Ihan aluksi sanon että en nyt yritä neuvoa ketään tai esittää väitteitä siitä miten muiden tulisi elää. En väitä tietäväni totuutta kenestäkään muusta kuin itsestäni. Enkä ole minkään uskonnon tai tietyn ideologian kannattaja. Haluan vain jakaa jossain oman tarinani joka liittyy transihmisyyteen ja identiteettiin.
Olen yli 20-vuotias mies. Tosin minulla on ollut aikoja jolloin olen kyseenalaistanut identiteettini. Uskoin yhdessä vaiheessa olevani oikeasti transnainen ja mietin hakeutumista tutkimuksiin. Pukeuduin silloin tällöin naisten vaatteisiin ja meikkasin (tosin pidin asian aina vain omana tietonani). Ajattelin eläväni väärässä kehossa ja se tuntui pahalta. En koskaan kokenut olevani tarpeeksi hyvä tai haluttava. Näin itseni vain ala-arvoisena ja heikkona miehenalkuna. Saatoin kadehtia naisia. Naisilla vaikutti olevan lupa olla tunteellisia ja herkkiä eli kaikkea sitä mitä itse salaa olin.
Mutta asiat muuttuivat. Ymmärsin psykoterapiassa käynnin jälkeen että en halua olla nainen. Tajusin että se mikä sai minut tuntemaan itseni arvottomaksi ja halumaan olemaan jotain muuta kuin mies, olivat surkeat miehen mallit joihin uskoin. Minulla oli myös paljon vihaa isääni kohtaan joka ei koskaan sanonut väittävänsä minusta. Hän on monessa mielessä suomalaisen, tuppisuisen miehen arkkityyppi. Isäni lisäksi olin oppinut miehuudesta lähinnä väkivaltaelokuvista ja machokulttuurista. Olin täysin sairaittein ajatusten vallassa mitä tulee miehenä elämiseen. Tajusin että haluan olla mies, mutta jotain muuta kuin väkivaltainen, tunnekylmä machoilija.
Nyt olen opetellut elämään uudestaan ja etsimään minulle oikean tavan olla mies. Olen tajunnut että minun ei tarvitse muuttaa sukupuoltani tai ulkonäköäni. Voin olla herkkä, tunteellinen, taiteellinen ja kauneudesta nauttiva biseksuaalinen mies. Minä voin irtautua niistä tuhoisista ja sairaista miehen malleista joihin uskoin ennen niin vakaasti. Minä voin olla hyvä mies juuri sellaisena kuin olen. Minun ei tarvitse muuttua mihinkään.
Minun tarinani
10
181
Vastaukset
- 143
Kiva sulle. Transsukupuoliselle tuollaista mahdollisuutta ei ole.
- lklljl
Olet onnellisessa asemassa etä löysit aikanaan pätevän terapeutin joka osasi ohjata sinut oikeaan suuntaan ja löysi syyt mitkä aiheuttivat sinulle identiteettikriisin. Onneksi sait selvyyden mikä oikeastaan olet ettei tullut vahinkoja. Jos oikeaa transsukupuolista henkilöä yritetään terapialla ohjata pois omasta sukupuolenkokemuksestaan, se aiheuttaa voimakasta henkistä taakkaa ja pahimmillaan johtaa itsemurhaan.
- -.-.-.-.-.
Alkuperäinen ongelmasi oli että luulit olevasi nainen koska olet feminiininen, mutta sukupuolen määrittää sukupuoli-identiteetti, eikä feminiinisyys/maskuliinisyys.
Jos on miehen sukupuoli-ientiteetti niin olet mies vaikka olisit maailman feminiinisin ihminen. - apua on tarjolla
Hienoa aloittaja! Kunpa useampi osaisi etsiä ja ottaa vastaan apua.
- odkh
Apua on tarjolla kyllä. Hänelle riitti terapia että ymmärsi ettei ole transsukupuolinen. Transsukupuoliset taas saavat avun transhoidoista.
- tiedetyyppi
odkh kirjoitti:
Apua on tarjolla kyllä. Hänelle riitti terapia että ymmärsi ettei ole transsukupuolinen. Transsukupuoliset taas saavat avun transhoidoista.
Henkilölle joka luulee olevansa vastakkaista sukupuolta, täytyy ensin tehdä labratutkimus ja kun on selvinnyt, että hänen kromosominsa sopivat syntymässä määritettyyn sukupuoleen, on aika etsiä terapeutti.
Niille, joiden labrakokeissa selviää jotain muuta, voi antaa tietopaketin intersukupuolisuudesta ja lähetteen endokrinologille tai sille erikoislääkärille, jonka vastuualueeseen potilaan ongelmat kuuluvat. - klkjl
tiedetyyppi kirjoitti:
Henkilölle joka luulee olevansa vastakkaista sukupuolta, täytyy ensin tehdä labratutkimus ja kun on selvinnyt, että hänen kromosominsa sopivat syntymässä määritettyyn sukupuoleen, on aika etsiä terapeutti.
Niille, joiden labrakokeissa selviää jotain muuta, voi antaa tietopaketin intersukupuolisuudesta ja lähetteen endokrinologille tai sille erikoislääkärille, jonka vastuualueeseen potilaan ongelmat kuuluvat.Perustelusi mukaan ketään transsukupuolista ei sitten hoidettaisi koska transsukupuolisuusdiagnoosille on edellytyksenä normaalit fyysisen ulkomuodon mukaiset kromosomit. Sen vuoksi aiemmin jokaiselta tutkittavalta tutkittiin myös kromosomit ennen hoitojen alkua, mutta nyt niistä on luovuttu niiden kalleuden ja tarpeettomuuden takia. Jos kromosomeissa on virhe, kyseessä on intersukupuolinen henkilö. Mutta jos intersukupuolinen on selvinnyt ilman hoitoja aikuisikään saakka, hänet hoidetaan kuten transsukupuolinen mikäli hän itse haluaa sitä. Vauvaiässä pakkohoito on edelleen käytössä Suomessa.
Mutta transsukupuolisella kromosomit ei määrittele todellista sukupuolta ja onneksi lääketiede totesi terapiahoidot mahdottomiksi jo vuosikymmeniä sitten. Kotitarvepsykologit ei vaan näytä uskovan tätä ja valitettavasti edelleenkin löytyy psykiatreja ja psykologeja jotka yrittävät terapoida transsukupuolisia "terveeksi" aiheuttaen suurta vahinkoa. - kxks
tiedetyyppi kirjoitti:
Niille, joiden labrakokeissa selviää jotain muuta, voi antaa tietopaketin intersukupuolisuudesta ja lähetteen endokrinologille tai sille erikoislääkärille, jonka vastuualueeseen potilaan ongelmat kuuluvat.Multa otettiin labrat ja sain hoitoa transsukupuolisena. Enkä luullut olevani ts vaan olen ts. Helpotti kun sai asianmukaiset hoidot.
- Minultakin on otettu
kxks kirjoitti:
Multa otettiin labrat ja sain hoitoa transsukupuolisena. Enkä luullut olevani ts vaan olen ts. Helpotti kun sai asianmukaiset hoidot.
kokeet ja sain hormoonilääkityksen. Soin muutaman vuoden Androcuria ja estrogenia, mutta nyt en syö enää kumpaakaan.
- kysymys 1
Minultakin on otettu kirjoitti:
kokeet ja sain hormoonilääkityksen. Soin muutaman vuoden Androcuria ja estrogenia, mutta nyt en syö enää kumpaakaan.
Siis tehtiinkö sulle srs mtf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1178063
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1355353Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p323641Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1243574Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352604Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191896Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3571544Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?971540Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?701406Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311376