Mikään ei ole niin varaalista kuin omistaa Mac:
Tietoturvatutkijat havaitsivat viime viikolla Mac OS X:ää riivaavan
harvinaisen viruksen. Palomuurin kaatava ja tietoa varastava Renepo-virus
voi aloittaa Maciin iskevien virusten tulvan, varoittaa tietoturvayhtiö
Sophos.
Sophosin mukaan virus on suunniteltu tarttumaan kaikkiin saastuneisiin
järjestelmiin yhteydessä oleviin koneisiin. Myös Openeriksi kutsuttu Renepo
jättää saastuneet koneet avoimiksi uusille hyökkäyksille.
Krakkeri voi varastaa koneelta tietoa, etsiä salasanoja ja asentaa
salasanojen murto-ohjelman JohnTheRipperin.
Sophosin Aasian-Tyynenmeren alueen teknologiajohtaja Paul Ducklin pelkää,
että Renepo voi aloittaa suuremman Mac OS X:n scripting- eli
juonto-ominaisuuksia hyödyntävien virusten hyökkäyksen. Ducklinin mukaan
Bashin kaltaiset Unix-komentotulkit ja vahvat verkkokäskyt voivat aiheuttaa
uhkia Mac-käyttäjille.
- Enää ei tarvitse tietää Macin tiedostomuodoista tai suoritettavista
tiedostoista, koska tuhokoodin voi kirjoittaa skriptiin, Ducklin kertoi
uutispalvelu ZDNet Australialle.
Tietoturvayhtiö Symantecin mukaan Mac OS X:n Norton AntiVirus -ohjelman
käyttävät ovat turvassa Renepolta, jos päivittivät ohjelmansa viime
viikonlopun aikana.
Varo Mac, ota Windows
2
303
Vastaukset
"Bashin kaltaiset Unix-komentotulkit"
Ohhoh, ettäkö komentotulkit uhka sinänsä. Tämä onkin jotain ihan uutta..vain kymmeniä vuosia vanha asia.
"ja vahvat verkkokäskyt voivat aiheuttaa
uhkia Mac-käyttäjille."
Vahvat verkkokäskyt, ovatko ne jotain syötävää vai mitä ?- Mäkkihöperö
Asiasta on tietoakin saatavilla eikä vain vääristeltyjä tai väärinymmärrettyjä huhuja:
http://www.macsanomat.com/nayta.php?id=2418
Joku toinen voisi päätyä toisenlaisiin suosituksiin käyttöympäristöjen suhteen tietäessään tunnettujen, toimivien virusten lukumääriksi:
0 vastaan n. 100000
Kumpikohan on siis "varaalista"?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231205
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89884- 87767
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede19726- 93707
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat281690- 109626
- 32583
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511