Annatteko te kaikki alle 1v:lle oikeaa ruokaa

myöhässä?

Olen tässä vähän somessa seurannut kun äidit jakaa reseptejä kaikenmaailman kokkailuista alle vuoden ikäiselle vauvalle. Siis olenko minä vaan jotenkin myöhässä kun meillä vajaa 10kk saa edelleen soseita ja sormiruokana vihanneksia, hedelmiä ja maissinaksuja? Tuli jotenkin vähän hölmö olo kun itse olin ajatellut tarjota normiruokaa vasta sitten 1v:n kieppeillä.

2

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokkiäippä

      minä en tällaiseen ilmiöön ole törmännyt, mutta tarkentaisitko, käyttävätkö nämä ihmiset rasvaa, mausteita ja suolaa yms. lastenruuassa?

      minulla on 7,5kk ikäinen poika ja olen antanut hänen jo maistella esim. täysjyväriisiä ja -pastaa pieniä paloja. meillä ei niiden keitinvedessä käytetä suolaa eikä öljyä, joten siksi olen antanut jo niitä napostella, kun on kiinnostunut niistä. poika kyttää nykyisin jo, mitä minun lautaselta löytyy ja on jotenkin luontevaa antaa tuollaisia sallittuja juttuja hänelle, kun kerta maistuukin. ukki tietämättäni oli antanut pojan nakertaa ruisleivän kantaa, mutta en repinyt pelihousujani sen takia, vaikka leivässä on suolaakin.

      mutta muuta "aikuisten" ruokaa en ole kyllä ajatellut antaa hänelle vasta kuin juuri siinä yhden vuoden korvilla. olen suunnitellut tekeväni kuukauden parin päästä esim. makaronilaatikosta tai lohikiusauksesta vauvan versioita, mutta jotain perusyrttejä (esim. tilli) kummenpaa en niihin laita. me käytetään perheessä aika paljon mausteita ja totutellaan niihinkin sitten pikkuhiljaa pojan kasvaessa. minusta on tärkeää, että vauvat oppivat ruokien perusmaut ja olenkin pitänyt ruuat mahdollisimman yksinkertaisina. sitten lapsen kasvaessa ja osatessa paremmin ilmaista itseään voidaan tutustua erilaisiin makuyhdistelmiin lapsentahtisesti.

      lapsen kummi juuri tiedusteli kyläillessään, annetaanko pojalle jouluruokia (on tuolloin juuri 10kk) ja vastasin, että ei. haluan pitää asiantuntijoiden neuvoista kiiinni enkä tarjota suolaa, rasvaa yms. pojalle, kun jouluruuatkin perinteisesti on tosi epäterveellisiä. näin juuri dokkarin amerikkalaisten ylipainoisten ihmisten sydämmistä ja jo lapsilla paljon merkkejä sydänsairauksista. siksi meillä mennään suositusten mukaan.

    • hyukmg

      Riippuu aivan mitä tarkoitat kokkailulla :D Helpostihan siitä arkiruuastakin saa semmoista mitä 10kk ikäinen voi syödä. Minä itse en ole ollut koskaan mikään hellan ääressä viihtyvä kotiäiti, vaan olen käyttänyt ajan mieluummin lasten kanssa touhutessa. Toki arkiruuat olen tehnyt, mutta kaupan ruokia on kumpainenkin syönyt jotakuinkin sinne 10kk tienoille, jonka jälkeen olen alkanut antamaan meidän muiden ruokaa vähemmillä maustamisilla. Vauvoina yritin olla tehoäiti ja tehdä noita soseita itse, mutta meidän muksut ei alkaneet niitä syömään millään, joten ostin sitten kaupasta. Ilmeisesti tuo normiruuan laittaminen onnistuu paremmin, kun se uppoaa aika hyvin :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe