Miten kyseisen kaasarin vahatermostaatti oikein testataan?
Minulla on 87 vanha jetta ja siinä jää huutamaan tyhjäkäynti koneen lämmittyä.
Mitä pitäis kaasarista testata tai korjata?
Kiitos hyvistä vastauksista etukäteen.
pierpurg 2e2 kaasari vw.n
17
4102
Vastaukset
- mäksä
Korjata ei kannata, tulee niin kalliiksi. Vika luultavasti automaatti huikassa jonka pystyy ohittamaan, mutta ryyppy ei tämän jälkeen toimi.
Itse aikoinaan vein auton korjaamolle ja muistaakseni veloitti ko. työstä jotain 5-10€ - vw pappa
vaikuttaa vahatermarin vialta.ei sitä voi testata,muuten kuin vertaamalla keskitapin pituutta uuteen.kylmänä sen pitää olla sisäasennossa eli lyhyt.kannattaa vaihtaa uusi tilalle.kun kaasari on ehjä ja oikein säädetty se toimii kuin ihmisen mieli.
- tietoa
sen tosiaan olla kylmänä sisässä?
Eli toimiikoko se siten että kun se lämpenee niin tappi tulee ulos ja kierrokset pitäi laskea vai?
Jos näin niin entä jos sen ohittaa ja työtää ne vivut sisään jotka tämä vahaanturi pitäs toimiessaan työntää.
Jotkut täällä hehkuttaa johtoja että niissä vika.
Minkalaisia virtoja niihin pitäis tulla?
Ja käynnissä vai virrat päällä vai onko väliä? - kaitsu
tietoa kirjoitti:
sen tosiaan olla kylmänä sisässä?
Eli toimiikoko se siten että kun se lämpenee niin tappi tulee ulos ja kierrokset pitäi laskea vai?
Jos näin niin entä jos sen ohittaa ja työtää ne vivut sisään jotka tämä vahaanturi pitäs toimiessaan työntää.
Jotkut täällä hehkuttaa johtoja että niissä vika.
Minkalaisia virtoja niihin pitäis tulla?
Ja käynnissä vai virrat päällä vai onko väliä?tuleeko kaasarin kyljessä oleviin lattaliittimiin
virtaa!? siis kun virrat on päällä pitäis tulla mielellään 12v mutta ainahan hävikkiä on matkalla! kannattaa myös tutustua http://www.ffp-motosport.com/tuning/pierburg2e2
sieltä löytyy faktaa tietoa! - kaitsu
kaitsu kirjoitti:
tuleeko kaasarin kyljessä oleviin lattaliittimiin
virtaa!? siis kun virrat on päällä pitäis tulla mielellään 12v mutta ainahan hävikkiä on matkalla! kannattaa myös tutustua http://www.ffp-motosport.com/tuning/pierburg2e2
sieltä löytyy faktaa tietoa!tuli pieni virhe http://ffp-motorsport.com/tuning/pierburg2e2.php
- DSG
Vahatermarin tappi on kylmäna pohjassa, lämpimänä (yli 60°C) 10-12mm ulkona. Vahatermarin "iskupituus" heikkenee yleensä vähitellen. Huono termari ei jaksa painaa riittävästi vipua, joka pitää yllä korkeampaa joutokäyntiä lämmitysvaiheessa, jolloin kaasuläppä ei pääse normaaliin joutokäyntiasentoon lämpimänäkään.
Räjäytyskuva tässä: http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E2type.html
Täältä suomenkielisiä ohjeita:
http://www.ffp-motorsport.com/tuning/pierburg2e2.php
Hyvä tietolähde on Haynesin Carburettor Manual, jollainen löytyy hyvästä kirjastosta.
Pierburg 2e2 on monimutkainen kaasutin ja oikein säädettynä toimii kuin ihmisen mieli, kuten "vw pappa" totesi, ja on erittäin taloudellinen. 80-luvun TM:n talvivertailuissa sillä kaasuttimella varustetut autot (VW Jetta, Audi 80) olivat käynnistyvyydessä ja kylmäkulutuksessa (päästöissä) kaasutinautoista omaa luokkaansa ja monessa tapauksessa parempia kuin suihkutusmoottorit.- tietoa
Ajattelin että jos ne vivut laittaa siihen asentoon jumiin niin kuin lämpiessään se vahatermari. niin eikös ne kierrokset laske jos vika on siinä vahatermarissa.
Ei näet huvita ostaa vanhaan romuun niin kallista osaa.
Ja tuo linkki on kyllä luettu parikertaa.
Mutta ei siinä oikein kerrottu miten se ohitus on tehty.
- Dr.No
Vaikee sitä on testata..Otat sen termarin irti ja jos lämpimällä koneella kiekat on edelleen korkealla on sulta aika varmasti mennyt joku niistä piuhoista poikki jotka tulee kaasarin kylkeen..
Ja ryyppyhän ei vaikuta kierroksiin millään lailla..Aut.ryyppyhän näissä ei pelaa juuri ikinä..Voit tarkistaa sen kun otat ilmanputsarin pois ja jos se läppä on koko ajan kiinni vaikka kone on lämmin niin se ei toimi..(Se läppä on heti siinä kaasarin päällä)tässä tapauksessa asennat siihen käsiryypyn..- Jussi
Ohjeellasi ei voi todeta termarin epäkuntoisuutta, koska toimimattomana se nimenpmaan jättää kierrokset korkealle eli muutosta ei tapahdu.
Ei sen testaamiseen paljon mielikuvitustakaan tarvita. Ota kylmästä koneesta termari irti letkuja irrottamatta ja laita kone käyntiin. Jos se toimii, nousee tappi moottorin lämmetessä n. 10mm. Näkee sen toiminnan myös termaria irrottama DSG:n mainitseman vivun liikkeestä lämpiämisen aikana.
"Dr.No:n" asiantuntemukselle en paljon painoa panisi rikastimen toiminnankaan osalta. Yhtä nätisti toimivan käsirikastimen asentaminen kuin automaattiryyppy oikein toimiessaan on, ei ole mikään läpihuutojuttu, eikä ainakaan halvempaa kuin toimimattoman "pulldown"-rasian vaihtaminen ja säätäminen, joka useimmissa tapauksissa on syypää 2E2-kaasuttimen kylmäkäyntiongelmiin. - Dr.No
Jussi kirjoitti:
Ohjeellasi ei voi todeta termarin epäkuntoisuutta, koska toimimattomana se nimenpmaan jättää kierrokset korkealle eli muutosta ei tapahdu.
Ei sen testaamiseen paljon mielikuvitustakaan tarvita. Ota kylmästä koneesta termari irti letkuja irrottamatta ja laita kone käyntiin. Jos se toimii, nousee tappi moottorin lämmetessä n. 10mm. Näkee sen toiminnan myös termaria irrottama DSG:n mainitseman vivun liikkeestä lämpiämisen aikana.
"Dr.No:n" asiantuntemukselle en paljon painoa panisi rikastimen toiminnankaan osalta. Yhtä nätisti toimivan käsirikastimen asentaminen kuin automaattiryyppy oikein toimiessaan on, ei ole mikään läpihuutojuttu, eikä ainakaan halvempaa kuin toimimattoman "pulldown"-rasian vaihtaminen ja säätäminen, joka useimmissa tapauksissa on syypää 2E2-kaasuttimen kylmäkäyntiongelmiin.No ilmaisin ehkä hiukka huonosti asian..Eli selitän tarkemmin..Puhun nyt omasta autostani...Kierrokset huusi 2500 koko ajan, luulin että vahatermari paskana..Otin sen irti kaasarin kylestä, vesiletkut tietty paikoillaan, auto uudestaan käyntiin kiekat huutaa edelleen 2500..Sitten räpelsin johtoja sielt kaasarin kylestä ja kappas kiekat tippu 900..Piuhojen korjaus vahatermari takas paikoilleen..Nyt jos vahatermarikin olisi ollut paskana kiekat olisi noussut uudestaan korkealle..Kyllähän sen liikkuvuuden voi kokeilla paikoillaankin mut olen kuullut että ei sekään aina riitä, jos siinä ei ole tarpeeksi voimaa työntää sitä vivustoo..
Automaattiryyppy oli myös omasta paskana, ryyppyläppä koko ajan kiinni..Polttoaineen kulutus 15l sataselle..vesiletkut ryypynkotelosta irti, ja yhdistin ne toisiinsa..Sit purin ryyppykotelon et siihen jäi vaan se vipu..Samoin pulldown rasia sai lähtä..Ostin käsiryyppyvaijerin maksoi 6e, asensin sen kaasarin kylkeen kiinni käyttäen vanhoja kiinnityspaikkoja ja vaijeri vaan ryyppyvipuun kiinni..Lopuksi vielä laitoin pienen palautusjousen ettei ryyppy jää päälle..Aikaa meni n.1h ja toimii kuin junan vessa, ollut paikoillaan jo 2 vuotta, polttoaineen kulutus kohillaan..
En ymmärrä mitä ihmeellistä tämän "Jussin" mielestä tuossa on...Edullinen vaihtoehto..Tietty jos rahanpaskaa on niin sen kun ostaa kaikki osat uusiksi..Niillä rahoilla ostaa melkein jo korvauskaasuttimen...
Olen jutellut foorumeilla ja en tosiaan ole ainoa joka tuon samaisen on tehnyt..Olen myös kuullut jonkun tekevän jopa silleen että vahatermari on otettu kokonaan pois käytöstä..Käynnistettäessä joutuu vain hieman liputtelemaan kaasua et pysyy käynnissä..Ja kyseisessä autossakin oli käsiryyppy.. - Jussi
Dr.No kirjoitti:
No ilmaisin ehkä hiukka huonosti asian..Eli selitän tarkemmin..Puhun nyt omasta autostani...Kierrokset huusi 2500 koko ajan, luulin että vahatermari paskana..Otin sen irti kaasarin kylestä, vesiletkut tietty paikoillaan, auto uudestaan käyntiin kiekat huutaa edelleen 2500..Sitten räpelsin johtoja sielt kaasarin kylestä ja kappas kiekat tippu 900..Piuhojen korjaus vahatermari takas paikoilleen..Nyt jos vahatermarikin olisi ollut paskana kiekat olisi noussut uudestaan korkealle..Kyllähän sen liikkuvuuden voi kokeilla paikoillaankin mut olen kuullut että ei sekään aina riitä, jos siinä ei ole tarpeeksi voimaa työntää sitä vivustoo..
Automaattiryyppy oli myös omasta paskana, ryyppyläppä koko ajan kiinni..Polttoaineen kulutus 15l sataselle..vesiletkut ryypynkotelosta irti, ja yhdistin ne toisiinsa..Sit purin ryyppykotelon et siihen jäi vaan se vipu..Samoin pulldown rasia sai lähtä..Ostin käsiryyppyvaijerin maksoi 6e, asensin sen kaasarin kylkeen kiinni käyttäen vanhoja kiinnityspaikkoja ja vaijeri vaan ryyppyvipuun kiinni..Lopuksi vielä laitoin pienen palautusjousen ettei ryyppy jää päälle..Aikaa meni n.1h ja toimii kuin junan vessa, ollut paikoillaan jo 2 vuotta, polttoaineen kulutus kohillaan..
En ymmärrä mitä ihmeellistä tämän "Jussin" mielestä tuossa on...Edullinen vaihtoehto..Tietty jos rahanpaskaa on niin sen kun ostaa kaikki osat uusiksi..Niillä rahoilla ostaa melkein jo korvauskaasuttimen...
Olen jutellut foorumeilla ja en tosiaan ole ainoa joka tuon samaisen on tehnyt..Olen myös kuullut jonkun tekevän jopa silleen että vahatermari on otettu kokonaan pois käytöstä..Käynnistettäessä joutuu vain hieman liputtelemaan kaasua et pysyy käynnissä..Ja kyseisessä autossakin oli käsiryyppy..Korvike on korvike!
Riittäähän teitä, jotka ripustavat pakoputkenkin rautalangalla kun alkuperäiset kumilenkit ovat niin kalliita.
Viat nyt vaan tuppaa olemaan korjattavissa niinkuin ajoneuvon valmistaja on ne ajatellut. - vw pappa
Jussi kirjoitti:
Korvike on korvike!
Riittäähän teitä, jotka ripustavat pakoputkenkin rautalangalla kun alkuperäiset kumilenkit ovat niin kalliita.
Viat nyt vaan tuppaa olemaan korjattavissa niinkuin ajoneuvon valmistaja on ne ajatellut.nythän on niin että jokainen päättää kohdallaan itse miten sen rukkelinsa haluaa korjata.ne jotka jotain jostain tietävät kertovat todennäköisemmän vian mikä sitä vaivaa, ja sen poiston sillätavalla että laite toimii taas niinkuin se on suunniteltu toimivan.automaattihuikka on sillätavalla laadittu että se toimii kuskin siihen mitenkään puuttumatta.käsihuikka taas tarvii hiukan asiaan vihkiytymistä,eli korvaa sille mitä se kone vaatii,(lisää vaiko vähemmän).omaan käyttöön voi pelle pelottomat rakentaa ihan mitä lystää.
- Dr.No
Jussi kirjoitti:
Korvike on korvike!
Riittäähän teitä, jotka ripustavat pakoputkenkin rautalangalla kun alkuperäiset kumilenkit ovat niin kalliita.
Viat nyt vaan tuppaa olemaan korjattavissa niinkuin ajoneuvon valmistaja on ne ajatellut.Kyllä minä käytän joka paikassa oikeita osia..Ei siitä ole kiinni!Kaasutin oli poikkeus koska huoltaminen olisi tullut maksamaan toistasataa euroa kaasutin säädättäminen...Sanoivat suoraan varaosaliikkeessä että osta korvaussarja siihen automaattiryyppyyn...Nykyään sitä ei edes enään saa, en silloin ostanut ja patentti piti nyt tehdä..Samoin sanoivat V.A.G:llä että käsiryyppy niin selviät helpoimmalla, siellä oli ihan työntekijä joka oli laitanut omaan G2:seen käsiryypyn. Onhan se selvää että polttoaineen kulutus laskee kun voi itse sen säätää aikaisemmin pois päältä...Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, eihän tuossa muuten puututa oleellisesti kaasuttimen toimintaan..Tismalleen samanlailla se toimii kuin ennenkin, ainoastaan ryyppyä voit säätää käsin...Eikä tuohon tarvitse mikään pelle peloton olla..Tavallinen matti meikäläinen osaa tuon tehdä..
Riittäähän teitä ohjekirjojen mukaan eläjiä...Ei se vanhassa autossa enään päde, osia helvetin vaikee saada ja jos saa maksaa enemmän kuin auton arvo on...Ja jos pikkuisenkaan kyselee VW foorumeilta niin noita käsiryyppy golfeja löytyy suomen maasta melko paljolti...Suurin osa on niitä missä on se oikea korvaussarja ja loput on tehneet kuten minäkin..En minä itse tuota ole keksinyt! - vw pappa
Dr.No kirjoitti:
Kyllä minä käytän joka paikassa oikeita osia..Ei siitä ole kiinni!Kaasutin oli poikkeus koska huoltaminen olisi tullut maksamaan toistasataa euroa kaasutin säädättäminen...Sanoivat suoraan varaosaliikkeessä että osta korvaussarja siihen automaattiryyppyyn...Nykyään sitä ei edes enään saa, en silloin ostanut ja patentti piti nyt tehdä..Samoin sanoivat V.A.G:llä että käsiryyppy niin selviät helpoimmalla, siellä oli ihan työntekijä joka oli laitanut omaan G2:seen käsiryypyn. Onhan se selvää että polttoaineen kulutus laskee kun voi itse sen säätää aikaisemmin pois päältä...Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, eihän tuossa muuten puututa oleellisesti kaasuttimen toimintaan..Tismalleen samanlailla se toimii kuin ennenkin, ainoastaan ryyppyä voit säätää käsin...Eikä tuohon tarvitse mikään pelle peloton olla..Tavallinen matti meikäläinen osaa tuon tehdä..
Riittäähän teitä ohjekirjojen mukaan eläjiä...Ei se vanhassa autossa enään päde, osia helvetin vaikee saada ja jos saa maksaa enemmän kuin auton arvo on...Ja jos pikkuisenkaan kyselee VW foorumeilta niin noita käsiryyppy golfeja löytyy suomen maasta melko paljolti...Suurin osa on niitä missä on se oikea korvaussarja ja loput on tehneet kuten minäkin..En minä itse tuota ole keksinyt!ehkä kommenttini sävy oli liian kriittinen.ajatus oli että alkuperäinen on aina paras vaihtoehto.tietenkin törmäämme siihen tosiasiaan että osien hinta suhteessa auton arvoon nousee kohtuuttoman suureksi,eikä auto parane kuin pieneltä osin.kannatan tietysti kaikenlaista kekseliäisyyttä jolla apu vaivaan saadaan,eikä pelle peloton ole vähättelevä viittaus.luulenpa että maantieteellisellä sijainnilla on osuutta siihen asiaan miten autoja korjataan,eli täällä etelässä eri tavalla kuin ehkä muualla maassa? ehkä muualla korjataan enemmän ja käytetään aikaa siihen,kun meilläpäin pyritään nopeisiin ratkaisuihin,eli uusi osa esim.laturit ja startit korvataan vaihtolaitteilla,eikä vanhoja kunnosteta enää korjaamoilla vaan tehtaissa.
- katsonut
että kaasuvaijeri palautuu kunnolla loppuun saakka. Siihen tulee helposti rasvaa ym likaa. Paina kädellä kaasuvaijerin liikuttaja pohjaan ja rasvaa se.
- tietoa
No otin sen termarin irti ja letkut oli paikoillaan, käytin auton kuumaksi ja mittasin sen tapin pituuden se oli vain 6mm. pitkä.
Eli jos sen pitää olla 10-12mm niin vika taitaa olla siinä.
Ja toiseksi työnsin sitä mekanismia jota vahatermari työntää ruuvarilla, niin kas kummaa auton käynti putosi "normaaliin".
Ja se vahatermari oli tosi hapettunut.
Sitä ei taida mitenkään saada "herkistettyä".
Tai jos jollain on myydä sellainen "sopivasti" niin olisin kiinnostunut.
Ja vielä kiitos niistä vinkeistä jota täältä sain.- DSG
6mm:n työntö ei riitä vapauttamaan kaasuläppää normaaliin joutokäyntiasentoon.
Hapettumisen ei pitäisi vaikuttaa termarin toimintaan mitenkään. Heikkeneminen johtuu yksinkertaisesti termarissa olevan vahan vähittäisestä karkaamisesta tapin ja rungon välistä.
Uusi termari maksaa alle 80€ Motonetissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201757
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy461094Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43964Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50846Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44802Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760