Toyota Prius kokemuksia ??

hybridisti

Seuraavaksi autokseni olen harkinnut Toyotan Priusta. Kyselisinkin kyseisen auton omistajilta ja ajaneilta kokemuksia autosta. Todellinen polttoaineen kulutus ? Pääseekö 5litraa/ 100km kulutuksiin normaaliajolla ? Syökö moottori öljyä? Onko kori ruosteherkkä? Onkos ollu muita vikoja? Huoltojen hinnat? Itseäni kiinnostaisi hakea muutaman vuoden vanha ja vähän ajettu prius saksasta siellä hinnat huomattavasti suomi hintoja alempia. Tuontiverokaan ei pitäisi olla paha koska se perustuu co2 päästöihin eli pienet päästöt pienempi vero. Onkohan saksan malleissa paljonkin eroja suomi autoihin? Mobile.de kuvista päätellen istuinlämmittimet näyttäis puuttuvan. Ja onkohan takuut samat saksan autoissa ? Priuksen yleistakuu on 3 vuotta, hybridiosat 5 vuotta ja hybridiakku 8 vuotta suomiautoissa. Auris hybridi vois olla hyvä vaihtoehto, mutta jotenkin prius vaan kiinnostaa enempi. Ja onhan prius vielä aito japsi eli made in japan, jos sillä nykyään on vielä mitään merkitystä. Eli kommentoikaa positiivisia ja negatiivisia kokemuksia Priuksesta. Asiallisista kommenteista KIITOS jo etukäteen.

9

1688

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leppoisaaliikkumista

Toivotaan että tähän ketjuun löytyy Priuksen omistajia jakamaan kokemuksiaan.

Meille on talouteen tulossa seuraavaksi autoksi Auriksen farmariversioinen hybrid. Käytännöllisyys tilojen suhteen sekä tietenkin suuri hintaero Priukseen tekevät meille valinnan näiden kahden välilkä helpoksi.

Parin päivän koeajon perusteella arvioisin että tulen ruuhka-Suomeen painottuvalla ruuhka- ja taajama/kaupunkipainotteisissa ajoruoritteissa pääsemään autolla noin 4.5 litran keskikulutukseen. Talvipakkasten nostavaa vaikutusta on hankala arvioida mutta 300km kesäkeleillä ajelun perusteella uskon 4.5 kulutukseen (tai jopa desin tai pari alle).
      Teoriatasolla etukäteen opiskellut Toyotan hybridilinjan "kikat" (tärkeimpänä pulse and glide) oli yllättävän helppoa toteuttaa käytännön ajossa.
      Myönnän kyllä että koeajossa tuli tietenkin tarkkailtua ajotyyliä ja pyrittyä aktiivisesti mataliin lukemiin, enkä tiedä miten tuo ajoasenne ja tyyli voi jäädä pysuvästi päälle arkiajossa. Mahdollisuuksia siihen on, sillä auton kertakaikkinen vaivattomuus ja rento ajofiilis kannustaa taloudelliseen ajamiseen. Ratakilpuristahan kun ei nyt ole kyse. :)

(Nykyinen auto on vm 2013 manuaaliaskinen Kia Ceed farkkudiesel joka on mainio perusauto ja kohta 60tkm kulkenut häiriöttä. Pieni dsl ja manuaaliloota vain on vähän työläs yhdistelmä Kehä III:n sisäpuoliseen pyöritykseen.. takuuvarmasti viimeinen manuaalivaihteinen (arkikäyttö)auto meillä.)

• En Toyotoista

tiedä mutta olen ajellut nyt vuoden Lexus Gs 450 hybridillä. Uskomaton auto kaikkiin entisiin verrattuna. Hyviä on ollut muitakin mutta tämä on kertakaikkiaan upea niin ajoltaan, teholtaan kuin hienostuneelta ja eleettömältä tyyliltäänkin. Ehkä vastaavaan tasoon pääsee myös joillakin muulla merkillä ja mallilla mutta kun itse käytetyn autonsa ja sen kaikki kulut maksaa niin vaihtoehdot aikoivat käydä vähiin.

• toi ota

Prius vm. 2009. Oli esittelyauto, jonka ostimme vuonna 2010. Enimmäkseen ollut vaimon käytössä, mutta myös minä ajanut sillä jonkin verran.

Kulutuslukemat ajotietokoneen mukaan n. 5,4-5,7 l/100 km. Tietokone näyttää n. 0,4 l liian vähän, joten todelliset lukemat ilman mahdollista matkamittarivirhettä n. 5,8-6,1 l/100 km. Ajo ollut enimmäkseen lyhyttä pätkäajoa kaupungissa ja osa ajosta maantiellä/motarilla. Huoltojen hinnoista verrattuna muihin merkkeihin en osaa sanoa.

Kaupunkiajossa todella miellyttävä ajaa portaattoman vaihteiston takia. Talvioloissa lämmintä riittää ja liukkailla ajonvakautus/vetoluistonesto toimii sopivan miedosti. Kitkarenkaat talvisin alla.

Maantiellä ajo-ominaisuudet riittävän hyvät, mutta rengasmelua on liikaa, varsinkin kesärenkailla. En nyt muista renkaiden merkkiä.

Nopeusmittarin näyttämän ero todelliseen nopeuteen on turhan suuri. 120 km/h mittarinopeutta on n. 110 km/h todellista nopeutta.

Ohjauspyörän syvyyssäätö on riittämätön, joten jalat on koukussa. Taitaa olla sama vika kaikissa Tojoissa, ainakin Avensis ja Yaris kärsivät samasta ominaisuudesta.

Itselläni oli Avensis vähän aikaa, mutta pidän Priuksestä enemmän. Mitään vikoja ei ole toistaiseksi ollut. Kaupunkiajoon hyvä auto.

• fht

2010 prius.30 000 minulla ajoa noin viiden litran kahta puolta olevalla kulutuksella.Perushuollot ei muuta.Hyvä auto.

• Viatonauto

Uskomattoman vähän vikoja verrattuna kaikkin muihin. TM:n keskustelupaltalta löytyy myös hyvää tekstiä, koska keskustelijoiden on kirjauduttava päästäkseen kirjoittamaan.

http://www.autotie.fi/tyyppivika/Toyota/Prius

• SeOnKestävin
    • Anonyymi

Terve,

Prius plug in vuosimalli 2017,
      Kulutustietoa bensamittarin tankkauksen jälkeen mitattuna
      3,4 l /100 km ( kaupunkiajoa n.150 km, maantietä 150 km ja moottoritie nopeutta 80 km)
      Sähköllä hybridillä 100 km matkalla kulutus 1,2 litraa (ulkolämpötila 0 astetta)
      Moottori öljy on ollut kirkasta kun on ajettu pääasiallisesti sähköllä kaupungissa. Mitä tulee öljyn kuluttamiseen se ei oikein kuulu tänne Toyota laatikon peruskysymyksiin, kun omistajalla ei ole asiasta kokemusta. Aikasemmin on ollut saksalais merkkejä niin öljypurkki on hyvä olla matkassa mukana.

• Anonyymi

"Kulutustietoa bensamittarin tankkauksen jälkeen mitattuna" ?????what the fuck?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1354
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1158
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      874
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      722
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33