Voiko lääkäri määrätä elvytyskiellon, kysymättä omaisten mielipidettä? Potilas itse sairastaa alzheimerintautia, joten ei ole kykenevä päättämään omista asioistaan.
elvytyskielto
7
882
Vastaukset
- saattohoito
Ei voi. Kyse on saattohoitopäätöksen tekemistestä, ja silloin kuullaan aina ainakin yhtä omaista.
- Minä..vaan
Saattohoitopäätös tarkoittaa jotain aivan muuta kuin elvytyskielto. Elvytyskielto eli DNR-päätös (do not resuscitate) tarkoittaa tavanomaisen hoidon jatkamista täydellä teholla mutta pidättäydytään elvytystoimista jos potilaan tila heikkenee niin että tarvitaan elvytystoimia tai käytännössä myös tehohoitoa (esim. hengityskonehoitoa, dialyysihoitoa tai vaikeiden rytmihäiriöiden hoitoa).
Lakien mukaan lääkäri päättää hoidosta yhteistyössä potilaan kanssa jos potilas on kykenevä päättämään hoidostaan. Jos potilas ei kykene päättämään hoidostaan niin omaisilta kysytään miten potilas on ilmaissut itseään haluttavan hoidettavan. Omaisten mielipiteellä ei lain mukaan ole merkitystä mutta heitä myös kuunnellaan.
Dementiapotilas tuskin on tehohoidon piirissä missään Suomen sairaalassa ainakaan jos potilas on jo laitoshoidossa. - Anonyymi
Minä..vaan kirjoitti:
Saattohoitopäätös tarkoittaa jotain aivan muuta kuin elvytyskielto. Elvytyskielto eli DNR-päätös (do not resuscitate) tarkoittaa tavanomaisen hoidon jatkamista täydellä teholla mutta pidättäydytään elvytystoimista jos potilaan tila heikkenee niin että tarvitaan elvytystoimia tai käytännössä myös tehohoitoa (esim. hengityskonehoitoa, dialyysihoitoa tai vaikeiden rytmihäiriöiden hoitoa).
Lakien mukaan lääkäri päättää hoidosta yhteistyössä potilaan kanssa jos potilas on kykenevä päättämään hoidostaan. Jos potilas ei kykene päättämään hoidostaan niin omaisilta kysytään miten potilas on ilmaissut itseään haluttavan hoidettavan. Omaisten mielipiteellä ei lain mukaan ole merkitystä mutta heitä myös kuunnellaan.
Dementiapotilas tuskin on tehohoidon piirissä missään Suomen sairaalassa ainakaan jos potilas on jo laitoshoidossa.Täysissä voimissaan kantaan voi itse kirjata miten haluaa meneteltävän,jos tilanne menee siihen,että hoidon jatkaminen olisi elämänlaadun ksnnalta turhaa.
- Anonyymi
Kylläpäs nyt ollaan niin jenkkiläisiä, suomen kielestä ei löydy vastaavaa käsitettä kuin dnr? Olisihan se kivaa että potilaalla itselläänkin olisi selvillä se että heidät on päätetty jättää hoidon ulkopuolelle juuri silloin kun sitä hoitoa tarvittaisiin.
- Anonyymi
Seuraavan kerran kun lääkäri/hoitaja heittää tuollaisen lyhenteen, sano hsp takaisin.
Kysyy tietenkin ja kerrot totuuden: haista sinä paska.
Ja sen jälkeen toteat, että ellei asialle ole suomenkielistä vastinetta, älä sano sitä ollenkaan.
- Anonyymi
Nyt on kyllä annettu lääkäreille liikaa valtaa päättää asioista jotka kuuluvat potilaan päätettäväksi. Elvytyskielto löytynee jokaisen yli 65 vuotiaan tiedoista nykyään kun halutaan karsia vähän iäkkäämpää väestönosaa samalla kun säästetään rahaa.
- Anonyymi
Kantaan voi itse kirjata toiveen,ettei pyritä pitämään elossa,ellei siitä ole hyötyä( en jää koneiden vangiksi kärsimään).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006