Aloitteleva opettaja kysyy ylimääräisistä töistä.

Emppuli1

Eli kyse on siitä, että rehtori olettaa minun tekevän ns. ylimääräistä opetusta/valvontaa. Kysymyksessä on pienehkö koulu ja olen ensimmäistä vuotta pidemmässä työpätkässä, enkä oikein tiedä, onko tämä ihan ok. Valmistelen tunnit yleensä illalla, mutta haluan mennä töihin aamulla ajoissa, jotta ehdin vielä ottaa siellä tarvikkeet esille. Esimerkiksi käsityötarvikekaappia en tunne vieläkään kunnolla, niin haluan rauhassa kaivella niitä kankaita ja miettiä, miten voin suunnitella työni. Sitten kun menen koululle esimerkiksi 7:45 ja opetus alkaisi 8:30, niin joudunkin suoraan töihin. Viimeksi torstaina oli juuri tuo käsityöjuttu ja saapuessani opettajanhuoneeseen ottamaan takin pois, niin rehtori viskasi heti tehtävän tukea paria aamuodottelijaa (taksikyydit), joilla on vaikeuksia oppimisessa. Koko sen 45 minuuttia sitten istuin noiden oppilaiden vierellä ja neuvoin heitä tehtävissä, pelaamaan oppimispeliä jne. Ja sitten alkoikin opetus ja taas käsityötunnin alussa olin ihan pihalla, löytyykö kaapista mitä ja mistä.

Jonain aamuna taas pyysi mua valvomaan salissa pelaavia lapsia, kun satuin tulemaan 30 minuuttia etuajassa koululle. Eihän nää ongelma olisi, ellei mulle juuri se hetki olisi se tärkein, kun olen tajunnut jotain illalla valmistellessani tunteja ja tarvisin ajan tönkiä tarvikkeet, miettiä sen loppuun jne.

Eli kokeneemmat opettajat! Joudutteko esimerkiksi opastamaan aamulla koululla pyöriviä lapsia? Ei mua joku hetkellinen komentaminen haittaa tai sivusilmällä valvonta, mutta erityisesti neuvominen kotitehtävissä ja oppimispelien valvonta vieressä neuvoen alkaa mennä jo tukiopetuksen puolelle ja oikeasti aika ei riitä siihen.

6

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • törcy-rexi-alas

      Eihän tuo oikealta kuulosta.


      Jos opettajalla teetetään oikeasti ylimääräistä työtä, pitää siitä maksaa erillinen korvaus. Tuo aika aamulla kun tulet etuajassa, on omaa aikaasi, ja rehtori ei voi sinua määrätä sitä ilmaiseksi uhraamaan johonkin työhön, joka ei edes kuulu tehtäviisi.

      Tilanne on tietysti hankala, kun et voi ihan näin rehtorille helposti sanoa, ja koitat tietysti tehdä hyvää vaikutelmaa itsetäsi uutena opena jne.

      Jos haluat välttää kaikenlaista konfrontaatiota, voistko "livahtaa" aamuisin suoraan sinne omaan luokkaasi niin, että rehtori ei pääse heti lyömään nakkia kouraan?

      Tietysti parasta olisi, jos saisit keskusteltua reksin kanssa ja kerrottua, että tulet ajoissa valmistelemaan tunteja ja laittamaan materiaaleja valmiiksi, etkä oikein voi käyttää siihen varattua aikaa muuhun. Jos reksi tästä vetää herneet nenuun niin idiootti on. Tässä haiskahtaa juurikin tällainen uuden, nuoren, ja (ehkä nais-)opettajan häikäilemätön hyväksikäyttö kun tiedetään, ettei kehtaa kieltäytyä ettei joudu mustalle listalle.

      Tällaisesta pitäisi pystyä ihan asiallisesti keskustelemaan. Jos se osoittautuu mahdottomaksi, on koulukin sitten sellainen, että ei sinne kannata pidemmäksi aikaa haikailla töihinkään.

      Tsemppiä, kyllä se siitä!

    • Ei näin

      Ottaisin asian esille rehtorin kanssa seuraavan kerran, kun yrittää lähestyä "ylimääräisillä töillä". Kertoisin, että olen tullut valmistelemaan koululle tulevaa opetuspäivää ja nyt en ehdi hoitamaan muita asioita. Kerro hymähtäen, että tämä on omaa aikaani ja työaikani ei muutenkaan ole vielä edes alkanut. Ja sano loppuun vielä, että hän varmasti ymmärtää. Luulisi ymmärtävän yskän. Ylitöiltä (ilmaisilta) tuollainen kuulostaa..

    • nähty näitä

      Tuollaiset tehtävät pitäisi rehtorin järjestää sillä tavalla, ettei niitä lykätä yllättäen jollekulle lähimpänä olevalle. Eli ne on sovittava etukäteen.

      Toisaalta uudelle opettajalle voi olla odottamatonta se, että koulussa joutuu kyllä jokainen tekemään muutakin kuin vain pitämään omat tuntinsa.

    • kyyditysvalvoja

      Kun rehtori määrää sinut ohjaamaan aamuodottelijoita, niin siitä kuuluu myös maksaa. Toiminta on nimeltään koulumatkakuljetusoppilaiden ohjaustyö. Maksua koskevä määräys löytyy OVTES:n peruskoululiitteestä. Kysypä rehtorilta, milloin palkkio maksetaan.
      '
      Lisätietoja saat kunnan opettajien luottamusmieheltä, jos olet liittynyt paikalliseen opettajayhdistykseen.

    • opex

      Jos et saa ylimääräisistä hommista palkkaa, asia ei todellakaan ole ok. Mutta valitettavasti on niin, että rehtorin luonteenlaatu saattaa olla sellainen, että mikäli et ole nyt vakivirassa, saattaa tulla lähtö, jollet suostu tekemään, mitä pyydetään. Rehtorihan ei tarvitse mitään syytä tai perustelua sille, että valitseekin tuntiopeksi seuraavaksi vuodeksi jonkun toisen.

      Sinuna pyrkisin tekemään valmistelutyöt iltapäivällä ja tulemaan kouluun vasta juuri ennen tuntiesi alkua. Eikä kannata mennä opehuoneen kautta, vaan suoraan takki päällä luokkaan.

      Oikeuksistaan kannattaa ruveta tarkaksi vasta sitten, kun on virka ja koeaika on kulunut loppuun. Toki moni myös mahdollisuuksien mukaan äänestää jaloillaan. Koulu, jossa pyritään teettämään palkattomia töitä, ei ole suosituin työpaikka. Sellaisesta on kuitenkin viisainta poistua vähin äänin, ainakin jos ura on vasta alussa.

    • kysyn.

      Miten koulun muut opettajat suhtautuvat ilmaiseen kuljetusoppilaiden ohjaamiseen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      103
      2178
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      433
      1654
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1343
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      16
      1181
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      79
      1162
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1095
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      286
      1035
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      185
      1031
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      50
      992
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      200
      863
    Aihe