Paljonko puuta ensiharvennuksessa?

Harventelija

Kuinka paljon ensimmäisessä harvennuksessa pitää lähteä puuta että hakkuu olisi jotenkin kannattava? Riittääkä 60 m3/ha? Yritin etsiä vastausta mutta en löytänyt vihiäkään

19

2529

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jorma isosuo21

Joo riittää tuo määrä hyvin

• 4+2

Meidän kymmenen ha.n ensiharvennuksessa lähti yhteensä 1100 mottia puuta.

• RATKAISEVA TIETO

Riippuu kuka työn tekee moto vai metsuri metsän omistaja itse.

• 4+112

Näin on . Metsänomistaja kun itse hakkaa, jättäen parhaat puut pystyyn, 3,5 metrin ajourille 25 m välein ...ei sieltä ensiharvennukselta lähde kuin 30m3/ha.

Tosin ei se harvennettu metsä sitten kaadukkaan seuraavana kesänä ensimmäisessä myrskyssä.

• Harventelija
        4+112 kirjoitti:

Näin on . Metsänomistaja kun itse hakkaa, jättäen parhaat puut pystyyn, 3,5 metrin ajourille 25 m välein ...ei sieltä ensiharvennukselta lähde kuin 30m3/ha.

Tosin ei se harvennettu metsä sitten kaadukkaan seuraavana kesänä ensimmäisessä myrskyssä.

Nyt löysinkin vuosien takaisen (käytettiin kiintokuutioita) mittaustodistuksen 1,2 ha:n itse suorittamastani harvennuksesta. Tapaus ei ole vertailukelpoinen, koska avasimme naapurin kanssa 100 m rajaa, jonka läheisyydestä poistettiin järeää koivua. Harvennetulla alueella oli sekä koivua että mäntyä. Myytäväksi oli kertynyt koivua 35 m3 ja mäntyä 25 m3 eli yhteensä 60 kuutiota. Stora Enson mies piti silti jälkeä liian tiheänä.

• niin totta
        4+112 kirjoitti:

totta 30 - 35 mottia max, mut jos hakkaa 10 vuoden päästä saa jo yli 40 helposti, ja silti metsä jää tiheäksi, ainut paha puoli että menee aikaa jos hakkaa moottorisahalla, jos pinta-ala on suuri.

Hyvä esimerkki omalla kohdalla ol kuusikko, naapuri hakkuutti motolla, ja oman harvennukseni jälkeen kyseli miksi jätän noin tiheään???

Noh, 25 vuotta kohta vierähtänyt naapurin hakkuusta ( 90 luvun alussa), ja alkaa olla harvennettava kuusikko hänellä, mutta kummasti häntä harmittanut kun itse hakannut sen oman jo 2 kertaa läpi ja kolmas kohta ( noin 8 vuotta väliä), ja joka kerta käynyt kummastelemassa että miten hyvin siitä lähtee puuta. :)

Pakko kuitenkin sanoa että nykyään ei onneksi motojenkaan jäljiltä näe niin pahasti pilalle hakattuja kohteita kuin juuri 90 luvulla tehtiin.

• 11+7
        niin totta kirjoitti:

totta 30 - 35 mottia max, mut jos hakkaa 10 vuoden päästä saa jo yli 40 helposti, ja silti metsä jää tiheäksi, ainut paha puoli että menee aikaa jos hakkaa moottorisahalla, jos pinta-ala on suuri.

Hyvä esimerkki omalla kohdalla ol kuusikko, naapuri hakkuutti motolla, ja oman harvennukseni jälkeen kyseli miksi jätän noin tiheään???

Noh, 25 vuotta kohta vierähtänyt naapurin hakkuusta ( 90 luvun alussa), ja alkaa olla harvennettava kuusikko hänellä, mutta kummasti häntä harmittanut kun itse hakannut sen oman jo 2 kertaa läpi ja kolmas kohta ( noin 8 vuotta väliä), ja joka kerta käynyt kummastelemassa että miten hyvin siitä lähtee puuta. :)

Pakko kuitenkin sanoa että nykyään ei onneksi motojenkaan jäljiltä näe niin pahasti pilalle hakattuja kohteita kuin juuri 90 luvulla tehtiin.

Sitten se taloudellinen puoli. Varovasti tehdyn ensiharvennuksen jälkeen, osa seuraavassa harvennuksessa poistettavista puista kasvanut jo tukki kokoon ja järeytynyt muutenkin.

Hankintahinta noussut 30 eurosta 60 euroon kuutiolle 10 vuodessa.

Naapuri hakkuutti ensiharvennus kuusikkonsa 13 eurolla/kuutio vajaatuottoiseksi, kyllä se varmaan harmittaa.

• Reunasta katsellut
        11+7 kirjoitti:

Sitten se taloudellinen puoli. Varovasti tehdyn ensiharvennuksen jälkeen, osa seuraavassa harvennuksessa poistettavista puista kasvanut jo tukki kokoon ja järeytynyt muutenkin.

Hankintahinta noussut 30 eurosta 60 euroon kuutiolle 10 vuodessa.

Naapuri hakkuutti ensiharvennus kuusikkonsa 13 eurolla/kuutio vajaatuottoiseksi, kyllä se varmaan harmittaa.

Olen minäkin ihmetellyt miksi motohakkuuiden jälkeen metsä on vajaatuottoinen kymmeniä vuosia.

• ihan noin

vain lonkalta 1100 mottia.

• -tuulituhot

:) Taitaa oravat mahtua puiden välissä hyvinkin liikkumaan.

onhan sinne jäänyt jopa 60 mottia loppu kasvatukseen.

• kpg1

korjuukustannusten kattamiseksi, olisi hehtaarikohtainen poistettava puumäärä oltava yli 40 kuutiota. Tieto ei tosin kovin tuore.

• kone yrittäjä

Väärin, korjuukustannusten kattamiseksi, olisi ensiharvennus hehtaareja oltava 5 vähintään.

• m.konsultti
        kone yrittäjä kirjoitti:

Väärin, korjuukustannusten kattamiseksi, olisi ensiharvennus hehtaareja oltava 5 vähintään.

Myrskytuhojen välttämiseksi ei yli
        35 % pois ainespuun runkoluvusta.

Latvuston pienenemisen takia ajoissa,
        vaikka lähtisi allekin 40 mottia/ha.

Pieni avohakkuu siihen harv.leimikon
        yhteyteen, niin kannattaa paremmin.

Tai vaikka "munkkirinkeli"-hakkuulla,
        niin kuin esim. metsähallitus tekee
        eh:ia.

• Harventelija
        m.konsultti kirjoitti:

Myrskytuhojen välttämiseksi ei yli
        35 % pois ainespuun runkoluvusta.

Latvuston pienenemisen takia ajoissa,
        vaikka lähtisi allekin 40 mottia/ha.

Pieni avohakkuu siihen harv.leimikon
        yhteyteen, niin kannattaa paremmin.

Tai vaikka "munkkirinkeli"-hakkuulla,
        niin kuin esim. metsähallitus tekee
        eh:ia.

Kiitänpä hyvistä vastauksista kaikille yllä oleville. Uleensä Suomi24 kommentit alkavat sanoilla " olet tosi torvi, urpo, vajakki, työtön, sossuluukun kuluttaja" ym.

En ole mikään "ammattilainen" sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta hoidan metsiäni (pieni tila n 75 ha) parhaan kykyni mukaan. Metsätaloussuunnitelma on ajan tasalla. Tuo aloituksessani esittämä kysymys nousi mieleeni perkatessani reilut 10 vuotta sitten taimikon hoitona harvennettua 8 ha:n palstaa. Arvelen ensimmäisen harvennushakkuun olevan n 5 vuoden päässä.

• outoa??
        Harventelija kirjoitti:

Kiitänpä hyvistä vastauksista kaikille yllä oleville. Uleensä Suomi24 kommentit alkavat sanoilla " olet tosi torvi, urpo, vajakki, työtön, sossuluukun kuluttaja" ym.

En ole mikään "ammattilainen" sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta hoidan metsiäni (pieni tila n 75 ha) parhaan kykyni mukaan. Metsätaloussuunnitelma on ajan tasalla. Tuo aloituksessani esittämä kysymys nousi mieleeni perkatessani reilut 10 vuotta sitten taimikon hoitona harvennettua 8 ha:n palstaa. Arvelen ensimmäisen harvennushakkuun olevan n 5 vuoden päässä.

siis ajatko puut itse?

Eikö se harvennus ollut kannattava jonka jo hakkasit (1,2ha) ???????

ei pahalla, mutta aika moni asia nyt vain tuntuu oudolle, jos kerran olet jo hoitanut metsiäsi aiemmin.

• Harventelija
        outoa?? kirjoitti:

siis ajatko puut itse?

Eikö se harvennus ollut kannattava jonka jo hakkasit (1,2ha) ???????

ei pahalla, mutta aika moni asia nyt vain tuntuu oudolle, jos kerran olet jo hoitanut metsiäsi aiemmin.

Ajatin metsäurakoitsijalla. Vain teko itse. Mikä on outoa. Vieläpä moni asia?

Kyllä tuo taannoinen oli kannattava. Ainakin kun nyt katsoo jälkeä. Ollampa tarkkoja. Kysyin alussa minkä verran pitää saada puuta ensihakkuussa ollakseen kannattava. Tarkoitin pystymyyntiä. Tuo aiempi harvennushakkuu olikin poikkeuksellisen runsas. Eräs ehdottikin viisaasti samaan syssyyn muutakin hakkuuta.

Olen hoidellut metsiä aiemminkin, mutta sanoin etten ole mikään "ammattilainen" metsähommissa. Jo nimimerkkini sen paljastaa. Onhan olemassa metsästelijöitä, soittelijoita, juoksentelijoita, rakentelijoita, piirtelijöitä, harventelijoita ja niin edelleen. Jollain muulla alalla ehkä olen ammattilainen.

• ok. ok
        Harventelija kirjoitti:

Ajatin metsäurakoitsijalla. Vain teko itse. Mikä on outoa. Vieläpä moni asia?

Kyllä tuo taannoinen oli kannattava. Ainakin kun nyt katsoo jälkeä. Ollampa tarkkoja. Kysyin alussa minkä verran pitää saada puuta ensihakkuussa ollakseen kannattava. Tarkoitin pystymyyntiä. Tuo aiempi harvennushakkuu olikin poikkeuksellisen runsas. Eräs ehdottikin viisaasti samaan syssyyn muutakin hakkuuta.

Olen hoidellut metsiä aiemminkin, mutta sanoin etten ole mikään "ammattilainen" metsähommissa. Jo nimimerkkini sen paljastaa. Onhan olemassa metsästelijöitä, soittelijoita, juoksentelijoita, rakentelijoita, piirtelijöitä, harventelijoita ja niin edelleen. Jollain muulla alalla ehkä olen ammattilainen.

No olisit tarkentanut että pystykaupasta oli kyse.

Laita vaan saha laulaan kuntokin siinä kohenee.

• Harventelija
        ok. ok kirjoitti:

No olisit tarkentanut että pystykaupasta oli kyse.

Laita vaan saha laulaan kuntokin siinä kohenee.

No vielähän tuon ehti kertoa.

Olet oikeassa että hankinnassa kunto kohenee. Syksyisin olen vähentänyt lenkkeilyä, koska metsätyöt ovat käyneet hyvästä voimaharjoittelusta. Samalla vauhdikas työ lisää kestävyyttä. Nytkin raivatessa sykkeeni liikkuu (mittarilla) 100 - 120 lukemissa. Puolentoista tunnin rupeama vastaa n 16 km:n kevyttä lenkkiä plus voima päälle.Puolisko maratonia kulkee vielä n 1.50 vauhtia sarjassa M-65.

Hankinnan ongelmana on nyt se, ettei kukaan yrittäjä lähde ajamaan muuten kuin tuntitaksalla, jolloin käteen jää tuskin samaa kuin pystymyynnissä vaikka kokoaa pöllit kasoihin. Vaikka kuinka asiaa ajattelee laajemmin, jokin mielekkyys hommassa pitää kuitenkin olla.

Mukavaa syksyn jatkoa kaikille. Mennään metsään kun sade loppuu

• toki riittää

Riittää.kaikkihan se on plussaa minkä metsästä saa rahana ja metsä tulee kuntoon ja kasvu kiittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe