Ilmoitan heti aluksi että en yritä saada täältä mitään apua kanin silmätulehdukseen, vaan olen jo soitellut eläinlääkärille, mutta hän on sairasmatkoilla ja jätin viestin vastaajaan, nyt odottelenkin hänen soittoaan, tai soitan sitten itse uudestaan jos soittoa ei kuulu. Siis, ostin eilen eläinliikkeestä suloisen luppakorvakanin poikasen(on jo kyllä luov.ikäinen), ja jo illalla huomasin että sen silmät alkoivat olla oudon kosteat. Aamulla sitten niistä molemmista valuikin jo keltaista paksua rähmää. Keitin vettä ja heti kun se oli jäähtynyt, putsasin kanin silmät sillä. Toivonkin saavani el.lääkäriltä silmätippareseptin, jos se auttaisi kaniparkaa...
Kysyisin nyt vain, onko kellään kokemuksia mistä tällainen äkillinen silmätulehdus voisi johtua??
Eläinkaupassa sen silmät olivat ihan kuivat, kylläkin silmäkulmissa oli hieman kuivunutta rääppää, mutta märkää niistä ei valunut. En olisikaan kania ostanut jos silmät olisi jo siellä rähmineet. Voisiko syynä olla auton ilmanpuhallin, sitä itse epäilen, kun puhallin puhalsi kokomatkan(puoli tuntia) lämmintä ilmaa autossa, kani oli etupenkillä kissankantokopassa.
Toinen mitä epäilen että olisiko se allerginen heinille joita laitoin kaninhäkkiin??? Onko siis vastaavia kokemuksia kellään?? Kirjoitelkaa!
T:Päivi ja Manteli-luppis
Kanin äkillinen silmätulehdus
5
1791
Vastaukset
- n.s
Ensimmäiseksi tuli mieleen että mitä kuiviketta kanillasi käytät? Voi olla että kanisi on allerginen ja tarvitsee Mörtti Röpö nimistä kuiviketta joka ei pölyä (oma kanini rupesi yhtäkkiä aivastelemaan). Tietysti kannattaa käydä myös eläinlääkärillä mutta purun vaihto vähemmän pölyävään tai mattoon olisi myös hyvä vaihtoehto.
- Henna
Ajattelin myös samaa kuin toinen tähän vastannut että jollekkin se on allerginen; kuivikkeille tai heinälle. Kaupasta ostettu heinä pölyää usein todella paljon ja siksi ostan itse kaneilleni hevosihmisiltä heinäpaaleja. Ne eivät pölyä niin paljoa ja tulevat myös halvemmiksi.
Koska kanisi tottakai stressaantui paikanvaihdoksesta ja pitkästä automatkasta, niin silmätulehdus saattoi siksikin tulla niin herkästi.- Päivi
Ajattelin vain ilmoittaa että käytän kuivikeina kutterinpurua alimmaisena, ja päällä on heinää, eli sitä hevosihmisten heinää, eli paaleina ostettua. Olen nyt eläinlääkärin neuvosta putsaillut silmää ihan vain keitetyllä vedellä ja Hauveli-silmävedellä joka sis. boorivettä, ja silmät ovat menneet parempaan suuntaan, toinen märkii hieman enemmän, mutta ei niin pahasti enää kuin ensimmäisenä aamuna. Eläinlääkäri meinasi etä kani olisi saanut vetoa. En saanut vielä silmätippoja tai muutakaan lääkettä, täytyy ensin yrittää näillä konsteilla. Jos ne ei auta niin saan sitten kanille silmätipat. Juu, ajattelin itsekin tuota allergiaa...pitää nyt seurata tilannetta, eli jos lääkitykset ei auta niin varmaan se ressu on sitten allerginen...=(
- kanifani 1+marsut+muut
Päivi kirjoitti:
Ajattelin vain ilmoittaa että käytän kuivikeina kutterinpurua alimmaisena, ja päällä on heinää, eli sitä hevosihmisten heinää, eli paaleina ostettua. Olen nyt eläinlääkärin neuvosta putsaillut silmää ihan vain keitetyllä vedellä ja Hauveli-silmävedellä joka sis. boorivettä, ja silmät ovat menneet parempaan suuntaan, toinen märkii hieman enemmän, mutta ei niin pahasti enää kuin ensimmäisenä aamuna. Eläinlääkäri meinasi etä kani olisi saanut vetoa. En saanut vielä silmätippoja tai muutakaan lääkettä, täytyy ensin yrittää näillä konsteilla. Jos ne ei auta niin saan sitten kanille silmätipat. Juu, ajattelin itsekin tuota allergiaa...pitää nyt seurata tilannetta, eli jos lääkitykset ei auta niin varmaan se ressu on sitten allerginen...=(
Minun kanillani on parhaillaan silmätulehdusta eli sen silmät rähmii sellaista vaaleaa rähmää, joka sitten kovettuu karvoihin kuin sokeri! Käytin kanin eläinlääkärissä ja hän sanoi sen johtuvan mahd. vedosta, stressistä ym. ja sen aiheuttaja on pasteurella- bakteeri, joka kaikilla kaneilla on piilevänä! Itse olen juuri hiljattain siirtänyt osan kaneistani ( 5 kpl ) toiseen vain niille pyhitettyyn huoneeseen, jonka lämpötilan olen laskenut 17 asteeseen, kun niillä aina 20 asteessa oli hiki ( ne läähätti )!
Eläinlääkäriltä sain Oftan Akvakol nimisiä reseptillä olevia silmätippoja, joita laitan 4 tunnin välein kanini silmiin. Samalla aina puhdistan silmänympärykset lämpimään veteen kastetulla vanulla! Toivon, että hoito auttaa, sillä olen saanut kauhun sanaa pasteurella kohtaan, olen nimittäin menettänyt yhden kanin sen aiheuttamiin tulehduksiin, vaikka kani sai monta antibioottikuuria. Tulehdus meni sisäkorvaan, eikä kani pysynyt enää pystyssä vaan liikkeelle lähtiessään kellahti kyljelleen. Sen tasapainoelin oli vaurioitunut.
Toivottavasti kanisi silmät tulevat kuntoon! - maria
Päivi kirjoitti:
Jos kani saa vetoa, sen silmät rupeavat rähmimään ja nenä vuotamaan (ainakin meillä).
Onko kanisi häkki suoraan lattialla tai oletko esim. tuulettanut huoneessa missä kani on?
Poikasena kanit ovat vielä herkempiä vedolle kuin aikuiset.
On kai se eläinkaupassakin ollut purujen päällä ja syönyt heinää, eli kumma jos on allerginen.
Lääkitykset ei auta jos kanin häkki on vetoisella paikalla, se pitää vain siirtää parempaan paikkaan niin ongelma yleensä katoaa ja hieman boorivettä silmiin kuten olet jo tehnytkin.
TOivottavasti kanisi paranee pian :)
Maria
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362789Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs192605100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381654Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381493
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341271
- 261171