Olen harkinnut pienimuotoista hiirien kasvatusta (äitini kanssa). Ja haluaisin alkaa kasvattamaa musta-valkoisia hiiriä. Minulla on pari kysymystä hiiren kasvatuksesta:
1.Miten astutus tehdään (uros naaraanhäkkiin, naaras uroksen häkkiin, totutu tarpeen yms.)
2. Jos risteyttää keskenään kaksi musta-valkoista, kuinka suurella todennäköisyydellä kaikki poikaset ovat musta-valkoisia/suurin osa poikasista on mustavalkoisia:
mikä on sopiva ikä naaraalle?
Monta poikasta yleensä syntyy?
Mikä on poikasten vieroitusikä, ja pitääkö poikasten kasvaa vielä sen jälkeen laumassa keskenään?
Minkä ikäisenä poikasia pitää alkaa käsittelemään?
Mitä pesänrakennus materiaaleja pitää emolle tarjota?
Muuta huomioitavaa.
Hiirien kasvatus
2
346
Vastaukset
" Jos risteyttää keskenään kaksi musta-valkoista, kuinka suurella todennäköisyydellä kaikki poikaset ovat musta-valkoisia/suurin osa poikasista on mustavalkoisia"
-Ihan ensiksi kannattaa huomata, että "mustavalkoinen hiiri", on musta hiiri, jolla on kuvio. Musta hiiri voi kantaa myös hyvin monia muita värejä. Siksi värin periytymistä ei voi ennustaa tietämättä hiirten sukua. Hiiren kuviot löytyy täältä:
http://hiiret.fi/fin/kasvatus/?pg=4&sub=9
Lisäksi on tietysti runsaasti erilaisia ei-standardisoituja "huonoja" kuvioita.
Täältä löytyy hyvää tietoa kasvatuksesta:
http://hiiret.fi/fin/kasvatus/?pg=2
"Mikä on poikasten vieroitusikä, ja pitääkö poikasten kasvaa vielä sen jälkeen laumassa keskenään?"
-Urokset voi erottaa erikseen noin 4- 4,5 vikkoisina, etteivät ne ehdi sukukypsiksi. Naaraiden on hyvä antaa vielä olla emonsa kanssa, ja uroksiakin voi nuorena pitää laumassa. Hiiren luovutusikä uuteen kotiin on 5 viikkoa.
Onko teillä aiemmin ollut hiiriä, tai kokemusta muiden eläinten kasvattamisesta? Yksi erittäin hyvä vaihtoehto alkuun, on ottaa kasvattajalta sijoitusnaaras. Kasvattaja huolehtii kumppanin valinnan ja astutuksen, mutta naaras voi synnyttää luonanne, jolloin näette poikasten kehittymisen ja saatte hoitaa niitä. Lopuksi kasvattaja etsii niille poikasille kodit, joita ette itse tahdo pitää. Samalla kasvattajalta voi kysyä neuvoa kaikessa askarruttavassa :) Minulla oli sijoitusrotta, enkä voi kuin suositella!- Anonyymi
miten astutus tehdään kesyhiirille?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi3032663Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä482532- 1211700
- 1181380
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461370Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301245PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1421203- 741069
- 691060
- 701000