Haluaisin tietää enemmän geronomin ammatista ja koulutuksesta.Olen etsinyt tietoa netistä mutta haluaisin kuulla opiskelijoiden kokemuksia ja mietteitä...
Kannattaako lukio pohjalta hakea vai pitäisikö olla terveydenhuolto alan tutkinto? Millaisia aineita opiskellaan(esim)? Millaisiin tehtäviin tarkalleen voi työllistyä?
Olen kiitollinen, jos joku opiskelija vaivautuu vastaamaan:) Kiitoksia siis jo etukäteen!
Geronomi
2
506
Vastaukset
- tyttö
Hei!
voin kertoa koulutuksesta sen mitä tiedän...
...Geronomit ovat sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita, joiden koulutuksessa painotetaan molempia aloja. Koulutus antaa laaja-alaiset valmiudet vanhustyön asiantuntijana sosiaali- ja terveydenhuollon eri tasoilla. Geronomi voi toimia eri järjestöjen palveluksessa tai vanhuspalvelujen tuottajana.
Tottakai lukiopohjalta voi hakea, mutta ei terveydenhuollollinen pohjakoulutus ole haitaksi. Jokaisen oma valinta!
Tietääkseni he opiskelevat esimerkiksi sosiaalipolitiikkaa, terveyspolitiikkaa, vanhustyön johtamista ja kehittämistä, hoitotyötä, sosiologiaa, filosofiaa, kieliä, taloutta, luovia menetelmiä, eettisiä juttuja sekä moia muita juttuja.
Olen kuullut, että geronomeja on hoitotyössä (entisen koulutuksen pohjalta), avopalveluohjaajina, projekteissa, vanhainkodin johtajana, kotipalveluohjaajina ja sosiaaliohjaajina.
Koulutus on uusi ja tuntematon vielä, mutta heitä varmasti tarvitaan tulevaisuudessa, kun vanhuksia tulee suuria määriä. Tietääkseni heitä ei koulututeta muuta kuin Seinäjoella ja Helsingissä. Seinäjoella on suomenkielinen koulutus ja Helsingissä englanninkielinen.
Kysy lisää, jos jäi epäselväksi tai ota yhteyttä noihin AMK-kouluihin.- kyselijä
Tuossahan se tulikin tiivistettynä, eli kiitoksia oikein paljon:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840