Onko joku IB-lukiossa???

ksil

kertokaa miten pääsitte sinne, mitä vaaditaan, minkälaista opiskelu on jne!! Kiitos!

17

4048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FuRy

      IB:lle pyrkimisestä kannattaa tiedustella itse IB koulusta johon olet pyrkimässä ja opinto-ohjaajasi pitäisi auttaa sinua pyrkimiskaavakkeen käytössä (se on se sama kaavake jolla pyritään mihin tahansa jatkokoulutukseen). Tällä tavoin ilmoittaudut IB:lle pyrkimis kokeeseen, jonka IB opetusta tarjoava koulu järjestää. Koe pitää sisällään äidinkielen, englannin ja matikan testit, joiden lisäksi pitää tehdä yksi koe joko kemiasta, fysiikasta tai biologiasta. Pyrkimisissä on yhtenä osana myös aineiston pohjalta (aineisto englanniksi) keskustelu pienissä valvotuissa ryhmissä (keskustelu joko suomeksi tai englanniksi riippuen siitä onko keskusteluryhmässäsi joitain jotka eivät älyä suomea).

      IB:llä kaikki opetus tapahtuu englanniksi (poislukien äidinkieli ja muut kielet). Englannin tunnit ovat tietysi vain englanniksi opetettuja. Alla on pari osoitetta joissa on tietoa IB:stä.

      Tämä linkki vie Oulun Lyseon Lukion IB aiheisille sivuille:
      http://www.lyseo.edu.ouka.fi/tietoja/linjat/ib/ib.html

      Täällä ovat virallisen IB organisaation (IBO:n) kotisivut:
      http://www.ibo.org

      Ja täällä ovat suomen IB-oppilaiden yhdistyksen (FIBS:n) kotisivut:
      http://www.lukio.fi/fibs

      Itse opisekelen IB:llä viimeistä vuotta ja olen pitänyt opiskelustani. Työmäärä tuntui alussa tosi pahalta, mutta siihen tottuu ja elämällekkin jää aikaa. Pistäkää tänne jatkokysymyksiä jos jäi jotain epäselväksi.

      • ksil

        ..kattavasta vastauksesta. Nyt lähinnä haluisin kysyä, että mikä sun keski arvo (lukuaineistako katotaan?) oli 9. päättötodistuksessa? Entäs just nää enkun, äikän ja matikan numerot? Entäpä harrastuneisuus? Sehän on yksi ratkaiseva tekijä?
        Käytän tosi paljon enkkuu vapaa-aikanani eikä sen kans oo koulus ongelmii. Jos jotain uutta tulee, sisäistän helposti. Mutta sitä en tiedä et pitäskö olla joku oikeen virallinen harrastus missä sieltä käyttää?


      • FuRy
        ksil kirjoitti:

        ..kattavasta vastauksesta. Nyt lähinnä haluisin kysyä, että mikä sun keski arvo (lukuaineistako katotaan?) oli 9. päättötodistuksessa? Entäs just nää enkun, äikän ja matikan numerot? Entäpä harrastuneisuus? Sehän on yksi ratkaiseva tekijä?
        Käytän tosi paljon enkkuu vapaa-aikanani eikä sen kans oo koulus ongelmii. Jos jotain uutta tulee, sisäistän helposti. Mutta sitä en tiedä et pitäskö olla joku oikeen virallinen harrastus missä sieltä käyttää?

        Ei IB:llä ennestään vaadita mitään tosi hyvää englannin kielen taitoa ja järetöntä asiaan perehtymistä. Itselläni yläasteen päästötodistuksen lukuaineiden keskiarvo oli jotain 8.3. Enkku tais olla 8, Matikka 10 ja Äikkä 7/8... Nuo johtui siitä etten ollut opettajien kovassa suosiossa. Se vaan tarkoitti että mun piti yrittää kovemmin pääsykokeessa ja pääsin sisään. Turha kuitenkaan luulla että kaikki munlaiset spuket vaan kävelee IB:lle sisään. Pääsykoe on (tai ainakin oli) aika ankara ja monilla meni luu kurkkuun keskustelussa.

        Muista vaan että vaikka IB:tä sanotaan kansainväliseksi puoleksi (mitä se onkin) ei se kuitenkaan tarkoita että voisit lukea montaa kieltä. Joissain IB-kouluissa jo pelkän saksan tai ranskan opetus voi osoittautua hankalaksi (riippuen siitä kuinka moni muu luokaltasi niitä haluaa opiskella).

        Niin ja IB:ssä on se hyvä puoli, että jos siitä selviää niin voi työnhaussa merkata englannnin kielen toiseksi äidinkielekseen... Eikä ole pakko lukea ruotsia tai historiaa... Kyllä täällä viihtyy.


      • ksil
        FuRy kirjoitti:

        Ei IB:llä ennestään vaadita mitään tosi hyvää englannin kielen taitoa ja järetöntä asiaan perehtymistä. Itselläni yläasteen päästötodistuksen lukuaineiden keskiarvo oli jotain 8.3. Enkku tais olla 8, Matikka 10 ja Äikkä 7/8... Nuo johtui siitä etten ollut opettajien kovassa suosiossa. Se vaan tarkoitti että mun piti yrittää kovemmin pääsykokeessa ja pääsin sisään. Turha kuitenkaan luulla että kaikki munlaiset spuket vaan kävelee IB:lle sisään. Pääsykoe on (tai ainakin oli) aika ankara ja monilla meni luu kurkkuun keskustelussa.

        Muista vaan että vaikka IB:tä sanotaan kansainväliseksi puoleksi (mitä se onkin) ei se kuitenkaan tarkoita että voisit lukea montaa kieltä. Joissain IB-kouluissa jo pelkän saksan tai ranskan opetus voi osoittautua hankalaksi (riippuen siitä kuinka moni muu luokaltasi niitä haluaa opiskella).

        Niin ja IB:ssä on se hyvä puoli, että jos siitä selviää niin voi työnhaussa merkata englannnin kielen toiseksi äidinkielekseen... Eikä ole pakko lukea ruotsia tai historiaa... Kyllä täällä viihtyy.

        joo..mä kyl haluisin opiskella enkkuu tosi paljon, onhan se aina ollu mun lempiaine, et sen takia viihtyisin hyvin. Tällä hetkellä mul on k.a. päälle ysin, enkä luule et se on ainekaan esteenä. Mut vielä pääsykokeista..minkä tyyliset ne tarkalleen on? Jotain matikka laskujako mukana?


      • Jake

        Sä taidat olla Oulun lyskassa noista linkeistä päätellen nii viittisitkö vähän valottaa mulle millanen on lyskan poikien liikunnanope, ku haluisin tulla lyskaan, mut oon urheiluhullu ja harrastan uintia, et jos siellä on ihan toivoton se ope nii pitäänee mennä johonkin muuhun lukioon. onko se tsemppaava, vai joku jota ei yhtään kiinnosta opetus, eli toisin sanoen hyvä vai huono ope? Kiitos!


      • FuRy
        Jake kirjoitti:

        Sä taidat olla Oulun lyskassa noista linkeistä päätellen nii viittisitkö vähän valottaa mulle millanen on lyskan poikien liikunnanope, ku haluisin tulla lyskaan, mut oon urheiluhullu ja harrastan uintia, et jos siellä on ihan toivoton se ope nii pitäänee mennä johonkin muuhun lukioon. onko se tsemppaava, vai joku jota ei yhtään kiinnosta opetus, eli toisin sanoen hyvä vai huono ope? Kiitos!

        Entinen liikunnan opettaja oli vanha ja juoppo. Se sai (onneksi) potkut ja nyt tilalla on sellanen nuori häiskä. En ole itse ollut sen tunneilla kun IB:llä ei ole lainkaan liikuntaa, mutta olen kuullut juttua että se osaa työnsä ihan hyvin. Vaikuttaa ihan reilulta tyypiltä... Ja eiköhän sitä uintiakin ole ainakin jonkun verran... Ainakin vähän väliä kuuluu kuulutuksia, että liikuntaryhmä se ja se kokoontuu uimahallilla.


      • FuRy
        ksil kirjoitti:

        joo..mä kyl haluisin opiskella enkkuu tosi paljon, onhan se aina ollu mun lempiaine, et sen takia viihtyisin hyvin. Tällä hetkellä mul on k.a. päälle ysin, enkä luule et se on ainekaan esteenä. Mut vielä pääsykokeista..minkä tyyliset ne tarkalleen on? Jotain matikka laskujako mukana?

        Eli enkun ja äikän kokeet on essee vastauksia ja matikan koe on jotain 6 vähän pitempää laskua. Jos koulu johon pyrit järjestää vielä kemian/biologian/fysiikan kokeen, niin se on lyhyitä kysymyksiä sisältävä koe joka vaatii perustietämystä ja päättelykykyä. Keskustelu on kommentti artikkelista (joka on englanniksi). Ideana on jotain 2min. selittää omaa artikkeliaan ja sitten keskustella siitä muiden ryhmäläisten kanssa jotain saman verran... Ei se mikään MENSA testi ole, joten turha repiä stressiä. Ja harjoitteluksi pitäis riittää se että olet käynyt ala- ja yläasteen. Vieläkö jotain?


      • ksil
        FuRy kirjoitti:

        Eli enkun ja äikän kokeet on essee vastauksia ja matikan koe on jotain 6 vähän pitempää laskua. Jos koulu johon pyrit järjestää vielä kemian/biologian/fysiikan kokeen, niin se on lyhyitä kysymyksiä sisältävä koe joka vaatii perustietämystä ja päättelykykyä. Keskustelu on kommentti artikkelista (joka on englanniksi). Ideana on jotain 2min. selittää omaa artikkeliaan ja sitten keskustella siitä muiden ryhmäläisten kanssa jotain saman verran... Ei se mikään MENSA testi ole, joten turha repiä stressiä. Ja harjoitteluksi pitäis riittää se että olet käynyt ala- ja yläasteen. Vieläkö jotain?

        ..sen paremmin enää mitään..kiitti vastauksista..


      • IB

        Tiedätkö yhtään sivuja, joista löytyis tietoa Vaasan IB-lukiosta? Ja sit vielä, et oisko mulla mitään toivoo päästä IB:seen, ku Enkku on 8-9, Bilsa 7, Fysiikka 9 ja Matikka 7... (Oon kyl vasta kasilla) Haluisin tosi kovaa IB:seen, sillä tykkään enkusta ja meen tänä kesänä kielikurssillekki Englantiin... :)


      • FuRy
        IB kirjoitti:

        Tiedätkö yhtään sivuja, joista löytyis tietoa Vaasan IB-lukiosta? Ja sit vielä, et oisko mulla mitään toivoo päästä IB:seen, ku Enkku on 8-9, Bilsa 7, Fysiikka 9 ja Matikka 7... (Oon kyl vasta kasilla) Haluisin tosi kovaa IB:seen, sillä tykkään enkusta ja meen tänä kesänä kielikurssillekki Englantiin... :)

        Tarkoitat kai Vasa Övningskolan IB linjaa? FIBS:in kotisivuilta löytyi seuraavanlaiset yhteystiedot:

        Vasa Övningskolan
        IB-koordinaattori Elizabeth Norrmén
        Skolhusgatan 31
        FIN-65100 VASA
        tel 06-324 7617
        fax 06-3247656

        Eli otappa häneen yhteyttä jos haluat tietoa. Oulun Lyseon Lukion kotisivuilta löytyi puolestaan itse koulun osoitetiedot:

        Vasa Övningskolan , Solveig Jungner
        Skolhusgatan 31, 65100 VASA
        tel 06-324 7617 (IB), 06-3247 610 (rehtori)
        fax 06-3247 656

        Löysinpä vielä jopa nettiosoitteenkin (pitkän haun jälkeen):

        http://www.vasa.abo.fi/vos/gymnas/

        Eli tuonne vaan ja klikkaus kohtaan "IB-linjen" (ai älä)... No niin. Toivottavasti noista on apua.


    • IB

      Ei, tarkoitan kylläkin sitä IB-linjaa, joka toimii kai tos kirkkiksellä ton yhteiskoulun yhteydes?? Ja vielä olis yksi kyssä,,, Opetetaanko KAIKKI englanniksi?? Ja voisitko vielä kertoa jotaki muutaki?? Please!! :)

      • FuRy

        En valitettavasti tiedä mistä "kirkkiksestä yhteiskoulun yhteydessä" puhut, mutta eiköhän aikaisemmin antamieni linkkien takaa löydy sinne osoitteet. Kannattaisi myös tiedustella asiasta koulusi opolta. Äikkä, ja ulkomaiset kielet (lukuunottamatta englantia) opetetaan suomeksi, kaikki muu englanniksi...

        Jaa että jotain muuta... No IB:llä ei ole liikunnan, kuviksen, eikä musiikin tunteja, vaan ne korvataan CAS-tunneilla (CAS = Creativity, Activity & Service). Se siis tarkoittaa, että jokainen IB-oppilas tekee IB1 ja IB2 vuosiensa aikana yhteensä 150 tunnin arvosta CAS:ia, 50 tuntia kutakin. Nämä 150 tuntia suoritetaan omalla ajallaan, ei kouluaikana. IB:llä tehdään myös enemmän töitä kun ns. "normaalilla puolella"... Koko ajan on yksi tai enemmän esseitä, praktikaaleja, jne. työn alla. En oikein tiedä mitä haluat tietää, enkä koko IB-ohjelmaa tähän viitsisi kirjoittaa, joten tarkennatko kysymystäsi?


      • IB
        FuRy kirjoitti:

        En valitettavasti tiedä mistä "kirkkiksestä yhteiskoulun yhteydessä" puhut, mutta eiköhän aikaisemmin antamieni linkkien takaa löydy sinne osoitteet. Kannattaisi myös tiedustella asiasta koulusi opolta. Äikkä, ja ulkomaiset kielet (lukuunottamatta englantia) opetetaan suomeksi, kaikki muu englanniksi...

        Jaa että jotain muuta... No IB:llä ei ole liikunnan, kuviksen, eikä musiikin tunteja, vaan ne korvataan CAS-tunneilla (CAS = Creativity, Activity & Service). Se siis tarkoittaa, että jokainen IB-oppilas tekee IB1 ja IB2 vuosiensa aikana yhteensä 150 tunnin arvosta CAS:ia, 50 tuntia kutakin. Nämä 150 tuntia suoritetaan omalla ajallaan, ei kouluaikana. IB:llä tehdään myös enemmän töitä kun ns. "normaalilla puolella"... Koko ajan on yksi tai enemmän esseitä, praktikaaleja, jne. työn alla. En oikein tiedä mitä haluat tietää, enkä koko IB-ohjelmaa tähän viitsisi kirjoittaa, joten tarkennatko kysymystäsi?

        ...Kiitos FuRy kun vastasit! Kuinka pitkiä päiviä siellä IB:ssä on? Ja kuinka vaikeaa se on (aluksi?)? Eli sielä on sitten kaikkia muita tunteja paitsi noita liikunnan, kuviksen ja musiikin? Kertoisitko vielä tuosta CAS:sista...Eli siis mitä siinä TEHDÄÄN? SUURKIITOS! Oot ollu isoksi avuksi!!
        (Niin, ja siihen "kirkkopuistikon yhteislukion" IB-jäljille pääsin jostain linkistä, siinä oli kaikki Suomen IB-lukiot ((9kpl)))


      • FuRy
        IB kirjoitti:

        ...Kiitos FuRy kun vastasit! Kuinka pitkiä päiviä siellä IB:ssä on? Ja kuinka vaikeaa se on (aluksi?)? Eli sielä on sitten kaikkia muita tunteja paitsi noita liikunnan, kuviksen ja musiikin? Kertoisitko vielä tuosta CAS:sista...Eli siis mitä siinä TEHDÄÄN? SUURKIITOS! Oot ollu isoksi avuksi!!
        (Niin, ja siihen "kirkkopuistikon yhteislukion" IB-jäljille pääsin jostain linkistä, siinä oli kaikki Suomen IB-lukiot ((9kpl)))

        IB:n päivät ovat yleensä saman mittaisia kuin "normaalipuolen" päivätkin. Oikea IB-lukio kestää vain kaksi lukukautta (IB1 ja IB2), mutta suomessa ennen niitä käydään myös pre-IB lukukausi, joka tarkoittaa että opiskelette miltei samoin kuin "normaalipuolella", mutta osa tunneista on VAIN pre-IB oppilaita varten. Tämä vuosi harjoittaa ja totuttelee oppilaat IB:hen.

        IB oppilas valitsee ennen IB1 luokalle siirtymistä 6 tai 7 ainetta valmiista aineluettelosta, ja opiskelee VAIN näitä aineita IB1 ja IB2 vuosiensa aikana (ellei ota kursseja "normaalipuolelta" muun opiskelun lisäksi). Opiskelijalla tulee olla vähintään kolme HL (Higher Level) ainetta. Kaikkia aineita voi lukea joko SL (Standard Level) tasolla tai HL tasolla (lukuunottamatta matikkaa, jossa voi ottaa joko SL, Methods, tai HL tason. Joissain kouluissa ei voi opiskella laisinkaan SL tason matikkaa, vaan siellä tasot ovat Methods, HL ja Advanced HL).

        Creativity tarkoittaa taiteiden harrastamista (eli luovuutta). Sitä voi suorittaa esim. maalamalla, näyttelemällä, soittamalla tai valokuvaamalla. Activity:a on kaikki liikunta. Service tarkoittaa palvelua jonkun muun kuin oman perheesi hyväksi. Sitä voi suorittaa mm. ottamalla osaa erinäisiin keräyksiin (ei rahallisesti, vaan että itse olet kerääjänä) ja vaikka lasten huoltajana naapurilla. Itse otin osaa joihinkin koulun järjestämiin tapahtumiin esim. tarjoilemalla kahvia ja näin service oli helppo hommata.

        Muista, että CAS ei kuitenkaan ole koulun vastuulla ja sitä ei opeteta. Kaikki kulut jotka aiheutuvat tulevat sinun maksettaviksi. Jos loukkaannut kun suoritat CAS:ia, voi sen kuitenkin lukea koulutapaturmaksi (tämä ei ole virallista tietoa, mutta usein käytössä).

        Siinä taisi jo olla jonkinverran tietoa. Vieläkö jäi jotain auki?


    • OnlyMe29

      Kuinka hyvä keskiarvo pitää suunnilleen olla että pääsee tuonne IB-lukioon? Mun keskiarvo on tällä hetkellä 8,1.
      Kiitos :)

    • Anonyymi

      Eikö liikuntaa ole ollenkaan ensimmäisellä vuodella ib:ssä

      • Anonyymi

        riippuu varmasti koulusta. meillä oli preIBllä liikuntaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      53
      2931
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      542
      2780
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1917
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1905
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1412
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe