Ikärasismi

Jalmari Vitja

Kuulemma nelikymppinen on jo vanha kahmu. Miksiköhän eläköitymisikää
nostetaan. Nuroet hommiin ja entiset eläkkeelle alle 60v. Sanon minä.

14

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tästä syystä!

      "Kuulemma nelikymppinen on jo vanha kahmu."

      Jotkut työnantajat ajattelevat näin. Ei suinkaan kaikki!

      "Miksiköhän eläköitymisikää nostetaan."

      Siksi, että ennen (vaikkapa 50 luvulla) miehet kuolivat usein jo ennen 60 ikävuotta. Nyt he elävät 80-vuotiaaksi! Eläkerahat eivät riitä ellei eläkeikää nosteta!

      " Nuroet hommiin ja entiset eläkkeelle alle 60v. Sanon minä."

      Sano vaan, mutta Suomen talous ei sitä kestä. On lukuisia työnantajia, joilla työntekijät saavat olla töissä 65:een ikävuoteen saakka. Toisaalta... kun veteraani lopettaa ei tilalle eina pestata uutta ja nuorta! Sinun ajatelmallasi eläkejärjestmä tulisi kestämättömän kalliiksi eläkefirmoille!

    • vanha pieru 50v

      kuka palkkaa enää 50plus-ikäisen ??
      Mihinkään firmaan...
      Vaikka henkilö olisi elämänsä kunnossa ja motivoitunut antamaan vielä kaikkensa ja osaamisensa.

    • Tilanne tiedossa

      Opiskeltu viimevuosina insinööriksi ja vaikka miksi, mutta kovakuntoiselle 52-vuotiaalle ei Suomessa töitä heru???

      Jää kaksi vaihtoehtoa:

      1. Antaudun kohtalooni ja alan löysäilemään tukirahoilla.
      2. Muutan ulkomaille työnhakuun.

      Tällä hetkellä 1. vaihtoehto todennäköisempi ja sairaseläkettä hakemaan sitten, kun tilanne alkaa riittävästi sattumaan päähän.

      Sori Suomi, mutta tämä on fakta ja kiitos siitä, että sain edes 28 vuotta tehdä työtä kotimaalle.

      • Se siitä

        Olet edelleen siis työtön ja työtä ei ole tarjolla. Voit luopua. Työtä ei sinulle enää ole.


    • 564646006

      Voisit perustaaoman firman.Sinullahan on koulutusta,ja osaisit varmaan firmaakin hoidella.Tiedän yhden ikääntyneen inssin joka aikanaan työttömyydestä kärsi mutta perusti sitten oman firman.

    • mitä tahansa

      Täällä on vissiin kaikki vanhat ja väsyneet. Tai ainakin tuntuu siltä.

      Tulin ihan uteliaisuuttani katsomaan, mistä puhutaan 40 palstalla. Olen muutaman vuoden yli kuusikymppinen, edelleen työelämässä ja hyvin tyytyväinen. En ehkä ihan 68-vuotiaaksi aio olla työssä, mutta pari vuotta ainakin vielä.

      Kun olin 40 kiersin tukka putkella matkatöissä ja olin vielä nuori. Ei semmoinen ole vanhaa nähnytkään.

      Ei kukaan työtä tarjoamaan tule, sitä haetaan. Ihan mitä tahansa, mitä voisi kuvitella kykenevänsä oppimaan.

    • SMKK

      Kyllä se ikävä tosiasia on, että ikärasismi on todellista ja se korostuu tällä hetkellä, kun firmat vähentävät työntekijöitä, eikä uusia työpaikkoja synny samaan tahtiin.

      Mitä tulee edelliseen kommenttiin, niin tilanne reilu 20 vuotta sitten, ei ole verrannollinen tämän hetken tilanteeseen. Silloin töitä oli hyvin tarjolla kaikille osaaville ja reipashenkisille.

      Itse olen käynyt läpi prosessin, jossa jäin asiantuntijatason tehtävistä työttömäksi. Lopulta päädyin opiskelemaan hoitoalalle ja se vaikuttaakin olevan yksi harvoista alueista, jossa ikärasismia ei esiinny. Itse viihdyn hyvin, mutta kaikille tämäkään vaihtoehto ei varmaankaan sovi.

      Oman yrityksen perustaminen vaikuttaa olevan se hokema tällä hetkellä, jota työttömille osaaville yli 40 vuotiaille vaihtoehtona nyt viljellään. Ihankuin firman perustaminen olisi helppo tie elantoon. Huh huh. Sitä se ei ole. Siinä on isot riskit epäonnistua, ja sen jälkeen ihminen on omillaan. Yrittäjät eivät saa yhteiskunnalta samanlaista tukea, kuin palkkatyöstä työttömiksi jääneet.

      • ö-Öö

        Samoilla linjoilla.

        Kaikki riippuu alasta ja ammatista. Siivoamista ja lähihoitajan hommia piisaa. Insinööribuumi meni jo. Paljon muutakin työtä, mikä vähentynyt, tai lopunut kokonaan. Enää ei ole maitoautojen pänikännostelijan paikkoja, ei linja-autojen rahastajia, ei latojia kirjapainoissa, ei kännykän laturien kokoojia, lista todella pitkä.

        Tekijät ja duunit ei kohtaa. Ikinä miettinyt, maataloustyöntekijöistä, motokuskeista, monista perinteisistä ammateista tullut niin spesiaaleja ja koulutusta vaativia, tekijät loppuu kesken. Siis kyse samasta, kuin alussa mainitsemistani, perusammattien tekijöistä. Ei siivoojaksikaan pääse, ellei ole muutamia diploomeja taskussa ja päälle mieluusti se työkokemus. Marjanpimijaksi pääsee aina, suomalaiset ei niitä viitsi ite poimia.

        Ite Yiesin, että kiire saada duuniasiat kuntoon, kun alkoi neljät kympit lähestyyn. Töitä oli, mutta kuinka kauan, se epävarmaa. Alkoi kymmenen vuoden helvetti, koitin viiskymppiseksi asti hakea duuneja, kävin koulutuksiia, tein tutkinnonkin. Noo, sai orjatöitä ja harjoittelija-paikkoja.Siis hain paljon töitä ja kokeilin kaikenlaista, yhtä pään seinään hakkaamista se oli. Kun tuli viiskymmentä täyteen, totesin, se siitä työurasta. Vikana väärä ala, jolla olin ollut parikymppisestä, siis media-ala. Ois ollut paljon järkevämpää alkaa bussikuskiksi jo nuorena, kestää aikansa, ennenkuin automaattiohjaus yleistyy liikenteessä. Nykyisin sanon olevani freelancer. Käytännössä läjinnä työtön, joskus jotain lyhyitä projekteja, joista saa kalja ja tupakkirahat. Koittanut säätää menot mahdollisimman alas ja koska eläke tulee olemaan pieni, mutta pitkäkestoinen, koitan lähinnä henkisesti valmistautua siihen. Edellä mainitsemani hommelit vaativat hyvää terveyttä, fyysistä kuntoa, sellaisiin hommiin minä en pysty.

        Se, että monet aika iäkkäätkin on töissä, johtuu mun mielestä hyvästä ammatinvalinnasta ja erittäin tiukasta ammattiosaamisesta. Tärkein ammatinvalinta. Ei nykyajan nelikymppisellä ole osaamista ja kokemusta, millä kilpailla. Ainoa, mikä toimii kilpailuvalttina, on hintakilpailu. Eli jos on tarpeeksi pätevä ja tarpeeksi halpa, oikealla alalla, voi jotain elantoa töitä tekemällä saadakin.

        Niettä aloittajaa neuvoisin "vanhemman ja kokeneemman" oikeudulla miettimään ammatinvalintaansa tosi tarkasti. Alan vaihtaminen ei erikoinen asia ole. Mutta ensin kannattaisi opetella vaikkapa kirjoittamaan suomenkieltä kunnolla. Vain pari riviä tekstiä ja noin monta kirjoitusvirhettä. Että peilin eteen katsomaan, mihin tollanen työtön voisi työllistyä ja kuka kelpuuttaisi töihin, tekemään mitä?

        =DW=


      • ikäämutteivanha

        Kyllä ikärasismi on raakaa todellisutta tällä hetkellä. Olen kokenut sen itsekkin, kun työnantaja sanoi suoraan että hän ei halua meitä (40 ) tänne töihin. Että näin se menee ja nuoria kokemattomia otetaan vaativiin tehtäviin vaikka kokemusta ei olisikaan kyseiseen työtehtävään. Monessa firmassa on hassattu rahaa, kun arvostetaan ainoastaan nuoruttaa.


      • johnnyvoy
        ö-Öö kirjoitti:

        Samoilla linjoilla.

        Kaikki riippuu alasta ja ammatista. Siivoamista ja lähihoitajan hommia piisaa. Insinööribuumi meni jo. Paljon muutakin työtä, mikä vähentynyt, tai lopunut kokonaan. Enää ei ole maitoautojen pänikännostelijan paikkoja, ei linja-autojen rahastajia, ei latojia kirjapainoissa, ei kännykän laturien kokoojia, lista todella pitkä.

        Tekijät ja duunit ei kohtaa. Ikinä miettinyt, maataloustyöntekijöistä, motokuskeista, monista perinteisistä ammateista tullut niin spesiaaleja ja koulutusta vaativia, tekijät loppuu kesken. Siis kyse samasta, kuin alussa mainitsemistani, perusammattien tekijöistä. Ei siivoojaksikaan pääse, ellei ole muutamia diploomeja taskussa ja päälle mieluusti se työkokemus. Marjanpimijaksi pääsee aina, suomalaiset ei niitä viitsi ite poimia.

        Ite Yiesin, että kiire saada duuniasiat kuntoon, kun alkoi neljät kympit lähestyyn. Töitä oli, mutta kuinka kauan, se epävarmaa. Alkoi kymmenen vuoden helvetti, koitin viiskymppiseksi asti hakea duuneja, kävin koulutuksiia, tein tutkinnonkin. Noo, sai orjatöitä ja harjoittelija-paikkoja.Siis hain paljon töitä ja kokeilin kaikenlaista, yhtä pään seinään hakkaamista se oli. Kun tuli viiskymmentä täyteen, totesin, se siitä työurasta. Vikana väärä ala, jolla olin ollut parikymppisestä, siis media-ala. Ois ollut paljon järkevämpää alkaa bussikuskiksi jo nuorena, kestää aikansa, ennenkuin automaattiohjaus yleistyy liikenteessä. Nykyisin sanon olevani freelancer. Käytännössä läjinnä työtön, joskus jotain lyhyitä projekteja, joista saa kalja ja tupakkirahat. Koittanut säätää menot mahdollisimman alas ja koska eläke tulee olemaan pieni, mutta pitkäkestoinen, koitan lähinnä henkisesti valmistautua siihen. Edellä mainitsemani hommelit vaativat hyvää terveyttä, fyysistä kuntoa, sellaisiin hommiin minä en pysty.

        Se, että monet aika iäkkäätkin on töissä, johtuu mun mielestä hyvästä ammatinvalinnasta ja erittäin tiukasta ammattiosaamisesta. Tärkein ammatinvalinta. Ei nykyajan nelikymppisellä ole osaamista ja kokemusta, millä kilpailla. Ainoa, mikä toimii kilpailuvalttina, on hintakilpailu. Eli jos on tarpeeksi pätevä ja tarpeeksi halpa, oikealla alalla, voi jotain elantoa töitä tekemällä saadakin.

        Niettä aloittajaa neuvoisin "vanhemman ja kokeneemman" oikeudulla miettimään ammatinvalintaansa tosi tarkasti. Alan vaihtaminen ei erikoinen asia ole. Mutta ensin kannattaisi opetella vaikkapa kirjoittamaan suomenkieltä kunnolla. Vain pari riviä tekstiä ja noin monta kirjoitusvirhettä. Että peilin eteen katsomaan, mihin tollanen työtön voisi työllistyä ja kuka kelpuuttaisi töihin, tekemään mitä?

        =DW=

        Mitä jos DW opettelisit itse ensin oikeinkirjoituksen :).


      • ö-Öö
        johnnyvoy kirjoitti:

        Mitä jos DW opettelisit itse ensin oikeinkirjoituksen :).

        Miten kommenttisi liittyy aloitukseen ja aloituksen aiheeseen?

        =DW=


    • SH-69

      Ikärasismi työmarkkinoilla on tänä päivänä totisinta totta! Itse en ole sitä kokenut, johtuneeko tuo alasta (lähihoitaja) että töitä riittää, mutta paljon nähnyt ja kuullut. Neljäkymmentä ylittänyt on kuulema "vanha". !!!
      Mutta meneppä lääkäriin puhumaan jostain 'vaivasta', hää kun toteaa että eihän teillä voi sellaista olla/tai ole kun olette niin NUORI!!!! ;-)

    • valmistakauraa

      Mielestäni työvuosilla pitäisi olla jotain merkitystä eläköitymiseen. Itse ollut saman työnantajan palveluksessa kohta 30 vuotta, eiköhän siinä olis jo tarpeeksi. Vielä jäljellä kuitenkin 15 vuotta.

    • kultainen_nuaruus

      iha samaa miältä. Jotenkin ristiriitaista, kun nuoruutta ihannoidaan ja jengi kuitenkin elää vanhemmaksi kuin koskaan. Ikuista nuoruutta ei ole vielä keksitty kuitenkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3284
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      411
      2909
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2789
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2162
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1990
    6. 176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1337
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      77
      1181
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe