkuin laiton, tai yleistä pahennustakerättävä. Ja alkoholi on suhteelisen suosittua edelleen.

      Toisenkin voit pyyttää vanhempiasi lopettamaan turhan niuhottamisen jos 18v. ihminen vetää pari kaljaa niin sehän onkin sopimatonta. Tai voit pyytää heitä poistumaan huoneestasi, tai kaataa vasta painoksi heidän viinat alaslavuaarista. Tai josset haluu totetaa nuita niin siinä tapauksessa suosittelisin keksimään paremman konstin tai opettele piilottamaan pullot paremmin tuskin kirjahylly on ainoa kaluste huoneesas.

      Ja tuskin tarvitset lupaa ulos menoa varten eli ylös, ulos, ja lenkille poika. Eikä varmaan haittaa ole jos otat henkarit mukaa. Vai mitä? Baari kierros käy näppärästi siinä sivussa kunhan muistat, että joissain baareissa on korkeampi ikäraja.

    • Sillein se on

      Niin kauan kuin asut vanhempiesi luona. Heillä on varmasti oikeus sanoa siihen tuodaanko heidän kotiinsa sinun toimesta alkoholia. Myös siihen käykö heidän asuntonsa asukkaat kapakoissa.

    • jep, äidit ovat paskoja.

    • huh21

      Kannattaa sanoo, että ottais sen pannan pois, kun se saattaa oikeesti painaa kaulaa..
      Soita eläinsuojeluviranomaisille hakemaan sun mutsis takas mun luo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      252
      2463
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      186
      1572
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1396
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1123
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1119
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      219
      993
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      885
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    Aihe