Olen 50 v. ja kärsin pitkittyneistä vuodoista. Kävin elokuussa gynellä ja sain keltarauhashormonia. En ole vielä aloittanut kuuria. Nyt vuoto taas vain jatkuu. Voisinkohan aloittaa keltarauhash.kuurin silti. Ahdistavaa, en tiedä keltä kysyisin, lääkäriini saan yhteyden vasta parin viikon kuluttua ja terv.keskukseenkaan en pääse heti.
Keltarauhashormooni
9
24617
Vastaukset
- Nita
aloita keltarauhashormoninsyöntiä. Nehän on just tarkoitettu niihin pitkittyneisiin vuotoihin.
Minulle annettin myös ensin keltarauhashormonia, mutta eivät auttaneet kauan.Sain sitten estrogeni, keltarauhashormonihoito, kun minulla on kohtu tallella. - Kertokaa
Reseptin mukaan hormoni otetaan 15. päivä kierron alkamisesta, nyt on 11. Tässä kai vaan vuodetaan ja odotellaan vielä muutama päivä?
- nainen 53
Minulla alkoi aivan samat oireet kesäkuussa. Heinäkuun vielä katsoin, mutta kun oire jatkui, menin gynelle ja sain keltarauhashormonia kolmen kuukauden kuurin. Heti ensimmäisen pillerijakson jälkeen oireet loppuivat, siis seuraavat kuukautiset kestivät vain noin 3 pv. Myös hikoilupuuskat väheneivät lähes kokonaan. Ensi kuu pitäisi pärjätä ilman, toivottavasti tiputtelu ei ala uudestaan.
Aloita ihmeessä kuuri, kun ajankohta on ihan just käsillä. Se on se ensimmäinen hoito kai mitä kokeillaan. Minun gyne sanoi, että jos ei auta, sitten pitää ottaa koe kohdun limakalvolta, koska siellä saattaa olla solumuutoksia. Syyt vuotoon voivat olla moninaiset. Testaa keltarauhashomoni, toívon että saat siitä avun.- Kertokaa
Kiitos, nainen 53, vastauksestasi, se rohkaisi taas eteenpäin. Murheet eivät ole suuria, mutta kun niitä yksin mielessäään pohtii, ne alkavat kasvaa ihan vahingossa. Taidan kokeilla kuuria, vaikka olo jo nyt on parempi.
Käytetäänkö keltar.hormonia sitten koko ajan niin kauan kuin kuukautiset jatkuvat? Sikäli ristiriitainen tunne, kun en ole ajatellut ruveta ollenkaan hormoneja syömään. - Nita
Kertokaa kirjoitti:
Kiitos, nainen 53, vastauksestasi, se rohkaisi taas eteenpäin. Murheet eivät ole suuria, mutta kun niitä yksin mielessäään pohtii, ne alkavat kasvaa ihan vahingossa. Taidan kokeilla kuuria, vaikka olo jo nyt on parempi.
Käytetäänkö keltar.hormonia sitten koko ajan niin kauan kuin kuukautiset jatkuvat? Sikäli ristiriitainen tunne, kun en ole ajatellut ruveta ollenkaan hormoneja syömään.siinä iässä että kuukautiset tulevat epäsäännölliseksi, ja pitkittyvät. Minulla oli joskus parin viikon pituiset kuukautiset, eikä meinanneet ikinä loppua. Tämä keltarauhashormoni sitten tasoittaa niitä. Ei sinun tarvitse aloittaa hormonihoitoa kuukautisten loputtua jos kestät niitä oireita jotka saattavat tulla.Jos et sitten ole siinä onnellisessa asemassa ettei niitä tule.
- kenguru
Nita kirjoitti:
siinä iässä että kuukautiset tulevat epäsäännölliseksi, ja pitkittyvät. Minulla oli joskus parin viikon pituiset kuukautiset, eikä meinanneet ikinä loppua. Tämä keltarauhashormoni sitten tasoittaa niitä. Ei sinun tarvitse aloittaa hormonihoitoa kuukautisten loputtua jos kestät niitä oireita jotka saattavat tulla.Jos et sitten ole siinä onnellisessa asemassa ettei niitä tule.
Olisin kysynyt keltarauhashormonin sivuvaikutuksista, että alkaako paino nousta ja naama kukkia. Olen 40- vuotias ja saan keltarauhashormini hoidon endometrioosiin jälkihoidoksi, kun pahimmat pesäkkeet on ensin leikattu.Tämän hoidon tarkoituksena on aiheuttaa keinotekoisesti vaihdevuodet, silloin saadaan endometrioosipesäkkeet kuihtumaan, koska estrogeeni ruokkii sitä ja minulla on estrogeeniarvot normaalit.Onko muilla kokemusta edellä mainitusta sairaudesta?
- *sini*
Hei vaan, siskot!
Minä itse olen siis 47v, ja olen kärsinyt epäsäännöllisistä kuukautisista noin 2vuotta. Viimekesänä meni hermo, kun vuodot eivät meinanneet loppua sitten millään. Menin terv.keskukseen omalle lääkärille, kun hän on nainen, vaikka ei minua meinattu sinne ottaa. Kuulun työterveyslääkärin piiriin, mutta sinne en mene, tämä työterveyslääkäri on mies. Gynegoloogi on eri juttu, vaikka hän olisikin miespuolinen, sillä hän on siinä ammatissaan ammattilainen. Työterveyslääkäri, joku yleislääkäri, ei kiitos minulle.
No niin, mutta sitten itse tähän vuotoon. Lääkäri
tutki ja otettiin hormooniarvot, olisiko vaihdevuodet jo alkamassa, mutta lääkärin mukaan arvot olovat sen verran kohdallansa, ettei vielä mitään hälyttävää sillä rintamalla ollut. Hän suositteli kuitenkin, että aloittaisin keltarauhashormoonien syönnin aluksi 3kuukauden annoksen, ja sitten katsottaisiin mikä on tilanne. Epäröin aluksi koko hurmooneja, koska äidilläni oli rintasyöpä ja kohdunkaulansyöpä juuri vaihdevuosi-iässä. Äitini kyllä onneksi selvisi molemmista syövistä ja elää terveenä vielä tänäkinpäivänä.
Lääkäri kyllä lohdutteli minua, ettei keltarauhashormooneista mitään syöpä vaaraa ole.
Otin sitten häneltä vastaan sen reseptin ja aloin syömään niitä kelt.hormooneja. Kuinka ollakkaan vuodot tasaantuivat. Söin 3kuukautta niitä kelt.hormooneja, sitten kun ne loppuivat ajattelin, että jos nyt pärjäisin ilman mitään nappeja koska vuotoni ovat tasaantuneet. Mutta niin ei käynyt, nyt alku talvesta jouduin taas menemään lääkärille ja uusimaan sen reseptin. Ennemin minä syön niitä keltarauhashormooneja, kuin että kärsin 2 - 3viikon vuotojaksoista ja siitä, että ne saattoivat tulla milloin sattui. Minun kelt.hormoonini ovat Primolut Nor 10mg, niitähän on monen merkkisiä ja kaikki eivät käy kaikille. Kokeilemalla sekin selviää mikä on kenellekkin se sopivin. Eräs sukulaisrouvani sai myös joku aika sitten keltarauhashrmooneja, myös vuoto vaivoihin. Hänelle ei se merkki mitä ensin määrättiin sopinut alkuunkaan. Hän kertoi, että tuntui siltä kun olisi alkanut sekoamaan, sit hänelle kokeiltiin toisia ja johan alkoi toimimaan. Omasta tämän hetkisestä kolkemuksestani suosittelen, että käännytte "siskot" lääkärin tai gynen puoleen näissäkin asioissa, olo ja mieliala helpottuu kummasti.
Hyvää joulunodotusta kaikille.
Toivottelee: Mummoikää lähestyvä, mutta muuten nuorekas.- Kiitos tiedoista
Minulla kesti vuoto kolme viikkoa ja tuli viikon tauko, sitten taas monen viikon vuoto. Hermot meinasi mennä, ei siinä muuten mitään vaikka vuotaisi mutta kun menin vähän aikaa sitten naimisiin. Ennen elelin yksikseni, eikä silloin olisi ollut väliä vaikka olisin vuodellut vuoden päivät. Minä sain Terolut-pillereitä, onko teillä kokemuksia niistä? Aloitan ne ylihuomenna. Vähän jännittää. Olen 50,5 v. Ei kuumia aaltoja.
- *Annabelle*
Voi ystävä rakas.Ne hormoonit annettiin sulle just sen pitkittyneen vuodon takia.Juuri äsken juttelin puhelimessa oman lääkärini kanssa joka selitti perinpohjaisesti sen lääkkeen syyn.Sun limakalvo kohdussa on alkanut paksuuntua ja se aiheuttaa kovaa vuotoa ja pitkiä vuoto-aikoja.Se ei ole terveellistä koska se altistaa kohdun syövälle.Siksi se pitää hoitaa ja ottaa se hormooni ulkopuolelta avuksi joko pillereinä tai kierukkana tai laastarina.Ja se auttaa vuotohäiriöön vain jos käytät sitä.Joten pillerit poskeen ja vuoto lakkaa.Saattaa jäädä kokonaan poiskin.Mutta se ei haittaa.PAketissa varman ohje miten aloitat ja apteekissa osaavat myös neuvoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402939
- 172726
- 372238
- 162196
- 412143
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482077- 402058