Mitä toimintaterapeutti tekee käytännössä

Utelias Harri

Hei,

Mitä toimintaterapeutti tekee työkseen -siis ihan käytännön esimerkkejä. Mikä ero sillä on mm. fysioterapiaan?

14

7151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jenni

      oon vähän seurannu sivusta toimintaterapeutin töitä, siis sairaalassa kun olen itsekkin töissä...niin esim.meillä toimintaterapeutti opettaa potilaita syömään(halvauspotilas) hommaa oikeanlaisia apuvälineitä ruokailuun, pukeutumiseen jne. Ohjaa pesuissa, nykyään on siis monenlaisia apuvälineitä eri asioihin, niinkuin edellä mainitsin, eli ruokailuun, peseytymiseen, pukemiseen, kaikkiin päivittäsiin toimintoihin...näissä ainakin opastaa.Mutta tää oli tosi suppea vastaus,joku alan ihminen osaa kertoa paremmin.Ja riippuu, et missä työskentelee.

      • ttt

        Olen myös toimintaterapeutin työstä kiinnostunut! Miten mahtavat työllistyä ja minne? mikä on heidän työssään pääpaino: lapset, vanhukset, vammmautuneet, halvauspotilaat?


      • toi
        ttt kirjoitti:

        Olen myös toimintaterapeutin työstä kiinnostunut! Miten mahtavat työllistyä ja minne? mikä on heidän työssään pääpaino: lapset, vanhukset, vammmautuneet, halvauspotilaat?

        Joo, työllistymispaikkoja: koulut, sairaalat, kuntoutuslaitokset, vanhainkodit yms.Työlisyystilanne on kuuleman mukaan hyvä.
        Pääpaino riippuu siitä mihin itse suuntaa, missä paikassa on töissä. Koulutuksessa annetaan valmiuksia moniin paikkoihin.
        Tuo jennin mainitsema apuvaline on myös osa toimenkuvaa, muta toki vain osa. Ja kaikki asiakasryhmät saattavat tarvita apuvälineitä ja meidän tulee suositella niitä siis perustuen tietoomme kys.sopivuudesta.


    • tt2004

      Moi moi
      Minäpä vastaan ainakin osittain näihin kysymyksiin parhaani mukaan.
      Olen pykipuolelle suuntautunut tt ja meiädn asiakkaiden kanssa käsitellään toiminnan (toiminta= draama, kuvataideryhmät, rentoutus, keskusteluryhmät jne.) kautta elämäntilanteeseen littyviä kiperiä kysymyksiä.
      Tt:n keskeisin työväline on toiminta, ja hän tunteet toiminnan taustalla vaikuttavia tekijöitä. Klassinen esim. on kahvin keitto neurologisen asiakkaan kanssa. Ulkopuolinen voi miettiä että tuolla ne taas vaan sumppi keittelee, mutta tosiasiassa tarkkailen asiakkaan prosesitaitoja. Kahvin keitto on oiva ja kansanläheinen (=asiakkaasta ei tunnu että häntä tarkkaillaan) tapa saada tietoa as. kyvystä selviytyä yksin keittiössä. Tämä on merkityksellistä silloin kun ollaan kotiuttamassa as. kuntoutujakson jlk. ja halutaan varmistaa että hän pystyy toimimaan yksin kotona.
      Asiakasryhmät ovat "vauvasta vaariin".
      Osa tt:sta on kirurgian alalla; hoitavat käsikirurgisten leikkausten "jälkihoidon" (ei vars.haavahoitoa ja siteen vaihtoa), vaan tekevät ortooseja joilla tuetaan käsi sopivaan asentoon jotta esim.hermo saa optimaalisen tervehtymisen ja käsi pysyy lepoasennossa. Tässä siis vain yksi esim.
      Lasten kohdalla tärkeä ryhmä on oppimishäiriöisten lasten arviointi ja kuntoutus, jossa toiminnan avulla harjoitetaan oppimishäiriöön vaikuttavia asioita. Yksi asia voi olla motoriikka, vaikkapa.
      Fyssareiden kanssa tehdään paljon yhteistyötä. Heillä koulutus painottuu karkeammin sanottuna koko kehoon (lihakset, hieronta, teippaukset, tuet jne,, meillä asian ydin on toiminta.
      En toki ole fysioterapian asiantuntija joten tuo jaoittelu oli vain noin karkeasti tehty.
      Tällaista, kysykee lisää.
      Ai niin, palkka on kunnalla mielestäni huono, yksityisellä parempi.Mutta töitä riittää!

    • utelias harri

      Moi,

      Kiitos selventävistä kuvauksista. Ymmäsink oikein, että tt ei kosketa asiakasta, vaan vain katselee (ei hierontaa tms.) kuinka tt sitten tekee esim oppimishäiriöisestä lapsesta diagnosin jonka mukaan tekee terapia suunnitelman? Tieten diagnosointimenetelmät voivat vaihdella kohderyhmästä riippuen, mutta varmasti yhteisiäkin raameja löytyy?? Olen lukenut pkl-tä ja siinä kokonaisvaltaisen ihmiskäsityksen mukaan analyysiä tehdään kuuntelemalla, katselemalla sekä kehoa että toimntaa, haistelu jne.

      • ttttt

        Tuotat tuota...Nyt on menty vähän metsään.
        terapiasuunnitelma perustuu alkutukimuksiin. tutkimukset perustuvat havainnointiin eri tilanteissa sekä osittain testeihin. Suositellaan enemän havainnointia, koska sen kautta saa hyvää tietoa.
        tuo haistelu on niin ylilentoinen juttu, että en voi kun todeta että minä en ainakaan haistele asiakkaitani ja toivon että se on vitsi.
        Kuuntelen ja kekustelen toki, sekä otan huomioon asiakkaan kokonaistilanteen.
        Meillä on viitekshyksiä joiden mukaan toimitaan (taustateoriatieto)jne.
        Toimintatavat vaihtelevat paikoittain, juu.Kyllä me saatamme koskettaa potilasta kun pyrimme laukaisemaan spastisuutta kädestä.


      • utelias h
        ttttt kirjoitti:

        Tuotat tuota...Nyt on menty vähän metsään.
        terapiasuunnitelma perustuu alkutukimuksiin. tutkimukset perustuvat havainnointiin eri tilanteissa sekä osittain testeihin. Suositellaan enemän havainnointia, koska sen kautta saa hyvää tietoa.
        tuo haistelu on niin ylilentoinen juttu, että en voi kun todeta että minä en ainakaan haistele asiakkaitani ja toivon että se on vitsi.
        Kuuntelen ja kekustelen toki, sekä otan huomioon asiakkaan kokonaistilanteen.
        Meillä on viitekshyksiä joiden mukaan toimitaan (taustateoriatieto)jne.
        Toimintatavat vaihtelevat paikoittain, juu.Kyllä me saatamme koskettaa potilasta kun pyrimme laukaisemaan spastisuutta kädestä.

        Haistelu ei itse asiassa ollut vitsi. Analyysiä tehtäessä ei tietenkään työnnetä nenää kenekään iholle vaan havainnoidaan hien haju. hiki on yksi tärkeimmistä eritteistä ja kertoo onko kysymyksessä Liiallisuus, Kylmä tai Kuuma tila.. Ying tai Yang jne.
        Sain sinulta kokonaiskuvan nyt toimintaterapetin työstä. Kiitos sinulle siitä. Valitettavan moni ei todellisuudessa oikein tiedä, mitä kyseinen ammatti ryhmä tekee..


      • ttttttt
        utelias h kirjoitti:

        Haistelu ei itse asiassa ollut vitsi. Analyysiä tehtäessä ei tietenkään työnnetä nenää kenekään iholle vaan havainnoidaan hien haju. hiki on yksi tärkeimmistä eritteistä ja kertoo onko kysymyksessä Liiallisuus, Kylmä tai Kuuma tila.. Ying tai Yang jne.
        Sain sinulta kokonaiskuvan nyt toimintaterapetin työstä. Kiitos sinulle siitä. Valitettavan moni ei todellisuudessa oikein tiedä, mitä kyseinen ammatti ryhmä tekee..

        joo, itsekin kiinalaista lääketiedettä lukeneena tiedän hien ja hajunmerkityksestä hyvinvoinnin tarkastelussa. Mutta miedän työssä se ei varsinaisesti ole ns.pääpainona tai sen alakäsitteenä. Toki voi olla eriäviä mielipiteitä, mutta itselleni ei ole satunut kohdalle.


    • Anonyymi

      Ts toimintaterapeutti ei hiero, ei tee lähetteitä minnekään, ei kirjoita reseptejä,
      ei ole yhteistyössä hoitavan lääkärin kanssa, ei raportopi kellekkään.
      ei taida tehdä kotikäyntejä. Taitaa olla enempi puhuja kuin tekijä

      • Anonyymi

        Kyllä se näpyttelee tietokonetta ja mittaa verenpainetta jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se näpyttelee tietokonetta ja mittaa verenpainetta jne.

        Tarkkailee koko ajan asiakasta ja kirjaa havainnot. Toisin sanoen asiakas on jotenkin tarkkailussa ja on joskus tyytyväinen saavituksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkkailee koko ajan asiakasta ja kirjaa havainnot. Toisin sanoen asiakas on jotenkin tarkkailussa ja on joskus tyytyväinen saavituksiin.

        Jos toimintakykyäsi rajoittaa kivut, siihen toimintaterapeutilla ei ole keinoja. Joskus väkisin yrittämällä kivut ärsyyntyy sietämättömäksi, mutta se ei toimintaterapeuttia haittaa, asiakasta kylläkin. Kyllä kivun hoitoon tarvitaan kivunlievitystä, sitten voi terapiakin onnistua. Eikö monialaisesta tiimistä löydy kivun hoidon ammattilaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos toimintakykyäsi rajoittaa kivut, siihen toimintaterapeutilla ei ole keinoja. Joskus väkisin yrittämällä kivut ärsyyntyy sietämättömäksi, mutta se ei toimintaterapeuttia haittaa, asiakasta kylläkin. Kyllä kivun hoitoon tarvitaan kivunlievitystä, sitten voi terapiakin onnistua. Eikö monialaisesta tiimistä löydy kivun hoidon ammattilaista.

        Joskus näyttää, että tt pääasiallinen tarkoitus henkilökohtaisen edun tavoittelu. Tavoitteen pitää lähteä asiakkaan tarpeista ja mahdollisuuksista. Pitää lähteä siitä, mikä rajoittaa toimintakykyä, ja edetä siltä pohjalta. Näyttää joskus siltä, että toimintaterapeutti suuttuu ja turhautuu, jos terapia ei onnistu toivotulla tavalla. Asiakas kuitenkin yrittää parhaansa, on loukkaavaa jos toimintaterapeutti ei ymmärrä asiakasta.


      • Anonyymi

        Kyllä se ainakin kertoo mitä ei tee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe