Luen paraikaa Arto Paasilinnan kirjoja, joissa huumorin höystämänä leikitään suomalaisuudella.
Suomalaiset ovat omineet itselleen erilaisia negatiivisiä luonteenpiirteitä vaikka samanlaisia sekopäitä kuin suomalaiset on kaikkialla maailmassa. Siksi varmaan Paasilinna on arvostettu kirjailija rajojemme ulkopuolella. Hänen henkilöhahmoihin on helppo samaistua niin suomalaisen, saksalaisen kuin ranskalaisenkin.
Jossain ketjussa joku kirjoitti minulle suomalaisena tiedät, että suomalaiset eivät tykkää ottaa kehuja vastaan. Olen suomalainen ja tykkään jos joku kehuu.
Onneksi nuoremme ovat internetin ja matkailun myötä kansaivälistyneet eivätkä ujostele tulla nähdyiksi, kuulluiksi ja kehutuiksi.
Kaikilla ihmisellä on kaipuu kokea uutta ja erilaista vuosikymmenten jatkuvien samojen elämän tuomien rutiineiden keskellä. Siksihän ihmiset matkustavat vaikkapa Lapin erämaihin vaeltelemaan tai Egyptin pyramideja ihastelemaan.
Stockmannin hullut päivät suorastaan huumaavat ihmiset tuhlaamaan rahansa jonninjoutavaan. Samaa hulinaa ja rahan tuhlausta näkee täälläkin D&V:n alennusviikolla.
Suomalaiset eivät ole missään erikoisasemassa umpimielisinä, kateina, juroina, juoppoina tai elämästä iloisesti irtiottelevina ihmisinä.
Kateellisia, juroja ja rakkauselämässä epäonnistuneita, paineita pakoon lähteneitä on maailma täynnä. Heitä sanotaan ihmisiksi.
Vai onko ne kaikki suomalsisia?
Eri näkökulmasta katsottuna.
88
264
Vastaukset
Olisit nyt antanut meiän olla kunnon möllejä, ahistaa olla tavallinen eurooppalainen.
Paasilinnan kirja meiän historiasta ja siit miten kaikki meni ,on helppo ymmärtää ja hyväksyä.Olenhan toki ennenkin kapinoinut vastaan sitä ihmiskuvaa jota suomalaiset itsestään antavat ymmärtää.
Täällä moalimalla vaeltaessa huomaa ihmisten luonteiden samankaltaisuuden. Mitä kauemmin täällä elää sitä realistisemmaksi ihmiskuvat muokkaantuvat. Kun vieraskoreutta ei enää tarvitse ylläpitää, vastaan astelee suomalaisia muistuttavia ihmisluonteita.
Nojoo, onhan kaikissa ihmisissä samoja tunteita, mutta minusta jotain "rotupiirteitä" on kuitenkin olemassa. Sellainen kulttuuriperimä, millä tavalla me käsitellään asioita ja tunteita. Esim. jos suomalainen myyntimies myöhästyy 10 minuuttia kokouksesta, hän on nolo, pyytelee nöyrästi anteeksi. Italialainen samanlainen ukkeli on tunnin myöhässä, ja naurahtaa että voi voikun liikenne oli jumissa. Japanilainen taas tekee harakirin jos on minuutin myöhässä.
korpikirjailija kirjoitti:
Hatusta vedetty vitsi, josta puuttuu todenperä.
Ei ollut vitsi eikä edes hatusta, no tuo japanilainen oli :)) Italialainen myyntimies tapahtui mulle n. 10 vuotta sitten, ja ajattelin että tuollainen ei kävisi päinsä ollenkaan Suomessa.
Mitäs Korppis sanoo, vaikuttaako ympäristö mitenkään meidän kasvatukseen? Mun mielestä sillä on suuri vaikutus. Jos ei olisi minkäänlaista eroavaisuutta eri kansallisuuksien kesken, se tarkoittaisi että olisimme ihan samanlaisia, toimisimme samalla tavalla koko maailmassa. Mutta meillä on täällä jokaisella omat geologiset eroavaisuudet, ja jokaisella oma historiamme. Toiset ovat kasvaneet maailman herroiksi, toisten rikkaudet ovat ryöstetty. Meillä on yöttömät yöt ja kaamos, päiväntasaajalla kuuma aurinko ja siestat. On erilaiset ylpeyden aiheet ja häpeän pilkut, miten sellaiset ei muokkaa meitä erilaisiksi?
Ainiin, mutta yhtäkään Paasilinnaa en ole lukenut.hmp.f kirjoitti:
Ei ollut vitsi eikä edes hatusta, no tuo japanilainen oli :)) Italialainen myyntimies tapahtui mulle n. 10 vuotta sitten, ja ajattelin että tuollainen ei kävisi päinsä ollenkaan Suomessa.
Mitäs Korppis sanoo, vaikuttaako ympäristö mitenkään meidän kasvatukseen? Mun mielestä sillä on suuri vaikutus. Jos ei olisi minkäänlaista eroavaisuutta eri kansallisuuksien kesken, se tarkoittaisi että olisimme ihan samanlaisia, toimisimme samalla tavalla koko maailmassa. Mutta meillä on täällä jokaisella omat geologiset eroavaisuudet, ja jokaisella oma historiamme. Toiset ovat kasvaneet maailman herroiksi, toisten rikkaudet ovat ryöstetty. Meillä on yöttömät yöt ja kaamos, päiväntasaajalla kuuma aurinko ja siestat. On erilaiset ylpeyden aiheet ja häpeän pilkut, miten sellaiset ei muokkaa meitä erilaisiksi?
Ainiin, mutta yhtäkään Paasilinnaa en ole lukenut.Niin on päivä taas iltaan ehtinyt. Lukea en ole tänään vielä ehtinyt. Mutta onhan minulla tunti enempi aikaa puoleenyöhön kuin siellä kotomaassa.
Ympäristö, kulttuuri vaikuttaa luonnollisesti miten ihminen pääsääntöisesti käyttäytyy. Muutoin siellä sielun sisuksissa ihminen iloineen ja suruineen on samanlainen kaikkialla.
Papua Uuden Guinean viidakon ihmisillä on ihan samoja tunteita kuin meilläkin, kateutta, vihaa, kostoa, katkeruutta kuin myös iloa, ylpeyttä, ylenkatsomista, onnea, hullaantumista ilosta ja rakastumisen ihanuutta.
Miksipä se ihminen muuksi muuttuu.
Joissakin kulttuurissa tosin on tunteiden näyttäminen vaikeaa jopa kiellettyä. Musliminainen ei voi flirttailla ohikulkeville kauhtanansa silmänreijistä. Tunteeko hän itsensä onnelliseksi tai häpeääkö hän itseään, sitä en tiedä.
- ,--,
Luettelet pelkkiä itsestäänselvyyksia. Kaikki Artot lukeneena.
Hurmaava itsemurhan luin juuri loppuun. Oli pakko lukea pötköön oli se niin hyvä. Jäniksen vuosi odottaa yöpöydälläni. Kymmenen riivinrautaa oli ensimmäinen ja se oli mielestäni pitkästyttävää toistoa.
Itsestään selvyyskö sinulle, että Eurooppalaiset ihmiset ovat pohjimmiltaan samanlaisia. Minulle se on totuus vasta aukeamassa. Olen sitä mieltä kuten aloituksessa sanoin suomalaiset etenkin ikäluokkamme ovat omineet negatiiviset luonteenpiirteet ikäänkuin ihanteeksi ja elämän ohjeiksi.- Lorena*
Hurmaava itsemurhan luin juuri loppuun. Oli pakko lukea pötköön oli se niin hyvä. Jäniksen vuosi odottaa yöpöydälläni. Kymmenen riivinrautaa oli ensimmäinen ja se oli mielestäni pitkästyttävää toistoa.
Itsestään selvyyskö sinulle, että Eurooppalaiset ihmiset ovat pohjimmiltaan samanlaisia. Minulle se on totuus vasta aukeamassa. Olen sitä mieltä kuten aloituksessa sanoin suomalaiset etenkin ikäluokkamme ovat omineet negatiiviset luonteenpiirteet ikäänkuin ihanteeksi ja elämän ohjeiksi.Puhutaanko samasta, olen katsonut x 2 TVesittämänä, Hurmaava joukkoitsemurha, Heikki Kinnunen oli yksi pääosanesittäjä. Kyllä se hymyilemään pisti porukan yksimielisyydessä, tehdään joukkoitsemurha.
Se oli vallan viehättäväkin, kokoontumisia päätöksiä lopuksi matka linja-autolla jonnekin Keski-Euroopan alppien huipulle, jossa olisi mahdollisuus tehdä se. Kuinkas kävikään, masennukset hävisivät porukka tulikin hyvin iloiseksi, romanssejakin syntyi.
Varsin terapeuttinen elokuva ja itse romaani.Taisipa olla suurin syy yksinäisyys ja melankolia jotka johtuivat tarpeettomuuden tunteista. Lorena* kirjoitti:
Puhutaanko samasta, olen katsonut x 2 TVesittämänä, Hurmaava joukkoitsemurha, Heikki Kinnunen oli yksi pääosanesittäjä. Kyllä se hymyilemään pisti porukan yksimielisyydessä, tehdään joukkoitsemurha.
Se oli vallan viehättäväkin, kokoontumisia päätöksiä lopuksi matka linja-autolla jonnekin Keski-Euroopan alppien huipulle, jossa olisi mahdollisuus tehdä se. Kuinkas kävikään, masennukset hävisivät porukka tulikin hyvin iloiseksi, romanssejakin syntyi.
Varsin terapeuttinen elokuva ja itse romaani.Taisipa olla suurin syy yksinäisyys ja melankolia jotka johtuivat tarpeettomuuden tunteista.Puhutaan samasta kirjasta, siitä on tehty elokuva.
Terapeuttinen, mutta kuten aloitukssa kerroin hyvin yleiseurooppalaista ihmisluonteiden kuvausta. Olemme vain suomalaisina omineet nuo mellankoliset piirteet täysin itsellemme.
Tietenki ilmasto tekee myös suomalaiset talvikaamoksien aikaan mellankoliseksi, mutta eipä täälläkään vastaan kävele korviin asti venyviä hymyileviä naamoja, varsinkaan nyt kun syysateet, tuulet ja myrskyt pieksävät kadulla kulkijoita.
Kylmähän ei tee mellankoliseksi vaan elämän harmaus tai tapahtumien puute.
- .mollis
Minua vähän harmittaa kun meistä suomalaisista "kitketään" sitä eksoottisuutta mitä meillä vielä on. Onhan se totta, että suomalaiset levisivät maailmalle, mutta Suomi ei niinkään... vielä. Niin kuin k/k mainitsi, että saisimmepa olla mörököllejä eikä intellektuelleja maailmankansalaisia. Tokihan ihminen on utelias kaikelle uudelle ja se pitää mielen virkeänä, mutta sitä mielenvirkeyttä voisi ammentaa sieltä suomalaisuuden juurista ja voimaantua maahisista yms.-
Kieltämättä moni imeekin suomalaisuutta itseensä menninkäisistä ja maahisista. Mutta ei sitä pitäisi korostamalla korosta, että ei suomalainen sitä tai ei suomalainen tätä.
- .mollis
Kieltämättä moni imeekin suomalaisuutta itseensä menninkäisistä ja maahisista. Mutta ei sitä pitäisi korostamalla korosta, että ei suomalainen sitä tai ei suomalainen tätä.
Mitäpä tarkoitit "ei suomalinen sitä ja ei suomalainen tätä"?
Sofi Oksanen julisti Münchenin kirjamessuilla suomalaisten suomettuneen. Edellisillä kirjamessuilla hän nosti esiin suomalaisen perheväkivallan ja suomalaismiehet. Aiheet ovat toki tärkeitä, mutta miksi Sofi nostaa noita negatiivisia asioita suomalaisista esiin juuri kansainvälisen median edessä?
(En haluaisi sanoa että hän on vain puoliksi suomalainen.)
Maahiset, menninkäiset, noidat, saamelaiset jne. ovat sellainen perintö meillä, että niitä pitäisi hehkuttaa, samoin kuin suomalaiset metsät ja järvet, tunturit, erämaat.
Me olemme tervaskantokansaa :) .mollis kirjoitti:
Mitäpä tarkoitit "ei suomalinen sitä ja ei suomalainen tätä"?
Sofi Oksanen julisti Münchenin kirjamessuilla suomalaisten suomettuneen. Edellisillä kirjamessuilla hän nosti esiin suomalaisen perheväkivallan ja suomalaismiehet. Aiheet ovat toki tärkeitä, mutta miksi Sofi nostaa noita negatiivisia asioita suomalaisista esiin juuri kansainvälisen median edessä?
(En haluaisi sanoa että hän on vain puoliksi suomalainen.)
Maahiset, menninkäiset, noidat, saamelaiset jne. ovat sellainen perintö meillä, että niitä pitäisi hehkuttaa, samoin kuin suomalaiset metsät ja järvet, tunturit, erämaat.
Me olemme tervaskantokansaa :)Kirjoituksista saa usein lukea, että suomalainen ei kehu, suomalainen ei näytä tunteitaan, suomalainen on juro, suomalainen on juoppo. Suomalainen on ahkera, luotettava ja tunnollinen.
Määreitä, jotka sopivat muihinkin ihmisiin ei vain suomalaisiin.
Luin Sofi Oksasen lausunnon, jossa hän moitti, että suomettuminen (termi on minulle outo, mutta yhdistän sen Venäjän suhteisiin) on jo vahingoittanut Suomen mainetta.- .mollis
Kirjoituksista saa usein lukea, että suomalainen ei kehu, suomalainen ei näytä tunteitaan, suomalainen on juro, suomalainen on juoppo. Suomalainen on ahkera, luotettava ja tunnollinen.
Määreitä, jotka sopivat muihinkin ihmisiin ei vain suomalaisiin.
Luin Sofi Oksasen lausunnon, jossa hän moitti, että suomettuminen (termi on minulle outo, mutta yhdistän sen Venäjän suhteisiin) on jo vahingoittanut Suomen mainetta.Jep, just niinhän sitä sanotaan. Irlantilaiset ovat vähän niinku vaan enpä rupee yleistämään;) Siitä suomettumisesta olen Sofin kanssa eri mieltä. Me oomme aika hyvin pesseet kasvomme siitä.
Ei kyllä Hermanni Heiskari, työtön metsuri Lapista ja työttömien vallannousun innokas suunnittelija (Arton kirjasta Tuomiopäivän aurinko nousee) ei voisi olla mikään muu kuin suomalainen. Eurooppalaisuus kaukana ;)
- hohhohjajaajaa
Älä nyt tosiisi ota, parodioitahan Paasilinnan opukset ovat.
En ole lukenut vielä sitä kirjaa. Arto leikkii ihanan julmasti suomalaisuudella tietäen kuitenkin sen purevan maailmalla ja juuri siksi, että Hermanni Heiskariin on helppo samaistua.
Hurmaavan itsemurhan, Lapin mies Uula Lismanki integroitui portugalilaiseksi ja muuntti nimensä Ulvao Säo Lismangueski ; ).- ???
En ole lukenut vielä sitä kirjaa. Arto leikkii ihanan julmasti suomalaisuudella tietäen kuitenkin sen purevan maailmalla ja juuri siksi, että Hermanni Heiskariin on helppo samaistua.
Hurmaavan itsemurhan, Lapin mies Uula Lismanki integroitui portugalilaiseksi ja muuntti nimensä Ulvao Säo Lismangueski ; ).Ulvao Säo Lismangueski?
Mistähän mahdat olla tuon keksinyt? - siviliseisson
Hurmaavan itsemurhan, Lapin mies Uula Lismanki integroitui portugalilaiseksi ja muuntti nimensä Ulvao Säo Lismangueski ; ).Minullakin on kotona kaksi kirjaa.
Toinen on vielä kokonaan värittämättä. hohhohjajaajaa kirjoitti:
Älä nyt tosiisi ota, parodioitahan Paasilinnan opukset ovat.
En minä tosissani....tiedän ja tunnistan kyllä parodian, mutta suomalaisuudesta ei voi erehtyä ;)
- Eksakti.
??? kirjoitti:
Ulvao Säo Lismangueski?
Mistähän mahdat olla tuon keksinyt?Ulvao São Lismanque. ://
Hurmaavan itsemurhan, Lapin mies Uula Lismanki integroitui portugalilaiseksi ja muuntti nimensä Ulvao Säo Lismangueski ; ).Se on ainoa Paasilinna jonka olen lukenut....eli siis kuunellut äänikirjana, ruotsiksi käännettynä. Pitäisköhän ihan oikeesti lukea joku Paasilinna suomeksi.
Tuomiopäivän aurinko ei kai ole parhaasta päästä tuotantoa, millä voisin aloittaa?Paloma.se.co kirjoitti:
Se on ainoa Paasilinna jonka olen lukenut....eli siis kuunellut äänikirjana, ruotsiksi käännettynä. Pitäisköhän ihan oikeesti lukea joku Paasilinna suomeksi.
Tuomiopäivän aurinko ei kai ole parhaasta päästä tuotantoa, millä voisin aloittaa?Olen lukenut monta Arto Paasilinnan kirjaa, mutta en kaikkia. Täällä kuten kerroin mukana uusina kolme hänen kirjaansa joista aloitan seuraavaksi Jäniksen vuoden. Tuossa kirjahyllyssä luettuja Sotahevonen, Elävänä omissa hautajaisissa ja Neitosten karkuretki. Aikaisempia Onnellinen mies ja Ulvova mylläri jne.
Pidin kovasti tästä viimeksi lukemastani Hurmaava itsemurha. Onnellinen mies oli aikoinaan lempparini.
Petze tykkäsi Ulvovasta mylläristä ja Jäniksen vuodesta käännöksinä englanniksi.??? kirjoitti:
Ulvao Säo Lismangueski?
Mistähän mahdat olla tuon keksinyt????
Lue hurmaava itsemurha löydät nimen viimeiseltä sivulta. Uulanhan piti kuolla Korpelan Vauhti Linjojen auton syöksyessä Uulan ohjastamana mereen, vaan eipä kuollut, ajelehti merellä uimataidottomana kaksi tuntia kunnes portugalilaiset kalatajat onkivat hänet veneeseensä ; )
Jos siinä a päällä ei ollut kenoviivaa tai ksi suomalainen pääte meni ski:ksi oliko sinulle vaikeuksia ymmärtää?siviliseisson kirjoitti:
Minullakin on kotona kaksi kirjaa.
Toinen on vielä kokonaan värittämättä.Niin suomalaista, niin suomalaista ; )))
Paasilinna on kai aito suomalainen, en oo lukenut, mut nähnyt pari elokuvaa Ulv..myllärin ja Onnell..miehen...vähän niinkuin Kalle Päätalo, luin aikoinaan Ihmisiä Telineillä, ja ei se oikein iskenyt, hieman vanhanaikaista textiä, sukupolvikuilu kai...-sensijaan luen mielummin vaikkapa hienon Laterna Magica Bergmanin muistelmakirjan, ja äsken luin Jorma Palon Sängyssä Vai Kylppärissä, etiikka ja moraaliaiheita käsittelee tuo...juuri nyt luen eilen kirppikseltä 2 eurolla löytämääni Maaret Koskisen kirjaa Alussa Oli Sana, kertoo I.Bergmanista ynnä muuta....-ei kyl millään jaksa enää mitään romaaneja alkaa,ei....
Paasilinna on aito suomalainen. Hän on hyvin suosittu kirjailija myös maamme rajojen ullkopuolella. Ulkomaalisetkin samaistuvat kirjojen hahmoihin.
Ian McEwan englantilaisen kirjailijan kirja Ikuinen rakkaus oli minulle mieleinen lukukokemus se käsitteli intohimoista perässä talkkaajaa. Talkkaajiin on netissä pakko tottua ja talkaaja hyväksyä omanlaisenaan ihmisenä.- äijä.
Paasilinna on aito suomalainen. Hän on hyvin suosittu kirjailija myös maamme rajojen ullkopuolella. Ulkomaalisetkin samaistuvat kirjojen hahmoihin.
Ian McEwan englantilaisen kirjailijan kirja Ikuinen rakkaus oli minulle mieleinen lukukokemus se käsitteli intohimoista perässä talkkaajaa. Talkkaajiin on netissä pakko tottua ja talkaaja hyväksyä omanlaisenaan ihmisenä.-heh, kuulin 3-4v sitten ekan kerran, tai luin oikeastaan netissä sanan, stalker...no, pojalta sain tietää mikä sellainen on, kun sitä oli joku pikkasen sekopäinen vanhempi nainen häiriköinyt aivan syyttä...-lukea kannattaa aina, sanoo J.Donner mainoksessa, mut ei sekään aina lue, sentään...mut joo...
p.s. syksykävelylle pikku sateeseen nyt tää...se on sama efekti, kuin hyvän kirjan kanssa....:) - mo-i--ra
Ian McEwan englantilaisen kirjailijan kirja Ikuinen rakkaus oli minulle mieleinen lukukokemus se käsitteli intohimoista perässä talkkaajaa. Talkkaajiin on netissä pakko tottua ja talkaaja hyväksyä omanlaisenaan ihmisenä.Paasilinnako suosittu Suomen ulkopuolella...hahhaa tuo ei ole totta.
Suomalisella kirjsllisuudella ei ole menekkiä muualla kuin harvojen suomalaisten siirtolaisten parissa.
Suomalaista kirjallisuutta käännetään muille kielille hyvin vähän ja luetaan vielä vähemmän. - on tunnettu ulkomail
mo-i--ra kirjoitti:
Paasilinnako suosittu Suomen ulkopuolella...hahhaa tuo ei ole totta.
Suomalisella kirjsllisuudella ei ole menekkiä muualla kuin harvojen suomalaisten siirtolaisten parissa.
Suomalaista kirjallisuutta käännetään muille kielille hyvin vähän ja luetaan vielä vähemmän.Yli 20:lle eri kielille käännetty hänen kirjojaan. Varmaan aika harvan muun suomalaisen kirjoittajien kirjoja on käännetty niin monelle kielelle.
- .--.
on tunnettu ulkomail kirjoitti:
Yli 20:lle eri kielille käännetty hänen kirjojaan. Varmaan aika harvan muun suomalaisen kirjoittajien kirjoja on käännetty niin monelle kielelle.
32:lle. Eniten käännetty Tove Jansson, 44.
http://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/tiedatko-kuka-on-kaannetyin-suomalaiskirjailija-katso-lista/133948 - ei huonosti, ei
.--. kirjoitti:
32:lle. Eniten käännetty Tove Jansson, 44.
http://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/tiedatko-kuka-on-kaannetyin-suomalaiskirjailija-katso-lista/133948Arto Paasilinna kolmantena. Jopa 32:lle eri kielelle. Melkein samoissa lukemissa Waltarin kanssa. Ehtii mennä vielä Tove Janssoistakin ohi, kun vertaa kuinka paljon uudempi Paasilinna on.
- €ero
Paasilinnaa joululahjaksi saatuja koko sarja, ensimmäiset tuppas naurattaa luppuen lopuksi kaavoihin kangistunutta tekstiä viimeiset opukset puolväkisin luin sen ties mitä sanottaavaa Artolla oli hirtehistä riettailua elämän nurjalta puolelta.
Oletko ruvennu kaepoomaan kehumista eikö sua kukkaan kehu siellä vesijättömualla voi voi tuu poies sieltä on karvasta leipä maan vieraan, täällä voi vuodattaa korpikuusen kyyneleitä kun kirjailijakin ootLuen satunnaisessa järjestyksessä hänen kirjojaan. Luen myös muiden kirjailjoittemme kirjoja.
Sofi Oksasesta kirjoitettiin eräässä saksalaisessa lehdessä. Tunnetuin suomalainen tämän hetken kirjailija Sofi Oksanen.
Älä sinäkin Eero ala takertumaan pitkän kirjoitukseni yhteen lauseeseen vaan lue aloitus aina uudelleen niin kauan, että ymmärrät kokonaisuuden.- €--
Luen satunnaisessa järjestyksessä hänen kirjojaan. Luen myös muiden kirjailjoittemme kirjoja.
Sofi Oksasesta kirjoitettiin eräässä saksalaisessa lehdessä. Tunnetuin suomalainen tämän hetken kirjailija Sofi Oksanen.
Älä sinäkin Eero ala takertumaan pitkän kirjoitukseni yhteen lauseeseen vaan lue aloitus aina uudelleen niin kauan, että ymmärrät kokonaisuuden.Et ole mikään filofi elä suutu yritän ymmärtää sinua, kiva kun kerrot mielialoistasi kyllä lukijat sinua ymmärtää omalla tavallaan taistele tuulimyllyjä vastaan niitä kuulemma siel on tiedät don guijoten romaanin.
- fa+m-kh
€-- kirjoitti:
Et ole mikään filofi elä suutu yritän ymmärtää sinua, kiva kun kerrot mielialoistasi kyllä lukijat sinua ymmärtää omalla tavallaan taistele tuulimyllyjä vastaan niitä kuulemma siel on tiedät don guijoten romaanin.
Don Quijote Manchalaisen tuulimyllyt pyörivät Epsanjassa.
- Viaton sivullinen
Paasilinnaa on hyllyssä muutama, lähinnä mieleen tulee Hirnuva maailmanloppu,
tytär osti sen minulle, hevosnainen kun on. Oli se kyllä hirnuvan hauska.
Otollinen mieliala kun on, voi Paasilinnaa lukea, joskus.- äijä.
-joo, toi oli hyvä poitti; otollinen mieliala....se on todellakin paljonkin juuri mielialasta kiinni, jos tykkää tai ei...eikä tämä koske vain kirjoja, voi aika lailla yleistää moniin eri asioihin...jopa kumppanin loytämiseen...jonain päivänä joku musiikki lähinnä ärsyttää, eri mielentilassa se kuulostaaki hyvältä...elämä on moninaista ja tasoja piisaa, ja sensellaista äärettömiin...ja vielä kauemmaksikin...joo.
- eppu2
Kun katsoo elokuvia, lukee kirjoja, vaikka mistä maailmankolkalta, ei voi tulla, kun siihen tulokseen, että ihmisten murheet ja touhut ovat aika lailla samankaltaisia kaikkialla.
Pinnalla olevat tavat ja asiat vaihtelevat.
Tämä globaalisuus yhtenäistää ja avartaa, sen huomaa varsinkin nuorien kohdalla.Juuri näin Eppu ; )) Lukeminen auttaa ymmärtämään erilaisuuden samankaltaisuutta. Matkailu avartaa maailman kuvan laajentamiseen kokemusperäisesti auttaa myös ymmärtämään eri kansallisuuksia.
Miksi 60 Suomalsisinen lukee kirjoja enää?
Eihän niissä enää hänelle uutta ole.
Korkeintaan jotain katkerasti naurettavaa.
Itkun-läheistä nuoruudestaan kuvaavaa.
Onko sillä joku tarkoitus, että kertoo lukevansa niitä ulko-mailla?
Viiasinta olisi luikea tuslevassuuden nuorlisosta kertovaa kirjallisuutta.
Jotta voi sitten laskea levolle levollisena.
Nuorille on onneksi koittamassa jotain minua parempaa.
Aikanaan Englannissa(kin) luin kirjaa:
J.P.Marquand, Sincerely, Willis Wayde
Kirjoitus-virheet ovat tahallisia.
Hellyyden-osoituksia aloittajalle.
H.- äläs ny hunksz
Miksikö kertoo lukevansa ulkomailla? Sehän siinä on pointtina, että kertoo, miten hän nyt eurooppalaisin silmin näkee suomalaiset. Kirjoissa kerrotaan suomalaisista henkilöistä. Niitä sitten on kiintoisaa verrata suuren maailman maahanmuuttajiin.
Yksin, kotimaan kaipuussaan monta päivää ulkomailla olleena sitä haluaa lukea suomalaisia kirjoja, ettei kieli pääse tyystin unohtumaan. - eppu2
äläs ny hunksz kirjoitti:
Miksikö kertoo lukevansa ulkomailla? Sehän siinä on pointtina, että kertoo, miten hän nyt eurooppalaisin silmin näkee suomalaiset. Kirjoissa kerrotaan suomalaisista henkilöistä. Niitä sitten on kiintoisaa verrata suuren maailman maahanmuuttajiin.
Yksin, kotimaan kaipuussaan monta päivää ulkomailla olleena sitä haluaa lukea suomalaisia kirjoja, ettei kieli pääse tyystin unohtumaan.´´Vaikka mistä maailmakolkalta´´ ei tarkoita, että olen lukenut kirjoja ulkomailla.
Kyllä niin väärin käsititte kirjoitukseni, kun vaan käsittää voi, vai onko teillä erilainen suomenkieli, kun minulla. - sooli kirjailijalle
eppu2 kirjoitti:
´´Vaikka mistä maailmakolkalta´´ ei tarkoita, että olen lukenut kirjoja ulkomailla.
Kyllä niin väärin käsititte kirjoitukseni, kun vaan käsittää voi, vai onko teillä erilainen suomenkieli, kun minulla.Hunksz vastasikin nähtävästi aloittajalle, koska siitä puuttu nuoli sinun kommenttiisi.
"ei mitään uutta"
Joitakin asioita ei voi välttää.
Varsinkaan ei, kun vanhenee.
Näytellä voi.
Siihen en minä sorru.
H.- eppu2
sooli kirjailijalle kirjoitti:
Hunksz vastasikin nähtävästi aloittajalle, koska siitä puuttu nuoli sinun kommenttiisi.
Saattoi olla, että niin tarkoitti.
Aloittaja ei kyllä käsittääkseni siihen viittaavaa sanonut.
Kun itse vastaan jollekin, vastaus saattaa mennä välillä minne vain ilman nuolta. - ensirakastajaa
hunksz kirjoitti:
"ei mitään uutta"
Joitakin asioita ei voi välttää.
Varsinkaan ei, kun vanhenee.
Näytellä voi.
Siihen en minä sorru.
H.näyttelet täällä.
H.
Olet sinä melkoinen höppänä, mietipäs jos en minäkään kuuskymppisenä enää lukisi kirjoja, niin kyllä olisi jäänyt lukematta tuo Sincerelykin.
Kiitos edesmenneelle ystävälleni, kun hän sen minulle löysi ja vielä kotikuntani antikvariaatista.
Tosin tuo kirja ei kertonut tulevaisuuden nuorisosta, vaan jostain ikivanhasta ajasta. Mietittävää siinä kuitenkin riitti joksikin aikaa, että miksi kävi niin kuin kävi ja kenelle kävi milläkin tavalla.
Lukemista en lopeta ikinä, niin kauan kuin nämä silmät pelaavat ja sitten siirryn äänikirjoihin.
Kirjoista löytyy aina jotain uutta ja mielenkiintoista. Viimeksi lukemani kirja sai aikaan unia, viime yönä olin viimeisilläni raskaana ja se oli kuule jänskä paikka.
YP.Anceli kirjoitti:
H.
Olet sinä melkoinen höppänä, mietipäs jos en minäkään kuuskymppisenä enää lukisi kirjoja, niin kyllä olisi jäänyt lukematta tuo Sincerelykin.
Kiitos edesmenneelle ystävälleni, kun hän sen minulle löysi ja vielä kotikuntani antikvariaatista.
Tosin tuo kirja ei kertonut tulevaisuuden nuorisosta, vaan jostain ikivanhasta ajasta. Mietittävää siinä kuitenkin riitti joksikin aikaa, että miksi kävi niin kuin kävi ja kenelle kävi milläkin tavalla.
Lukemista en lopeta ikinä, niin kauan kuin nämä silmät pelaavat ja sitten siirryn äänikirjoihin.
Kirjoista löytyy aina jotain uutta ja mielenkiintoista. Viimeksi lukemani kirja sai aikaan unia, viime yönä olin viimeisilläni raskaana ja se oli kuule jänskä paikka.
YP."Anceli"
Oikeastansa kirja kertoo, miten nuoret voivat päästä eteen-päin.
Kirjan totuus ei pala tulevissa infernoissakaan.
Koska sen perusta on: Käytä päätäsi.
Höpö-nassuiset, siro-rakenteiset naiset saavat tietenkin lukea Polviaan ja muita
Paasi-linnojaan.
Pilviään kun loputtomasti rakentelevat.
Viimeisin uneni taisi kertoa että olin korva-kuulolla.
Nenä rypyssä kuin pienellä porsaalla.
YH.hunksz kirjoitti:
"Anceli"
Oikeastansa kirja kertoo, miten nuoret voivat päästä eteen-päin.
Kirjan totuus ei pala tulevissa infernoissakaan.
Koska sen perusta on: Käytä päätäsi.
Höpö-nassuiset, siro-rakenteiset naiset saavat tietenkin lukea Polviaan ja muita
Paasi-linnojaan.
Pilviään kun loputtomasti rakentelevat.
Viimeisin uneni taisi kertoa että olin korva-kuulolla.
Nenä rypyssä kuin pienellä porsaalla.
YH.H.
Tietenkin tuon kirjan perusajatukset voisi siirtää nykyaikaan tai vaikkapa tulevaisuuteen. Päätään täytyy käyttää aina, se on faktaa.
Mutta sanamuodot olivat jotensakin vanhanaikaisia, tuppasi jopa huvittamaan joissakin kohdin.
Tietenkin sinä ikäloppuna sovit paremmin tuon tyylisen kirjan lukijakuntaan.
Nyt on niin, että Polvan kirjoja olen lukenut vain nuorena hupsuna, Paasilinnaa en koskaan.
Näin vanhana hupsuna luen paljon järkevämpiä ja parempia kirjoja, Polvaa ja Paasilinnaa väheksymättä. Ne kuitenkin ovat kevyempää kamaa monen muun kirjan rinnalla.
Rypyssä taisi olla minunkin nenäni tuossa unessa, ettei olis ollut joku muukin paikka, sen verran jo supisteli.
Helkkari kun heräsin, jäi näkemättä mitä sieltä oikein tuli.
YP.äläs ny hunksz kirjoitti:
Yksin, kotimaan kaipuussaan monta päivää ulkomailla olleena sitä haluaa lukea suomalaisia kirjoja, ettei kieli pääse tyystin unohtumaan.äläs ny hunksz@
Miksi kertoo lukeneensa ulkomailla?
Aloitus oli ihmismielen samanlaisuudesta kaikkialla ei siitä miksi luen ulkomailla. Asun nyt täällä marraskuun puoleen ja aikaa iltaisin jää myös lukemiselle, kutomiselle, naputtelulle keskusteluihin ja sanaristikoille.
Olen luonteeltani ihminen, joka ei tunne koti-ikävää.
Lähdin ulkomaille eka kerran kun olin 18-vuotias ja olen asunut mm. Ruotsissa, Scotlannissa ja Hollannissa. Matkustellut noin 25-maassa, kolmessa maaosassa. Olen viihtynyt Suomen rajojen ulkopuolella hyvin. Kesät kuitenkin aina Suomessa ja kesämökilläni, joka on paras paikka maailmassa.
Tälläistä tänä aamuna lähdemme vierailulle Amsterdamiin. Tapaamme entisen vastarintanaisen ja erityisopettajan Martan, joka on 93-vuotias, Petzen entinen työkaveri, upea nainen älyltään terävä kuin partaveitsi.
En osaa lukea hollantilaisia kirjoja joten luen kotimaista.- eppu2
äläs ny hunksz@
Miksi kertoo lukeneensa ulkomailla?
Aloitus oli ihmismielen samanlaisuudesta kaikkialla ei siitä miksi luen ulkomailla. Asun nyt täällä marraskuun puoleen ja aikaa iltaisin jää myös lukemiselle, kutomiselle, naputtelulle keskusteluihin ja sanaristikoille.
Olen luonteeltani ihminen, joka ei tunne koti-ikävää.
Lähdin ulkomaille eka kerran kun olin 18-vuotias ja olen asunut mm. Ruotsissa, Scotlannissa ja Hollannissa. Matkustellut noin 25-maassa, kolmessa maaosassa. Olen viihtynyt Suomen rajojen ulkopuolella hyvin. Kesät kuitenkin aina Suomessa ja kesämökilläni, joka on paras paikka maailmassa.
Tälläistä tänä aamuna lähdemme vierailulle Amsterdamiin. Tapaamme entisen vastarintanaisen ja erityisopettajan Martan, joka on 93-vuotias, Petzen entinen työkaveri, upea nainen älyltään terävä kuin partaveitsi.
En osaa lukea hollantilaisia kirjoja joten luen kotimaista.korpik.
Itse en ole kovin paljon matkustellut, enkä myöskään asunut muualla, kun Suomessa.
Minua vaan niin kummastuttaa, miksi se, että joku asuu muualla tai matkustelee enemmän ja kertoo siitä, tuntuu joitakin kovin nyppivän.
Tuolla Hunksillakin on auto ja rahaa niin, ettei p......e taivu, miksei vaan ota hattuaan ja lähde. eppu2 kirjoitti:
korpik.
Itse en ole kovin paljon matkustellut, enkä myöskään asunut muualla, kun Suomessa.
Minua vaan niin kummastuttaa, miksi se, että joku asuu muualla tai matkustelee enemmän ja kertoo siitä, tuntuu joitakin kovin nyppivän.
Tuolla Hunksillakin on auto ja rahaa niin, ettei p......e taivu, miksei vaan ota hattuaan ja lähde."eppu2"
Se on vähän niin, että:
"Kaikkien rahat eivät pakota taskussa
ei mökkinsä nuutunut maisema.
Kun oikein silmin katsotaan
näkee paljon muuta kuin mammonaa.
Raha-säkki on kuitenkin hyväksi
tuntee tuonnehan voisin minäki.
Jos alkaisi kokea tarpeeksi vaivaa
tuntea jokin nyt sisintäin kaivaa.
Koti-tuolissa paljon on enempi tilaa
on jaloilla tilaa oikaista
Ei vaivaa hiki ei ontuvat kielet
ei outoa sanomaa suoltavat mielet."
H.- eppu2
hunksz kirjoitti:
"eppu2"
Se on vähän niin, että:
"Kaikkien rahat eivät pakota taskussa
ei mökkinsä nuutunut maisema.
Kun oikein silmin katsotaan
näkee paljon muuta kuin mammonaa.
Raha-säkki on kuitenkin hyväksi
tuntee tuonnehan voisin minäki.
Jos alkaisi kokea tarpeeksi vaivaa
tuntea jokin nyt sisintäin kaivaa.
Koti-tuolissa paljon on enempi tilaa
on jaloilla tilaa oikaista
Ei vaivaa hiki ei ontuvat kielet
ei outoa sanomaa suoltavat mielet."
H.H
Että oikein runosuoni puhkesi puhumaan.
Aikasti hyvä. - Korppis*
eppu2 kirjoitti:
H
Että oikein runosuoni puhkesi puhumaan.
Aikasti hyvä.Kiitos Eppu sanoistasi, harvoin niitä meikäläiselle lentelee, joten osaan arvostaa niitä.
Liekö kateutta. Pyh happamia sano...Nyt reppu selkään ja Amsterdamiin ; )) Hyvää päivän jatkoa sinulle. Anceli kirjoitti:
H.
Tietenkin tuon kirjan perusajatukset voisi siirtää nykyaikaan tai vaikkapa tulevaisuuteen. Päätään täytyy käyttää aina, se on faktaa.
Mutta sanamuodot olivat jotensakin vanhanaikaisia, tuppasi jopa huvittamaan joissakin kohdin.
Tietenkin sinä ikäloppuna sovit paremmin tuon tyylisen kirjan lukijakuntaan.
Nyt on niin, että Polvan kirjoja olen lukenut vain nuorena hupsuna, Paasilinnaa en koskaan.
Näin vanhana hupsuna luen paljon järkevämpiä ja parempia kirjoja, Polvaa ja Paasilinnaa väheksymättä. Ne kuitenkin ovat kevyempää kamaa monen muun kirjan rinnalla.
Rypyssä taisi olla minunkin nenäni tuossa unessa, ettei olis ollut joku muukin paikka, sen verran jo supisteli.
Helkkari kun heräsin, jäi näkemättä mitä sieltä oikein tuli.
YP.Heippa Anceli@
Kun kerran ajelimme ystävättären kanssa Nurmeksen laitamailla piipahdimme pihaan jossa kaksi miestä oli lähdössä kanterelleja poimimaan. Molemmilla oli vasut ja kaksitoistapäkkinen käsissään.
Toinen esittäytyi Nurmeksen työvoimatoimiston olemattomien työpaikkojen välittäjäksi ja toinen työttömäksi työnhakijaksi. Kyse oli todellakin työvoimatoimiston johtavasta työnvälittäjästä ja työttömästä maaseudun miehestä, joka asui yksin perimällä tilalla.
Tälläaiseen huumoriin on juuri Arto Paasilinna erikoistunut.
Kenen kirjailijan kirjoittamia ja ne asioita käsittelevät nämä lukemasi järkevät ja paremmat kirjat?
Onko ne pyskologisia pohdintoja ihmismielen samanlaisuuksista/erlaisuuksista vai matkoja mielen tuntemattomaan.korppis kirjoitti:
Heippa Anceli@
Kun kerran ajelimme ystävättären kanssa Nurmeksen laitamailla piipahdimme pihaan jossa kaksi miestä oli lähdössä kanterelleja poimimaan. Molemmilla oli vasut ja kaksitoistapäkkinen käsissään.
Toinen esittäytyi Nurmeksen työvoimatoimiston olemattomien työpaikkojen välittäjäksi ja toinen työttömäksi työnhakijaksi. Kyse oli todellakin työvoimatoimiston johtavasta työnvälittäjästä ja työttömästä maaseudun miehestä, joka asui yksin perimällä tilalla.
Kenen kirjailijan kirjoittamia ja ne asioita käsittelevät nämä lukemasi järkevät ja paremmat kirjat?
Onko ne pyskologisia pohdintoja ihmismielen samanlaisuuksista/erlaisuuksista vai matkoja mielen tuntemattomaan."korppis"
Puutun kommentiisi hiukan.
Jos jatkat kommentointia Ancelin kanssa, niin muista olla ystävällinen, kohtelias
ja asiallinen.
Kuten minä aina olen.
H.- häh?
hunksz kirjoitti:
"korppis"
Puutun kommentiisi hiukan.
Jos jatkat kommentointia Ancelin kanssa, niin muista olla ystävällinen, kohtelias
ja asiallinen.
Kuten minä aina olen.
H.Mitä sit muuten tapahtuu?
häh? kirjoitti:
Mitä sit muuten tapahtuu?
"häh?"
Minä kirjoitan kirjan!
Sytytän henkeni palon...
Joka sanani tuskaa raastaa
väli-merkkini syöksevät saastaa.
Annan kulttuurin Kainuun upota suohon
Mustain syvien virtojen vuohon!!
Mistä laulu, ei kannel nousta anna!!
H.korppis kirjoitti:
Heippa Anceli@
Onko ne pyskologisia pohdintoja ihmismielen samanlaisuuksista/erlaisuuksista vai matkoja mielen tuntemattomaan.Hei korppis!
Varmaan ovat hyvinkin hauskoja nuo Pasilinnan kirjat, tulee mieleeni tv-sarjat Pulttibois ja Velipuolikuu.
Ehkäpä talven pimeinä iltoina otan luettavakseni jonkin Paasilinnan kirjan ja saatanpa naurahtaa muutaman kerran.
Mistä sen tietää, vaikka minusta tulisi suuri ihailjansa.
Tuohon Uriah Heepille kirjoittamaani viestiin olis tarvittu pari riehakasta hymiötä, mutta pyrin välttämään niiden käyttöä.
Etten leimaudu turhan naureskelijaksi.
Se oli hänelle osoitettu viesti, sinulle olisin ehkä kirjoittanut toisin.
Paremmat ja järkevämmät kirjat?
Palstalla näkemieni vinkkien perusteella tässä pieni lista:
- Taru sormusten herrasta
- Isaav Asimovin tieteisteokset
- Harry Potterit
- Raamattu
- Esko Valtaojan kirjat
Lisään omasta päästäni vielä Muumikirjat
Viimeksi lukemani kirja oli nimeltään Rakkautta vahingossa ja juuri sen jälkeen näin unen, jossa olin vahvasti siunatussa tilassa. Vieläkin harmittaa etten nähnyt loppua, tiedä vaikka olisi tulleet kaksoset tai vaikka mitä.
Jokainen kokee lukemansa kirjat omalla tavallaan, siksi niitä on vaikea toisille suositella. Sain kahlattua läpi sisareni suositteleman 3-osaisen, lähes 3000 sivuisen kirjasarjan ja voin sanoa, että olisin siihen kuluttumani ajan voinut toisinkin, ehkä paremmin käyttää.
Vertaan vielä lukemista kävelyyn, äsken tallustelin ensin kumppareilla, olivat liian raskaat, vaihdoin lenkkareihin, ne kastuivat. Täytyy etsiä säähän ja tilanteeseen sopivat kengät ja mielentilaan sopivaa luettavaa.
Helkkari, mitä ..... :)Anceli kirjoitti:
Hei korppis!
Varmaan ovat hyvinkin hauskoja nuo Pasilinnan kirjat, tulee mieleeni tv-sarjat Pulttibois ja Velipuolikuu.
Ehkäpä talven pimeinä iltoina otan luettavakseni jonkin Paasilinnan kirjan ja saatanpa naurahtaa muutaman kerran.
Tuohon Uriah Heepille kirjoittamaani viestiin olis tarvittu pari riehakasta hymiötä, mutta pyrin välttämään niiden käyttöä.
- Harry Potterit
- Raamattu
- Esko Valtaojan kirjat
Viimeksi lukemani kirja oli nimeltään Rakkautta vahingossa ja juuri sen jälkeen näin unen, jossa olin vahvasti siunatussa tilassa. Vieläkin harmittaa etten nähnyt loppua, tiedä vaikka olisi tulleet kaksoset tai vaikka mitä.
Jokainen kokee lukemansa kirjat omalla tavallaan, siksi niitä on vaikea toisille suositella. Sain kahlattua läpi sisareni suositteleman 3-osaisen, lähes 3000 sivuisen kirjasarjan ja voin sanoa, että olisin siihen kuluttumani ajan voinut toisinkin, ehkä paremmin käyttää.
Vertaan vielä lukemista kävelyyn, äsken tallustelin ensin kumppareilla, olivat liian raskaat, vaihdoin lenkkareihin, ne kastuivat. Täytyy etsiä säähän ja tilanteeseen sopivat kengät ja mielentilaan sopivaa luettavaa.
Helkkari, mitä ..... :)Paasilinna, Isaac vai mikä se lie ollut. Saattoi siellä olla muutakin lapsusta. Hirvee kiirus kahvinkeittoon.
hunksz kirjoitti:
"häh?"
Minä kirjoitan kirjan!
Sytytän henkeni palon...
Joka sanani tuskaa raastaa
väli-merkkini syöksevät saastaa.
Annan kulttuurin Kainuun upota suohon
Mustain syvien virtojen vuohon!!
Mistä laulu, ei kannel nousta anna!!
H.H.
Toi oli kyllä hiano värssy, tykkäsin ja tykkään myös, kun olet aina niin hurrrrjan ystävällinen, kohtelias ja asiallinen minua kohtaan.
Pyrin samaan, kunnioittakaamme toisiamme, ainakin sanoin, teoin on hiukan vaikeampaa.
YP.Anceli kirjoitti:
Paasilinna, Isaac vai mikä se lie ollut. Saattoi siellä olla muutakin lapsusta. Hirvee kiirus kahvinkeittoon.
Vierailin eilen toisen maailman sodan aikaisen vastarintanaisen ja myöhemmin lukihäiriöopetuksen pioneerin luona. Hän loi lukihäiriöisille opetusohjelman ja erityskoulun. Petze toimi rehtorina samaisessa erityiskoulussa Amsterdamissa. Apu on siis lähellä ; ))
Joten ei syytä huoleen väärinkirjoituksesta sitä sattuu vaikka ei olisikaan kuten minä luki- ja kirjoitusvammainen.
Jos joku suosittelee minulle kirjaa ja aloitan lukemisen, lopetan heti jos kirja ei ala vetämään. Mitä sitä suotta itseään kiusaamaan. Taru Sormusten Herrasta ja Harry Potterit, Raamattu ja Muumikirjat ovat satukirjoja, mutta jos niistä tykkää ok. Itselläni ei riittäisi keskittymiskykyä kyseisiin kirjoihin.
Kengistä puheenollen eilen tallarit kuljettivat pitkin Amsterdamin katuja noin kuuden kilometrin verran, eivät kastuneet oli lempeä ilta ja kuu mollotti taivaalla kun vihdoin palasimme kotiin Heemstedeen.
Tänään laitan korkokengät menemme Haarlemiin vierailulle tuttaviemme lue, ei vesisadetta luvassa. Vaihtelen kenkiä koska kävelemme paljon ja selkäni ei ole niitä kaikkein kestävimpiä.
Paasilinnan Jäniksen vuodessa luin juuri kuinka lehmä nousi suosta.korpikirjailija kirjoitti:
Vierailin eilen toisen maailman sodan aikaisen vastarintanaisen ja myöhemmin lukihäiriöopetuksen pioneerin luona. Hän loi lukihäiriöisille opetusohjelman ja erityskoulun. Petze toimi rehtorina samaisessa erityiskoulussa Amsterdamissa. Apu on siis lähellä ; ))
Joten ei syytä huoleen väärinkirjoituksesta sitä sattuu vaikka ei olisikaan kuten minä luki- ja kirjoitusvammainen.
Jos joku suosittelee minulle kirjaa ja aloitan lukemisen, lopetan heti jos kirja ei ala vetämään. Mitä sitä suotta itseään kiusaamaan. Taru Sormusten Herrasta ja Harry Potterit, Raamattu ja Muumikirjat ovat satukirjoja, mutta jos niistä tykkää ok. Itselläni ei riittäisi keskittymiskykyä kyseisiin kirjoihin.
Kengistä puheenollen eilen tallarit kuljettivat pitkin Amsterdamin katuja noin kuuden kilometrin verran, eivät kastuneet oli lempeä ilta ja kuu mollotti taivaalla kun vihdoin palasimme kotiin Heemstedeen.
Tänään laitan korkokengät menemme Haarlemiin vierailulle tuttaviemme lue, ei vesisadetta luvassa. Vaihtelen kenkiä koska kävelemme paljon ja selkäni ei ole niitä kaikkein kestävimpiä.
Paasilinnan Jäniksen vuodessa luin juuri kuinka lehmä nousi suosta.Minä nyt olen vähänpaljon näkövammainen, menköön sen ja huolimattomuuden piikkiin.
Liekö tuo niin nokonuukaa, ellei joku opi-tätä osu paikalle.
Eräs kehitysvammainen sanoi kesken koulutunnin: Opi-täti, ruvetaaks myö tanssimaan.
En itsekään epäkiinnostavalta tuntuvaa kirjaa kovin pitkälle lue, mutta sisulla painoin tuon kirjasarjan läpi.
Sainpahan sanoa lukeneeni.
Lupaan lukea Paasilinnaa, jotenkin hänen tyylinsä saattaisi sopia minulle.
Mukavaa iltaa teille, pitäkää hauskaa!- p-pauke*
Anceli kirjoitti:
Hei korppis!
- Harry Potterit
- Raamattu
- Esko Valtaojan kirjat
Helkkari, mitä ..... :)Mikähän sitten minussakin mättää, kun niin monen monta kertaa olen yrittänyt lukea Paasilinnaa ja ei se ole purrut, joten yhtään hänen tuotantoaan en ole läpi kahlannut.
Kuitenkin nauroin mielettömästi katsellessani sitä leffaa Onnellinen mies. p-pauke* kirjoitti:
Mikähän sitten minussakin mättää, kun niin monen monta kertaa olen yrittänyt lukea Paasilinnaa ja ei se ole purrut, joten yhtään hänen tuotantoaan en ole läpi kahlannut.
Kuitenkin nauroin mielettömästi katsellessani sitä leffaa Onnellinen mies.Sinä olet sentään yrittänyt, mie en vielä sitäkään.
Eikä sinussa mikään mätä, ei kaikkia kirjoja ole pakko lukea, eikä kaikista kirjailijoista tykätä.
Keväällä luin yhden kovasti kehutun esikoisteoksen, nolotti vähän kun en mitenkään suuremmin siitä innostunut.
En varmaan vaan ymmärtänyt sen hienoutta.- p-pauke*
Anceli kirjoitti:
Sinä olet sentään yrittänyt, mie en vielä sitäkään.
Eikä sinussa mikään mätä, ei kaikkia kirjoja ole pakko lukea, eikä kaikista kirjailijoista tykätä.
Keväällä luin yhden kovasti kehutun esikoisteoksen, nolotti vähän kun en mitenkään suuremmin siitä innostunut.
En varmaan vaan ymmärtänyt sen hienoutta.On mussa jotain outoa. Aikoinaan, kun aloin lukemaan Sinuhea, niin upposin siihen heti.
Laskin sen kädestäni ainoastaa takapuolta pyyhkiessäni ja kaikki, niin miehet, kuin naisetkin oli mua varoittanut, että kestää tovi, jotta siihen pääsee kiinni.
Tuo esikoisteos taisi olla sitten todellinen taidepläjäytys. :) p-pauke* kirjoitti:
On mussa jotain outoa. Aikoinaan, kun aloin lukemaan Sinuhea, niin upposin siihen heti.
Laskin sen kädestäni ainoastaa takapuolta pyyhkiessäni ja kaikki, niin miehet, kuin naisetkin oli mua varoittanut, että kestää tovi, jotta siihen pääsee kiinni.
Tuo esikoisteos taisi olla sitten todellinen taidepläjäytys. :)Useimmissa meissä on jotain outoa, ehkä niitä kaikkein oudoimpia piirteitä ei kannata täällä paljastaa.
Salaisuuden verho kätkeköön ne hurjimmat jutut.
Mutta oli tuo sun juttu kyllä melkoisen outoa .. ;)
Ei se kirja huono ollut, voisin kertoa nimenkin, mutta takuulla joku tulee ja ilmoittaa kyseessä olevan vuosisadan paras esikoisteos ja sanoo minun olevan maalaismoukka, kun en tuota tajua.
Kuten kai olenkin, paras sanoa se ihan itse, ettei muiden tarvitse.- miranda...
Anceli kirjoitti:
Paasilinna, Isaac vai mikä se lie ollut. Saattoi siellä olla muutakin lapsusta. Hirvee kiirus kahvinkeittoon.
Anceli
Kun ketju suurinpiirtein pysyy nyt Paasilinnassa, niin minä sain vinkin lukea hänen tuotantoaan, koska olin taas kirjastosta saanut vinkin lainata kirja; "Satavuotias, joka pakeni ikkunasta" kirj. Jonasson Jonas.
Tämä "satavuotias" oli mukana lapseni luona ja heidän perhe halusin sen lainata heti minulta, koska on mukamas aina varattu kirjastossa.
Siinä sitten tuli puheeksi, että Paasilinna kirjoittaa saman tyylisesti, joten lainasin heti muutaman kirjan ja totta´kai olen nuo elokuvat katsonut, mutta, mutta...on niissä kyllä eroa minun mielestäni.
Nykyisin luen mieluummin kirjoja, kuin katselen jotain ulkom. elokuvaa joissa minun on pakko lukea myös tekstitys. Elokuvissa juoni menee liian nopeasti ja ainakin, jos on takaumia? Kirjassa voi aina palata takaisin ja lukea uudestaan, jos on vaikka viimeiset sivut nukahtanut! :)) miranda... kirjoitti:
Anceli
Kun ketju suurinpiirtein pysyy nyt Paasilinnassa, niin minä sain vinkin lukea hänen tuotantoaan, koska olin taas kirjastosta saanut vinkin lainata kirja; "Satavuotias, joka pakeni ikkunasta" kirj. Jonasson Jonas.
Tämä "satavuotias" oli mukana lapseni luona ja heidän perhe halusin sen lainata heti minulta, koska on mukamas aina varattu kirjastossa.
Siinä sitten tuli puheeksi, että Paasilinna kirjoittaa saman tyylisesti, joten lainasin heti muutaman kirjan ja totta´kai olen nuo elokuvat katsonut, mutta, mutta...on niissä kyllä eroa minun mielestäni.
Nykyisin luen mieluummin kirjoja, kuin katselen jotain ulkom. elokuvaa joissa minun on pakko lukea myös tekstitys. Elokuvissa juoni menee liian nopeasti ja ainakin, jos on takaumia? Kirjassa voi aina palata takaisin ja lukea uudestaan, jos on vaikka viimeiset sivut nukahtanut! :))Hei Miranda.
Lainasin tuon "satavuotiaan" kirjastosta, en ehtinyt kokonaan lukea, kun piti palauttaa. Oli varauksia, joten en voinut uusia.
Täytyy nyt talven aikana lainata uudelleen ja lukea alusta loppuun, muista enää mihin kohtaan jäin.
Mieluummin minäkin luen, silmiin ottaa paljon enemmän telkkarin tuijottaminen. Kirjan voi aina laittaa hetkeksi syrjään ja jatkaa siitä mihin jäi. Kun ei kaikkia leffojakaan viitsi tallentaa, eilen tosin katsoin yhden "suoraan" telkkarista.
City Island se taisi olla nimeltään, sellainen kerran katsottava ja unohdettava.
- henrjii
Vähän väärä analyysi
Paasilinnan kirjoituksissa henkilönä on poikeusetta normaalista suomalaisuudesta erottuva ihminen, niin kuin joka pitäjässä yleensä, jonka edesottamuksia seurataan.- Salme Liin
Tuohon vähän minäkin kallistun.
Nykyajan kylähulluihin. - Korppsi*
Salme Liin kirjoitti:
Tuohon vähän minäkin kallistun.
Nykyajan kylähulluihin.Aloitin Jäniksen vuoden kirjan. Kirjan päähenkilö on lehtitoimittaja Helsingistä kuten useimmissa muissakin Arton kirjoissa päähenkilö on hyvin koulutettu kaupunkilainen.
- €--
Talvis aikaan tulee lähikirjaston kirjoja etittyä löytyiskö luettevaa, vaikeaa on mielialasta riippuu, sitten kun lyötää hyvän sit ahmii hänen teoksiaan, mut monasti ne kuljettaa kirjailijan mieliaihetta kuin Paasilinnan kerran porukalla luettiin ja kuorossa naurettiin. Liikaa samallaista hullukin naurauraa omalle naurulleen parempi ottaa vaikka raamattu kouraan et tokenoo en oo uskovainen, vakamielinen savolalainen.
- halit sinulle
Pidän sinusta ja jutuistasi, ne ovat rehellistä puhetta.
- €--
halit sinulle kirjoitti:
Pidän sinusta ja jutuistasi, ne ovat rehellistä puhetta.
Halit sullet:((
Kerron mitä ajattelen en muutavoi. - halit sinulle
€-- kirjoitti:
Kerron mitä ajattelen en muutavoi.Juuri se on mukavaa. :)
- eeo vanittaja
€-- kirjoitti:
Kerron mitä ajattelen en muutavoi.€ero moi! Ootkos lukenu iltapäivälehtiä, on kuulemma tullu tsekki prostuja todella paljon Hesaan. ei tarvi katella niitä suomi horoja kun ovat ylensyöneitä!
- att2
Nytkö vasta mikä Suomalainen olet???
Kysyy Arto. - henrjii
Huovinen taas kertoo paremmin suomalaisen syvintä olemusta http://www.youtube.com/watch?v=asoiJFmTXOs
- näin sen näkisin
Huovinen on huomattavasti parempi ja hauskempi kirjailijana kuin Paasilinna, jonka tekstit sopivat alapäähuumorista pitävälle yksinkertaiselle ääliölle.
- kivenptörittäjä
näin sen näkisin kirjoitti:
Huovinen on huomattavasti parempi ja hauskempi kirjailijana kuin Paasilinna, jonka tekstit sopivat alapäähuumorista pitävälle yksinkertaiselle ääliölle.
Heikki Turunen toinen hyvä vähän erikoisista suomalaisista kirjoitellut hauskasti.
- eieieieiei
Höpö höpö. Sen verran monta juoppoa on Suomessa, notta nuo kaksi ovat heidän joukossaan outoja juoppoja. Se siitä syvyydestä
Arto Paasilinnan ura päättyi aivoinfarktiin vuonna 2009. Aivot olivat vaurioituneet jo vuosia aiemmin. Vuoden vaihteessa 2004-2005 hän oli hukkua Intian valtamereen. Lukuisten elvytysten jälkeen hän tokeni sen verran että pääsi helikopterilla sairaala hoitoon. Näin kertoo iltalehti tuossa:
http://www.iltalehti.fi/viihde/2012040515418202_vi.shtml
Sääli sinänsä, sillä hänellä olisi ollut varmasti monta hillitöntä näkökulmaa ja etiäistä nykymaailman tapahtumiin.- ent. siivoojaparka
Näin Paasilinnasta puheenollen minä voin, korpikirjailija, kertoa sinulle jotain, mikä saa sinut vihreäksi kateudesta pikkuveljelleni.
Hän meni yhdellä Lapinreissullaan illanviettoon johonkin ryyppylään. Tai tarkoituksena kai oli ottaa vain jokunen iltaviski. Siellä istui yksinään yhdessä nurkkapöydässä joku ukonturjake. Veljeni ajatteli, että ehkä tuosta saisi juttuseuraa ja meni kysymään, sopisko pöytään.
Jonkun aikaa juteltuaan veljeni huomasi, että tämähän on mukavajuttuinen ukkeli. Jossain välissä se ukkeli käytti jotain sanontaa Paasilinnan jostain kirjasta. Veljeni, joka on lukenut kaikki hänen kirjansa, huomasi pian heidät juttelemassa Paasilinnan kirjoista oikein antaumuksella.
Aika kulki, lasit kumoutuivat ja juttu luisti. Viimein veljeni kysyi kaverilta, että montako kertaa tämä oikein on lukenut Paasilinnan kirjat, kun vaikuttaa tuntevan ne niin hyvin ihan sanasta sanaan. "Minähän ne olen kirjoittanut", vastasi mies hetken vaitiolon jälkeen. - k/k
On nykyään noi kirjottelut menny ihan anhittomiin mut kirja juttuun pari sanaa.
Olen huoviset ja paasilinnat tutkinut ja nyt kun isokalliokin on tuttu niin sanoisin.
Isokallion tapa kirjoittaa on sekoitus molempia muita se ehdollistaa terävästi,samalla siin on lepposaa juttua ja ytimeen menevää asiaa ja pirullisen terävää politikkoihin kohdistuvaa pirullisuutta.
Lisäksi ne tarinat on kivasti sotkettu tähän päivään ja aivan mahdottomiin sepitelmiin, suosittelen. - Viaton sivullinen
Sain Isokallion kirjan "Aunen ketjureaktio" tytär osti. Kirjoittaako selkeämmin kun puhuu. Ei meinaa tolkkua tulla, puhuu niin sekavasti.
Jälkiviisaissa tullut tutuksi.
Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä3524491Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1462538Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822146- 1451690
- 261227
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!441222- 351178
- 791101
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!3451045Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein1431029