ekakertaa istanbuliin vinkkejä

Ista

Hotelli ja alue suosituksia istanbuliin ensikertalaisille matkaaville. Ja vinkkejä viiden päivän reissulle :) Kiitokset

14

522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Derya.

Kehotan lainaamaan tai ostamaan Mondon Istanbul-oppaan. Sen parempaa ei ole.

• Istanbuliin

Minä taas suosittelen lukemaan muutamat nettisivustot asian tiimoilta, koska jokaisella sivustolla keskitytään hieman eri asioihin, siten saat enenmmän asiasta tietoa kuin yhden ainoan oppaan avulla! Istanbulissa on varsin paljon nähtävää ja koettavaa, sen ruokakulttuuri on erityisen rikasta ja maineikasta, paikallinen basaari on must, samoin legendaarinen Hagia Sofia (joka on entinen ortodoksien kirkko, jonka muslimit sittmmin lähes tuhosivat sisältä päin). Muutenkin kaupungilla on niin pitkä historia, että se suorastaan pursuaa vastaavan ajan nähtävyyksiä.

Istanbul on myös Turkin eurooppalaisin kaupunki, ollut sitä jo vuosisatojen ajan, olihan se ennen Bysantin pääkaupunki ja siellä asui suuri kreikkalaisvähemmistö vielä vuosisata sitten (ennen kuin heidät häädettiin pois).

Itse suosittelen sinua aloittamaan lukemisen vaikkapa seuraavalta sivulta:

http://turkki.matkalippu.info/istanbul

• Istanbulilainen

Heh heh Istanbul ei ole Turkin eurooppalaisin kaupunki todellakaan :D ja nää sun vinkit ei kyllä ole sen kummoisia kuin googlaamalla ite selvittäisi! Mutta ensikertalaiselle ehdottomasti Sultanahmetiin, nähtävyyksiä riittävästi kävelymatkan päästä. Ruoka ei ole kovin kummoista vanhan kaupungin alueella ja ylihinnoiteltua (noin niin kuin täällä asuvan kannalta), mutta varmasti maistuu turistille ja joka tapauksessa halvempaa kuin Suomessa. Lautalla kannattaa käydä pyörähtämässä aasian puolella (maksaa bussilipun verran) tai sitten mennä Bosborin risteilyllä. Tosin täällä on jo niin kylmä, ettei risteily varmaan houkuttele. Jos Istanbul vie mennessään ja palaatte vielä tänne, kannattaa sitten lähteä tutkimaan oikeaa Istanbulia, mutta ensimmäisellä kerralla päänähtävyydet riittää :)

• ei toiste

Istanbul on hälisevä, meluisa ja sekasotkuinen kaupunki. Todella rasittava. Sen 5 päivää sitä sietää. Hankalin paikka, missä olen ollut. Mutta olihan se nähtävä, en siis todellakaan kadu. Ei vain tee mieli toista kertaa.

• tykkäsin_kovasti

Juuri se sekamelska teki kaupungista erittäin kiinnostavan. Ja Istanbul on varsin visuaalinen kaupunki, ei sitä turhaan kuvata. Istanbulista löytyy nähtävyyksiä, ostoksia (muualtakin kuin basaareista), laivamatkoja ja hyvää paikallista ruokaa.

Minä menisin kyllä toistekin, vaan kun maailmassa on niin paljon paikkoja, joissa ei ole tullut käytyä ja aika ja rahat ovat rajalliset....ei kannata tuhlata aikaa menemällä samaan paikkaan useita kertoja. Itse olin viikon Istanbulissa.

• reissaja

Kysyn täällä kun en viitti uutta keskustelua alottaa.
      Onko istanbulissa minkään tyyppisiä ruokakauppoja/kioskeja josta saa syömistä? :p lento lähtee takaisin suomeen niin aikaisin ettei aamupalalle kerkeä :/ kysyn ihan siksi etten mistään löytänyt miktään sivulta ja kuitenkin tärkeä asia :D jossain lontoossa tällänen asia on itsestäänselvyys että on,
      mutta vaikkapa roomassa ei näkynyt missään. nyt olisi eritysen tärkeä juurinki em. asian vuoksi :D

• Asioita tietävä

Sattumalta Istanbulissa saattaa olla pari ruokakauppaa ja jokunen ravintolakin niin ettei tarvitse eväitä mukaan ottaa. Kaupungin väkiluku lienee tällä hetkellä noin 16 miljoonaa. Kaikkea sitä uusavuttomat viitsivät kyselläkin.

• ei kaikkitietävä

Olen ollut 7 kertaa Istanbulissa ja majoittunut monessa paikassa. Ei muuten ole helppoa löytää mitään elintarvikekauppaa. Eipä ole juurikaan osunut silmiin, siellä missä on liikkunut tai hotelli ollut. Muissa Turkin matkakohteissa niitä on vaikka kuinka. Olen aina ed. iltana ostanut jostain paribörekiä (piirasta) tms. lentokenttäevääksi, lähinnä simitci-kauppiailta kadulta, jotka ovat myyneet sen rinkelin lisäksi siis muutakin pikkupurtavaa. Asioista tietävältä tuli vähän alentuva vastaus, ei kertonut mitään. Ja kysyjä ei ollut hakemassa aamulla ravintolasta sitä ruokaa. Olemme menossa huhtikuussa taas Istanbuliin, kun Turkish Airlinesillä on liput messutarjouksessa 99 €. Minullekin se aamupala on tärkeä :D Iyi yolculuklar, sitten kun menet, reissaaja.

• Derya.

Tiedoksi vain: Akateemisessa kirjakaupassa näkyy olevan Mondon suomenkieliset (kirjoittajia myöten) kaikki matkaoppaat 9,90 €. Tarjous voimassa helmikuun alkuun asti. Normaalisti 22-29 €. Matkamessujen tarjous oli 15 €.

• sarimaarit69

Olimme viime kesänä 4 päivää Istanbulissa, kaksi lasta mukana. Hotelli oli uudella puolella, Beougly-kaupunginosassa, Zyrich- tms. nimeltään. Ihana paikka! Kuin pikku-Italia! Live-musiiikkia joka ilta tunnelmallisissa pikkubaareissa, 600 m Tasim-aukiolle ja kävelykadulle, jonka tunnela imaisi mukanaan! Päivisin kiersimme vanhan puoken tunnettuja nähtävyyksiä, mutta illaksi palasimme ´sivilisaation` pariin ja nautimme rauhallisesta, vanhan Euroopan tunnelmasta hotelliauleella ja Taksimin kaduilla. Jostain tuolta matkan varrelta löysimme uskomattoman, kapean kujan jyrkkine portaineen, jonka molemin puoilin oli sisustettu tyylikkäitä pubeja ja ravintoloita. Yksi viehättämimmistä paikoista maailmassa - ja olen käynyt suht monissa paikoissa jopa Tallinnaakin kauempana :D Pakko päästä Istanbuliin aistimaan sitä uskomatonta tunelmaa uudestaan. Nimimerkillä: toinen koti Turkin rivieralla

• sarimaarit69

Siis se hotelli oli Zyrich-nimeltään. Katso mm. Matka-lehden viimevuotisia numeroita. Yhdessä niistä on juuri tämän vierailemamme kaupunginosan juttu (tai ihan se viereinen seuraava k.osa on sen niminen, mitä jutussa mainitaan ... alkaa muistaakseni C:llä), uusi., trenditietoisten Istanbulilaisten suosima alue, josta löytyy kaikea kaikille. Nam!

• aijaijai

Istanbul on 15 miljoonan asukkaan suurkaupunki. Kuljimme nähtävyyksiin raitiotievaunulla (T1), johon pitää ostaa erikseen kioskista Istanbul-kortti (matkoja voi sitten lisää ladata pysäkkien automaatilla). Useampi henkilö voi käyttää yhtä korttia, toinen ojentaa vain takanaolevalle kortin, kun on ensin ite päässyt puomista läpi. Ratikat ovat sitten kokoajan täynnä, istumaan pääset tuurilla.

Istanbul-kortit oli muuten loppu kahdesta ekasta paikasta, joten varatkaa aikaa tähänkin hommaan. Jalkakäytävät ovat huonossa kunnossa, joten tasapohjaiset kengät jalkaan ja seuraa välillä katse maassa mihin astut.

Ostoskävelykadun nimi on Istical C. joka alkaa Taksim-aukiolta, josta lähtee myös sellainen vanhanajan ratikka. Kävelykadulla paljon lapsikerjäläisiä, jotka ovat nopeita juoksemaan.

Vanha kaupunki: Sininen moskeija ja Hagia Sofiia sijaitsevat toisiaan vastapäätä (välissä aukio, jonka kävelee hetkessä). Sinisessä moskeijassa otettava kengät pois ja huiveja saa lainaksi naisille. Hagia Sofiassa lentokenttämäinen turvatarkastus, alueella myös siisti vessa, ulkoilmakahvila ja matkamuistokauppa. Ratikkapysäkki Sultanahmet.

Suuri basaari (ratikkapysäkki Beyazit) on parin pysäkin päässä Siniseltä moskeijalta. Basaarissa jaksoimme tunnin verran, tinkimiseen kyllästyi. Löysimme kahvila-alueen basaarin sisältä, turistihinnat. Vessa maksaa 1 TL.

Ostimme eräästä matkamuistomyymälästä postikortit ja -merkit. Hotellilla vasta huomasimme, että myyjämies olikin pyytänyt 2,5 liiran merkistä 3 liiraa. Turkissa tällaiseen kannattaa varautua: hinnat muuttuu koko ajan ja naama vaikuttaa asiaan.

Istanbulissa törmäsimme myös ystävällisiin ihmisiin ja ruoka oli hyvää. Itse kaupunki on hyvin rähjäinen, osa taloista on luhistumistilassa. Paljon kulkukoiria ja -kissoja.

Kaupunkiin kannattaa tutustua ehkä rauhassa ja pikkuannoksina, meille ainakin riitti muutama päivä hyvin. Minimipalkka Turkissa on 300 e/kk, joten arvostavat jos turistit tippaavat.

Sää oli vielä hiukan vaihteleva maaliskuussa (toppatakki oli illalla hyvä, ja päivällä kevättakki olisi ollu hyvä asia). Kahvi oli hyvää.

Istanbul-kortti 10 TL matkat päälle
      Paikalliset syö lämpimän aterian joka hinnaltaan 2-20 TL riippuen sivukujasta.
      1,5 L juomapullo 1.30 TL (hyllyssä tosin luki 0,75 TL)
      Bosporin-lahden risteily halvimmillaan 12 TL/hlö.

• ihanaaaaaa

Siinä tulikin oikein asiallista asiaa! Tuo postimerkkijuttu: jos niitä myydään postintoimiston ulkopuolella, näkyy aina tulevan joku lisä. Viime viikolla 5 tähden hotellissa lisä oli 100 %. Komissio tai mikä lie. Ollaan menossa jo monetta kertaa huhtikuun puolivälissä.

• Matkanaika

Pidän Istanbulin matkaluentoja verkossa reaaliaikaisesti. Matkaluennoilla kerron Istanbulin nähtävyyksistä ja paikoista. Lisäksi saat käytännön vinkkejä mm. kaupungissa liikkumisesta, majoituksesta, ruoasta ja ravintoloista, ostospaikoista ja tapahtumatarjonnasta. Tervetuloa!! http://www.matkanaika.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      5
      2452
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      919
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe