Onkohan suurin syy miksi moni ei uskalla kokeilla Linuxia niin on juuri nämä käskyt ja erilaiset komennot eikä löydy ajureita ym.. ei ole hajuakaan,
jospa joku asiantuntija selittäis onko se Linuxin käyttö niin vaikeaa kuin luullaan/luulen, siis mielellään voisin kokeilla vaikka mandrake10 josta olen jotain tietoa etsinyt, vaikuttais aika toimivalta.
Linuxin pelko?
12
1115
Vastaukset
- höh..
Kuka sanoi ettei uskalla? 98% Linuxia kokeilleista ovat palannet Windowsin pariin. Itsekin kokeilin varmasti yli 20 eri Linux distroa/versiota, ja edelleen käytän Windowsia. So ? Linux ei vain ole tarpeeksi hyvä minulle, ja monelle muulle.
- uskaltanut
...kokeilla sitten kuitenkaan ?
>Linux ei vain ole tarpeeksi hyvä minulle...
Ja kuitenkin käytät Windowsia :) - mindfuck
ja mistä sait tämän 98%???
Onko joku lähde josta tämä prosentuaalinen luku on lähtöisin vai heitikö sen ihan omasta vaistosta?
Jos omasta vaistosta niin millä edellytyksellä osaat arvioida asiaa?
Oletko kenties jokin todella suuren IT-alan tutkimusta tekevän yrityksen tutkimuspäälikkö ja paneutunut asiaan kunnolla vai oletko vain tavallinen "harrastaja" joka on omistanut tietokoneen pari vuotta ja käyttää sitä pääasiassa pelaamiseen, leffojen katseluun (DivX lataukset kazalla jne.) netti surffailuun yms.
kumma vain että omasta tuttava piiristä, joka koostuu pääasiassa atk-alan ammattilaisista ja todellisista atk-harrasatijsta jotka ovat touhunneet tietotekniikan kanssa aina sieltä 80 luvulta asti, se 98% on päätynyt Linuxiin aikansa tapeltuaan Windowsin kanssa. WinXP ja uudet officet olivat se lopullinen niitti.
- mindfuck
Linux ei ole sen vaikeampi kuin Windowskaan. Kysymys on ehkä siinä että ihmiselle joka on käyttänyt Windowsia vuosikaudet on jäänyt windows selkäytimeen . Nyt kun eteen tulee aivan toisenlainen järjestelmä jota ehkä pitäs hieman opetellä käyttämään niin sitten ei kiinnostakkaan ja haukutaan huonoksi.
Mandrake10 voi olla hyvä. En ole sitä kokeillut koska olen käytäänyt aina RedHatia ja nykyisin Fedoraa.
Mitä olen kuullut niin toi mandrake on todellakin helppo asentaa ja käyttää. Kokeilin Mandrakea joskus vuosia sitten ja se oli jo silloin edityksellinen varsinkin mitä tule asennukseen.
Itse olen täysin tyytyväinen Fedoraan ja en aio vaihtaa muuhun distroon tai takaisin Windowsiin.
Ajureita löytyy nykyään yllättävän hyvin ja kyllä ne komennotkin alkavat sitten pikkuhiljaa sujua. Maailmalla on jokin outo käsitys että tietojenkäsittely on pelkästään kuvakkeiden naksuttelua hiirella. Friikkiä ja pelottavaa.
Microsoft on tehnyt siinä hyvää työtä että on saanut aikaan suuntauksen jossa tietokoneen käyttö on saatu helpoksi. Haittana vain se että nyt ihmiset eivät enää halua opetella uutta. Jos jokin asia ei tapahtu kuvaketta nauksauttamalla niin sitä ei sitten se on huono asia ja sitä pitää välttää.
Käytän tietokonetta noin 14H päivässä ja käytän Linuxa. En ole koskenut tuohon kummaan konsoliin tai kuten windowsmaailma sen tuntee, komentokehottteeseen yli viikkoon.
Joten ei niitä kummia komentoja sinne tarttee olla koko ajan kirjoittelemassa.
Ja tähän mennessä ei ole tullut vielä ongelmia ajureiden kanssa.
Kaikki toimii. Kahden näytön tuki Radeon näytönohjaimessa, dvd - rw asema, usb muistitikku, HP laserjet 2200 DN verkko tulostin, äänikortti, kaikki.
Olen itse sitä mieltä että Linux sopii todellisille atk-harrastajille ja it-alan ammattilaiselle.
Nykyään atk-harrastaja sana on hämärtynyt koska jokainen joka omistaa tietokoneen luulee olevansa atk-harrastaja. (harharharhar)
..so not..
Ja miksi pelottaa. Jos kokeilet Linux vaikka kuukauden niin tuskin se sun elämää pilaa mitenkään. (Vaikka muut tahot niin väittävätkin)
Joten tee näin!
Asenna se mandrake10 koneellesi. Kokeile sitä täysi kuukausi. Jos et jotain osaa, opettele.
Mutta kokeile kuitenkin sitä se täysi kuukausi.
Kuukauden päästä huomaat että tiedät tietokoneestasi enemmän ja olet oppinut paljon uutta asiaa tietojenkäsittelystä. Voit sitten tulla kertomaan kokemuksistasi tänne.
Ja sitten voit päättää palaatko windows maailmaan vai jatkatko Mandraken käyttöä. Ihan sinun oma valinta.- Niinkö?
kyllä asiaa, ja pistää ajattelemaan enemmän Linuxia käyttiksenä, olen ehkä hidas kaikkeen uuden perään mutta suuntana on Linux ennemmin tai myöhemmin. ;)
- G'Kar
Pidän kyllä Linuxista, mutta ei se silti ole yhtä helppo kuin Windows. Tavallinen arkipäiväinen käyttö toki on yhtä helppoa, mutta en ole koskaan törmännyt Windows-ohjelmia asentaessani mihinkään täyttämättömiin riippuvuuksiin.
Olen kokeillut kolmea Linuxia (RedHat, Mandrake ja Debian), joista Mandrake on ainakin minusta paras, koska se on helpoin. Mielestäni se sopisi ainoaksi käyttöjärjestelmäksi tavallisille ihmisille, jotka käyttävät tietokonetta, mutta eivät harrasta sitä. Maailma on täynnä tietokoneen käyttäjiä, jotka osaavat surffailla netissä, lukea sähköpostin ja kirjoittaa ehkä jotain pientä tekstinkäsittelyohjelmalla. Jos he jotain pelaavat, niin pasianssia. Kun joku heille kerran laittaisi Linux-koneen pystyyn, siitä ei tarvitsisi sen jälkeen enää juurikaan huolehtia. Ei olisi ongelmia esim. viruksista.
Valitettavasti, jos harrastaa jotain vähänkin erikoisempaa, Linux ei riitä. Minä esimerkiksi harrastan musiikkia ja kirjoitan orkesterillemme nuotteja puhtaaksi tietokoneella. En ole löytänyt mitään pätevää nuotinkirjoitusohjelmaa Linuxille. Jos joku tietää sellaisen, niin kertokoon heti. - törmäilyä
G'Kar kirjoitti:
Pidän kyllä Linuxista, mutta ei se silti ole yhtä helppo kuin Windows. Tavallinen arkipäiväinen käyttö toki on yhtä helppoa, mutta en ole koskaan törmännyt Windows-ohjelmia asentaessani mihinkään täyttämättömiin riippuvuuksiin.
Olen kokeillut kolmea Linuxia (RedHat, Mandrake ja Debian), joista Mandrake on ainakin minusta paras, koska se on helpoin. Mielestäni se sopisi ainoaksi käyttöjärjestelmäksi tavallisille ihmisille, jotka käyttävät tietokonetta, mutta eivät harrasta sitä. Maailma on täynnä tietokoneen käyttäjiä, jotka osaavat surffailla netissä, lukea sähköpostin ja kirjoittaa ehkä jotain pientä tekstinkäsittelyohjelmalla. Jos he jotain pelaavat, niin pasianssia. Kun joku heille kerran laittaisi Linux-koneen pystyyn, siitä ei tarvitsisi sen jälkeen enää juurikaan huolehtia. Ei olisi ongelmia esim. viruksista.
Valitettavasti, jos harrastaa jotain vähänkin erikoisempaa, Linux ei riitä. Minä esimerkiksi harrastan musiikkia ja kirjoitan orkesterillemme nuotteja puhtaaksi tietokoneella. En ole löytänyt mitään pätevää nuotinkirjoitusohjelmaa Linuxille. Jos joku tietää sellaisen, niin kertokoon heti.> koskaan törmännyt Windows-ohjelmia asentaessani mihinkään täyttämättömiin riippuvuuksiin.
Osaatko arvata miksi ?
Siksi koska Windowsissa ei tehdä MITÄÄN riippuvuustarkastelua !!!
Asennettu softa kyllä pelaa mutta montako muuta heittää toimimasta kun järjestelmässä on uusia versioita .ocx, .vbx ja .dll tiedostoista? Älä yritäkään väittää että et ole törmännyt tähän jos olet vähänkin enemmän winukkasoftia asennellut. - ksym
törmäilyä kirjoitti:
> koskaan törmännyt Windows-ohjelmia asentaessani mihinkään täyttämättömiin riippuvuuksiin.
Osaatko arvata miksi ?
Asennettu softa kyllä pelaa mutta montako muuta heittää toimimasta kun järjestelmässä on uusia versioita .ocx, .vbx ja .dll tiedostoista? Älä yritäkään väittää että et ole törmännyt tähän jos olet vähänkin enemmän winukkasoftia asennellut.>> Asennettu softa kyllä pelaa mutta montako muuta
>> heittää toimimasta kun järjestelmässä on uusia
>> versioita .ocx, .vbx ja .dll tiedostoista?
Juuri tämänkaltaisen ongelman takia jätin Windowsin kokonaisvaltaisen käytön jo vuosi sitten.
En enää saanut codekkeja (videonpurku) toimimaan kunnolla, vaan eri codecpackit kirjoittelivat toistensa yli ja ali, eikä pian XVidit toiminut, eikä moni muukaan. Siispä ... nyt on Debian linux, joka hoitaa kaikki dependencyt kuntoon. - G'Kar
törmäilyä kirjoitti:
> koskaan törmännyt Windows-ohjelmia asentaessani mihinkään täyttämättömiin riippuvuuksiin.
Osaatko arvata miksi ?
Asennettu softa kyllä pelaa mutta montako muuta heittää toimimasta kun järjestelmässä on uusia versioita .ocx, .vbx ja .dll tiedostoista? Älä yritäkään väittää että et ole törmännyt tähän jos olet vähänkin enemmän winukkasoftia asennellut.Kun minulla oli Windows 98 tai ME niin tuo kuvaamasi ongelma tuli kyllä eteen aika useinkin, mutta sen noin vuoden aikana, kun olen käyttänyt Windows Xp:tä tuota onkelmaa ei ole ollut, sen sijaan täytyy kyllä myöntää, että vanhempia Windows (DOS) ohjelmia ei saa Xp:ssä aina toimimaan, ainakaan ilman erikois konsteja.
Asennan kyllä winukkasoftia varmaan viikottain ja Linuxsoftiakin silloin tällöin. Siitä, että keskimäärin Windowsohjelmat asentuvat helpommin ei pääse mihinkään.
En todellakaan ole mikään Windowsin ystävä. Jos kaikki ohjelmat joita tarvitsen löytyisi Linuksiin, siirtyisin siihen kokonaan. - kohta ex-Windowsisti, tulev...
G'Kar kirjoitti:
Valitettavasti, jos harrastaa jotain vähänkin erikoisempaa, Linux ei riitä. Minä esimerkiksi harrastan musiikkia ja kirjoitan orkesterillemme nuotteja puhtaaksi tietokoneella. En ole löytänyt mitään pätevää nuotinkirjoitusohjelmaa Linuxille. Jos joku tietää sellaisen, niin kertokoon heti."Tavallinen arkipäiväinen käyttö toki on yhtä helppoa, mutta en ole koskaan törmännyt Windows-ohjelmia asentaessani mihinkään täyttämättömiin riippuvuuksiin."
Minäpä olen, tai ei niitä windows-puolella riippuvuuksiksi sanota mutta sama asia on se että windows herjaa että puuttuu jokin tietty dll-tiedosto tahi dll-tiedostosta puuttuu jokin tietty funktio jota ohjelma tarvitsisi. Sama asia, eri nimellä/termillä vain.
Komentorivikään ei pelota, itse käyttelen silloin tällöin komentoriviä windowsissakin, johtuneeko muinaisesta dos-pohjastani, silloin kaikki pelitti nimenomaan ja vain ainoastaan komentoriviltä, suuri osa jutuista tehtiin silloinkin komentoriviltä kun jo siirryttiin windowsiin (3.1), ei esimerkiksi tiettyjä operaatioita edes saanut tehdä windowsista käsin (kuten pc tools tai scandisk levynhuolto-ohjelmien ajo ym. operaatiot).
Linux astuu koneeseeni tällä viikolla. Ekat kokeilut on jo tehty kuukausia sitten live-linuxilla, nyt on aika asentaa pysyvästi. Iloitsen jo etukäteen mm. siitä että linuxissa ei ole levyasematunnuksia lainkaan sotkemassa, niistä tunnuksista on joskus jopa harmia kuten sain tällä viikolla huomata windowsin kanssa, windows kun meni pahasti juntturaan vaikka ei sinänsä edes tunnuksetkaan vaihtuneet mutta vaihtui vain toisen levyaseman paikka 1.väylän slavesta 2.väylän masteriksi ja tein kyllä jumpperilla oikean asetuksen tuohon asemaan mutta siitä ei windows pitänyt vaikka levyasematunnus ei edes vaihtunutkaan eli G-asemana pysyi G-asemana. Ei vain suostunut uskomaan että haluan pitää swappi-tiedoston juuri tietyllä asemalla, mulla levyasemat osioitu useaan palaseen, tunnukset C:stä I:hin käytössä. Ja mitä käynnistykseen ja lopettamiseen tulee, se onkin joka päiväistä mielenkiintoa/mieliharmia, kun tuo RedMondin jumalan tuote keksii aina jotain verukkeita jottei tarvitsisi sulkeutua oikein....tai käynnistyä oikein. Puhumattakaan kaikista muista ongelmista joita en jaksa listata.
- Jape
Mulla vaikutti ihan täysin laiskuus siihen, että koneella on tällä hetkellä Linux.
Tarkoitus oli alunperin vain kokeilla Red Hat 9:ä, mutta se sitten jäi koneelle.
Asennus oli helppo ja sen jälkeen oli kaikki tarvittavat toimisto- ja kuvankäsittelyohjelmat koneella. Windowsiin olisi kaikki mahdolliset ohjelmat joutunut etsimään ja asentelemaan, eikä mulla ole sellaiseen oikein motivaatiota.- banaanitohveli
ihan mielenkiinnosta kokelin muutama vuosi sitten sot-linuksia ja se jäi kokeiluasteelle, en paljoakaan tajunnu ja pitipä vielä vintoosakin asentaa uusiks kun meni osiot sekasin :). Uusi yritys sot2003-linuksilla ja vähän paremmin meni, kasa aihetta käsitteleviä kirjoja luettuna niin ymmäris jo pikkusen paremmin pingviinin sielunelämää. Nyt käyttelen mandrakea johon olen todella tyytyväinen mutta haluaisin kokeilla gentoota tai slackwarea. wintoosa on jäänyt melkein kokonaan pois, tosin jotkuu media-tiedostot ei aina tykitä sujuvasti linuksissa joten joskus harvoin pitää pitkinhampain käyttää vintoosaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32721Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062521Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011134Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938