Kuinka buddhalaisuudessa ajatellaan ihmiselle käyvän kuolemassa. Onko kuolemanjälkeistä elämää?
Kun ihminen on valaistunut eikä enään synny uudelleen niin missä hän silloin on?
Mistä maailma on saanut alkunsa?
Onko jumalia? Ja jos on niin mitä?
Vastauksista kiitollinen.
Kysymyksiä buddhalaisuudesta
12
2088
Vastaukset
- Pauline
Kiva kun olet kiinnostunut. :)
Buddhalaiset uskovat jälleensyntymiseen. Eli kuoltuasi synnyt uudestaan johonkin toiseen hahmoon keräämäsi karman mukaan (hyvää karmaa hyvistä teoistasi, huonoa karmaa pahoista teoistasi). Mitä paremmin tämän elämäsi elät, sitä vähemmän kärsit seuraavassa.
Valaistuminen tapahtuu, kun olet oivaltanut ja tehnyt kaiken oikein. Silloin et enää synny uudelleen. Saavutat nirvanan, joka on olemattomuuden tila. Ei enää kärsimystä (jota elämä buddhalaisten oppien mukaan on).
Maailman synnystä Buddha ei kertonut.
Buddhalaisuus on ateistinen uskonto lukuunottamatta mahayana-buddhalaisuutta, joka palvoo Buddhaa jumalhahmona.
Toivottavasti olin avuksi. :)- tao
Sallinet huomautuksen: ateismi kieltää jumalan olemassaolon. Jos sanot ettei jumalaa ole, pitää sinulla olla joku ajatus siitä minkä olemassaolon kiellät.
Buddhalaisuus ei aktiivisesti kiellä jumalaa, se ei tarvitse jumalia. Se ei ole ateismia.
Karmasta on tällä palstalla mielenkiintoinen keskustelu alempana. Pyri vaan olemaan hyvä ajattelematta että saat siitä palkkion.
Kärsimys buddhalaisena terminä on vähän laajempi käsite. Sana tarkoittaa haluihin takertumisesta ja tietämättömyydestä, taitamattomuudesta johtuvaa kärsimystä tai turhautumista.
Mahayana-buddhalaisuudesta kommentoikoon joku muu kuin taolainen ! - Pauline
tao kirjoitti:
Sallinet huomautuksen: ateismi kieltää jumalan olemassaolon. Jos sanot ettei jumalaa ole, pitää sinulla olla joku ajatus siitä minkä olemassaolon kiellät.
Buddhalaisuus ei aktiivisesti kiellä jumalaa, se ei tarvitse jumalia. Se ei ole ateismia.
Karmasta on tällä palstalla mielenkiintoinen keskustelu alempana. Pyri vaan olemaan hyvä ajattelematta että saat siitä palkkion.
Kärsimys buddhalaisena terminä on vähän laajempi käsite. Sana tarkoittaa haluihin takertumisesta ja tietämättömyydestä, taitamattomuudesta johtuvaa kärsimystä tai turhautumista.
Mahayana-buddhalaisuudesta kommentoikoon joku muu kuin taolainen !Ymmärrän mitä tarkoitat. Tosin Ateismi-palstalla monet ovat kiivaasti sitä mieltä, että ateismi ei ole jumalan kieltämistä (juuri siksi koska se edellyttäisi mielikuvaa siitä mikä kielletään), vaan vain uskon puutetta. Tätä minäkin äsken tarkoitin ateismilla.
Muutenkin kirjoitukseni oli vain yleissilmäys, sillä en tunne kovin laajasti muita kuin zen-buddhalaisuuden opit. Pahoittelen siis, jos kirjoitin jotakin pahasti väärin. =) - Sipoon Siddha
"Saavutat nirvanan, joka on olemattomuuden tila."
Jos olen ymmärtänyt oikein, nirvana ei ole tila jossa olento lakkaisi olemasta. Nirvanasta puhutaan 'lakkaamisena', mutta tuo lakkaaminen tarkoittaa tiettyjen haitallisten tunteiden lakkaamista, ei jonkinlaista lopullista lamppujen sammumista. http://www.buddhanet.net/e-learning/dharmadata/fdd43.htm
"Ei enää kärsimystä (jota elämä buddhalaisten oppien mukaan on)."
Niin... Sana 'kärsimys' on kenties hieman liian yksioikoinen käännös paalin kielisestä termistä 'dukkha'. Tuo dukkha on paljon muutakin kuin pelkkää voimakasta fyysistä tai psyykkistä kärsimystä, se on myös esim. yleistä elämän epätyydyttävyyttä. Lisäksi sanotaan että valaistuneen henkilön onnellisuuteen verrattuna meidän tavallisten ihmisten onnellisuus on kuin kärsimystä.
"Buddhalaisuus on ateistinen uskonto"
Kuten nimim. Tao jo kertoi, buddhalaisuus ei varsinaisesti ole ateistinen, vaan ei-teistinen. Jumalien olemassaoloa ei suoranaisesti kiistetä (muutakuin kaikkivaltiaan luojajumalan), mutta heihin ei kiinnitetä huomiota koska jumalat eivät voi vapauttaa ihmistä samsarasta. Buddhalaisuuden tarkoittamat 'jumalat' ovat nimittäin itsekin samsarassa, ja kuolevat & jälleensyntyvät aikanaan.
"...lukuunottamatta mahayana-buddhalaisuutta, joka palvoo Buddhaa jumalhahmona."
Missään buddhalaisuuden kolmesta päähaarasta (theravada, mahayana, vajrayana) ei Buddhaa palvota jumalana. Vajrayanassa (Tiibetin buddhalaisuus) on erilaisia meditaatio-'jumaluuksia' (jidam) mutta niitä ei voi verrata muiden uskontojen jumaliin, jo pelkästään siitä syystä että jidamien voi ajatella olevan oman mielen aspekteja.
- rep
...Idän guru kuolee,siirtyy kuollessaan parinirvanaan.Siihen liittyy vahva tiedollinen vakuuttuneisuus minän suhteellisuudesta ja katoavaisuudesta.(luonnonkierto)huom."ei elämästä selviä hengissä!"Minä" aivoissa on tunnettu buddhalaisuudessa mutta lännessä täysi arvoitus,toisaalta tutkimuksen alla."Jumalaisen tiedon välittäjä" on myös tunnettu käsite,aivojen täysteho yksilön hallussa,esim Shangharaksita ,valaistumisen ihanne 283.
- Eräs kiinnostunut
¤¤¤ kirjoitti:
Valitettavasti täysvastaukset eivät aukene kun en osaa englantia. Muuten kiitos vastanneille. Osaisiko joku selittää(suomeksi) mikä se nirvana on? Ja miksi ei ole luojajumalaa? Niin ja mistä alunperin "minä" on tullut?
- Sipoon Siddha
Eräs kiinnostunut kirjoitti:
Valitettavasti täysvastaukset eivät aukene kun en osaa englantia. Muuten kiitos vastanneille. Osaisiko joku selittää(suomeksi) mikä se nirvana on? Ja miksi ei ole luojajumalaa? Niin ja mistä alunperin "minä" on tullut?
Useimpia (ellei peräti kaikkia) kysymiäsi asioita on käsitelty tällä palstalla aiemminkin, joten taaksepäin selaamalla löytynee jotain tietoa.
Alla linkki artikkeliin jossa selvennetään buddhalaisten suhtautumista jumalaan:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000219&posting=22000000003096790 - tao
Eräs kiinnostunut kirjoitti:
Valitettavasti täysvastaukset eivät aukene kun en osaa englantia. Muuten kiitos vastanneille. Osaisiko joku selittää(suomeksi) mikä se nirvana on? Ja miksi ei ole luojajumalaa? Niin ja mistä alunperin "minä" on tullut?
Ei kukaan voi selittää mitä on nirvana. Se on käsitteiden tuolla puolella, kokemus jossa ei ole kokijaa ja koettavaa (eli suunnaton kaiken ykseyden tunne).
Zen'ä joskus nimitetään kieltämisen opiksi, koska zen kertoo vain mitä nirvana ei ole.
Jokainen mystinen kokemus vaikuttaa kokijaansa, nirvana ehkä eniten. Nirvanaan liittyy tunne (?) kaikkeuden ymmärtämisestä, perimmäisestä totuudesta.
Lyhyesti: valaistuminen.
Nirvanaan liittyvä sammumisen ajatus liittyy halujen tai tarkemmin haluihin takertumisen sammumiseen. Kun kaikki on hyvin mitä kaipaat?
Mitä sanoo Alan Watts kirjassaan Zen:
"Nirvana on tila jossa yritys todellisuuden täydelliseen käsittämiseen on kadonnut, ei siksi että se on täydellisesti käsitetty vaan siksi että käsittäminen on tajuttu mahdottomaksi.
On siis järjetöntä pitää nirvanaa itseään jonakin joka on käsitettävissä tai saavutettavissa.
Mikäli lisäksi minä on pelkkä sovinnaisuus, on hölynpölyä kuvitella että nirvana on jonkun saavutettavissa oleva tila. Kuka sen saavuttaa ?"
Lankavatara Sutra nimittää nirvanaa ”pyörähdys tietoisuuden syvimmässä sijainnissa”.
Mitään ei tapahdu vaikka kaikki muuttuu.
Nirvana tavoittelemisesta sanoo Watts:
"Jos toimit saavuttaaksesi nirvanan, se merkitsee että nirvana on jotain joka täytyy saavuttaa ja että tällöin tosiasiallinen todellisuus on samsara."
Miten siis valaistut jos et "saa" tavoitella nirvanaa:
Yrjö Kallisen sanoin:
"... jumalaa tavoittava vihdoin väsyy, irrottaa otteensa ja kokee kuinka jumalaan pudotaan.
Silloin ymmärretään Zen, joka on sama kuin Tao, kristinuskon uudestisyntyminen, buddhalainen nirvana, elämän punaisen langan loputtomuus uskontojen läpi. "
Ja jumala ei ole tässä vahingossa kirjoitettu pienellä kirjaimella. - Eräs kiinnostunut
Sipoon Siddha kirjoitti:
Useimpia (ellei peräti kaikkia) kysymiäsi asioita on käsitelty tällä palstalla aiemminkin, joten taaksepäin selaamalla löytynee jotain tietoa.
Alla linkki artikkeliin jossa selvennetään buddhalaisten suhtautumista jumalaan:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000219&posting=22000000003096790Tuota juuri tarvitsin, kiitos!
- löytää
tao kirjoitti:
Ei kukaan voi selittää mitä on nirvana. Se on käsitteiden tuolla puolella, kokemus jossa ei ole kokijaa ja koettavaa (eli suunnaton kaiken ykseyden tunne).
Zen'ä joskus nimitetään kieltämisen opiksi, koska zen kertoo vain mitä nirvana ei ole.
Jokainen mystinen kokemus vaikuttaa kokijaansa, nirvana ehkä eniten. Nirvanaan liittyy tunne (?) kaikkeuden ymmärtämisestä, perimmäisestä totuudesta.
Lyhyesti: valaistuminen.
Nirvanaan liittyvä sammumisen ajatus liittyy halujen tai tarkemmin haluihin takertumisen sammumiseen. Kun kaikki on hyvin mitä kaipaat?
Mitä sanoo Alan Watts kirjassaan Zen:
"Nirvana on tila jossa yritys todellisuuden täydelliseen käsittämiseen on kadonnut, ei siksi että se on täydellisesti käsitetty vaan siksi että käsittäminen on tajuttu mahdottomaksi.
On siis järjetöntä pitää nirvanaa itseään jonakin joka on käsitettävissä tai saavutettavissa.
Mikäli lisäksi minä on pelkkä sovinnaisuus, on hölynpölyä kuvitella että nirvana on jonkun saavutettavissa oleva tila. Kuka sen saavuttaa ?"
Lankavatara Sutra nimittää nirvanaa ”pyörähdys tietoisuuden syvimmässä sijainnissa”.
Mitään ei tapahdu vaikka kaikki muuttuu.
Nirvana tavoittelemisesta sanoo Watts:
"Jos toimit saavuttaaksesi nirvanan, se merkitsee että nirvana on jotain joka täytyy saavuttaa ja että tällöin tosiasiallinen todellisuus on samsara."
Miten siis valaistut jos et "saa" tavoitella nirvanaa:
Yrjö Kallisen sanoin:
"... jumalaa tavoittava vihdoin väsyy, irrottaa otteensa ja kokee kuinka jumalaan pudotaan.
Silloin ymmärretään Zen, joka on sama kuin Tao, kristinuskon uudestisyntyminen, buddhalainen nirvana, elämän punaisen langan loputtomuus uskontojen läpi. "
Ja jumala ei ole tässä vahingossa kirjoitettu pienellä kirjaimella.http://www.ymba.org/freebooks_main.html
Entering the Tao of Sudden Enlightenment
The Dharma of Mind Transmission
Entering the Tao of Sudden Enlightenment
- a.v.a
Tässäpä sinulle kirjavinkki:
John S. Strong: Buddha - Elämä ja teot (suom. Virpi Hämeen-Anttila, WS Bookwell 2002)
Sisällys:
Johdanto: Buddhan elämäntarina
Osio 1: Buddhan aikaisemmat elämät, sis. kappaleet:
- Buddhan elämäntarinan tutkimuksen tekstilähteet
- Elämäntarina ja pyhiinvaellus
- Elämäntarina ja taide
- Elämäntarina ja rituaali
- Elämäntarina ja buddhalaisuuden tutkimus: Buddhan elämän perusmallin kehittyminen
Osio 2: Sukupuu, syntymä ja nuoruus, sis. kappaleet:
- Sàkya-suku
- Buddhan syntymä
- Ennustukset: "Suuren miehen" tunnusmerkit
- Kasvatus palatsissa
- Kääntyminen pois kuninkuudesta: tyytymättömyyden alku
Osio 3: Etsintä ja valaistuminen, sis, kappaleet:
- Syyt kodin (kuninkuuden ja loisteliaan palatsielämän)jättämiseen
- Suuri lähtö
- Minkiksitulo
- Kieltäymyksien harjoittamisen aika
- Kieltäymyksien hylkääminen
- Riisipuurouhri
- Máran lyöminen ( Mára = henkiolento, kiusaaja, hyvän tahdon horjuttaja)
- Valaistuminen
Osio 4: Opetus ja yhteisö, sis. kappaleet:
- Valaistumista seuraavat viikot
- Ensimmäinen saarna: Keskitie ja Neljä Jaloa Totuutta
- Toinen saarna Benaresissa: itsettömyys ja pysymättömyys
- Muut opetukset viiden ryhmälle (= viidelle ensimmäiselle, jotka tahtoivat tulla Buddhan opettamiksi)
- Kääntymykset jatkuvat Benaresissa: Yasa ja hänen perheensä
- Paluu Magadhaan: kolmekymmentä ystävää
- Paluu Kapilavastuun: Sákyoiden kääntyminen
5: Arkipäivän askareet, ihmeet ja kaukomatkat:
- Aloilleen asettuminen, säännöt ja kiistakysymykset
- Jetavanan luostari
- Päivittäiset toimet
- Suuri ihme Sràvastìssa
- Sadekauden retriitti Tràyastrimsa-taivaassa
- Laskeutuminen Tràyastrimsa-taivaasta
- Kaukomatkoja: retki luoteeseen
- Toinen kaukomatka ja lisää demoneja: Buddha Sri Lankassa
- Matka Sronà paràntaan: matkan varrelle jätetyt jalanjäljet
6: Viimeiset päivät, parinirvàna ja pyhäinjäännösten tarina:
- Buddhan viimeinen matka
- Teot kuolinvuoteella
- Hautajaiset ja ruumiin polttaminen
- Pyhäinjäännösten kokoaminen ja jakaminen
- Dharman ja pyhäinjäännösten elämä ja lopullinen sammuminen
Kirja saattaa paikka paikoin olla analyyttisyydessään melko puuduttavaakin luettavaa ei niin innokkaiden lukijoiden mielestä. Lisäksi teos ei ole jonkin määrätyn buddhalaisuuden suuntauksen "äänenkannattaja", eikä tästä syystä auta buddhalaisuudesta kiinnostunutta vakuuttumaan jonkun nimenomaisen buddhalaisuuden linjan "paremmuudesta"; myös buddhalaisuuden niitä piirteitä, jotka saattavat joidenkin mielestä olla yksinomaan ihmisten alullepanemia eivätkä alun buddhalaisuutta lainkaan, on käsitelty laajasti. Huolimatta näistä seikoista suosittelen kirjaa lämpimästi. Kaikesta kirjassa kerrotusta on helppo muodostaa yleiskäsitys Buddhan elämänkulusta ja buddhalaisuuden synnystä.
Kirjaa kannattaa kysellä kirjastoista/etsiskellä kirjakaupoista - erään ystäväni mukaan se oli hieman aikaa sitten ainakin Art House Oy:n nettikaupassa loppuunmyyty hänen sitä tiedustellessaan.
Myönteinen asia: teoksen suomentamista on tuettu suomalaisen kirjallisuuden edistämisvaroin :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057