ilman saunaa....

höyry

,,,,ei lauvantai tunnu lauvantailta. kovat löylyt ja saunakaljat vilvotellessa

80

438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen miäs
    • Yk.

Juuri noin, paitsi kaljan sijasta käy hyvin raikas kylmä vesi jota itse juon. Sitten lauantain toivotut.

• hexa

Lauantai on kolmen kuuman ilta. Sauna, velli ja kuuma rommi:).

• ...

Sellastahan se keski-ikäisilä monesti on, nuorempana mielessä oli pillu, vanhemmiten sitten keskari ja lenkkimakkara. Mutta tota saunan osuutta en oikein ymmärrä, liittyyköhän se joillain jotenkin seksiin ja sen kaihossa sitten eletään nostalgisia muisteloita lauteilla?

Itellä ei ole lauantairutiineita. Ei ole silleen aikataulutettuja asioita, käyn saunassa, silloin kun käyn, en viikonpäivän tai kellon mukaan. Sama melkein kaikessa, myös seksissä. Kun mun mielestä ihmisen pitää syödä kun nälkä, käydä vessassa kun tarvii jne. Ja onnekseni voin elellä sen mukaan. Olisi erittäin hankala totutella takaisin pakkorytmiin.

Noin sauna-aiheeseen lisää sen verran, mulla on kolme saunaa, kaks sähkösaunaa ja savusauna. Pitkään ollut haaveissa tavallinen puukiukaalla oleva sauna. Sinällään hassua, koitin muistella, milloin viimeksi yleensä käynyt saunassa, ilmeisimmin joskus viime talvena :DDD Nyt mökillä olen pari kertaa lämmittänyt saunaa, että tarkenee paremmin käydä suihkussa, lauteilla en ole käynyt.

Ai niin, keskaria voi myös nauttia muulloinkin, kun lauantai-iltaisin saunan päälle. Käyks kateeksi?

Sauna alkaa olemaan yleisimmin vähän out. Kaupungeissa ihmiset muuttelee saunoja varastoiksi. Noh, sellanen kerrostalosaunan koppero nyt on, mitä on. Ja kaikilla ei tosiaan ole käyttöä saunalle. Mutta varastotilaa tarvitaan aina. Ja sitten on näitä saunapaloja, ihmiset lataa saunan täyteen rojua tai kuivuvia pyykkejä ja joku laittaa epähuomiossa kiukaan päälle. Saunattomat asunnot kysyttyjä, kehnolla saunalla varustetuista asuinnoista ylitarjontaa. Ne nuo kaupunkiasuntojen saunat oli kai jokin suurten loispummi-ikäluokkien lux-idea. Ne kun muutti maalta kaupunkiin ja olivat tottuneet pereytymään pöndellä saunassa, eikä tajunneet, että suihkussakin voi peseytyä. Joka luukkuun piti joku koppero rakentaa, ja nimettiin saunaksi. Käytännössä aina parempi ratkaisu olisi ollut kunnollinen taloyhtiösauna uima-altaineen, olsi säästynyt hitosti neliöitä ja saunomismukavuus aivan toista luokkaa.

=DW=

• hexa

Minulla on vain kaksi saunaa, mökkisauna ja ok-talon sauna. Molemmissa samanlainen kiuas, puulämmitteinen.

Saunon minäkin epäsäännöllisesti, nytkin neljänä päivänä peräkkäin. Kesällä voi olla kahdenkin viikon tauko. Suihku riittää kuumalla.

• vaka vanha

Toi on totta että saunan alamäki alkoi noista huoneistokohtaisista koppisaunoista. Joskus aikanaan kun tuli kerrostalossa asuttua niin niissä oli hyvät talosaunat joissa kävi ihan mielikseen.

• Saunakoppeja juu.
        vaka vanha kirjoitti:

Toi on totta että saunan alamäki alkoi noista huoneistokohtaisista koppisaunoista. Joskus aikanaan kun tuli kerrostalossa asuttua niin niissä oli hyvät talosaunat joissa kävi ihan mielikseen.

Saunavillitys kerrostaloihin alkoin 80 luvulla niin sanotun juppikulttuurin myötä. Jupit kun ostelivat kerrostalolääviä, ne halusivat myös lususta ja tuunata niihin saunoja.
        Ilmiö alkoi noin 1983 ja jatkui läpi 90 luvun. Rakennusliikkeet ottivat asian oikein bravuuri merkikseen ja eipä gryndänneet juurikaan sellaista kerrostaloa missä jokaisessa huoneistossa ei olisi ollut saunaa.

Sittemmin siitä tuli out ja kai asujatkin totesivat että eihän se ole sauna vaan lämpökaappi. Saunallinen yksiö. kaksio, kolmio ei enää myynyt. Nosti asunnon hintojakin tuntuvasti.

Eipä enää monetkaan hingu kerrostalosaunojen perään. Tosiaan, ovat enemmänkin varastotiloja ja vaatehuoneista, nykyisin. Harva enää saunoo.

• saunova.
        Saunakoppeja juu. kirjoitti:

Saunavillitys kerrostaloihin alkoin 80 luvulla niin sanotun juppikulttuurin myötä. Jupit kun ostelivat kerrostalolääviä, ne halusivat myös lususta ja tuunata niihin saunoja.
        Ilmiö alkoi noin 1983 ja jatkui läpi 90 luvun. Rakennusliikkeet ottivat asian oikein bravuuri merkikseen ja eipä gryndänneet juurikaan sellaista kerrostaloa missä jokaisessa huoneistossa ei olisi ollut saunaa.

Sittemmin siitä tuli out ja kai asujatkin totesivat että eihän se ole sauna vaan lämpökaappi. Saunallinen yksiö. kaksio, kolmio ei enää myynyt. Nosti asunnon hintojakin tuntuvasti.

Eipä enää monetkaan hingu kerrostalosaunojen perään. Tosiaan, ovat enemmänkin varastotiloja ja vaatehuoneista, nykyisin. Harva enää saunoo.

"Harva enää saunoo"?

Meillä v.1976 oli jo rivitaloasunnossa sauna.

On se vaan kiva lämmitellä vaikkapa suihkun jälkeen saunan lauteilla ja kuivatella itseään.

Ainakin pari kertaa viikossa pitää ottaa kunnon löylyt.

Varmaan menee kauan ennenkuin saunoista kerrotaan vain museoissa.

• ...
        saunova. kirjoitti:

"Harva enää saunoo"?

Meillä v.1976 oli jo rivitaloasunnossa sauna.

On se vaan kiva lämmitellä vaikkapa suihkun jälkeen saunan lauteilla ja kuivatella itseään.

Ainakin pari kertaa viikossa pitää ottaa kunnon löylyt.

Varmaan menee kauan ennenkuin saunoista kerrotaan vain museoissa.

Sivukommentti.

"Harva enää saunoo". Totta toi on. Nämät kerrostaloasuntoihin tungetut saunan irvikuvat pn karkottaneet erittäin paljon saunasta ihmisiä. Ne vaan yksinkertaisesti on niin kehnoja, että ei niissä ole mukava käydä. Suuret loispummi-ikäluokat keksi koko ilmiön, aikanaan oli yhteissaunoja kaupunkilaisille, nyt niitä ei löydy oikein mistään, tsadissa, kalliossa on yksi. Eikä asiallisia taloyhtiösaunoja ole rakennettu vuosikymmeniin. Lisäksi ihmiset ostavat uusia asuntoja, periaatteella, että 33i tehdä sitten saunaa..

Kunnon löylyt on kyllä ok. Niitä vaan hankala saada- Itsellä tosiaan kolme saunaa. Kaksi sähkösaunaa ja savusauna. Nämät sähkösaunat on kelvottomia koppeja. Savusauna olisi hyvä, mutta se on sen verran lintassa ja remontin tarpeessa, että sitä ei voi nyt käyttää. On juu tarkoitus remontoida, tarvitaan jonkin verran rahaa ja museoviraston tarkastaja, sekä rakennusmestari paikalle. Mutta kyllä mä sen vielä kuntoon laitan, että pääsee perikunta pesemään ruumista edes :D

Kaupungillistuminen suurten loispummi-ikäluokkien aikana tuhosi suomalaisen saunakulttuurin. Sitä mieltä minä olen.

=DW=

• saunasalla

Yleensä ei päivääkään. Kotona ja mökillä puulämmitteiset Harviat ja kaupunkiasunnolla ainavalmis. Viikot kaupungissa töissä ja joka ilta rentoutuslöylyt unilääkkeeksi.

• sitroen.

Edellisessä asunnossa oli sauna. Itse sisustin toimivaksi ja hyväksi.
      Sitten tuli muutto betonikolhoosiin.
      Tässä asunnossa uusi sauna, uudessa talossa. Sauna vain on täysin kelvoton. Siihen on kerätty kaikki ne virheet, mitä saunaa rakentaessa pitää ehdottomasti välttää. Samat viat näkyvät toistuvan kaikissa uusissa kerrostalosaunoissa, mitä olen nähnyt luonnossa ja kuvissa.
      Mikä on tällaisen tarkoitus? Kunnollisen ja toimivan saunan tekeminen ei olisi yhtään sen kalliimpaa, useimmiten reilusti halvempaa. Miksi tahallaan tehdään sutta ja sekundaa suurella rahalla?
      Sama muuten koskee koko Suomen talonrakennuteollisuutta.
      En ala tässä yksityiskohtia luettelemaan. Saa tulla itse toteamaan jos kiinnostaa. Tämän taloviritelmän rakensi Hartela.
      Oulussa ei ole minkäänlaista rakennusvalvontaa ainakaan kerostaloissa. Paperit allekirjoitetaan juottolassa grynderin laskuun.

• nöpö

Kerrostalohuoneistoissa olevat saunat ovat neliöiden haaskausta.Kun saisi valita,sauna vai vaatehuone -vaatehuone olisi hyödyllisempi.Joko kunnon yhteissauna tai sitten kukin saunoo vaikka uimahallissa.

• sitroen.
        nöpö kirjoitti:

Kerrostalohuoneistoissa olevat saunat ovat neliöiden haaskausta.Kun saisi valita,sauna vai vaatehuone -vaatehuone olisi hyödyllisempi.Joko kunnon yhteissauna tai sitten kukin saunoo vaikka uimahallissa.

Nykyisellään ne ovatkin nimenomaan neliöitten haaskausta kun ei ne saunoja ole vaikka sillä nimellä myydään. Ja poikkeuksetta vähemmillä neliöillä saataisiin kunnon sauna kerrostaloonkin vaan kun sitä ei edes yritetä. Kukahan kertoisi, miksi?

• sitroen.
        nöpö kirjoitti:

Saunastahan saat vaatehuoneen kun purat lauteet pois ja tuot hyllyt tilalle. Kiukaasta sulakkeet pois.
        Vaan vaatehuoneesta et saunaa saa!

• ...
        sitroen. kirjoitti:

Saunastahan saat vaatehuoneen kun purat lauteet pois ja tuot hyllyt tilalle. Kiukaasta sulakkeet pois.
        Vaan vaatehuoneesta et saunaa saa!

Saattaa muuten saadakin, siis vaatehuoneesta saunan.

Just seuraillut yhtä projektia, missä rivarikaksioon tehdään vaatehuoneesta saunaa. -70 luvun rivarikämppä kustannussyistä jätetty sauna rakentamatta, paikalla vaatehuone. Siis kylppärin vieressä vaatehuone. Siellä sähkövaraus ja jonkinlainen tuuletussydeemikin, reikä katolle, ei alatuloilmaa kuitenkaan.

Mun käsityksen mukaan ne saa ihan toimivan koppisaunan siihen. Aika paljon tietenkin duunia, mutta ihan näpsäkkä sauna tulossa. Sille ei voi tietenkään mitään, että kuutiot on pienet. Ilmeisimmin kuitenkin toi ilmanvaihtokin on jotenkin junailtu asialliseksi, koneellisesti, vaikka kyseessä onkin painovoimaiselle ilmanvaihdolla rakennettu talo.

Mä en ole siihen asiaan sekaantunut mitenkään. Mutta aikanaan kun meillä tsadissa tehtiin rivariin keskitetysti kylppäririremppa, mä laitoin kans yhden propellin kattoon kans, ilmankierron takia. Sauna ei ole hyvä, myönnetään, mutta parempi paljon, kuin alkuperäinen. Mulla silleen, että saunan lauteiden alla räppänä, katossa räppänä ja sitten on kylpyhuoneessa propelli seinässä. Saapi imettyä kosteudet pois kylppäristä, sekä vaihdetuksi löylyhuoneen ilmat. ei ehkä mailman helppokäyttöisin, mutta toimii olosuhteet huomioon ottaen ok.

Ollut muutaman vuoden jonossa saunatempp just tsadiin. Ilmanvaihdolle jne en voi tehdä enenpää, muutamaan muuhun juttuun kyllä. Kiuas ehdottomsti isommmalla kivimäärällä. Pintamatskut tietty, mutta valaistuksen suunnittelemiseen jne aion satsata paljon. Hommeli kulost äkikseltään isolt, mutta ei todellisuudesss ole mahdoton. Satasia, ehkä tonnejekin, mutta jos kerran eläissään tekee saunarempan, typerää säästää senttejä. Eli pikkasen arvokkaammat kiuas, puut, valot, kyllä siitä kohtuullinen koppisauna tulee. Ilmanvaihto tosiaan on jo, sellainen kuin siitä voi vaan tehdä.

Ja saunassa ilmanvaihto on se pääasia. Pitääpi olla lämmin sauna, mutta pitää olla raikasta ilmaakin. Se on se yhtälä, mikä kerrostalojen koppisaunoissa unohdettiin täysin. Riitti, että vaan on koppi, mitä sai myyntimies kutsua saunaksi.

=DW=

• sitroen.
        ... kirjoitti:

Saattaa muuten saadakin, siis vaatehuoneesta saunan.

Just seuraillut yhtä projektia, missä rivarikaksioon tehdään vaatehuoneesta saunaa. -70 luvun rivarikämppä kustannussyistä jätetty sauna rakentamatta, paikalla vaatehuone. Siis kylppärin vieressä vaatehuone. Siellä sähkövaraus ja jonkinlainen tuuletussydeemikin, reikä katolle, ei alatuloilmaa kuitenkaan.

Mun käsityksen mukaan ne saa ihan toimivan koppisaunan siihen. Aika paljon tietenkin duunia, mutta ihan näpsäkkä sauna tulossa. Sille ei voi tietenkään mitään, että kuutiot on pienet. Ilmeisimmin kuitenkin toi ilmanvaihtokin on jotenkin junailtu asialliseksi, koneellisesti, vaikka kyseessä onkin painovoimaiselle ilmanvaihdolla rakennettu talo.

Mä en ole siihen asiaan sekaantunut mitenkään. Mutta aikanaan kun meillä tsadissa tehtiin rivariin keskitetysti kylppäririremppa, mä laitoin kans yhden propellin kattoon kans, ilmankierron takia. Sauna ei ole hyvä, myönnetään, mutta parempi paljon, kuin alkuperäinen. Mulla silleen, että saunan lauteiden alla räppänä, katossa räppänä ja sitten on kylpyhuoneessa propelli seinässä. Saapi imettyä kosteudet pois kylppäristä, sekä vaihdetuksi löylyhuoneen ilmat. ei ehkä mailman helppokäyttöisin, mutta toimii olosuhteet huomioon ottaen ok.

Ollut muutaman vuoden jonossa saunatempp just tsadiin. Ilmanvaihdolle jne en voi tehdä enenpää, muutamaan muuhun juttuun kyllä. Kiuas ehdottomsti isommmalla kivimäärällä. Pintamatskut tietty, mutta valaistuksen suunnittelemiseen jne aion satsata paljon. Hommeli kulost äkikseltään isolt, mutta ei todellisuudesss ole mahdoton. Satasia, ehkä tonnejekin, mutta jos kerran eläissään tekee saunarempan, typerää säästää senttejä. Eli pikkasen arvokkaammat kiuas, puut, valot, kyllä siitä kohtuullinen koppisauna tulee. Ilmanvaihto tosiaan on jo, sellainen kuin siitä voi vaan tehdä.

Ja saunassa ilmanvaihto on se pääasia. Pitääpi olla lämmin sauna, mutta pitää olla raikasta ilmaakin. Se on se yhtälä, mikä kerrostalojen koppisaunoissa unohdettiin täysin. Riitti, että vaan on koppi, mitä sai myyntimies kutsua saunaksi.

=DW=

Lähinnä tarkoitin, että kerrostalon vaatehuoneesta ei saa saunaa. Kohtuukustannuksin. Toki jos rahasta ei ole väliä, niin melkein kaikkihan onnistuu.
        Rivitalossa homma on helpompi, mutta viemäröinnin toteutus saattaa olla joskus haastavaa sielläkin.

• ...
        sitroen. kirjoitti:

Lähinnä tarkoitin, että kerrostalon vaatehuoneesta ei saa saunaa. Kohtuukustannuksin. Toki jos rahasta ei ole väliä, niin melkein kaikkihan onnistuu.
        Rivitalossa homma on helpompi, mutta viemäröinnin toteutus saattaa olla joskus haastavaa sielläkin.

Hassu juttu muuten.

Sauna luokitellaan kuivaksi tilaksi, eikä sinne vaadita viemäriä. Jos sinne tekee lattiakaivon, sitten se luokitellaan märäksi tilaksi. Se kun se lattiakaivo ratkaisee asian, ei se, onko kyseessä miksi tilaksi rakennettu paikka. JA esim keittil lasketaan kuivaksi tilaksi, eikä sinne vaadita viemäriä. Omituistahan se, on vesipistettä ja tiskilonetta ja vettä lutrataan, mutta viemäriä, elikkäs siis lattiakaivos ei vaadita. Jos keittiöön laitta lattiakaivon, kaitpa sekin sitten luokitellaan sen jälkeen märäksi tilaksi :DDD

Asia tuli esiin aikoinaan, kun tein keittiötemonttia. Isännöitsijä oli tulla silmille, kun juttelin sille, että keittiöön pitäis tejdä lattiakaivo. Noh, missä niitä vesivahinkokoja tulee, yleensä suihkuhuone mätänee, tai sitten keittiössä pamahtaa tiskikoneen letku. Net on hyvää pisnestä remonttifirmoille. Kaikki remonttien kana tekemisissä olevat ihmiset ovat jyrkästi sitä mieltä, että ei lattiakaivoja keittiöihin. Net kun tienaa rahaa sitä enemmän, mitä enenpi vesivahinkoja. Noh, en saanut lupaa laittaa lattiakaivoa keittiöön. Mutta kun ei kiellettykään, tei täyden vesieristyksen. Nyt, jos vesivahinko sattuisi, vesi menee ruokasaliin, mutta itse keittiö ei pahemmin vaurioituisi. Kas, keittiö asunnon kallein paikka ja niitten vesivaurioitten korjaamiseen menee aivan älyttömästi rahaa ihmisiltä. Mä ainakin näen, jos salin lattialle ilmaantuisi lätäkkö ja vahingot jäävät sitten pienemmiksi.

Mutta pointti siis, ei saunaan tarvita viemäriä. Enkä ole ihan varma, tarvitaanko sinne mitään ilmastointiakaan. Niitähän on näitä vaatekomeron kokoisia ihfrapuna saunoja, minkä voi lykätä vaika olkkariin. saunoiksi niitäkin sanotaan, hikoilukoppeja.

=DW=

• vaka vanha

Ilman muuta lauantai,sauna ja saunaolut kuuluu yhteen. Jossain vaiheessa se siirtyi perjantaille mutta palannut takaisin lauantaiksi. Viikolla sitten lämpiää tilanteen mukaan kerran tai kaksi. Ja puilla lämpiää, sen olen mielestäni parhaaksi todennut.

• kaksin paras

Ilman selänpesijää on saunominen kuin väljähtynyt olut.

• Alter ego

Käsite lauanataisauna tullee jostain 60-luvulta kun oli vielä 6-päiväiset työviikot.

Saunapvä on silloin kun haluan, yleensä pari kertaa viikossa liikuntatreenin jälkeen ja ehdottomasti ennen klo 18. Jos saunon myöhemmin, ei kroppa ehdi palautua ennen nukkumaanmenoa ja sitten seuraa hirveä päänsärky ja on semmoinen turvonnut ja pökkelö olo.

• sitroen.

Jospa se päänsärky ja turvonnut ja pökkelöinen olo tuleekin siitä treenistä?
        Minulla kun ei noita tuollaisia oireita ole kun en treenaakaan. En kyllä viimeiseen puoleen vuoteen ole kunnon saunassakaan päässyt käymään, mutta eipä ollut ennenkään.

• Alter ego
        sitroen. kirjoitti:

Jospa se päänsärky ja turvonnut ja pökkelöinen olo tuleekin siitä treenistä?
        Minulla kun ei noita tuollaisia oireita ole kun en treenaakaan. En kyllä viimeiseen puoleen vuoteen ole kunnon saunassakaan päässyt käymään, mutta eipä ollut ennenkään.

Liikuntaa harrastan aina 11-17 välisinä aikoina, en myöhemmin jos meinaan saada nukuttuakin hyvin. Liikunnan jälkeiseen saunaan menen vain max. 2 kertas viikossa, muutoin suihku. Liikunta ei siis aiheuta sitä pökkelöä koska muutoinhan se tulisi suihkuipäivinäkin.
        Voisko olla niin ettei vanhentuneen kroppa enää kestä saunan lämpötiloja (80 , meillä yleensä 90) kuin lyhyempiä aikoja?
        Eilen testasin 70 asteista (ei treeniä, muuten vaan kun ulkona oli niin kylmä) niin varpaat ei olleet edes lämpimät kun lopetin :(

• Yk.

Kyllä nainen täytyy olla miehen seurana saunan lauteilla ja päinvastoin, silloin saunominen vasta täydellistä, siinä voi höpistä niitä näitä, pesaista paikat, juoda yhdessä saunakahvit kuohuvan kera. Siinä illan hämyssä mieleen voi juolahtaa muutakin hauskaa.

• Ei pakotteita

Kun on oma sauna niin voi saunoa ihan minä viikonpäivän iltana tahansa ja silloin lauantaina voi tehdä jotain muuta; mennä rientoihin tai duuniin tai vain olla möllöttää.

• Puhdas poikamies.

Kun ei ole saunaa, ei osaa kaivatakaan ylimääräistä kohokohtaa elämänsä kirvokkeeksi.
        Hikoilla pystyy töissä, harrastuksissa, kotijumpassa, miten vaan ja saada puhtauspinnoite suihkun kautta.
        Sama ihminen sitä on saunalla tai ilman. Eri asia jos olisi syntynyt saunaan, silloin se kuuluisi peristeeseen :D

• Löylynlyömä
        Puhdas poikamies. kirjoitti:

Kun ei ole saunaa, ei osaa kaivatakaan ylimääräistä kohokohtaa elämänsä kirvokkeeksi.
        Hikoilla pystyy töissä, harrastuksissa, kotijumpassa, miten vaan ja saada puhtauspinnoite suihkun kautta.
        Sama ihminen sitä on saunalla tai ilman. Eri asia jos olisi syntynyt saunaan, silloin se kuuluisi peristeeseen :D

Ymmärrän mitä meinaat. Ehkä siksi, että omasta mielestäni(kin) saunomisen paras kohta on jäähy joko ulkona tai kesämökillä järvessä ja sitten se autuaallinen olo saunomisen jälkeen. En osaa sanoa mistä se tulee, syväpuhdistautumisestako, joten ei se ole sama asia, että hikoilee jossain hommassa ja käy suihkussa, koska sekin on ihan tuttua puuhaa.

• 15+9

opettele kirjoittamaan

• Hei kun keikuskelen

Sauna. Oi, oi ja oi.
      Minulla on kyllä täällä kaupunkiasunnossa sauna, mutta siitä ei voi puhua samana päivänäkään, ehkei samana viikkonakaan, kuin saaressa olevasta saunasta.
      Käyn saunassa suurinpiirtein pari kertaa talvessa (kotona). Tos joulun kieppeillä, kun ulkona pakkanen tökkää mua niin kovalla vimmalla, että sisuskin kalajaa kylmyydestä. Silloin suostun lämmittämään kaupunkisaunan.

Mutta saaressa oleva sauna. Se on minulle suorastaan Pyhä paikka.
      Lämmitys alkaa siitä, kun kirmaisen intoa puhkuen puuliiveriin ja nakkaan puita kottikärryihin ja työnnän kottikärryt saunan viereen. Siitä on helppo viedä ne saunaan.

Jo sytytystoimenpide saa hyvänolon tunteen. Nuuh, nuuh, hitto miten ihana tuoksu. Ensimmäinen savupöllähdys savupiipusta ilmoittaa, että jep joo, nysse lähti palamaan.

Nautiskelun kiemurrellessa kehon sisuksissa, nenän vedellessä ihanaa saunasavun tuoksua, tietoisuus siitä, että tulossa on nautinnollinen hetki saunassa. Alleluujaa.
      Puiden lisääminen pesään, monta moooonta kertaa, on sekin kerrassaan ihanaa. Koko sauna tuoksuu niin ihanalta. Miltäs se sähkösauna tuoksuu häh, no ei ainaskaan samanlaiselta kuin kunnon, oikea sauna.

Saunan pitää olla kuuma. Siis tarkoitan, että KUUMA.
      Parasta on, jos on himpun verran viluunen ja sitten kömpii lauteille ja sitten nakkaa muutamat napolliset vettä kiukaaseen. Kuuma paineaaltomainen tuulahdus niittaa selustan seinään, suu yrittää vedellä happea, ihoa kipristelee ja olkapäät huutaa apua. Tuollaisessa kuumuudessa vain hullu kykenee lallattelemaan muina miehinä, muka ettei tää oo kuumaa touhua. Kuumuus pakottaa minut valumaan hyytelönä lauteilta alas, aika nopiasti tapahtuu valuminen. Ryömin matona oviaukolle, tarraudun ovenkarmiin ja vedän itseni ulos :). Kontin saunan terassille ja ah niin ihanainen merituuli kietoo minut syleilyynsä. Se on semmonen tunne, että en osaa ees sanoa, siksipä en sano.

Istun terasilla, katselen merelle, lokkeja ja muita lenteleviä merilintuja. "Hitto tää on ihanaa", mä siinä hoen vähän väliä.

Kun leyhyttelyvaihe on ohi. Menen takaisin lauteille ja kaikki alkaa alusta.
      En tykkää istuskella lauteilla noin vaan ilman löylyä, vaan heti kun peppuni on koskettanut istuinta, käteni on nakkaamassa löylyä.

Löylyä ja leyhyttelyä, löylyä ja leyhyttelyä.... monen monituista kertaa tuota samaa ihanuutta. Välillä voin pulahtaa mereen.

On se niin ihanaa. Viime kesänä olin tosi paljon saaressa, enkä kertaakaan ollut lämmittämättä saunaa.

Ens kesänä sitten taas saunomista, nyt täällä kaupungis tyydyn vain suihkuun.

• vaka vanha

Perhana, tämän luettua sitä oikein odottaa että pääsee illalla saunaan.

• Hei kun keikuskelen
        vaka vanha kirjoitti:

Perhana, tämän luettua sitä oikein odottaa että pääsee illalla saunaan.

Joo, mee ihmeessä saunaan, on se vaan niin ihanaa touhua.
        Ja nythän on pikkulauantai, että ihan senkin takia voi viedä itsensä
        löylyn syleilyyn.

• vaka vanha
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

Joo, mee ihmeessä saunaan, on se vaan niin ihanaa touhua.
        Ja nythän on pikkulauantai, että ihan senkin takia voi viedä itsensä
        löylyn syleilyyn.

Pistin merkille tuosta sinun saunakirjoituksestasi että vihta ei kuulune sinunkaan saunaelämykseessi. Se onkin muuten semmoinen osa suomalaista saunomista joka on unohtumassa vissiin kokonaan. Enpä muista itsekään että koska on viimeksi tullut vihdottua.

• Hih Heikku. Oli kyllä niin hyvin kirjoitettu että näin itseni tekevän tuota kaikkea.
        Kyllä ainoa oikea sauna on puilla lämmitettävä, ei voi mitään.
        Ja yleensä siellä missä ite olen ollut , vaikka kuinka paljon miehiä paikalla niin miun hommia on saunamajurin hommat.
        Ollapa oikea sauna. Täälläkin on vain sähkösauna ja todellakaan ei voi puhua samana päivänä niistä.

• sitroen.
        tulisilla kirjoitti:

Hih Heikku. Oli kyllä niin hyvin kirjoitettu että näin itseni tekevän tuota kaikkea.
        Ja yleensä siellä missä ite olen ollut , vaikka kuinka paljon miehiä paikalla niin miun hommia on saunamajurin hommat.
        Ollapa oikea sauna. Täälläkin on vain sähkösauna ja todellakaan ei voi puhua samana päivänä niistä.

Saa ne hyvät löylyt sähkösaunastakin jos itse sauna on oikein rakennettu.
        Rakentamisesta ei enempää, mutta ne löylyt.
        Kuumenna sähkösauna. Heitä kiukaalle puoli pesuvadillista vettä ja mene äkkiä ulos ettet polta itseäsi. Ja heti ovi kiinni!
        Viiden minuutin päästä saunomaan niin johan on oikeat löylyt!

• sitroen. kirjoitti:

Kuumenna sähkösauna. Heitä kiukaalle puoli pesuvadillista vettä ja mene äkkiä ulos ettet polta itseäsi. Ja heti ovi kiinni!

Täytyy kokeilla tuota joskus.
        Yleensä ottaen on sähkösaunassa liian tiukat löylyt.
        Puusaunassa vaikka heittää paljonkin niin on päljon pehmeämmät.

• Hei kun keikuskelen
        vaka vanha kirjoitti:

Pistin merkille tuosta sinun saunakirjoituksestasi että vihta ei kuulune sinunkaan saunaelämykseessi. Se onkin muuten semmoinen osa suomalaista saunomista joka on unohtumassa vissiin kokonaan. Enpä muista itsekään että koska on viimeksi tullut vihdottua.

"vaka vanha"

Eiku, eiku, eiku, ei vihta, vaaaaaan vasta. Se on vasta, jonka täten sinulle ilmoitan :)

Pari kertaa oon vastan kanssa saunaan mennyt. Miniä teki Juhannukseksi kaikille tuuheat ihanat vastat ja minä kaapasin sen syleilyyn, kun lauteille kipaisin (siis vastan, en miniää :)). Tai ennen lauteille menoa pidin vastaa kiukaan päällä ja lorotin naposta vettä vastaan, josta vesi luikerteli kiukaan kiville. Kuumuus sai vastasta pöllähtämään kertakaikkisen ihanat tuoksut.
        Kuuman vastan kanssa sitten istuin lauteilla, vasta sylissä, nenä kiinni lehtien syrjässä. Se se vasta oli mahtavaa.
        En vastalla itseäni läiski, kuten monet tekevät. Minulle riittää vain tuoksu.

Saunavastat pitäisi kiikuttaa kaupungista saareen ja sen takia ei ole tullut kovastikaan mentyä vastan kanssa saunaan.
        Saaren saunan ympärillä on koivuja, mutta ne ovat riippakoivuja ja niistä ei vastoja viitti tehdä. Joitakin tavallisia koivuja on saaren reunamilla, mutta niin kamalan kivikkoisissa paikoissa, että sinnekään ei viitsi mennä. Jotkut puut sitten ovat niin korkeita (vanhoja eläkeläispuita), että eihän niiden oksiin uletu.

Mutta muutaman kerran kesässä on kuitenkin Pakko mennä vastan kanssa saunaan.

• Hei kun keikuskelen
        tulisilla kirjoitti:

Hih Heikku. Oli kyllä niin hyvin kirjoitettu että näin itseni tekevän tuota kaikkea.

"tulisilla"

Hyvää, oikein hyvää huomenta sulle. Onpa mukavaa piiiiitkästä aikaa sun kaa rupatella. :)

Mulle saunaan meno ei ole vain sitä, että tallustan lauteille, vetäsen löylyt ja poistun. Vaaaaaan se koko "rituaali", puiden hakemisesta, lisäilemisestä, savun nuukimisesta ym. ym. ym.
        Tää mun kaupunkisauna on (kuulemma) ihan hyvä sauna. Ehkä sen takia, että se ei ole mikään pieni koppero, vaan ihan kunnon kokoinen. Jotkut vieraat, joille olen saunan lämmittänyt, ovat sanoneet, että olipa hyvä sauna.

Mutta sanokoot, mitä sanokoot. Saunomistraditioni ei täyty kaupunkisaunassa. Tyydytykseni jää vaillinaiseksi:) Saaren saunasta ryömin helposti terassille merta vahtaamaan ja höyryt ihostani haihduttamaan, mutta täälä kotona pitäisi saunasta mennä huoneitten läpi takapihalle ja siellähän ei sitä merta ole ja muutenkin ei-ei-ei. Saaressa pidän leyhyttelyajan saunan ovea sepposen selällään, että kaikki kuumuus pääsee pötkimään pakoon. Sitten kun taas saunaan menen, niin sauna on sopivasti jäähtynyt ja voin kämpiä lauteille ja ruveta taas nakkaamaan vettä hulluna (hampaat irvessä, heh).
        Täälä kotona saunan kuumuus ei pääse sisätiloihin kiemurtelemaan siinä määrin onnistuneesti, ja näinollen se pysyy koko ajan kuumana.
        Elikkä mitä mä täs nyt meinaan sanoa, no sitä kait, että löylynotto on mun heiniäni ja tahdon mennä tuuletettuun saunaan, että voin sitä löylyä sitten nakkailla.

Okei, joo, vähän monimutkainen selostus. Mut menöön nyt. Siis tulkoot nyt.:)

• vaka vanha

"vaka vanha"

Eiku, eiku, eiku, ei vihta, vaaaaaan vasta. Se on vasta, jonka täten sinulle ilmoitan :)

Pari kertaa oon vastan kanssa saunaan mennyt. Miniä teki Juhannukseksi kaikille tuuheat ihanat vastat ja minä kaapasin sen syleilyyn, kun lauteille kipaisin (siis vastan, en miniää :)). Tai ennen lauteille menoa pidin vastaa kiukaan päällä ja lorotin naposta vettä vastaan, josta vesi luikerteli kiukaan kiville. Kuumuus sai vastasta pöllähtämään kertakaikkisen ihanat tuoksut.
        Kuuman vastan kanssa sitten istuin lauteilla, vasta sylissä, nenä kiinni lehtien syrjässä. Se se vasta oli mahtavaa.

Saunavastat pitäisi kiikuttaa kaupungista saareen ja sen takia ei ole tullut kovastikaan mentyä vastan kanssa saunaan.
        Saaren saunan ympärillä on koivuja, mutta ne ovat riippakoivuja ja niistä ei vastoja viitti tehdä. Joitakin tavallisia koivuja on saaren reunamilla, mutta niin kamalan kivikkoisissa paikoissa, että sinnekään ei viitsi mennä. Jotkut puut sitten ovat niin korkeita (vanhoja eläkeläispuita), että eihän niiden oksiin uletu.

No nyt sinä vasta vitsin murjaisit. Muista vastakin että se on vihta. ;)

• Hei kun keikuskelen kirjoitti:

"tulisilla"

Hyvää, oikein hyvää huomenta sulle. Onpa mukavaa piiiiitkästä aikaa sun kaa rupatella. :)

Mulle saunaan meno ei ole vain sitä, että tallustan lauteille, vetäsen löylyt ja poistun. Vaaaaaan se koko "rituaali", puiden hakemisesta, lisäilemisestä, savun nuukimisesta ym. ym. ym.
        Tää mun kaupunkisauna on (kuulemma) ihan hyvä sauna. Ehkä sen takia, että se ei ole mikään pieni koppero, vaan ihan kunnon kokoinen. Jotkut vieraat, joille olen saunan lämmittänyt, ovat sanoneet, että olipa hyvä sauna.

Mutta sanokoot, mitä sanokoot. Saunomistraditioni ei täyty kaupunkisaunassa. Tyydytykseni jää vaillinaiseksi:) Saaren saunasta ryömin helposti terassille merta vahtaamaan ja höyryt ihostani haihduttamaan, mutta täälä kotona pitäisi saunasta mennä huoneitten läpi takapihalle ja siellähän ei sitä merta ole ja muutenkin ei-ei-ei. Saaressa pidän leyhyttelyajan saunan ovea sepposen selällään, että kaikki kuumuus pääsee pötkimään pakoon. Sitten kun taas saunaan menen, niin sauna on sopivasti jäähtynyt ja voin kämpiä lauteille ja ruveta taas nakkaamaan vettä hulluna (hampaat irvessä, heh).
        Täälä kotona saunan kuumuus ei pääse sisätiloihin kiemurtelemaan siinä määrin onnistuneesti, ja näinollen se pysyy koko ajan kuumana.
        Elikkä mitä mä täs nyt meinaan sanoa, no sitä kait, että löylynotto on mun heiniäni ja tahdon mennä tuuletettuun saunaan, että voin sitä löylyä sitten nakkailla.

Okei, joo, vähän monimutkainen selostus. Mut menöön nyt. Siis tulkoot nyt.:)

Huomenta.
        Oli oikein hyvin ja selitetty. Koska minustakin juuri se lämmittäminen ja vesien kantelu ja kaikki mittä siihen puusaunan lämmittämiseen kuuluu on parasta.
        Kun aikoinaan oli koulunkäyntiavustajana kyläkoulussa niin silloin se päivän katkaiseminen tapahtui parhaiten saunanlämmityksellä. Eikä exä koskaan siihen laittanut vastaan.
        Sinne laahustin saunan lämmitykseen istuin ja kuuntelin tulen rätinää ja rauhoituin siitä kouluelämästä.

Nyt hyvää päviää sinulle Heikku ja muillekin kenties lukeneille :)

• kokeiltu on.

"vaka vanha"

Pitkistä riippakoivun notkeista oksista saa hyvän Vastan. Kylpiessä oksat kiertää melkein ympäri kehoa.

No, leikki sikseen en ihan niin pitkiä oksia laita vastaani, vaan sopivan kokoisia. Olen kyllä joskus kylpenyt pitkistä, notkeista oksista tehdyllä vastallakin.

• Hei kun keikuskelen
        vaka vanha kirjoitti:

No nyt sinä vasta vitsin murjaisit. Muista vastakin että se on vihta. ;)

"vaka vanha"

Ai muista vastaki? Nyhämmää vasta vastaan laitan.
        Ei ei, kahdeksan kertaa ei. En vastaa vihtaan vaihda.:)

• Hei kun keikuskelen
        kokeiltu on. kirjoitti:

Pitkistä riippakoivun notkeista oksista saa hyvän Vastan. Kylpiessä oksat kiertää melkein ympäri kehoa.

No, leikki sikseen en ihan niin pitkiä oksia laita vastaani, vaan sopivan kokoisia. Olen kyllä joskus kylpenyt pitkistä, notkeista oksista tehdyllä vastallakin.

"kokeiltu on"

Jos on tyytymätön omaan itseensä, niin sitä vois ruveta rankaisemaan ittiään riippakoivuvastalyönneillä (tuossapa vasta pitkäsana).
        Joka sivalluksen jälkeen hokis: "Tuostas sait, ku oot koko päivän ollu niin heevetin saamaton". :)

Sinä, joka olet kokeillut, niin kysyisin, että onko tavallisen koivun ja riippakoivun lehtien tuoksu samanlainen. En tiedä mistä on tullut takaraivoon semmonen hytinä, että riippakoivu ei tuoksuile niin voimakkaasti.

• Hei kun keikuskelen
        tulisilla kirjoitti:

Huomenta.
        Oli oikein hyvin ja selitetty. Koska minustakin juuri se lämmittäminen ja vesien kantelu ja kaikki mittä siihen puusaunan lämmittämiseen kuuluu on parasta.
        Kun aikoinaan oli koulunkäyntiavustajana kyläkoulussa niin silloin se päivän katkaiseminen tapahtui parhaiten saunanlämmityksellä. Eikä exä koskaan siihen laittanut vastaan.
        Sinne laahustin saunan lämmitykseen istuin ja kuuntelin tulen rätinää ja rauhoituin siitä kouluelämästä.

Nyt hyvää päviää sinulle Heikku ja muillekin kenties lukeneille :)

"tulisilla"

Jep, veden kantelu kuuluu toki rituaaliin mukaan. Vallan unhoitin mainita.

Viime kesänä, koko kesän, oli vesi niin alhaalla, että normaali vedenhakukivi oli lähes kokonaan kuivalla maalla. No ei siinä mitään, minä kahlasin ämpärit kourissa puoli reiteen ja kaapasin vettä ämpäreihin ja tallustelin rantaan. Oikeastaan paljon parempi nostotapa, kuin kurkotella kiven nokasta. Ainakin silloin, jos vesi on mukavan lämmintä. Vilukissana en kylymään veteen viitti mennä.

• vaka vanha

"vaka vanha"

Ai muista vastaki? Nyhämmää vasta vastaan laitan.
        Ei ei, kahdeksan kertaa ei. En vastaa vihtaan vaihda.:)

Kiitos vastauksesta. Mut tähän ei voi vastata kuin vastaamasta päästyään että tietysti se ompi vihta.;)

• vastaillaan

"tulisilla"

Jep, veden kantelu kuuluu toki rituaaliin mukaan. Vallan unhoitin mainita.

Viime kesänä, koko kesän, oli vesi niin alhaalla, että normaali vedenhakukivi oli lähes kokonaan kuivalla maalla. No ei siinä mitään, minä kahlasin ämpärit kourissa puoli reiteen ja kaapasin vettä ämpäreihin ja tallustelin rantaan. Oikeastaan paljon parempi nostotapa, kuin kurkotella kiven nokasta. Ainakin silloin, jos vesi on mukavan lämmintä. Vilukissana en kylymään veteen viitti mennä.

Vihdalla vihdotaan, vastalla vastotaan niinkö? On kummallinen kieli tämä suomenkieli. Nykyään on synnytysosastot ja krematoriot, ennen ei tarvittu kun sauna. Mitäköhän muuta siellä ennen tehtiin, siis saunomisen, elämän alun ja lopun lisäksi. Meillä kesäsin nukuttiin ulkosaunassa, oli kivaa ja jännää olevinaan. Ulkohuussinkin oli lyhyt matka.

• ...
        sitroen. kirjoitti:

Ja sauna mätänee siinä samalla-

Korostan edelleen, näitten kerrostalojen koppisaunojen suurin ongelma on ilmanvaihto. Mulla on siis kaksi koppisaunaa, sähkökiuas jne. Mäkillä nyt parempi, kolmireikäinen ja tsadissa propellilla viritetty kaksireikäinen. Ei hyviä, mutta kun muuta ei määräysten takia voi tehdä.

Tsadin sauna ihan ok-kunnossa. Mökkisauna piti aikanaan remontoida lahon takia. Siis talossa oleva pikkuinen sähkösauna. Se tosiaan oli just tollanen, että helekutisti vettä, hetken paussi, sitten lauteille. Joopa, panelitkin alkoi märkäneen, oli siis pakko remontoida. Tsadin koppisauna sentän terve, siellä paree ilmanvaihto muutenkin, koska on kakkoskerroksessa.

Muuten, mikä ihmeen vihta? Ikinä kuullutkaan sellaisesta, meitsi käyttää aina rauduskoivusta tehtyjä vastoja. :DDDD

=DW=

• Hei kun keikuskelen
        vaka vanha kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Mut tähän ei voi vastata kuin vastaamasta päästyään että tietysti se ompi vihta.;)

"vaka vanha"

Jahas, sitä sitte aletaan jankkaamaan häh?
        Eikö se nyt olis ollut kaikkein parasta, jos olisit kiltisti myöntynyt, että Vasta on Vasta, eikä tietenkään Vihta.

Noh, pidä sitte vihtas, ku oot niin ittepäinen :)

• Hei kun keikuskelen
        vastaillaan kirjoitti:

Vihdalla vihdotaan, vastalla vastotaan niinkö? On kummallinen kieli tämä suomenkieli. Nykyään on synnytysosastot ja krematoriot, ennen ei tarvittu kun sauna. Mitäköhän muuta siellä ennen tehtiin, siis saunomisen, elämän alun ja lopun lisäksi. Meillä kesäsin nukuttiin ulkosaunassa, oli kivaa ja jännää olevinaan. Ulkohuussinkin oli lyhyt matka.

"vastaillaan"

Juuri niin, vastalla vastotaan.

Suomenkieli on aivan mahtava kieli. Että, että ja että mä siitä tykkään.
        Murteet on kivoja, sanaleikit on kivoja, lorut ja sen semmoset on kivoja.
        Pelkkää kivaa vaan. :)

Saunassa voi muuten kans pikkuusen hemmotella kumppaniaan.
        Hemmotteluvaiheessa ei sitä löylyä heitellä, hiki tulee muutenkin.:)

• kokeiltu on.

"kokeiltu on"

Jos on tyytymätön omaan itseensä, niin sitä vois ruveta rankaisemaan ittiään riippakoivuvastalyönneillä (tuossapa vasta pitkäsana).
        Joka sivalluksen jälkeen hokis: "Tuostas sait, ku oot koko päivän ollu niin heevetin saamaton". :)

Sinä, joka olet kokeillut, niin kysyisin, että onko tavallisen koivun ja riippakoivun lehtien tuoksu samanlainen. En tiedä mistä on tullut takaraivoon semmonen hytinä, että riippakoivu ei tuoksuile niin voimakkaasti.

Molemmat tuoksuvat koivulle. Vastassa ainakin.

• ...

"vastaillaan"

Juuri niin, vastalla vastotaan.

Suomenkieli on aivan mahtava kieli. Että, että ja että mä siitä tykkään.
        Murteet on kivoja, sanaleikit on kivoja, lorut ja sen semmoset on kivoja.
        Pelkkää kivaa vaan. :)

Saunassa voi muuten kans pikkuusen hemmotella kumppaniaan.
        Hemmotteluvaiheessa ei sitä löylyä heitellä, hiki tulee muutenkin.:)

Aika käsittämätöntä, että "sivistyneeksi" ilmoittautunut nimimerkki kerskuu nettipalstalla hikoamistaan saunassa ja sivulauseessassa selittää ottavannsa ukolta suihin siellä.

Siis mun mielestä saunakeskustelu meni pilalle täydellisesti just näissä puolipornoisissa komenteissa.

HITTO sauna on sauna, ei mikään nussimispaikka.

=DW=

• sitroen.
        ... kirjoitti:

Ja sauna mätänee siinä samalla-

Korostan edelleen, näitten kerrostalojen koppisaunojen suurin ongelma on ilmanvaihto. Mulla on siis kaksi koppisaunaa, sähkökiuas jne. Mäkillä nyt parempi, kolmireikäinen ja tsadissa propellilla viritetty kaksireikäinen. Ei hyviä, mutta kun muuta ei määräysten takia voi tehdä.

Tsadin sauna ihan ok-kunnossa. Mökkisauna piti aikanaan remontoida lahon takia. Siis talossa oleva pikkuinen sähkösauna. Se tosiaan oli just tollanen, että helekutisti vettä, hetken paussi, sitten lauteille. Joopa, panelitkin alkoi märkäneen, oli siis pakko remontoida. Tsadin koppisauna sentän terve, siellä paree ilmanvaihto muutenkin, koska on kakkoskerroksessa.

Muuten, mikä ihmeen vihta? Ikinä kuullutkaan sellaisesta, meitsi käyttää aina rauduskoivusta tehtyjä vastoja. :DDDD

=DW=

Ei mätäne sauna ainakaan 30 vuodessa, mistä on kokemusta. Ei mädäntyneet edes saunajakkaran jalat vaikka niissä ei mitään muovinpaloja ollutkaan alla. Pitää olla ilmanvaihto kunnossa ja sen verran jälkilämpöä, että liika märkyys poistuu. Ei ole liian vaikeaa järjestää näin.

Kerran tein vihdan ja siihen se jäi. Niitä lehtiä löytyi liian kauan ja paljon...

Ensin mennään saunaan, sitten syödään vasta. Sitten pannaan saunan päälle maata.

• vaka vanha

"vaka vanha"

Jahas, sitä sitte aletaan jankkaamaan häh?
        Eikö se nyt olis ollut kaikkein parasta, jos olisit kiltisti myöntynyt, että Vasta on Vasta, eikä tietenkään Vihta.

Noh, pidä sitte vihtas, ku oot niin ittepäinen :)

Tässä asiassa on pakko periaatteesta panna vastaan. Vihta rulettaa ;)

• vaka vanha
        ... kirjoitti:

Aika käsittämätöntä, että "sivistyneeksi" ilmoittautunut nimimerkki kerskuu nettipalstalla hikoamistaan saunassa ja sivulauseessassa selittää ottavannsa ukolta suihin siellä.

Siis mun mielestä saunakeskustelu meni pilalle täydellisesti just näissä puolipornoisissa komenteissa.

=DW=

Mulla on jäänyt selkeesti jotain mielenkiintoista näkemättä.

• haloo onks valoo
        ... kirjoitti:

=DW=

sun ajatuksen juoksu kulkee kyllä ihan omia ratojaan, suihinottoa taitaa olla vain omissa ajatuksissasi.
        Sinä itse tätä ketjua pyrit pilaamaan kieroutuneen mielikuvituksesi tuotosten seurauksena.

• !!!
        ... kirjoitti:

=DW=

vittu mikä ääliö!

• ...
        !!! kirjoitti:

vittu mikä ääliö!

Terve, mitäpä ääliö?

Siis sun mielestä on normaalia, että kerrostalojen saunakopeissa harrastetaan seksiä joka lauantai lasten istuessa kiltisti lauteilla, vieressä katsomassa ?

Pervoa porukkaa.

=DW=

• suksi kuuseen
        ... kirjoitti:

Terve, mitäpä ääliö?

Siis sun mielestä on normaalia, että kerrostalojen saunakopeissa harrastetaan seksiä joka lauantai lasten istuessa kiltisti lauteilla, vieressä katsomassa ?

Pervoa porukkaa.

=DW=

Sinusta huomaa mitä siitä seuraa kun liuottaa aivonsa ja runkkaa liikaa pornosivuilla.

• ...
        suksi kuuseen kirjoitti:

Sinusta huomaa mitä siitä seuraa kun liuottaa aivonsa ja runkkaa liikaa pornosivuilla.

Oletko lestaati ollut jo pitkään, vai kasvatettu sellaiseksi?

=DW=

• putrescunt in pace
        ... kirjoitti:

Oletko lestaati ollut jo pitkään, vai kasvatettu sellaiseksi?

=DW=

Kai sinua jotenkin sääliä pitäisi, mutta ainoa tunne jonka saat aikaan on oksetus.
        Surullista nähdä kuinka mätänet sisältäpäin, ja se tauti on jo pitkällä.

• ...
        putrescunt in pace kirjoitti:

Kai sinua jotenkin sääliä pitäisi, mutta ainoa tunne jonka saat aikaan on oksetus.
        Surullista nähdä kuinka mätänet sisältäpäin, ja se tauti on jo pitkällä.

Aha,

Sut siis kasvatettu lestaatiksi. Kerro, mitne äiti ja iskä ja 16 lasta mahtuu kaikki yhtä aikaa kerrostalon koppisaunaan? Ja tietenkin kaikkia lukijoita koonnostaa mitenkä se seksi siellä tungoksessa hoituupi iskän ja äiteen kesken?

=DW=

• fremitus!
        ... kirjoitti:

Aha,

Sut siis kasvatettu lestaatiksi. Kerro, mitne äiti ja iskä ja 16 lasta mahtuu kaikki yhtä aikaa kerrostalon koppisaunaan? Ja tietenkin kaikkia lukijoita koonnostaa mitenkä se seksi siellä tungoksessa hoituupi iskän ja äiteen kesken?

=DW=

Harvoin tapaa kaltaistasi idioottia joka polkee itseään suohon viesti viestiltä. Tyyppi jauhaa vuodesta toiseen jotain lestaattisuoltojaan, jotka todennäköisimmin kaikuja ankeasta lapsuudestaan saarnamiehen käsittelyssä. Et ole enää edes syväkyykyssä, vaan sinusta on jäljellä ainoastaan viinalta löyhkäävä limavana.

• tänään saunaan
        ... kirjoitti:

Terve, mitäpä ääliö?

Pervoa porukkaa.

=DW=

Voisitko selventää tällaiselle yksinkertaisemmalle missä viestissä puhuttiin seksin harrastamisesta saunassa? Itse huomasin vain maininnan hellyydestä, hellyys on ainakin minulle paljon muutakin kuin seksiä. Vain likainen mielikuvitus löytää viesteistä suihinottoa tai naimista.

• illalla saunaan
        tänään saunaan kirjoitti:

Voisitko selventää tällaiselle yksinkertaisemmalle missä viestissä puhuttiin seksin harrastamisesta saunassa? Itse huomasin vain maininnan hellyydestä, hellyys on ainakin minulle paljon muutakin kuin seksiä. Vain likainen mielikuvitus löytää viesteistä suihinottoa tai naimista.

Sehän olikin hemmottelua eikä hellyyttelyä, eli vielä kauempana seksistä.

• ...
        fremitus! kirjoitti:

Harvoin tapaa kaltaistasi idioottia joka polkee itseään suohon viesti viestiltä. Tyyppi jauhaa vuodesta toiseen jotain lestaattisuoltojaan, jotka todennäköisimmin kaikuja ankeasta lapsuudestaan saarnamiehen käsittelyssä. Et ole enää edes syväkyykyssä, vaan sinusta on jäljellä ainoastaan viinalta löyhkäävä limavana.

En ole soitten asiantuntija.

Mutta koska Sinä tunnut olevan monenkien asioitten erikoisasiantuntija, vastatisitko yhteen kysymykseen:

Miten isä, äiti ja 16 lasta mahtuvat koppisaunaan yhtä aikaa, kerroksittainko? Ja jos ova siellä eri aikaa, kuinka hitosti siihen menee aikaa ja soskun maksamaa sähkölaskurahaa???

=DW=

• Panu panematon
        vaka vanha kirjoitti:

Tässä asiassa on pakko periaatteesta panna vastaan. Vihta rulettaa ;)

Minä kyllä panisin ihan muualle kun vain pääsisin panemaan...

• reflect
        ... kirjoitti:

En ole soitten asiantuntija.

Mutta koska Sinä tunnut olevan monenkien asioitten erikoisasiantuntija, vastatisitko yhteen kysymykseen:

Miten isä, äiti ja 16 lasta mahtuvat koppisaunaan yhtä aikaa, kerroksittainko? Ja jos ova siellä eri aikaa, kuinka hitosti siihen menee aikaa ja soskun maksamaa sähkölaskurahaa???

=DW=

Kas vain, ikäryhmien vinkusuolinkainen on selviytynyt aamutoimistaan ja aloittanut työpäivänsä sonnan suollon parissa. Ne aamutoimet kohdallasi ovat tietenkin muutama keskiolut ja avannepussin tyhjennys. Olisi se saarnaajasetä saanut olla kanssasi hieman varovaisempi että kykenisit edes jotain tekemään kuten normaalit ihmiset.
        Oletko huomannut että tarvitsisit avannepussin myös päähäsi. Ai etkö? Kaikki muut ovat kyllä huomanneet.

• Hei kun keikuskelen
        ... kirjoitti:

=DW=

=DW=

Olen hyvin hämmästynyt. Pöljähtäneenä, epäuskoisena luin sinun kommenttisi ja sen jälkeen piti vielä lukea oma kommenttini, miettiäkseni, että voiko todellakin mun yhdestä lauseesta saada sen käsityksen, josta sinä kirjoitit.

Jos olisi pienen hippusen verran tullut mieleen (kirjoittaessani kommentin eilen), että joku saisi tuollaisen asian mieleen, niin olisin muotoillut lauseeni toisin.

Hämmästykseni on suuri myös sen takia, että juuri sinä kirjoitat minulle, koska sen verran kauan aikaa olen kirjoittanut palstalla ja en koskaan ala kirjoittelemaan sänkyasioista. Minusta se on kahden välinen juttu.

Kirjoitit, että koko saunakeskustelu meni pilalle minun puolipornoisista kirjoituksista.
        Minä puolestani sanon, että Sinä pilasit saunakeskustelun. On sivistymätöntä tuon kaltainen kielenkäyttö, jota käytit. Kuin teini. Ihmettelen.

Aloin muistelemaan edesmenneen mieheni kanssa "suorittamia" hemmotteluita. Ihan tuli tosi lämmin olo "syämeen", kun päästin itseni muistelon sisään.

Saunassa voi todellakin hemmotella toista. Mieheni oli hemmottelumestari. Joku voi ajatella, että ovat niin pieniä asioita, mutta juuri pienet asiat ovat mielestäni tärkeitä yhdessä olossa.

Koska kerroin saaren saunasta, jossa myös peseydytään saunatilassa, niin hiki siellä tulisi jos löylyä nakkaisi ja olisi siellä liian kauan aikaa tekemällä muuta, kuin juuri löylyttelyä.

Joitakin hemmotteluja tahdon tähän kirjata. (Tuntuu, että on pikkupakko kirjottaa, ettei nyt vaan joku muukin luuleskele mitä sattuu).

Oli mukavaa istua alimmalla lauteitten portaalla ja mies ylemmällä mun takana. Joko öljyä tai nestesaippuaa niskaan ja tradaa, tulipas sopivan liukas iho, jota voi hieroa. Niskahieronta on ah ihanaa.
        Joskus mieheni suoritti päähierontaa hieromalla hoitoainetta hiuksiini. Ah ah ah, sekin niin kivaa.

Kullanhuuhdonta.
        Mieheni sanoi "nyt alan kullanhuuhdontaan". Tarkoitti sitä, että hän laittoi ison saavin täyteen sopivan lämmintä (kuumaa) vettä ja minä (hänen kultansa) sitten vain olla möllötin silmät kiinni, kun mieheni isolla napolla valutti sitä kuumaa vettä mun kehoon. Hirmu ihanaa.

Saunan terassilla merta vahtasimme yhdessä, jommankumman käsi toisen reidellä, vieretysten rupatellen mistä milloinkin.

Mieheni hemmotteli minua myös laittamalla minulle kylvyn. Ulkona oli (ja on vieläkin) kylpyamme ja voi jee, että oli mahtavaa maata kylpyammeessa, joka on taivasalla.

Väitän, että minä en tätä ketjua ole pilannut. Uskomattomia kommenttejasi sain lukea tästä ketjusta muitakin.

Häpeä.

• vaka vanha

=DW=

Olen hyvin hämmästynyt. Pöljähtäneenä, epäuskoisena luin sinun kommenttisi ja sen jälkeen piti vielä lukea oma kommenttini, miettiäkseni, että voiko todellakin mun yhdestä lauseesta saada sen käsityksen, josta sinä kirjoitit.

Jos olisi pienen hippusen verran tullut mieleen (kirjoittaessani kommentin eilen), että joku saisi tuollaisen asian mieleen, niin olisin muotoillut lauseeni toisin.

Hämmästykseni on suuri myös sen takia, että juuri sinä kirjoitat minulle, koska sen verran kauan aikaa olen kirjoittanut palstalla ja en koskaan ala kirjoittelemaan sänkyasioista. Minusta se on kahden välinen juttu.

Kirjoitit, että koko saunakeskustelu meni pilalle minun puolipornoisista kirjoituksista.
        Minä puolestani sanon, että Sinä pilasit saunakeskustelun. On sivistymätöntä tuon kaltainen kielenkäyttö, jota käytit. Kuin teini. Ihmettelen.

Aloin muistelemaan edesmenneen mieheni kanssa "suorittamia" hemmotteluita. Ihan tuli tosi lämmin olo "syämeen", kun päästin itseni muistelon sisään.

Saunassa voi todellakin hemmotella toista. Mieheni oli hemmottelumestari. Joku voi ajatella, että ovat niin pieniä asioita, mutta juuri pienet asiat ovat mielestäni tärkeitä yhdessä olossa.

Koska kerroin saaren saunasta, jossa myös peseydytään saunatilassa, niin hiki siellä tulisi jos löylyä nakkaisi ja olisi siellä liian kauan aikaa tekemällä muuta, kuin juuri löylyttelyä.

Joitakin hemmotteluja tahdon tähän kirjata. (Tuntuu, että on pikkupakko kirjottaa, ettei nyt vaan joku muukin luuleskele mitä sattuu).

Oli mukavaa istua alimmalla lauteitten portaalla ja mies ylemmällä mun takana. Joko öljyä tai nestesaippuaa niskaan ja tradaa, tulipas sopivan liukas iho, jota voi hieroa. Niskahieronta on ah ihanaa.
        Joskus mieheni suoritti päähierontaa hieromalla hoitoainetta hiuksiini. Ah ah ah, sekin niin kivaa.

Kullanhuuhdonta.
        Mieheni sanoi "nyt alan kullanhuuhdontaan". Tarkoitti sitä, että hän laittoi ison saavin täyteen sopivan lämmintä (kuumaa) vettä ja minä (hänen kultansa) sitten vain olla möllötin silmät kiinni, kun mieheni isolla napolla valutti sitä kuumaa vettä mun kehoon. Hirmu ihanaa.

Saunan terassilla merta vahtasimme yhdessä, jommankumman käsi toisen reidellä, vieretysten rupatellen mistä milloinkin.

Mieheni hemmotteli minua myös laittamalla minulle kylvyn. Ulkona oli (ja on vieläkin) kylpyamme ja voi jee, että oli mahtavaa maata kylpyammeessa, joka on taivasalla.

Väitän, että minä en tätä ketjua ole pilannut. Uskomattomia kommenttejasi sain lukea tästä ketjusta muitakin.

Häpeä.

Morjensta pornorinsessa ;)
        Maa on nykyään puolillaan kaikenlaisia avohoitopotilaita jotka saattaa kilahtaa ihan mistä hyvänsä, sen tosiasian kanssa on vaan elettävä.

• Hei kun keikuskelen kirjoitti:

=DW=

Kullanhuuhdonta.

Häpeä.

Et todellakaan pilannut tätä ketjua! Päin vastoin, sinun viestejä on aina ilo lukea, ne ovat niin positiivisia, mukavaa rupattelua.

Mun piti sulle jo aiemmin kirjoittaa niistä vi..va..vi...kääks, risuista :))) että samaten, käytän niitä koivu-sellaisia tuoksuja tuomaan. Ja joulusaunaan löysin torilta viime vuonna kataja-oksan, sen kun laittaa kuumaan löylyveteen ja pirskottaa kiukaaseen - siinä jää kaikki eukalyptustuoksut kakkossijalle :)

Sulla on ollut tosi ihana mies. Sekä onnittelut hienoista muistoista, että valitukset että ovat pelkkiä muistoja samaan lauseeseen..

• Hei kun keikuskelen
        vaka vanha kirjoitti:

Morjensta pornorinsessa ;)
        Maa on nykyään puolillaan kaikenlaisia avohoitopotilaita jotka saattaa kilahtaa ihan mistä hyvänsä, sen tosiasian kanssa on vaan elettävä.

"vaka vanha"

Pursk... :DDDD
        Putosin lavittalta laattialle selkakeikkanaurua krätköttämään.
        Kiitos vaan mehevistä nauruista.
        Tuo "pornoprinsessa" voiski olla hyvä nimimerkki mulle, jos päättäisin rekisteröityä.
        Tosin siihen tarttis lisätä vielä yhen sanan, jota et ottanut huomioon.
        Näet nimittäin PIILO. Elikkä "Piilopornoprinsessa", minä kun kuulemma silleen vähäköku salaa viestittelen tuhmuuksia. :)

• Hei kun keikuskelen
        hmp.f kirjoitti:

Et todellakaan pilannut tätä ketjua! Päin vastoin, sinun viestejä on aina ilo lukea, ne ovat niin positiivisia, mukavaa rupattelua.

Mun piti sulle jo aiemmin kirjoittaa niistä vi..va..vi...kääks, risuista :))) että samaten, käytän niitä koivu-sellaisia tuoksuja tuomaan. Ja joulusaunaan löysin torilta viime vuonna kataja-oksan, sen kun laittaa kuumaan löylyveteen ja pirskottaa kiukaaseen - siinä jää kaikki eukalyptustuoksut kakkossijalle :)

Sulla on ollut tosi ihana mies. Sekä onnittelut hienoista muistoista, että valitukset että ovat pelkkiä muistoja samaan lauseeseen..

"hmp.f"

No eipäs olis tullut mieleen ottaa katajan oksaa saunaan.
        Otanpas vinkistä vaarin... Öh.. eiku otanpas vinkistä katajavastan.
        Tarttee kokeilla mimmoset tuoksut se antaa.

Ennen muinoin mieheni teki aimo kasan saunavastoja (talvea varten) ja pisti ne kuivumaan ylösaloin naulaan roikkumaan. Semmosen kuivettuneen käppyrävastan kun pisti kiehuvaan veteen pesuvatiin tekeentymään hetkoseksi putkoseksi, niin Tradaaaaaaaaaa kohta-pian käppyrälehdet eivät enää olleetkaan käppyriä kovia läpysköjä, vaan olivat pehmentyneet silläviisiin sopiviksi, että niillä tohti läiskiä ihoa. (Tosin ei kovin kovaa läiskimistä, koska lehdet irtoaa aika helposti. Pientä läiskimistä se kyllä sietää).
        Sitä vastan liotusvettä kun sitten paiskas kiukaalle, niin voit vain kuvitella kuinka ihana tuoksu levisi saunaan.
        Ja jos saunanlauteilla alkoi tekemään mieli Teetä, niin pesuvadista vaan koivunlehtiteetä mukiin ja hörps hörps. No ei vaiskaan :))) Unhoita tuo tee-juttu :)

• ...
        sitroen. kirjoitti:

Ei mätäne sauna ainakaan 30 vuodessa, mistä on kokemusta. Ei mädäntyneet edes saunajakkaran jalat vaikka niissä ei mitään muovinpaloja ollutkaan alla. Pitää olla ilmanvaihto kunnossa ja sen verran jälkilämpöä, että liika märkyys poistuu. Ei ole liian vaikeaa järjestää näin.

Kerran tein vihdan ja siihen se jäi. Niitä lehtiä löytyi liian kauan ja paljon...

Ensin mennään saunaan, sitten syödään vasta. Sitten pannaan saunan päälle maata.

Kirjoitin tonne ylemmäs.

Mutta sauna siis luokitellaan kuivaksi tilaksi. Ja totta on, ei se mätäne, jos siellä ei käytetä vettä. Se kuivuu korpuksi. Erilaisia saunomistyylejä. Ite opin aikanaan, että savusaunaan mentiin, heitettiin löylyä ja peseydyttiin. Sitten kun tuli sähkösauna asuntoon, piti oikein opetella, että saunassa ei saunota, siellä vaan hikoillaan.

Mulla siis on kaksi hikikoppia ja savusauna. Toiseen koppiin tein remontin jotain kymmenen vuotta sitten, vesivahinko, elikkäs olematon vesieristys koko sauna-osastolla. Toinen odottelee vuoroaan, ei muuta vikaa, mutta paneelit, lauteet jne ikäisensä näköiset ja kiuas, samaten valaistus kaipais mun mielestä muutoksia. Savusauna kaipaa isompaa remonttia, siellä kun on peseydytty, pari hirsikertaa lahonut pois. Eli tunkkia kehiin.

Siis, sauna luokitellaan kuivaksi tilaksi, jos siellä ei ole lattiakaivoa. Kun tekee saunan, ei siihen vaadita lattiakaivoa. Erittäin harvoin näkee kerrostalon koppisaunaa, missä olisi lattiakaivo. Jos ei kaivoa, ei voi lutrata vedellä, eikä sauna siis mätäne. Ihmeelliset rakennusmääräys kuviot säätelevät ihmisten saunomiskulttuuria, siis suomessa, joka ylpeilee saunoillaan.

=DW=

• ...

=DW=

Kullanhuuhdonta.

Häpeä.

"Häpeä" Mitä?

Mä kai suhtaudun saunaan erilailla, kuin jotkut. Mun mielestä sauna ei ole synonyymi seksille, vaikka siellä yleensä ollaankin ilman vaatteita. Ja pahin seksin tuhojahan on ns "saunapuhdas" nainen, ei hajua, ei makua. Siis kaks aivan eri asiaa, peseytyminen ja sekstaileminen.

Mä käyn harvakseen nykyisin saunassa, mutta käyn. Ja mieluiten yksin, muija liian puhelias. Mun mielestä saunassa pitää puhdistua sekä ruumiin, että ns "sielun". Kaikki pikkutuhmat "hellittelyt" jne on saatanasta ja sellaista piilopornoa, että eipä kiinnosta pätkääkään. Jos tekee mieli pornoa, kattoo sitten vaikka videoita. Mutta saunaan ne ei kuulu. Jos kuuluisi, nostaisin kiukaan pihalle ja pulttaisin ison taulutelkkarin sen tilalle, että pääsisi, sitä pornoa katsomaan :DDD

=DW=

• asetukset määrää.
        ... kirjoitti:

Kirjoitin tonne ylemmäs.

Mutta sauna siis luokitellaan kuivaksi tilaksi. Ja totta on, ei se mätäne, jos siellä ei käytetä vettä. Se kuivuu korpuksi. Erilaisia saunomistyylejä. Ite opin aikanaan, että savusaunaan mentiin, heitettiin löylyä ja peseydyttiin. Sitten kun tuli sähkösauna asuntoon, piti oikein opetella, että saunassa ei saunota, siellä vaan hikoillaan.

Mulla siis on kaksi hikikoppia ja savusauna. Toiseen koppiin tein remontin jotain kymmenen vuotta sitten, vesivahinko, elikkäs olematon vesieristys koko sauna-osastolla. Toinen odottelee vuoroaan, ei muuta vikaa, mutta paneelit, lauteet jne ikäisensä näköiset ja kiuas, samaten valaistus kaipais mun mielestä muutoksia. Savusauna kaipaa isompaa remonttia, siellä kun on peseydytty, pari hirsikertaa lahonut pois. Eli tunkkia kehiin.

Siis, sauna luokitellaan kuivaksi tilaksi, jos siellä ei ole lattiakaivoa. Kun tekee saunan, ei siihen vaadita lattiakaivoa. Erittäin harvoin näkee kerrostalon koppisaunaa, missä olisi lattiakaivo. Jos ei kaivoa, ei voi lutrata vedellä, eikä sauna siis mätäne. Ihmeelliset rakennusmääräys kuviot säätelevät ihmisten saunomiskulttuuria, siis suomessa, joka ylpeilee saunoillaan.

=DW=

Saunassa pitää olla lattiakaivo. Meillä ainakin on puilla lämmitettävässä saunassa ja oli rivitaloasunnossakin jossa oli sähköllä läpiävä kiuas.

Kiukaalle vettä heittäessä sitä roiskuu lattiallekin ja aika moni kastelee lauteita kuivan ilman takia sähköllä lämpiävässä saunassakin. Tosin meillä kylpee siellä vaan kotiväki.

Savusaunassakin nykyisin pitää olla lattiakaivo ja putki ulkokaivoon, koska sijaitsee rannassa.

• ...
        asetukset määrää. kirjoitti:

Saunassa pitää olla lattiakaivo. Meillä ainakin on puilla lämmitettävässä saunassa ja oli rivitaloasunnossakin jossa oli sähköllä läpiävä kiuas.

Kiukaalle vettä heittäessä sitä roiskuu lattiallekin ja aika moni kastelee lauteita kuivan ilman takia sähköllä lämpiävässä saunassakin. Tosin meillä kylpee siellä vaan kotiväki.

Savusaunassakin nykyisin pitää olla lattiakaivo ja putki ulkokaivoon, koska sijaitsee rannassa.

En muuten ole varma ollenkaan, että "nyt" pitää olla lattiakaivo saunassa. Pistäppä linkki johonkin lakiin, tai rakennusmääräykseen, missä niin sanotaan?

Uusiin savusaunoihin pitää juu laittaa viemärisydeemeitä. Mutta museorakennuksiinpa ei saa laittaa :DDD

Suurin osa suomen saunoista on täysiä susia. Siitä ei pääse eroon mitenkään. Kerrostaloihin rakennetut koppisaunat tappoi suomalaisen saunakilttuurin.

=DW=

• tarkastettu.
        ... kirjoitti:

En muuten ole varma ollenkaan, että "nyt" pitää olla lattiakaivo saunassa. Pistäppä linkki johonkin lakiin, tai rakennusmääräykseen, missä niin sanotaan?

Uusiin savusaunoihin pitää juu laittaa viemärisydeemeitä. Mutta museorakennuksiinpa ei saa laittaa :DDD

Suurin osa suomen saunoista on täysiä susia. Siitä ei pääse eroon mitenkään. Kerrostaloihin rakennetut koppisaunat tappoi suomalaisen saunakilttuurin.

=DW=

Ainakin meidän omakotitaloon piti laittaa rakennusvaiheessa saunaan lattiakaivo. Siitä menee putki pesuhuoneen lattiakaivoon, joten vesi ei ainakaan jää saunan lattialle seisomaan. Kodinhoitohuoneen lattiallakin on lattiakaivo, joten tulva ei ainakaan lattioilla kovin korkealle nouse.

Linkkiä rakennusmääräyksiin en löytänyt, mutta meidän rakennuksessa on rakennustarkastaja käynyt useita kertoja rakennusvaiheessakin.

• ...
        tarkastettu. kirjoitti:

Ainakin meidän omakotitaloon piti laittaa rakennusvaiheessa saunaan lattiakaivo. Siitä menee putki pesuhuoneen lattiakaivoon, joten vesi ei ainakaan jää saunan lattialle seisomaan. Kodinhoitohuoneen lattiallakin on lattiakaivo, joten tulva ei ainakaan lattioilla kovin korkealle nouse.

Linkkiä rakennusmääräyksiin en löytänyt, mutta meidän rakennuksessa on rakennustarkastaja käynyt useita kertoja rakennusvaiheessakin.

Just.

Mutta kun määräykset ei koske vanhoja rakennuksia samalla tavoin. Siis tosiasa on, suomessa varmaan noin miljoona kerrostalokoppisaunaa ilman lattiakaivoa. Ja ties kuinka monta helevatan asuntoa ilman keittiön lattiakaivoa.

Tässä just se, mitä kai eiemminkin kirjoitin, vanhat rakennukset on sen aikaisten rakennusmääräysten mukaisia. Kun uusia rempataan, se on sitten kaikki niinkuin tuurista tai jostain kiinni. Jos vanhassa rivarissa ei ole lattiakaivoa keittiössä, vessassa, tai saunassa, se kun rempataan. ei niihen laiteta niitä kaivoja.

Koska ei vaadita.

Maassa aivan älytön määrä päin percettä rakennettuja asuntoja, ja siinähän sitä remonttifirmoilla töitä piisaa.

Ai niin, oliko se sulla keittiössä lattiakaivo, kun on niin rakennustarkastuksen mukaan tehty???

=DW=

• "heh-heh"
        ... kirjoitti:

Just.

Mutta kun määräykset ei koske vanhoja rakennuksia samalla tavoin. Siis tosiasa on, suomessa varmaan noin miljoona kerrostalokoppisaunaa ilman lattiakaivoa. Ja ties kuinka monta helevatan asuntoa ilman keittiön lattiakaivoa.

Tässä just se, mitä kai eiemminkin kirjoitin, vanhat rakennukset on sen aikaisten rakennusmääräysten mukaisia. Kun uusia rempataan, se on sitten kaikki niinkuin tuurista tai jostain kiinni. Jos vanhassa rivarissa ei ole lattiakaivoa keittiössä, vessassa, tai saunassa, se kun rempataan. ei niihen laiteta niitä kaivoja.

Koska ei vaadita.

Maassa aivan älytön määrä päin percettä rakennettuja asuntoja, ja siinähän sitä remonttifirmoilla töitä piisaa.

Ai niin, oliko se sulla keittiössä lattiakaivo, kun on niin rakennustarkastuksen mukaan tehty???

=DW=

"=DW="

"Ai niin, oliko se sulla keittiössä lattiakaivo, kun on niin rakennustarkastuksen mukaan tehty???"

Vai ettäkö ihan keittiössä?
        No ei sentään. Taidat olla niin vanhanaikainen ettet tiedä että nykyisin uusiin asuntoihin tehdään erikseen kodinhoitohuone, jossa on pyykinpesukone, mankeli, liinavaatekaapit, silityslaudat ym tarpeelliset kodinhoitovälineet.

Meidän keittiössä ei ole lattialla lattiakaivoa, sellainen kuuluu jonnekin ravintolan keittiöön.

Keittiössä ovat matot hienosti parkettilattialla, eikä normaali vessassakaan ole lattiakaivoa. Lattiakaivo on pesuhuoneen yhteydessä olevassa toisessa vessassa, joten saa jopa valita kumpaan vessaan tarpeensa tekee.

• ...
        "heh-heh" kirjoitti:

"=DW="

"Ai niin, oliko se sulla keittiössä lattiakaivo, kun on niin rakennustarkastuksen mukaan tehty???"

Vai ettäkö ihan keittiössä?
        No ei sentään. Taidat olla niin vanhanaikainen ettet tiedä että nykyisin uusiin asuntoihin tehdään erikseen kodinhoitohuone, jossa on pyykinpesukone, mankeli, liinavaatekaapit, silityslaudat ym tarpeelliset kodinhoitovälineet.

Meidän keittiössä ei ole lattialla lattiakaivoa, sellainen kuuluu jonnekin ravintolan keittiöön.

Keittiössä ovat matot hienosti parkettilattialla, eikä normaali vessassakaan ole lattiakaivoa. Lattiakaivo on pesuhuoneen yhteydessä olevassa toisessa vessassa, joten saa jopa valita kumpaan vessaan tarpeensa tekee.

Keittiössä aina vesipiste. Siis hana.

Ja keittiössä käytännössä aina jotain kulmäkalusteita, jäääkaappia ja pakastinta. Lisäksi käytännössä aina nykyisin tiskikone, joka siis on tietenkin liitetty vesijohtoon.

Mitä tapahtuu, jos keittiössä hana jää auki ja viemäri menee tukkoon? Tai mitä tapahtuu, jos tiskikoneesta menee letku poikki? Tai mitä jos jonkin sähkökatkon jälkeen onkin pakastin sulanut?

Vesivahinko ja siitähän remppafirmat ja lastulevykauppiaat tykkää.

Ja muuten, meitsi tsekkasi. Ei saunaa varten tarvitse tehdä lattiakaivoa, sauna kun edelleen luokitellaan kuivaksi tilaksi, samaten kuin keittiö tai vaatehuonekin. Kenellä ollut muuten vesivahinko vaatehuoneessa?

=DW=

• "heh-heh"
        ... kirjoitti:

Keittiössä aina vesipiste. Siis hana.

Ja keittiössä käytännössä aina jotain kulmäkalusteita, jäääkaappia ja pakastinta. Lisäksi käytännössä aina nykyisin tiskikone, joka siis on tietenkin liitetty vesijohtoon.

Mitä tapahtuu, jos keittiössä hana jää auki ja viemäri menee tukkoon? Tai mitä tapahtuu, jos tiskikoneesta menee letku poikki? Tai mitä jos jonkin sähkökatkon jälkeen onkin pakastin sulanut?

Vesivahinko ja siitähän remppafirmat ja lastulevykauppiaat tykkää.

Ja muuten, meitsi tsekkasi. Ei saunaa varten tarvitse tehdä lattiakaivoa, sauna kun edelleen luokitellaan kuivaksi tilaksi, samaten kuin keittiö tai vaatehuonekin. Kenellä ollut muuten vesivahinko vaatehuoneessa?

=DW=

Tietenkin saunan lattian voi tehdä kaltevaksi niin että vesi lirisee sitä mukaa pesuhuoneen puolelle jos sitä vahingossa lattialle liruttelisi. Ainakin löylyä heitettäessä voi sihti olla sen verran vapiseva että löylynheittoveden ohi kiukaasta huitaisee ja sitten on lattialla lammikko. Voiko silloin puhua täysin kuivasta tilasta?

Ei kaikilla ainakaan ole erikseen vaatehuonetta, sillä kodinhoitohuoneessa on kaappitilat liinavaatteille ja lisäksi huoneissa on kaapit muille vaatteille. Rakennussuunnittelijan mukaan vaatehuone vie liikaa tilaa asunnossa koska hyllyt ovat seinillä ja lattiaa pitää olla ainakin sen verran että niille hyllyille pääsee kulkemaan, kun taas vaatekaapeissa ei tarvitse sisällä seisoskella, hyllyjä voi penkoa heti kun oven avaa.

"Kenellä ollut muuten vesivahinko vaatehuoneessa?"
        Ehkä sinulla jos olet erehtynyt vessan ovesta. ;-)

• ...
        "heh-heh" kirjoitti:

Tietenkin saunan lattian voi tehdä kaltevaksi niin että vesi lirisee sitä mukaa pesuhuoneen puolelle jos sitä vahingossa lattialle liruttelisi. Ainakin löylyä heitettäessä voi sihti olla sen verran vapiseva että löylynheittoveden ohi kiukaasta huitaisee ja sitten on lattialla lammikko. Voiko silloin puhua täysin kuivasta tilasta?

Ei kaikilla ainakaan ole erikseen vaatehuonetta, sillä kodinhoitohuoneessa on kaappitilat liinavaatteille ja lisäksi huoneissa on kaapit muille vaatteille. Rakennussuunnittelijan mukaan vaatehuone vie liikaa tilaa asunnossa koska hyllyt ovat seinillä ja lattiaa pitää olla ainakin sen verran että niille hyllyille pääsee kulkemaan, kun taas vaatekaapeissa ei tarvitse sisällä seisoskella, hyllyjä voi penkoa heti kun oven avaa.

"Kenellä ollut muuten vesivahinko vaatehuoneessa?"
        Ehkä sinulla jos olet erehtynyt vessan ovesta. ;-)

Älä vitsaile vakavalla asialla.

Mun ilmaisu voi ehkä vaikuttaa humoristiselta, mutta aina asia takana.

Sauna nimenomaan just on kuiva tila. Siellä ei ole lattiakaivoa, eikä vesipistettäkään. Siis yleensä. Mutta jos laitat hanan ja lattiakaivon, se on sitten märkätilä. Itseasiassa märkätilaksi määritteleminen ei johdu edes vesipisteestä. Sen määrää lattiakaivo. Saunoissa tai keittiöissä ei ole määrättynä lattiakaivoja, ne on siis kuivia tiloja määrittelyltään.

Just tollasten ääliömäistn saivartelujen vuoksi suomi on täynnä mätiä asuntoja. Se yks lattiakaivo, tai asiallinen vesieristys saunaan ei maksa rakennusvaiheessa paljon mitään. Mutta mädänneen saunan remntointi, jo on ämpärifirmat innoissaan. Ja eritoten keittiö. Jos se nyt se putki poksahtaa, lattiakaivon kanssa eip isompaa ongelmaa. Mutta kun ei kaivoa, keittiökaappien valmistajat ja ämpäriremppafirma huutaa huraata, taputtaa käsiään yhteen ja hyppii innosta paikallaan.

Noissa asioissa on ehkä paljon määräyksiä, ei aina mitään järkeä kokonaisuutena.

=DW=

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      94
      2103
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      14
      1711
    3. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      99
      1708
    4. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      93
      1336
    5. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      3
      1176
    6. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      173
      1125
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      916
    8. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      56
      896
    9. Se hetki kun

Saisi olla kahdestaan ja rutistaa sua
      Ikävä
      76
      890
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      123
      858
    Aihe