elvytyskielto

Anni

Voiko lääkäri määrätä elvytyskiellon, kysymättä omaisten mielipidettä? Potilas itse sairastaa alzheimerintautia, joten ei ole kykenevä päättämään omista asioistaan.

7

777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saattohoito

      Ei voi. Kyse on saattohoitopäätöksen tekemistestä, ja silloin kuullaan aina ainakin yhtä omaista.

      • Minä..vaan

        Saattohoitopäätös tarkoittaa jotain aivan muuta kuin elvytyskielto. Elvytyskielto eli DNR-päätös (do not resuscitate) tarkoittaa tavanomaisen hoidon jatkamista täydellä teholla mutta pidättäydytään elvytystoimista jos potilaan tila heikkenee niin että tarvitaan elvytystoimia tai käytännössä myös tehohoitoa (esim. hengityskonehoitoa, dialyysihoitoa tai vaikeiden rytmihäiriöiden hoitoa).

        Lakien mukaan lääkäri päättää hoidosta yhteistyössä potilaan kanssa jos potilas on kykenevä päättämään hoidostaan. Jos potilas ei kykene päättämään hoidostaan niin omaisilta kysytään miten potilas on ilmaissut itseään haluttavan hoidettavan. Omaisten mielipiteellä ei lain mukaan ole merkitystä mutta heitä myös kuunnellaan.

        Dementiapotilas tuskin on tehohoidon piirissä missään Suomen sairaalassa ainakaan jos potilas on jo laitoshoidossa.


      • Anonyymi
        Minä..vaan kirjoitti:

        Saattohoitopäätös tarkoittaa jotain aivan muuta kuin elvytyskielto. Elvytyskielto eli DNR-päätös (do not resuscitate) tarkoittaa tavanomaisen hoidon jatkamista täydellä teholla mutta pidättäydytään elvytystoimista jos potilaan tila heikkenee niin että tarvitaan elvytystoimia tai käytännössä myös tehohoitoa (esim. hengityskonehoitoa, dialyysihoitoa tai vaikeiden rytmihäiriöiden hoitoa).

        Lakien mukaan lääkäri päättää hoidosta yhteistyössä potilaan kanssa jos potilas on kykenevä päättämään hoidostaan. Jos potilas ei kykene päättämään hoidostaan niin omaisilta kysytään miten potilas on ilmaissut itseään haluttavan hoidettavan. Omaisten mielipiteellä ei lain mukaan ole merkitystä mutta heitä myös kuunnellaan.

        Dementiapotilas tuskin on tehohoidon piirissä missään Suomen sairaalassa ainakaan jos potilas on jo laitoshoidossa.

        Täysissä voimissaan kantaan voi itse kirjata miten haluaa meneteltävän,jos tilanne menee siihen,että hoidon jatkaminen olisi elämänlaadun ksnnalta turhaa.


    • Anonyymi

      Kylläpäs nyt ollaan niin jenkkiläisiä, suomen kielestä ei löydy vastaavaa käsitettä kuin dnr? Olisihan se kivaa että potilaalla itselläänkin olisi selvillä se että heidät on päätetty jättää hoidon ulkopuolelle juuri silloin kun sitä hoitoa tarvittaisiin.

      • Anonyymi

        Seuraavan kerran kun lääkäri/hoitaja heittää tuollaisen lyhenteen, sano hsp takaisin.
        Kysyy tietenkin ja kerrot totuuden: haista sinä paska.
        Ja sen jälkeen toteat, että ellei asialle ole suomenkielistä vastinetta, älä sano sitä ollenkaan.


    • Anonyymi

      Nyt on kyllä annettu lääkäreille liikaa valtaa päättää asioista jotka kuuluvat potilaan päätettäväksi. Elvytyskielto löytynee jokaisen yli 65 vuotiaan tiedoista nykyään kun halutaan karsia vähän iäkkäämpää väestönosaa samalla kun säästetään rahaa.

      • Anonyymi

        Kantaan voi itse kirjata toiveen,ettei pyritä pitämään elossa,ellei siitä ole hyötyä( en jää koneiden vangiksi kärsimään).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe