Onko IOK osa yhdysvaltalaista New Thought -liikettä? Jos ei ole niin miten ne eroavat toisistaan? Hyvin paljon on ainakin pinnallisia yhteneväisyyksiä Religious Sciencen kanssa esim oikea ajattelu, sisäinen opettaja, ei syntiä vaan "missing the mark", Jumala sisäisesti meissä, jne.
New Thought -liikkeeseen sisältyy Religious Science, Divine Science, Christian Science jne. Ainakin IOK- opettaja David Hoffmeister on joskus puhunut Christian Sciencesta ja sen perustajasta Mary Baker Eddystä.
Haluaisin tietää onko New Thought -liikettä missään muodossa Suomessa järjestönä, toimintana, liikehdintänä, kirjallisuutena, mistä saisi lisätietoa?
New Thought?
10
470
Vastaukset
- 8+13
Kurssin mukaisesti sillä IOK.lla on se merkitys sinulle minkä merkityksen itse sille annat. Toki voit mukautua jonkun auktoriteetin sinulle opettamaan merkitykseen, kuitenkin sinä itse teet valinnan uskotko auktoriteettiin vai johonkin muuhun.
Vastatakseni New Thought -liikkeen käsityksistä vastaavasti minun pitäisi tukeutua johonkin tai tehdä omakohtaista tutkimustyötä kummastakin ja lisäksi pitäisi katsoa mitä muut ovat asioista päätelleet.
Edelleen olen sitä mieltä että totuus ei voi olla moninainen eli lopulta kaikki etsijät löytävät yhden totuuden, useita ei voi olla. - acimlai nen
No lyhyesti ja yksinkertaisesti jos sanotaan niin IOK ei ole osa mitään liikettä vaan se on aivan oma juttunsa. Monesti IOK sekoitetaan New Ageen. Yhtäläisyyksiä löytyy kyllä muiden henkisten suuntien kanssa.
Asiallista faktaa IOK:sta on luettavissa täällä.
http://facim.org/
Näillä sivuilla selvitetään myös sen teologia perusteellisesti.
http://facim.org/online-learning-aids.aspx - ...
En ole edes kuullut New Thoughista.
IOK:n perimmäinen tarkoitus on opettaa ihminen kuuntelemaan egon äänen sijasta Pyhää Henkeä, joka puhuu Totuuden puolesta ja muistuttaa todellisuudestamme. Joskus tietenkin opetuksen voi kuulla myös toisen ihmisen kautta, mutta mitkään palvottavat gurut ja lahkot eivät ole kuulu IOK:n todelliseen luonteeseen.
New Age -ajattelussa maailmasta ja sen ilmiöistä tehdään todellisia ja yritetään kehittyä ja muuttaa maailmaa eli ne toimivat seurauksen tasolla ja tekevät seurauksesta todellista. IOK toimii syyn eli mielen tasolla ja korjaamaan peruserehdyksen (ajatuksen erkaantumisesta) siellä, missä se voidaan korjata.- ...
IOK toimii syyn eli mielen tasolla ja PYRKII korjaamaan peruserehdyksen (ajatuksen erkaantumisesta) siellä, missä se voidaan korjata
- inspired~
Kiitos vastauksistanne. Ymmärrän kyllä mitä IOK on. Ajattelin vain josko sillä olisi jotain yhteneväisyyksiä tähän "mind over matter" -ymmärrykseen, mikä kehkeytyi historiassa ajallisesti ennen IOKn kanavointia.
- inspired~
Monelle tulee IOKsta ensinnä mieleen anteeksianto. No sehän ei tarkoita tavallista anteeksiantoa vaan metafyysisempää käsitettä, irtipäästämistä, sillä ihan todellisuudessa ei edes ole mitään anteeksiannettavaa. Näin lyhykäisesti sanottuna.
Ok. No mutta kaikki paraneminen maailmassa perustuu tähän samaan periaatteeseen irtipäästämisestä. Ei eri henkisten suuntauksien seuraajille ole eri lakeja vaan kaikessa toimii sama universaalilaki. Nämä sanathan on vain sanoja enkä nyt käytä IOKn käyttämiä termejä. Kuitenkin jos ymmärtää yhden rakennemallin niin on ymmärtänyt ne kaikki muutkin. Ja tosiaan en ole maininnut tässä ketjussa mitään new agestä tai guruista yms. New thought perustuu tähän paranemisen ideaan eli anteeksiantoon IOKn termein. Esim. Kristillinen tiede käsittääkseni perustuu saman Jeesuksen opettamiin sanoihin, jonka väitetään myös koko IOKn sanelijaksi. Niin että tuota sitä minä vaan.- acim lai nen
Täällä selvitetään New Thought:n ja IOK:n eroja selkeästi.
http://www.miracles-course.org/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=138:isnt-acim-very-similar-to-unity-relgious-science-or-christian-science&catid=93:questions-about-the-a-course-in-miracles-teaching&Itemid=41
New Thought- uskontoihin kuuluvat Unity, Christian Science ja Religious Science.
(Tulipahan tuokin nyt opittua. Kiitos avaajalle kysymyksestä.)
Eroja:
IOK ja Unity. Erona on suhtautuminen fyysiseen maailmaan Unity näkee sen Jumalan luomana, IOK harhana näyttipä se miten kauniilta tahansa.
IOK ja Christian Science. Eroavat suhtautumisissaan "maallisiin" parannuskeinoihin. Christian Science kieltää lääkäriin menon, kun taas IOK, vaikka sitä magiaksi sanookin, suosittelee sitä tietyissä tilanteissa. Christian Science suhtatuu kielteisesti homoseksualisuuteen. IOK ei ole homoudesta sen kummempaa mieltä kuin muistakaan mielen harhoista.
IOK ja Religious Science. IOK pitää tätä elämää harhaunena josta pyritään heräämän, Religious Science tähtää sen kaikenlaiseen parantelemiseen henkisin keinoin. - sundaymondaytoday
acim lai nen kirjoitti:
Täällä selvitetään New Thought:n ja IOK:n eroja selkeästi.
http://www.miracles-course.org/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=138:isnt-acim-very-similar-to-unity-relgious-science-or-christian-science&catid=93:questions-about-the-a-course-in-miracles-teaching&Itemid=41
New Thought- uskontoihin kuuluvat Unity, Christian Science ja Religious Science.
(Tulipahan tuokin nyt opittua. Kiitos avaajalle kysymyksestä.)
Eroja:
IOK ja Unity. Erona on suhtautuminen fyysiseen maailmaan Unity näkee sen Jumalan luomana, IOK harhana näyttipä se miten kauniilta tahansa.
IOK ja Christian Science. Eroavat suhtautumisissaan "maallisiin" parannuskeinoihin. Christian Science kieltää lääkäriin menon, kun taas IOK, vaikka sitä magiaksi sanookin, suosittelee sitä tietyissä tilanteissa. Christian Science suhtatuu kielteisesti homoseksualisuuteen. IOK ei ole homoudesta sen kummempaa mieltä kuin muistakaan mielen harhoista.
IOK ja Religious Science. IOK pitää tätä elämää harhaunena josta pyritään heräämän, Religious Science tähtää sen kaikenlaiseen parantelemiseen henkisin keinoin.Mitä IOK sanoo siitä jos ihmisellä on vain vähän elinaikaa jäljellä eikä valaistuminen tässä elämässä vaikuta vielä todennäköiseltä niin jatkuuko Kurssi seuraavassa elämässä?
Vaikka kaikki onkin unta niin onko väärin muokkailla unta? Kuten parantaa keho sairauksista. Tulee mieleen Nouk Sanchezin mies (molemmat IOK-opettajia), joka kuoli kun kasvaimet valtasivat hänen kehonsa. Hän ei hakeutunut hoitoon. Miksi tällaista kärsimystä tapahtuu ihmiselle jonka pitäisi jo ymmärtää nämä elämän lainalaisuudet? Eihän se auta että toteaa vain kaiken olevan harhaa kun samalla näkee niin vahvaa painajaista. On kuitenkin työkalut myrskyn muuttamisesta tyyneksi vedeksi niin miksei niitä käyttäisi? Jos unella ei ole väliä niin miksei sillä voisi vähän leikkiä ennen kuin siitä herää?
Minä näen niin että Kurssi on pakollinen. Se pitää sisällään kaiken. Itse opus jota IOKssa opiskellaan, siis fyysinen kirja, ei ole välttämätön. Koska oli kirjan sisältämiä opetuksia tai ei niin Kurssi on edelleen pakollinen. Teit mitä tahansa, Kurssi on pakollinen. Ensimmäinen askel kotiovelta ulos on samalla askel kotiin. Koska mitään askelia ei koskaan otettu. - 9+13
sundaymondaytoday kirjoitti:
Mitä IOK sanoo siitä jos ihmisellä on vain vähän elinaikaa jäljellä eikä valaistuminen tässä elämässä vaikuta vielä todennäköiseltä niin jatkuuko Kurssi seuraavassa elämässä?
Vaikka kaikki onkin unta niin onko väärin muokkailla unta? Kuten parantaa keho sairauksista. Tulee mieleen Nouk Sanchezin mies (molemmat IOK-opettajia), joka kuoli kun kasvaimet valtasivat hänen kehonsa. Hän ei hakeutunut hoitoon. Miksi tällaista kärsimystä tapahtuu ihmiselle jonka pitäisi jo ymmärtää nämä elämän lainalaisuudet? Eihän se auta että toteaa vain kaiken olevan harhaa kun samalla näkee niin vahvaa painajaista. On kuitenkin työkalut myrskyn muuttamisesta tyyneksi vedeksi niin miksei niitä käyttäisi? Jos unella ei ole väliä niin miksei sillä voisi vähän leikkiä ennen kuin siitä herää?
Minä näen niin että Kurssi on pakollinen. Se pitää sisällään kaiken. Itse opus jota IOKssa opiskellaan, siis fyysinen kirja, ei ole välttämätön. Koska oli kirjan sisältämiä opetuksia tai ei niin Kurssi on edelleen pakollinen. Teit mitä tahansa, Kurssi on pakollinen. Ensimmäinen askel kotiovelta ulos on samalla askel kotiin. Koska mitään askelia ei koskaan otettu.Eihän siinä ole mitään väärää muokkailla unta, silloin kun se on mahdollista. Käsikirjoitus ei aina muutu, vaikka valitsisikin anteeksiannon. Kärsimyksen näennäinen aiheuttaja voi säilyä edelleen.
Jos on kovin pitkällä anteeksiannon prosessissa, niin voi olla ettei normaalisti kovaakin kärsimystä aiheuttavassa tilanteessa tunne mitään tuskaa tai kipua. Kipuhan on IOK:n oppien mukaan mielessä tapahtuva prosessi.
Sairauksiin pitää tietysti soveltaa anteeksiantoa, mutta se ei estä turvautumasta fyysisisiin hoitomenetelmiin (kurssissa magia). Niitä tarvitaan niin pitkään kuin unta on olemassa. - 9+13
sundaymondaytoday kirjoitti:
Mitä IOK sanoo siitä jos ihmisellä on vain vähän elinaikaa jäljellä eikä valaistuminen tässä elämässä vaikuta vielä todennäköiseltä niin jatkuuko Kurssi seuraavassa elämässä?
Minä näen niin että Kurssi on pakollinen. Se pitää sisällään kaiken. Itse opus jota IOKssa opiskellaan, siis fyysinen kirja, ei ole välttämätön. Koska oli kirjan sisältämiä opetuksia tai ei niin Kurssi on edelleen pakollinen. Teit mitä tahansa, Kurssi on pakollinen. Ensimmäinen askel kotiovelta ulos on samalla askel kotiin. Koska mitään askelia ei koskaan otettu.Ja vielä tuohon ekaan kysymykseesi, niin ainakin Renardin kirjoissa on valotettu niin, että kaikki oppiminen säilyy mielessä vaikka keho kuolisikin. Oppiminen ei mene hukkaan.
Jos olemme harjoittaneet oikeaa anteeksiantoa hyvin, pääsemme etenemään seuravaassa elämässä yhä enemmän verrattuna tilanteeseen, jossa anteeksiantoa ei harjoiteta. Anteeksiannon seurauksena saatamme kokea seuraavaksi täysin eri elämän kuin joka muuten olisi ollut vuorossa!
Tästä aiheesta voit lukea lisää Rakkaus ei ole unohtanut ketään -kirjassa, mikäli kiinnostaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328497Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4365224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72183Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571143Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17786Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57722Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.32703Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68696- 42676
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36637