linnut !!

kottarainen

Ihanaa aurinkoista perjantaita kaikille tasapuolisesti.Mieltä virkistää ja elämä on taas hieman paremmin mallillaan ,kun näkee aurinkoa ja yöllä mollottaa ihana kuu.Imageeni ei kuulu yleensä yölento ,mutta nyt olen tehnyt poikkeuksen.Mustana lintuna voi tulla yhteentörmäyksiä vaikka finnairin kanssa,mutta viehätykselläkin on varjopuolensa.Lennoillani en ole teitä käki ja kirjosieppo nähnyt? Ovatko siivet huollossa vao laiskuuttanneko pesälle jäitte.

32

1241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt

minua kusettaa...

• kottarainen

ei kuseta kukkaa ellet anna aihetta itse..

• amiliina

ei kukaan, ja jos joku jossain vaiheessa niin on tehnyt, niin mitäpä noista !:)

• amiliina

tuo yölento kyllä vähän sotkee käsitteitä, mutta ehkä myötätuuli on yöllä parempi !? No, luonnon ilmiöt ovat kyllä muutenkin aika kummallisia, meinas siivetkin jo reistailla kun niin ahisti. Olen tässä kuiteskin huoltoa yritellyt, ja auttoi ainaskin vähäsen, koska pääsin jo tänne oksalle saakka !:)

t. kirjosieppo

• kottarainen

Miten sinua yölento sotkee? Katsos olen yölintu myös ,mikä tarkoittaa ,että ei untaa saa kottarainen tää ,kun täysikuu mollottaa.Käyn minäkin aina huollossa merkkiliikkeessä ,etteivät siipiä turmele. Mukkava kun olet kivunnut oksalle.

• amiliina
        kottarainen kirjoitti:

Miten sinua yölento sotkee? Katsos olen yölintu myös ,mikä tarkoittaa ,että ei untaa saa kottarainen tää ,kun täysikuu mollottaa.Käyn minäkin aina huollossa merkkiliikkeessä ,etteivät siipiä turmele. Mukkava kun olet kivunnut oksalle.

koska jostain syystä luulin, että kottarainen on ihan päivälintu, mutta oikein kiva näinkin. Ja toiseksi, olen aika huono "lintutieteilijä", mutta tässähän sitä oppii samalla !:)

• NanniDobermann

minä vain istun täällä puun juurella hiljaa ja kuuntelen ja katselen teitä, jotta en säikyttäisi pois.
      Koirilla ja kissoilla kun on vähän sellainen taipumus.

• Mies 50+

Mun kamun katti tykkäs,niinkuin kissat yleensä auton konepellillä,mut rastaat jostain syystä päätti ottaa sen katin täsmäohusten maaliksi,niin kaveri kiros aamulla kun oli tuulilasi aivan valkoinen,mun katti kans tykkäs kiivetä lintulaudalle,no viisaana miehenä laitoin siihen terästolpan ja naureskelin,että siihen loppu katin kiipeily,no seurasin kattia ja jumaliste kun tuli pakkasaamu,niin tää neropatti sylkäs töppösiin ja taas mentiin (Fiktio)

• yopollo
        Mies 50+ kirjoitti:

Mun kamun katti tykkäs,niinkuin kissat yleensä auton konepellillä,mut rastaat jostain syystä päätti ottaa sen katin täsmäohusten maaliksi,niin kaveri kiros aamulla kun oli tuulilasi aivan valkoinen,mun katti kans tykkäs kiivetä lintulaudalle,no viisaana miehenä laitoin siihen terästolpan ja naureskelin,että siihen loppu katin kiipeily,no seurasin kattia ja jumaliste kun tuli pakkasaamu,niin tää neropatti sylkäs töppösiin ja taas mentiin (Fiktio)

muistuu mieleen kun tulin kerran käyneeksi kauempana maalla kaverilla kylässä, ja sillä on leikkaamaton kolli. Erehdyin jättämään auton siihen talon kulmalle ja kissa tietysti siihen konepellille istumaan. Aikanaan kun sitten lähdin ajamaan kotiin päin, huomasin kollin suihkaisseen reviirimerkkinsä tuulettimen ilmanottoaukkoon! Ajaa hengittämättä 300 km kotiin. . . Se haju ei meinannut lähteä monessa pesussakaan.

• yopollo

aikaan pöllökin näkee paremmin. Aina kuuntelee kiinnostuneena kaikkea rapinaa oksistosta ja maasta.

• kirjosieppo

minä taidankin nyt kokeilla korjattuja siipiäni, ja pyrähdellä sinne messuille välillä, etsimään joululauluja, lintukirjallisuutta, mandariinikiinankielistä pula-ahoa (niin voisin angiinallekin jotain vastailla :), tai jotain muuta vastaavaa. Tarinoikaa te sill`aikaa vaikkapa maailmoist` ... iloista lauantaipäivää koko parvelle, t.kirjosieppo

• Hippiäinen

Heippa, kirjosieppo. Älä vaan viserrä, että olet menossa Vanhalle ylioppilastalolle Naisten messuille? Onko jo se aika vuodesta? Jos näin on, niin nyt kyllä alkaa nokka väpättämään. Eikä täällä hiivatin takapajulassa (anteeksi, edistyksen kehdossa) saa edes kunnon serlaa... Sitä joutuu kaihon kyyneleet tiputtelemaan semmoiselle paperille, joka menee ihan mössöksi pelkästä aivastuksesta. Ikään kuin ikävässä ei olisi tarpeeksi, pesäkin vielä likaantuu.

• kirjosieppo
        Hippiäinen kirjoitti:

Heippa, kirjosieppo. Älä vaan viserrä, että olet menossa Vanhalle ylioppilastalolle Naisten messuille? Onko jo se aika vuodesta? Jos näin on, niin nyt kyllä alkaa nokka väpättämään. Eikä täällä hiivatin takapajulassa (anteeksi, edistyksen kehdossa) saa edes kunnon serlaa... Sitä joutuu kaihon kyyneleet tiputtelemaan semmoiselle paperille, joka menee ihan mössöksi pelkästä aivastuksesta. Ikään kuin ikävässä ei olisi tarpeeksi, pesäkin vielä likaantuu.

kävin kirjamessuilla vaeltelemassa. Siellä väentungoksessa näin jopa Paavo Lipposen ja monta muuta "tuttua tapausta", eivät kuitenkaan tunnistaneet minua, kummallista. Pula-ahoa en löytänyt, mutta sen sijaan tulikin sitten ostettua Kalevalaa sarjakuvina, sen tekijä kun vaikutti jotenkin niin sympaattiselta nuorelta ihmiseltä.

• kirjosieppo

Nyt taitaakin olla siivet kunnossa koko porukalla, kun ketään ei näy oksilla. No, hyvä niin, minäkin taidan tästä lähteä kierrokselle !:)

• Hippiäinen

Minulle, joka ennemmin luen kuin toukka, kuin syön niitä (vaikka lintu olenkin), kirjamessut kuullostaa kenties vielä kadehdittavammalta kuin Naisten joulumessut villasukkineen ja omin käsin valettuine kynttilöineen. Muuttolinnun elämä on erityisen kaihoisaa juuri joulun alla ja toukokuussa.

Muistojeni toukokuussa kukkivat aina tuomet ja sireenit tuoksuvat, lettinauhat kiristävät ja jalassa on uudet valkoiset polvisukat. Taustalla soi suvivirsi.

• minä

kottarainen musta lintu keltaisine nokkineen lähden hieman etelemmäksi ,mutta kuitenkin pysyn kotimaassa . En ole vähään aikaan koneella livertelemässä, mutta älkää silti unohtako muiden sirkuttajien sirkutuksiin. Minne menen siellä ei oo konetta ja haluan olla ihan yksin ,ellei lepakko pakomatkallaan poikea sydäntänsä purkamaan. Tavataan. Voikaa paksusti ja iloa puseroon.

• kirjosieppo
        minä kirjoitti:

kottarainen musta lintu keltaisine nokkineen lähden hieman etelemmäksi ,mutta kuitenkin pysyn kotimaassa . En ole vähään aikaan koneella livertelemässä, mutta älkää silti unohtako muiden sirkuttajien sirkutuksiin. Minne menen siellä ei oo konetta ja haluan olla ihan yksin ,ellei lepakko pakomatkallaan poikea sydäntänsä purkamaan. Tavataan. Voikaa paksusti ja iloa puseroon.

turvallista matkaa ! Muista kuiteskin pitää siivet kunnossa, että jaksat takaisin tänne kotioksalle lennellä, kun aika on !:)

• kirjosieppo kirjoitti:

turvallista matkaa ! Muista kuiteskin pitää siivet kunnossa, että jaksat takaisin tänne kotioksalle lennellä, kun aika on !:)

Katselin tuossa päivällä järvellä lenteli kaksi joutsenta,jotenkin tuntui että ne oli myöhäisellä sytytyksellä jäänyt porukasta,no toivottavasti kottis saat akut täyteen retkelläsi,me haetaan siemeniä laudalle valmiiksi

• kirjosieppo
        RamiKS kirjoitti:

Katselin tuossa päivällä järvellä lenteli kaksi joutsenta,jotenkin tuntui että ne oli myöhäisellä sytytyksellä jäänyt porukasta,no toivottavasti kottis saat akut täyteen retkelläsi,me haetaan siemeniä laudalle valmiiksi

näin vielä viime viikolla (2 aikuista ja kolme poikasta) merenrannalla uiskentelemassa. Vaikka lintukirja kertoo, että osa joutsenista viipyy täällä vesien jäätymisen saakka, on se silti kummallista, että tarkenevat.

• kirjosieppo

jostain kiertokirjejutusta peräisin:

Jokaisen Finnairin lennon jälkeen koneen kapteeni kirjoittaa virheraportin, jos lentokoneessa on ollut jotain vikaa. Virheraportti annetaan mekaanikoille, jotka huoltavat koneen kuntoon. Kun vika on korjattu, mekaanikot kirjoittavat raportin kääntöpuolelle, mitä he ovat tehneet, ja lentäjät lukevat merkinnät ennen seuraavaa lentoa. Kukaan ei voi väittää, että huoltohenkilökunnalta puuttuisi huumorintajua.

Lukekaa vaikka nämä aidot merkinnät, jotka Finnairin lentäjät ovat tehneet vioista ja mekaanikot niiden korjauksista. Uskokaa tai älkää, kyseisen yhtiön koneet eivät ole kuitenkaan koskaan joutuneet vakavaan lento-onnettomuuteen.

Selvennykseksi vielä, että
      O = Lentäjän ilmoittama ongelma
      V = Mekaanikon vastaus

Ja tästä alkaa ...
      O : Vasen pyörä pitäisi melkeinpä vaihtaa.
      V : Vasen pyörä melkeinpä vaihdettu.

O : Koelento sujui muuten hyvin, mutta automaattinen laskeutuminen oli melko raju.
      V : Tähän koneeseen ei ole asennettu automaattista laskeutumisjärjestelmää.

O : Potkurin numero 2 voitelujärjestelmä on epäkunnossa.
      V : Potkurin numero 2 voitelu toimii. Potkurien 1, 3 ja 4 sen sijaan ei.

O : Jokin ohjaamossa on irti.
      V : Jokin ohjaamossa kiinnitetty paikalleen.

O : Tuulilasissa on kuolleita hyönteisiä.
      V : Elävät hyönteiset olivat päässeet loppumaan.

O : Automaattiohjaus laskee lentokorkeutta 200 jalkaa, kun korkeuden pitäisi lukittua.
      V : Minkäs minä sille täältä maasta käsin voin.

O : Vuodon merkkejä oikeassa laskeutumistelineessä.
      V : Merkit poistettu.

O : Radiolaitteistossa uskomattoman kova ääni.
      V : Ääni laskettu uskottavalle tasolle.

O : Kitkalukko lukitsee kaasukahvan paikalleen.
      V : Ehkäpä lukko on olemassa juuri siksi ...

O : Arvelen, että tuulilasissa on särö.
      V : Arvelen, että saatat olla oikeassa.

O : Moottori numero 3 puuttuu.
      V : Moottori löydetty oikeasta siivestä lyhyen etsimisen jälkeen ...

O : Lentokone käyttäytyy hassusti.
      V : Lentokonetta käsketty ryhdistäytymään, lentämään kunnolla ja olemaan vakavamieleisempi.

Ja siinäpä ne, mutta taisi kuitenkin olla ihan aihellista toivottaa kottaraiselle turvallista matkaa !:)

• Mies 50+

Voi jummi,mistähän sä noi tempasit,hitsi taidampa laittaa noi finnairin haalarit komeron peränurkkaan

• kirjosieppo
        Mies 50+ kirjoitti:

Voi jummi,mistähän sä noi tempasit,hitsi taidampa laittaa noi finnairin haalarit komeron peränurkkaan

tempasin no siitä kiertokirjeestä. Äläkä heitä pois hyviä haalareita, koska eihän siinä haalareita mitenkään moitittu !:)

• Mies 50+
        kirjosieppo kirjoitti:

tempasin no siitä kiertokirjeestä. Äläkä heitä pois hyviä haalareita, koska eihän siinä haalareita mitenkään moitittu !:)

Ei niillä mitään tee muutenkaan,kun ei voi pitää käsiä taskussakaan,seisoskellessa.

• kirjosieppo
        Mies 50+ kirjoitti:

Ei niillä mitään tee muutenkaan,kun ei voi pitää käsiä taskussakaan,seisoskellessa.

onko tosiaan mahdollista, että haalareissa ei ole taskuja ?:)

• Miers 50+
        kirjosieppo kirjoitti:

onko tosiaan mahdollista, että haalareissa ei ole taskuja ?:)

Se pitää paikkansa,syy on se ettei ole mitään mahdollisuutta pudota taskusta jotain ylimääräistä koneen sisälle,se voisi olla aika funtsiminen,että mikäs hitto tuolla kilisee,jos vaikka joku työkalu sattuis putoamaan taskusta johonkin ei toivottavaan paikkaan.

• kirjosieppo
        Miers 50+ kirjoitti:

Se pitää paikkansa,syy on se ettei ole mitään mahdollisuutta pudota taskusta jotain ylimääräistä koneen sisälle,se voisi olla aika funtsiminen,että mikäs hitto tuolla kilisee,jos vaikka joku työkalu sattuis putoamaan taskusta johonkin ei toivottavaan paikkaan.

maatiaisena en oikein tiedä näitä haalariasioita, selitys on kuitenkin ymmärrettävä ja ok, joten uskotaan !:)

• kottarainen
        kirjosieppo kirjoitti:

maatiaisena en oikein tiedä näitä haalariasioita, selitys on kuitenkin ymmärrettävä ja ok, joten uskotaan !:)

Älkää heittäkö mitään nurkkaan. Tulin finnairilla pesälle takasin ,kun omat siivet menivät niin jäykiksi ,ettei lennosta tullut mitään. Mukava reissu ja sielukin parantui ,kun sain kunnolla levätä ja olla yksin ,ei edes lepakkokaan ollut murheineen kanssani. Sateista huolimatta nautin riemurinnoin ja katselin harmaata ,mutta silti kaunista kuontoa ,joka riisutulla mallillaan on puhutteleva ja ajatuksia selkiyttävä.Mites teidän sielut jaksaa ja muukin elämä??

• kirjosieppo
        kottarainen kirjoitti:

Älkää heittäkö mitään nurkkaan. Tulin finnairilla pesälle takasin ,kun omat siivet menivät niin jäykiksi ,ettei lennosta tullut mitään. Mukava reissu ja sielukin parantui ,kun sain kunnolla levätä ja olla yksin ,ei edes lepakkokaan ollut murheineen kanssani. Sateista huolimatta nautin riemurinnoin ja katselin harmaata ,mutta silti kaunista kuontoa ,joka riisutulla mallillaan on puhutteleva ja ajatuksia selkiyttävä.Mites teidän sielut jaksaa ja muukin elämä??

Hyvä, että murheet helpotti ! Hyvä sekin, että luotit finnairin siipiin, koska kottaraisten suora lentorata onkin yleensä sellainen, että se jäädyttää siivet herkästi. Ja, koska jossain vaiheessa ihmettelin sitä yölentoa, tiedän nyt, että kottarainen käyttää myös sisäistä kelloa suunnistaessaan, siksi se ei eksy. Minunkin sisäinen kelloni toimii, ainaskin ajoittain, ja ehkäpä siksi alkaa sielu ja elämä jo jakselemaan vähän paremmin.

• kottarainen
        kirjosieppo kirjoitti:

Hyvä, että murheet helpotti ! Hyvä sekin, että luotit finnairin siipiin, koska kottaraisten suora lentorata onkin yleensä sellainen, että se jäädyttää siivet herkästi. Ja, koska jossain vaiheessa ihmettelin sitä yölentoa, tiedän nyt, että kottarainen käyttää myös sisäistä kelloa suunnistaessaan, siksi se ei eksy. Minunkin sisäinen kelloni toimii, ainaskin ajoittain, ja ehkäpä siksi alkaa sielu ja elämä jo jakselemaan vähän paremmin.

joo nyt tas elämä maistuu, ainakin vähän aikaa ,kun akut on ladattu.Muuten mistä sinä sait noita lentäjä - mekaanikko juttuja? Minulla on lentäjistä huonoja kokemuksia tai paremminkin minun tuttavillani. Toinen oli naimisissa 20 vuotta lentäjän kanssa ennekuin sai naapurinsa kautta tietää ,että miehellä on kakkosperhe Thaimaassa. Naapurit olivat lentää pyrstölleen ,kun näkivät miehen naisen ja lapsien kanssa kävelyllä ja lapset nimittivät naapuria papaksi.Sitten toinen juttu ,että eräs nainen seurusteli lentäjän kanssa ,joka kerran Thaimaasta tultuaan ilmoitti ,että suhde on kaput nyt ,kun menin jet lagin aikana naimisiin.Minä kierrän kaukaa lentäjät. Ei tartte olla kuin 2 minuuttia heidän lähettyvillään ,kun he tekevät selväksi ,että olen ammatiltani lentäjä.Kiva kun sullakin kirjosieppo elämä alkaa olla mallillaan ja pesään tulee jo aurinkoakin. Missähän käki luuraa ,lieneekö löytänyt jonkin pyryharakan?

• kirjosieppo
        kottarainen kirjoitti:

joo nyt tas elämä maistuu, ainakin vähän aikaa ,kun akut on ladattu.Muuten mistä sinä sait noita lentäjä - mekaanikko juttuja? Minulla on lentäjistä huonoja kokemuksia tai paremminkin minun tuttavillani. Toinen oli naimisissa 20 vuotta lentäjän kanssa ennekuin sai naapurinsa kautta tietää ,että miehellä on kakkosperhe Thaimaassa. Naapurit olivat lentää pyrstölleen ,kun näkivät miehen naisen ja lapsien kanssa kävelyllä ja lapset nimittivät naapuria papaksi.Sitten toinen juttu ,että eräs nainen seurusteli lentäjän kanssa ,joka kerran Thaimaasta tultuaan ilmoitti ,että suhde on kaput nyt ,kun menin jet lagin aikana naimisiin.Minä kierrän kaukaa lentäjät. Ei tartte olla kuin 2 minuuttia heidän lähettyvillään ,kun he tekevät selväksi ,että olen ammatiltani lentäjä.Kiva kun sullakin kirjosieppo elämä alkaa olla mallillaan ja pesään tulee jo aurinkoakin. Missähän käki luuraa ,lieneekö löytänyt jonkin pyryharakan?

tulla tupsahtivat ne jutut, vaikken tiedä lentäjistä mitään, enkä Thaimaasta. Käellä taitaa nyt olla ciirus, kun on niin hiljaa. Tai sitten sillä on vielä se ulkorakennus jossain vaiheessa, tai lintulauta täynnä harakoita, mene ja tiedä !:)No, toivottavasti ei kuitenkaan huolia ole ? Pitäisiköhän meidän jollain konstilla yrittää liverrellä sille iloista mieltä !?:)

• kottarainen
        kirjosieppo kirjoitti:

tulla tupsahtivat ne jutut, vaikken tiedä lentäjistä mitään, enkä Thaimaasta. Käellä taitaa nyt olla ciirus, kun on niin hiljaa. Tai sitten sillä on vielä se ulkorakennus jossain vaiheessa, tai lintulauta täynnä harakoita, mene ja tiedä !:)No, toivottavasti ei kuitenkaan huolia ole ? Pitäisiköhän meidän jollain konstilla yrittää liverrellä sille iloista mieltä !?:)

sirkutellaan ,niin jospa käki alkaisi kukkumaan ,vaikka on alkutalvi.Lupasi laittaa jyvät pöytään ,mutta aivan oli pöytä pesällä tylyn tyhjä ,mutta en minä moiti ,mutta kun oli ikävä sinua ja käkeä ja meidän sanailuamme.Viserrellään..

• kottarainen kirjoitti:

sirkutellaan ,niin jospa käki alkaisi kukkumaan ,vaikka on alkutalvi.Lupasi laittaa jyvät pöytään ,mutta aivan oli pöytä pesällä tylyn tyhjä ,mutta en minä moiti ,mutta kun oli ikävä sinua ja käkeä ja meidän sanailuamme.Viserrellään..

Kiva kun kottiskin on taas oksalla,nyt ei muuta kuin uutta avausta etusivulle,tää pesä on taas täällä takametsässä.Vai ei lentäjät vakuuta,mites toi hävittäjälentäjäpuoli,siin ei kerkiä jäbät vieraissa pyöriä.Tuolla sätissä ainakin kerran yksi mies sanoi,että kun vetää lentäjän nikin kehiin niin jo on viuhkaa pirusti.On muuten jyviä laudalla,tässä yksi aamu tintti istuskeli siinä vieressä,menin vielä täyttämään sitä kun luulin,että se on tyhjänä taas,no perhana se olikin varattu,siinä kateltiin hiiren kanssa vähän aikaa toisiamme,no se päätti mennä koloonsa,perhana täytyy laittaa sille vuorivillaa,että vie sitä koloonsa,täällä mun kämpässä tulee pian muuten viileetä,just pari lattiaa sain korjattua,kyllä siellä hiirulaiset oli bailannutkin.On mulla kyllä pikku juoni,tossa käy joku kattikin syömässä,viimeyönä oli yksi makkara häipännyt,hmm oikeastaan ei oo sitä hiirulaistakaan näkynyt,on saattanut joutua paistiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      347
      2969
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1463
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1292
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1291
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1275
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1225
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1037
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      931
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      837
    Aihe