Hiirien kasvatus

Hiirujenkasvatusta(ko)

Olen harkinnut pienimuotoista hiirien kasvatusta (äitini kanssa). Ja haluaisin alkaa kasvattamaa musta-valkoisia hiiriä. Minulla on pari kysymystä hiiren kasvatuksesta:
1.Miten astutus tehdään (uros naaraanhäkkiin, naaras uroksen häkkiin, totutu tarpeen yms.)
2. Jos risteyttää keskenään kaksi musta-valkoista, kuinka suurella todennäköisyydellä kaikki poikaset ovat musta-valkoisia/suurin osa poikasista on mustavalkoisia:
mikä on sopiva ikä naaraalle?
Monta poikasta yleensä syntyy?
Mikä on poikasten vieroitusikä, ja pitääkö poikasten kasvaa vielä sen jälkeen laumassa keskenään?
Minkä ikäisenä poikasia pitää alkaa käsittelemään?
Mitä pesänrakennus materiaaleja pitää emolle tarjota?
Muuta huomioitavaa.

1

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • " Jos risteyttää keskenään kaksi musta-valkoista, kuinka suurella todennäköisyydellä kaikki poikaset ovat musta-valkoisia/suurin osa poikasista on mustavalkoisia"
      -Ihan ensiksi kannattaa huomata, että "mustavalkoinen hiiri", on musta hiiri, jolla on kuvio. Musta hiiri voi kantaa myös hyvin monia muita värejä. Siksi värin periytymistä ei voi ennustaa tietämättä hiirten sukua. Hiiren kuviot löytyy täältä:
      http://hiiret.fi/fin/kasvatus/?pg=4&sub=9
      Lisäksi on tietysti runsaasti erilaisia ei-standardisoituja "huonoja" kuvioita.

      Täältä löytyy hyvää tietoa kasvatuksesta:
      http://hiiret.fi/fin/kasvatus/?pg=2

      "Mikä on poikasten vieroitusikä, ja pitääkö poikasten kasvaa vielä sen jälkeen laumassa keskenään?"
      -Urokset voi erottaa erikseen noin 4- 4,5 vikkoisina, etteivät ne ehdi sukukypsiksi. Naaraiden on hyvä antaa vielä olla emonsa kanssa, ja uroksiakin voi nuorena pitää laumassa. Hiiren luovutusikä uuteen kotiin on 5 viikkoa.

      Onko teillä aiemmin ollut hiiriä, tai kokemusta muiden eläinten kasvattamisesta? Yksi erittäin hyvä vaihtoehto alkuun, on ottaa kasvattajalta sijoitusnaaras. Kasvattaja huolehtii kumppanin valinnan ja astutuksen, mutta naaras voi synnyttää luonanne, jolloin näette poikasten kehittymisen ja saatte hoitaa niitä. Lopuksi kasvattaja etsii niille poikasille kodit, joita ette itse tahdo pitää. Samalla kasvattajalta voi kysyä neuvoa kaikessa askarruttavassa :) Minulla oli sijoitusrotta, enkä voi kuin suositella!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1680
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1329
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1258
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      183
      1112
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1033
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      158
      1033
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      892
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      866
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      826
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      784
    Aihe