Heips,
olen Jimmsiltä läppärin ostanut alle vuosi sitten, jossa on vielä takuu voimassa. Siinä on ilmeentynyt selittämätöntä takkuilua, eli kone jäätyilee ja hidastelee, ja kaikkeni yrittäneenä lähetin sen takaisin kauppaan takuuhuoltoon.
Nyt tuli viesti takaisin, että koska koneessa on yhdessä kulmassa fyysinen vaurio, jota mitä ilmeisimmin ei tullut kuljetuksen aikana, on takuu rauennut. He haluavat nyt 25 euron hyvitykset kuljetuskustannukset, eikä tee koneelle mitään veloittamatta sitä suoraan minulta.
Viestissä he itsekin sanoivat, että vaikka fyysinen vaurio ei takkuiluun vaikuta, he eivät tästä syystä suostu takuutta toteuttamaan. Itse en tästä fyysisestä vauriosta tiennyt ja en sitä maininnutkaan huoltoon konetta lähettäessäni.
Voiko, ymmärtääkseni pakollisen, vuoden takuun noin vain pistää roskiin jonkin fyysisen vian takia, jota varten en edes konetta takuuseen lähettänyt? Etenkin kun varsinainen vika on asia mikä ei todellakaan ole itse aiheuttamani.
Takuu kysymys
6
117
Vastaukset
Kannattaa kysäistä tätä Kuluttajavirastoon: http://www.kkv.fi/asiointi/kuluttajaneuvonta/
He osaavat neuvoa että mitä tulisi tehdä.- tuo kuluttajaneuvont
ja kuluttaja asiamies onkylläkin yhtä tyhjän kanssa. Sen verran on mulla kokemusta.
tuo kuluttajaneuvont kirjoitti:
ja kuluttaja asiamies onkylläkin yhtä tyhjän kanssa. Sen verran on mulla kokemusta.
Kuluttajansuojalaki on sen verran vahva, että siihen kannattaa kyllä vedota silloin kun tuotteessa on vika ja kannattaa vielä vedota
tuo kuluttajaneuvont kirjoitti:
ja kuluttaja asiamies onkylläkin yhtä tyhjän kanssa. Sen verran on mulla kokemusta.
Hyvä on jos osaa vain hoitaa asiat oikein.
"Siinä on ilmeentynyt selittämätöntä takkuilua, eli kone jäätyilee ja hidastelee, ja kaikkeni yrittäneenä lähetin sen takaisin kauppaan takuuhuoltoon."
Tuollainen kuullostaa yleensä ohjelmistoon liittyvältä asialta ja tällaisessa tapauksessa sinun pitäisi ensiksi palauttaa tietokone tehdasasetuksille ja tarkistaa, että hidasteleeko edelleen.
Takuu eikä kuluttajansuojalaki, ei auta mitään jos olet itse sotkenut sen koneesi. Ohjelmistot kun ovat sellaisia, että niitä voi muutella, käyttäjä voi itse asennella sinne jotain humpuukiohjelmia tai muuta vastaavaa ja ne eivät ole tuotteessa olevia vikoja. Olisi eriasia jos homma on rikki tehdasasetusten laittamisen jälkeen, korjauspäivitystä ei ole, turvapäivityksiä ei pysty asentamaan tai jotain vastaavaa normaalia käyttöä. Silloin ei ole mitään väliä onko takuuta vai ei, sillä kuluttajansuojalaki on silloin puolella.
"Voiko, ymmärtääkseni pakollisen, vuoden takuun noin vain pistää roskiin jonkin fyysisen vian takia, jota varten en edes konetta takuuseen lähettänyt?"
Takuu voi kyllä raueta jos on kone kärsinyt, sitä on itse availtu tai muuta vastaavaa.
Takuu ei myöskään ole pakollinen, se on täysin valmistajan oma lupaus.
Kuluttajansuojalaki kyllä sitten on sen verran tiukka, että tuotteessa olevasta virheestä voi valittaa.
Se ei tässä tapauksessa lähes 100% varmuudella päde kun kyseessä on kone jota on paiskottu ja jonka ongelmat johtuu lähes varmuudella siitä, että ohjelmat on sotkettu asentamalla itse jotain humpuukia tai laiminlyöty turvapäivitykset.
"Etenkin kun varsinainen vika on asia mikä ei todellakaan ole itse aiheuttamani."
Sinun pitäisi palauttaa tehdasasetuksille ja asentaa päivitykset, jotta voisi todentaa että sinä et ole itse sotkenut sen ohjelmia. Mikään takuu ja kuluttajansuojalaki ei vastaa millään tavalla siitä jos itse asennat siihen ohjelmia jotka sotkee sen tai vaihtoehtoisesti et huolehdi turvapäivityksiä säännöllisesti joilla ehkäistään haittaohjelmat.
Mikäli et osaa tätä tehdä niin voit toki ostaa sitä IT-työtä palveluna. Tietokoneen mukana tulee kyllä ohjeet (yleensä joku PDF tiedosto tai lippulappu) siihen miten se laitetaan tehdasasetuksille.Sinun pitäisi ensitöiksi ilmoittaa siitä Postille vahinkoilmoituksena. (Jos siis oli postin toimituksessa)
Jimms ei tuosta lommosta ole vastuussa.
Ja valitettavasti se takkuilu noin 99% varmuudella johtuu käyttäjän valinnoista ei tekniikan vaurioista jos kuitenkin windowsiin asti menee.
Tästä yleensä aiheutuu se että asiakas maksaa huollon. (Formatoinnin ja windowsin uudelleen asennus) sekä postitukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606664- 1003432
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262750- 212428
- 271953
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571832- 251670
- 321518
- 491492
- 111472