Miten tämä on laillista?

kysyvä

Elikkäs jostain vanhasta pikavipistä annettu täytäntöönpanoperuste 2009, ja nyt tulee vireilletuloilmoitus / maksukehotus 17€ summasta (en tiedä mikä summa tämä edes on)
17e korot ja perintäkulut = 290e

Korko ajalta 2012-2014.

Intrum justitian touhua.

14

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulloin vielä revittiin tuollaisia perintäkuluja ihan laillisesti. Näin ensinäkemältä sanoisin että maksamaan vain.

      • hgkg53

        Ei välttämättä tarvi maksaa, vain jos on muistutettu alle 3 vuotta sitten. Eiks se näin ole..


      • Vanhentunut?
        hgkg53 kirjoitti:

        Ei välttämättä tarvi maksaa, vain jos on muistutettu alle 3 vuotta sitten. Eiks se näin ole..

        Niin, kysymyksessä ei mainita mitään siitä, onko vanhentuminen katkaistu.


    • Ukko Ukko.

      Ennen vuotta 2012 syntyneistä veloista voi periä poskettomia perintäkuluja.

      Alektum peri minulta vuonna 2011 syntynyttä 17 euron saatavaa ja perinnän kokonaissummaksi tuli 170 euroa...kivaa

    • Ulosottoperuste (esim. käräjäoikeuden tuomio tai yksipuolinen tuomio), jossa luonnolliselle henkilölle on asetettu maksuvelvoite, on täytäntöönpanokelpoinen 15 vuoden ajan. Eli tuomio on tullut mutta olisiko aikoinaan 2009 aloittaja todettu varattomaksi ja velka palautunut velkojalle. Eipä taida 3 vuoden muistutusväli enää pelastaa.

      • 86583

        EIkö tuossakin tapauksessa velka vanhene jos sitä ei peritä 3 vuoteen ? ...siis vaikka on velkomustuomio alla ?


      • 5 vuotta
        86583 kirjoitti:

        EIkö tuossakin tapauksessa velka vanhene jos sitä ei peritä 3 vuoteen ? ...siis vaikka on velkomustuomio alla ?

        Kun velkomustuomio on annettu, velka vanhenee 5 vuodessa, mikäli sitä ei uudisteta esim. toimittamalla se ulosottoon uudelleen perittäväksi.


      • perustietoa
        5 vuotta kirjoitti:

        Kun velkomustuomio on annettu, velka vanhenee 5 vuodessa, mikäli sitä ei uudisteta esim. toimittamalla se ulosottoon uudelleen perittäväksi.

        Velan vanhentumista koskevat säännökset ovat melko monimutkaisia, mutta ex-vippaaja antoi kuitenkin oikeaa perustietoa velan lopullisesta vanhentumisesta, siis vanhentumisesta, jota ei enää voi mitenkään katkaista. Se on 15 tai 20 vuotta lopullisen ulosottoperusteen (tyypillisesti lainvoimaisen maksutuomion) antamisesta. Pitempi 20 vuoden vanhentumisaika koskee eräitä rikosperusteisia saatavia sekä tapauksia, joissa velkoja on yksityishenkilö.

        Jos velkaa ei viedä ulosottoon 5 vuoden kuluessa lainvoimaisen tuomion antamisesta, niin velka vanhenee. Mutta jos viedään, ei sitä tarvitse määräajoin enää "uudistella" 15/20 vuotta lyhyemmän vanhentumisajan uhalla.


      • väärin.
        perustietoa kirjoitti:

        Velan vanhentumista koskevat säännökset ovat melko monimutkaisia, mutta ex-vippaaja antoi kuitenkin oikeaa perustietoa velan lopullisesta vanhentumisesta, siis vanhentumisesta, jota ei enää voi mitenkään katkaista. Se on 15 tai 20 vuotta lopullisen ulosottoperusteen (tyypillisesti lainvoimaisen maksutuomion) antamisesta. Pitempi 20 vuoden vanhentumisaika koskee eräitä rikosperusteisia saatavia sekä tapauksia, joissa velkoja on yksityishenkilö.

        Jos velkaa ei viedä ulosottoon 5 vuoden kuluessa lainvoimaisen tuomion antamisesta, niin velka vanhenee. Mutta jos viedään, ei sitä tarvitse määräajoin enää "uudistella" 15/20 vuotta lyhyemmän vanhentumisajan uhalla.

        "Jos velkaa ei viedä ulosottoon 5 vuoden kuluessa lainvoimaisen tuomion antamisesta, niin velka vanhenee. Mutta jos viedään, ei sitä tarvitse määräajoin enää "uudistella" 15/20 vuotta lyhyemmän vanhentumisajan uhalla."

        Kyllä vain tarvitsee uudistaa, jos ulosotto on palauttanut velan varattomuus esteellä.


      • perustietoa
        väärin. kirjoitti:

        "Jos velkaa ei viedä ulosottoon 5 vuoden kuluessa lainvoimaisen tuomion antamisesta, niin velka vanhenee. Mutta jos viedään, ei sitä tarvitse määräajoin enää "uudistella" 15/20 vuotta lyhyemmän vanhentumisajan uhalla."

        Kyllä vain tarvitsee uudistaa, jos ulosotto on palauttanut velan varattomuus esteellä.

        Ok, myönnän, että vastaukseni oli ylimalkainen, mutta tarkennetaan.

        Siis niin kauan kuin ulosottoasia on vireillä, sitä ei tarvitse määräajoin "uudistella". Mutta kun ulosottoasian käsittely on päättynyt, siitä päättymisajankohdasta alkaa kulua uusi 5 v vanhentumisaika. Ja toki se uo-asian käsittely voi päättyä varattomuusesteeseenkin. Ja tuo 5 vuoden vanhentumisaika on katkaistavissa myös vapaamuotoisesti, uusi uo-hakemus ei ole välttämätön. Onpa se alkuperäinen lainvoimaisesta tuomiosta luettava 5 v myös vapaamuotoisesti katkaistavissa, olkoonkin, että tuolloin uo-hakemus on käytännössä se normaali katkaisukeino.


    • Nykyaikana ei oikeastaan velkojan tarvitse paljonkaan pitää silmällä noita vanhenemisia, mikä aika sitten se oikea on. Tietotekniikka pitää huolen että muistutus lähtee ajoissa eikä velka vanhene kuin 15 v päästä.

      Jos tuo aloittajan 290€ on nyt ainoa velka ja olisi nyt vielä estettävissä joutumasta ulosottoon niin eiköhän kannattaisi maksaa ja pyytää sen jälkeen todistus kirjallisena IJ:stä että enää ei ole mitään velkaa heille.

    • rpeiaö

      Ei se tietotekniikka nyt kaikkea osaa. Velka poistuu ulosotosta joka varattomuusmerkinnällä tai kun sille ei kerry määräajassa. Viisi vuotta kun kuluu niin vanhaksi meni jos velkoja ei itse sitä uusi

    • Varmasti joku softanpätkä ilmottaa hyvissä ajoin velkojaa ennen kuin tuo 5 v pääsee kulumaan. Riippuu tietty varmaan perijästäkin miten ammattimainen on ...

    • Anonyymi

      Hei, ota yhteyttä Intrumiin, jotta saat selville alkuperäisen laskuttajan. Parasta olisi, jos saisit alkuperäisen laskuttajan kuitin, jos olet jo maksanut jutun. Joten siis laskuttajaan yhteyttä seuraavaksi - jospa saisit sieltä kirjanpidosta kuitin . Ystävälle kävi samoin, mutta hänellä sattui olemaan onneksi oli kuitti tallella. Silti yritettiin periä vielä kaksi kertaa udelleen!

      Ole sinnikäs. Mutta jos kyse on oikeasta maksamattomasta laskusta, asialle ei kai oikein ole mitään tehtävissä. Silloin kannattaa kysyä kuluttaja.asiamieheltä neuvoa, mten toimia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1725
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      89
      849
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe