Voidaanko itsemurhalla uhkaileva panna hoitoon?

votsku

Jos joku jatkuvasti uhkaa tekevänsä itsemurhan, niin voidaanko hänet panna hoitoon vasten tahtoaan?

38

3615

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näillä eväillä

Voidaan, jos vähintään kaksi (käytännössä usein kolme) lääkäriä arvioi itsemurhariskin olevan todellinen ja henliön siis vaaraksi itselleen.

• votsku

Kaverini on uhannut laittaa minut hoitoon, koska olen monta kertaa uhannut tappaa itseni. Syy siihen, että olen uhkaillut itsemurhalla on se, että kaverini saa minut jatkuvasti pahalle mielelle. Joka kerta kun olen uhannut itsemurhalla, hän on uhannut laittaa minut hoitoon. Hän sanoi, että se hoito kestäisi kymmenen kuukautta. Olen myös sanonut, että jos hän tekee niin, en puhu hänelle enää koskaan.

• ei tajuu ollenkaan!
        votsku kirjoitti:

Kaverini on uhannut laittaa minut hoitoon, koska olen monta kertaa uhannut tappaa itseni. Syy siihen, että olen uhkaillut itsemurhalla on se, että kaverini saa minut jatkuvasti pahalle mielelle. Joka kerta kun olen uhannut itsemurhalla, hän on uhannut laittaa minut hoitoon. Hän sanoi, että se hoito kestäisi kymmenen kuukautta. Olen myös sanonut, että jos hän tekee niin, en puhu hänelle enää koskaan.

"että olen uhkaillut itsemurhalla on se, että kaverini saa minut jatkuvasti pahalle mielelle."

No voi hyvänen aika, miksi ihmeessä kaveeraat sellaisen ihmisen kanssa, joka saa sinut NOIN pahalle mielelle. Kaveri vaihtoon, eikös juu?

• Mieluri
        votsku kirjoitti:

Pakko kysyä miksi uhkailet itsemurhalla ? Aika lapsellista jos se johtuu siitä, että toinen on ilkeä tms.
        Tajuatko ollenkaan kuinka vakavasta asiasta on kyse?? Ja ymmärrän jos kaverisi sanoo , että hommaa sinulle hoitoa sen takia. Sillä hoitoa nyt jo tarvitsetkin jos toistuvasti uhkailet itsemurhalla, ei mieleltään tasapainoinen sellaisilla jatkuvasti uhkaile.
        Olisko hyvä mennä juttelemaan vaikka terveyskeskukseen noista asioista ammattilaisen kanssa, ettet todella kohta ole M1-lähettellää kolmee päivää tarkkailussa, se tarpeen mukaan muunnetaan sen kolmen päivän päästä M3 eli tahdonvastaiseksi joka voi kestää vaikka vuosia jos psykiatri sen niin arvioi.Lähete kerrallaan voimassa 3-6kk ja sitten arvioidaan ja aikaa voidaan jatkaa.

M1-lähete on lähete psykiatriseen arvioon (se ei ole määräys pakkotoimiin tai tahdosta riippumattomaan hoitoon). M1-lähetettä tarvitaan kun potilas ei suostu vapaaehtoisesti psykiatriseen arvioon tai potilaan mielipide arvioon menosta kovasti vaihtelee. M1-lähetteessä potilaalla epäillään psykoositasoista häiriötä, epäily riittää, varma diagnoosin ei tarvitse olla. Silti M1 on perusteltu kannanotto siitä, ovatko edellytykset tahdosta riippumattomaan hoitoon määräämisen todennäköisesti olemassa. Viimeistään neljäntenä päivänä osastolla arvioidaan muunto, eli tuleeko M1;sestä M3 hoitolähete. Välissä on M2 joka tarkkailulausunto osastolääkäriltä.

• itsekunnioitus ????
        votsku kirjoitti:

Toivottavasti pääset hoitoon. Vain sairas ihminen uhkailee itsemurhalla, ei tervepäinen. Ja kyllä jos joku saa pahalle mielelle, niin sekään ei anna aihetta uhkailla itsemurhalla, muuten me kaikki sitä tehtäisiin, itsekin olisin voinut just uhkailla kun kaupassa kävin, siellä tyhmiäkin jonossa, siis niitä jotka eivät osaa yksinkertaisesti suoriutua helposta asiasta ilman ongelmia, ja minulla oli tuskaisen kuuma.

• pelkkääpuhetta

Yleensä semmonen joka uhkailee itsarilla,ei sitä todenäköisesti tee.se on vaan avunhuuto huonoon oloon.
        Ne jotka oikeesti harkitsevat itsaria,eivät siitä huutele,vaan tekevät sen.Siksipä puhutaankin että "tuli täytenä yllätyksenä"
        Tästä on omakohtaisia kokemuksia lähipiiristä!

• ei nimimerkkiä
        votsku kirjoitti:

ei itsemurhaa voi kukaan estää. tollainen säälittävä kavereiden uhkailu on LAPSELLISTA

• votsku
        itsekunnioitus ???? kirjoitti:

Toivottavasti pääset hoitoon. Vain sairas ihminen uhkailee itsemurhalla, ei tervepäinen. Ja kyllä jos joku saa pahalle mielelle, niin sekään ei anna aihetta uhkailla itsemurhalla, muuten me kaikki sitä tehtäisiin, itsekin olisin voinut just uhkailla kun kaupassa kävin, siellä tyhmiäkin jonossa, siis niitä jotka eivät osaa yksinkertaisesti suoriutua helposta asiasta ilman ongelmia, ja minulla oli tuskaisen kuuma.

No nämä pahan mielen syyt on kyllä ihan muuta ku toi että jotkut ei osaa suoriutua helposta asiasta ilman ongelmia ja että mulla olis ollu tuskaisen kuuma. Tämä kaveri jatkuvasti hokee minulle samoja asioita. Se jatkuvasti sanoo mua erään tunnetun henkilön näköseks ja sit se sanoo että eräs vammainen julkisuuden henkilö sopis mulle tyttöystäväks ja että mua ei uskois senikäseks ku oon ja se on myös näytelly mun kuvaa tutuilleen ja kysyny että minkä ikänen tää kuvan henkilö on. Sit se myös jatkuvasti hokee mulle että mun pitäis mennä töihin ku en tällä hetkellä oo töissä. Se sanoo että jos en oo töissä niin sit mun pitäis mennä opiskelemaan vaikkei mua enää kiinnostais lähtee ku opiskelu on ollu niin tuskallista mulle. Oon käyny lukion ja suorittanu merkonomin tutkinnon viime vuonna. En todellakaan jaksais enää lähtee opiskelemaan. Ku mä kerroin tälle kaverille että oon käyny lukion niin se ei meinannu uskoo ja sano siihen että ei sulla siihen oo älliä. Sit se on sanonu myös että hän haluais nähä mut auton ratissa ku se ois muka koomisen näköstä. Sit se myös on sanonu että linja-autossa ei pitäs mennä istumaan ihan eteen jos taaempanakin on tilaa ja sanonu vielä että se on laiskuutta jos ei mene taaemmas ja kun pitäs ajatella vanhuksia. Monen muunki oon nähny istuvan linja-autossa eessä vaikka olisivat voineet istua taaempanakin että kyllä noita laiskoja ihmisiä sitten aika paljo on. Ja se sanoo tuohon vaan että et sä voi vedota siihen että muutkin on semmosia. Mulle on sanottu että tuo kaveri ei varmaankaan ite ymmärrä että loukkaa minua. Mä kerroin mun siskolle ton linja-autojutun ja sisko sano tosta kaverista että voi vitsi mikä idiootti. Sitten mä menin sanomaan sen tälle kaverille ja se kaveri meni kirjottamaan siitä mun siskolle Facebookissa vaikkei ees tunne mun siskoo ja sit mun sisko suuttu mulle siitä. Mutta joo, nyt kyllä oon ruvennu lopultakin ottamaan itseäni niskasta kiinni. Tää kaveri kysy viime viikolla että tulisinko sen luona käymään suunnittelin että tämän viikon tiistaina menisin mutta kun se soitti ja rupes taas höpöttämään noita paskajuttujaan niin enpä sitten mennykään. Se kysy tiistaina että tuunko mä sinne ja mä sanoin tekstiviestillä etten jaksa kuunnella sen juttuja. Ei oo kyllä vastannu siihen mitään. On voinu yrittää soittaa mutta mulla on ollu ison osan ajasta puhelin kiinni.

• lisää eväitä.

Tarkkailulähete syntyy jo yhden lääkärin voimin.

Tosin asia ei ole ihan noin yksioikoinen. Tahdonvastaiseen hoitoon liittyy useitakin kriteerejä, joista vain yksi on "vaaraksi itselleen tai muille".

• apua saa, jos etsii

Kiitos asiallisista vastauksista!
        Itse lähdin aikuisen tyttäreni kanssa viime keväänä Auroran päivystykseen hänen uhkailtuaan itsemurhalla. Jo puhelimessa sain hoitajalta hyviä ohjeita, esim. hätätilanteessa pyytää apua poliisilta, mikäli tytär ei suostu lähtemään. Mentiin kuitenkin taksilla, pyysin kuljettajaa juttelemaan matkalla "mukavia" ja hän oli täysin tilanteen tasalla.

Auroorassa oli erittäin hyvä ja ammatillinen vastaanotto. Tilanne selvisi puhumalla, ensiapulääkkeillä ja terapialähetteellä. Tytär ei halunnut osastolle, joten päästiin kotiin.

En usko, että ketään vastoin tahtoaan hoidetaan, mikäli ei ole täysin psykoosissa. Itsemurhalla uhkailuun kannattaa kyllä reagoida.
        Kriisipuhelimia on paljon, osaisiko joku linkittää numeroita?
        Puheminen auttaa paljon.

• mieluri
        apua saa, jos etsii kirjoitti:

Kiitos asiallisista vastauksista!
        Itse lähdin aikuisen tyttäreni kanssa viime keväänä Auroran päivystykseen hänen uhkailtuaan itsemurhalla. Jo puhelimessa sain hoitajalta hyviä ohjeita, esim. hätätilanteessa pyytää apua poliisilta, mikäli tytär ei suostu lähtemään. Mentiin kuitenkin taksilla, pyysin kuljettajaa juttelemaan matkalla "mukavia" ja hän oli täysin tilanteen tasalla.

Auroorassa oli erittäin hyvä ja ammatillinen vastaanotto. Tilanne selvisi puhumalla, ensiapulääkkeillä ja terapialähetteellä. Tytär ei halunnut osastolle, joten päästiin kotiin.

En usko, että ketään vastoin tahtoaan hoidetaan, mikäli ei ole täysin psykoosissa. Itsemurhalla uhkailuun kannattaa kyllä reagoida.
        Kriisipuhelimia on paljon, osaisiko joku linkittää numeroita?
        Puheminen auttaa paljon.

Tässä jotakin

Valtakunnallinen kriisipuhelin Suomen mielenterveysseuran ylläpitämä;

Suomen Mielenterveysseuran Valtakunnallinen kriisipuhelin
        01019 5202
        – arkisin klo 9-07
        – lauantaisin ja arkipyhinä klo 15-06
        – sunnuntaisin klo 15-22
        Kriisipuhelin on tarkoitettu kaikille, joilla itsellään tai joiden läheisellä on elämässään kriisi tai muuten vaikea elämäntilanne.

AUTTAVA PUHELIN
        0208 377 577
        Tukea koulu- ja työpaikkakiusatuille
        Ma-pe 12-16

KIUSATTUJEN TUKI ry
        0800-9-7474
        Valtakunnallinen ilmainen auttava puhelin
        Päivystys ti – to 12.00 – 16.00

Sos-keskuksen päivystys.
        Liikkuva Sos-yksikkö 24h
        040 503 2199

MIELENTERVEYDEN KESKUSLIITON VERTAISTUKIPUHELIN
        0303 9292
        Paniikkihäiriöt, masennus ja ahdistus
        Maanantaisin klo 10-15
        (pvm koko maasta)
        0303 9192

OMAISET MIELENTERVEYSTYÖN TUKENA
        09-611 696,09-611 949
        Tukea psyykkisesti sairastuneiden läheisille ja omaisille
        toimintakeskus:09-611 919
        Ma-pe 9-15

• Janne.

tuollaiset pakkohoitoon vasikoivat pitäisi hirttää.

kyllä sitä itse päätetään mennäänkö vai ei, ja itseään saa puolustaa jos tuollaiset mielivaltaa käyttävät mulkerot alkaa leikkimään yhteiskunnan kanssa

eli nappi otsaan pakkohoitolähetteen kannattajille ja valtio nyt on muutenkin ....P ERSEESTÄ

votskun kannattaisi etsiä uudet ystävät.

• Siinä vaiheessa kun suunnittelee itsemurhaa en usko, että henkilö tietää mikä on hänelle parhaaksi ja mikä ei. Kommenttisi perusteella "jos hän haluaa tehdä itsemurhan, tehkööt" .

Luulisi laitoshoitojen olevan parempi ratkaisu lääkäreiden ja alanammattilaisen hoidossa oleminen kuin vaipumalla melankoliaan ja jallupulloon suomalaisten tapaan.

• Valitettavasti

Käytännössä koetusti hoitoon ei laiteta kuin vain äärimmäisessä tilanteessa. Lääkäreillä ja hoitajilla on ohje säästää kuluissa äärimmilleen. Itsetuhoisuudesta pitää olla näyttöjä ja yrityksiä ennen kuin voi päästä hoitoon. Hoitoonohjaus varmaan vaihtelee alueittain, mutta helppoa ei ole saada toimitettua omaistaan hoitoon.

• mirian

Kyllä voidaan, Ainakin eräs henkilö laitetti. Istui junaradalla, soitti kuitenkin jollekkin että aikoo jäädä junan eteen. Kyseinen henkilö ehti paikalle ennen junan tuloa, Kotiin kävellessä itsemurhaa aikova karkasi pakoon ja sanoi että tulee niitä muitakin junia. Apuun ehtinyt soitti poliisit paikalle, jotka veivät putkaan(oli humalassa). AAmulla veivät sitten mielenterveystoimistoon, jossa selviteltiin tapahtumia ja junan alle yrittänyt joutui viikoksi lukkojen taakse psykiatriselle.Tänäpäivänä on edelleen hengissä.

• 1+3

Tuota, näin se oikeasti menee.
        Poliisilla on oikeus ottaa kiinni henkilö, vaikka täysin selväkin, jos on kyse hänen itsensä suojaamisesta välittömästi uhkaavalta vakavalta vaaralta, jos henkilö itse ei kykene itsestään huolehtimaan, eikä vaaraa voida muutoin poistaa. PolL 11 §.
        Jos kiinni otettu on alle 18 -vuotias,niin häntä ei viedä putkaan vaan hänestä ilmoitetaan huoltajalle, tai lastensuojeluviranomaiselle. Heidän asiaksi jää sen jälkeeen mahdolliset jatkotoimenpiteet.
        Aikuisen kiinniotto saa kestää enintään 24 tuntia. Sen aikana poliisi soittaa valkotakkiset paikalle, jolloin lääkäri yleensä kirjoittaa kiinniotetusta M1:sen ja matka jatkuu sairasautolla psykiatriselle osastolle tarkkailuun.

• Antakaa määkin huuda

Tässä toimittiin väärin ja vastoin hyväksi havaittuja ikiaikaisia periaatteita. Pitää vain sanoa että vai niin, enpä tosiaan muista eilisestä pätkääkään. Taisinpa olla jurrissa, heh heh.

• vapauslisääntyy

Ei ellei ole psykoottinen. Ja mikäli mielenterveyslaissa olevat kriteerit pakkohoidosta täyttyvät.
      Jos ihminen on täysissä ruumiin ja sielun voimissa,niin jokainenhan voi tehdä itselleen mitä haluaa.Eihän narkkareitakaan hoideta pakkohoidossa vaikka tuhoavat elämänsä ja läheisten elämän.

• eroa ystävästä

Mitä jos vaan lopettaisit sen kaverisuhteen, joka saa pahalle mielelle. Se ei tule siitä korjaantumaan, jos toinen on ilkeä - hän ei muutu. Hän ei myös erota oletko tosissaan vai et. Kukaan ei erota sitä. On turhaa lausua sanoja, jotka eivät saa ketään muuttumaan tai heräämään. Tai ymmärtämään sinua, kokemaan mitä tunnet, hän ei varmaan ole kovin empaattinen ihminen tai ei vain pidä seurasta. Se uhkailu hänet ainakin loitontumaan. Etsi joku muu kaveriksi, joka oikeasti välittää ja on kiinnostunut. Niitä varmasti on.

• asioista selvää

voidaanko kokoomuslainen tai sdp läine laittaa julkisin verovaroin mikäli hän käyttää esimerkiksi ministerin virassa ollessaan väärin julkisia verovaroja,sekä alas ajaa hyvinvointi yhteiskuntaa? pakkohoitoon

• rauhasielulle

kokoomuslaiset voi kaikki laittaa hoitoon
      sit voi vanhuksetkin elää rauhassa.

• 1+10

Itsemurhalla uhkaajat harvemmin jos koskaan tekevät itsaria vaan hakevat huomiota. Ketkä tosissaan sitä ajattelee eivät kerro siitä kenellekään vaan pitävät sisällään ja toteuttavat sen niin että henki lähtee varmasti. Toiset tekevät ns "itsemurhayrityksiä" vaikka vetämällä hieman liikaa lääkkeitä ja tietäen että joku löytää heidät ajoissa vaikkapa kotoaan tai sitten soittavat että istuvat junaradalla.
      On kahdenlaisia tapauksia. Niitä jotka toteuttavat ja niitä jotka uhkaavat.

• asiastajtntietävä

Toi että itsarin tekijät eivät koskaan ilmoita siitä etukätteen. Riippuu täysin ihmisestä, joten voitko olla yleistämättä!!!!! Tunnut olevan asiasta hyvinkin tietämätön!

Ne siitä eivät ilmoita, jotka eivät halua apua. Ehkä joku ilmoittaa läheiselleen tekevän itsarin, ku ei oikeesti halua tehdä vaan haluaa a-pu-a!

• nappia naamaan
        asiastajtntietävä kirjoitti:

Toi että itsarin tekijät eivät koskaan ilmoita siitä etukätteen. Riippuu täysin ihmisestä, joten voitko olla yleistämättä!!!!! Tunnut olevan asiasta hyvinkin tietämätön!

Ne siitä eivät ilmoita, jotka eivät halua apua. Ehkä joku ilmoittaa läheiselleen tekevän itsarin, ku ei oikeesti halua tehdä vaan haluaa a-pu-a!

Ja sitä apua ei saa. Ihmetyttää nämä pakkohoitojutut kun itsetuhoinen ei saa apua vaikka itse haluaa. Muutaman päivän mielisairaalassa ja sitten pistetään pois kun ei ole oikeassa paikassa. Tuntemani itsemurhan tehneet ovat puhuneet pitkään itsensä tappamisesta, joten kyllä puhuvat ja sitten itsensä ovat tappaneet.

• eläväelämä
        asiastajtntietävä kirjoitti:

Tällänen pieni huomio. Ite olin aikoinaan tosi huonossa jamassa ja olin valmis päättämään elämäni. Ainoo asia mikä sai mut potemaan huonoa omaatuntoa oli se, että pelkäsin pilaavani mun äitini elämän tappamalla itseni. Sen takia mietin hyvää keinoa jättää sille hyvästit, niin ettei se ois saanut minkäänlaista syytä syyttää itseään ja olis saanut tavallaan aikaa totuttautua siihen, että ehkä mua ei joku päivä olekkaan, mutta ei kuitenkaan ehtis estämään mua. Kirjotin aika pirun monta kirjettä, mutta se ei oikein riittänyt enkä saanut sanottua juuri niitä oikeita sanoja ja lauseita. Asuin lastenkodissa sillon ja "ikävä kyllä" kaikista yrityksistäni huolimatta mun paha olo huomattiin joten tässä sitä nyt sit notkutaan maailmassa vieläkin. :)
        Oon siitä samaa mieltä jonkun edellisen kanssa, että on niitä jotka uhkailee (hakee huomiota, apua tms) ja sit on niitä jotka tappaa itsensä sen kummemmin varoittelematta. Vaikka itse koin kuuluvani tohon jälkimmäiseen porukkaan (koska en kertonut aikeistani kenellekkään enkä halunnut apua tai huomiota, halusin vaan kuolla pois) niin silti olisin halunnut kertoa siitä äidille juurikin sen vuoks että se ois voinut varautua asiaan. Nojoo, hankala selittää mitä ajattelin. Mutta lähinnä sitä, että kaikki eivät ilmoita itsemurha-aikeistaan sen vuoksi että haluavat apua, vaan koska haluavat esimerkiksi että joku läheinen sais tavallaan varautua siihen, ettei se itsemurhaa hautova välttämättä kauaa pyöri tässä maailmassa. Ettei se sit tulis aivan puskista ja tän läheisenkin elämä menis ihan palasiksi.

• wirtsu

Kannattaa PANNA hoitoon. Lekurit tietää aina ja he eivät koskaan erehdy..

• erkka:

en tiedä, kai hänet vaikka voi hoitookin laittaa, ja tässä haisee paska...

• hävettääkö

Se,joka uhkailee, ei todellakaan ymmärrä,mitä hätää aiheuttaa.Olen kokenut kahden läheisen itsarin eikä niistä selviä koskaan.Mutta hoitoon ei saa vaikka toinen antaisi selvät merkit aikomuksistaan,niin valitettavaa se on vaikka olisi kyllä pakkohoidon kannalla ehdottomasti.Jos on niin pelle,että huvikseen tuolla uhkailee niin enpä olisi tuollaisen ihmisen kanssa tekemisissä ollenkaan,todella lapsellista.

• suomessa ei ole pakkohoitoon olevia kriteereitä. ihmisen täytyy itse hakeutua hoitoon. nykyinen käytäntöhän on avohoito. tässä vaan nähneenä naapurin lintumieskin pääsi tekemään alastulon. kuudennesta kerroksesta. eli mitä tästä päättelemme

• SelfHelp .. . .

Niin. Toivottavasti nämä itsemurhaa yrittävät saavat apua. Edes keskustelu apua.
      Se että saa hiukan näkemyksiä ja touhuta probleemien parissa voi olla parempi apu kuin mitkään 'turvakeinot'. Rikolliseksi leimaaminen Zombie lääkitys estää ihmistä ajattelemasta, kehittymästä ja ratkaisemasta ongelmiaan. Toivottavasti selviää pienimmällä lääkemäärällä, jotta toipuu jaloilleen.

Siis, kuoleminen on täällä helppoa, lopetat vain syömisen niin tauti ja sairaudet korjaa loput.....

Eläminen on usein hyvästä onnesta, terveydestä ja huollosta riippuvaista.

• klinik.fi

Hei!

Itsetuhoajatusten takana on lähes aina psykiatrista sairastavuutta, yleisimmin mielialahäiriöitä tai vakavia päihdeongelmia. Yleisin mielialahäiriö itsemurha-ajatusten takana on masennus (http://klinik.fi/terveysinfo/masennus), jonka yksi oire itsetuhoajatukset tavallisesti on.

Vaikka elämässä voi olla hyvinkin hankalia ja ylipääsemättömältä tuntuvia tilanteita, itsemurha-ajatukset eivät siis yleensä kumpua ihmisestä itsestään, vaan niiden taustalla on mieltä kuormittava tila kuten masennus. Tämän vuoksi on tärkeää hakea ja saada apua, jos itsetuhoajatukset alkavat hallita omaa ajattelua.

Suomen lainsäädännön mukaan alle 18-vuotiaiden kohdalla tahdonvastaista hoitoa voidaan käyttää, jos henkilöllä epäillään olevan vakava mielenterveyden häiriö (kuten masennus), hän on vaaraksi itselleen tai muille ja muut hoitomuodot eivät sovellu tilanteen hoitamiseen. Kyse ei siis missään tapauksessa ole ensisijaisesta toimenpiteestä, vaan viimeisestä keinosta, jos muut hoitomuodot eivät ole toimivia. Aikuisten kohdalla kriteerit ovat muuten samat, mutta taustalla olevan mielenterveyden häiriön pitää olla astetta vakavampi (ns. psykoottinen sairaus). Vaikea masennuskin voidaan katsoa tällaiseksi tilaksi.

Terveisin:

-Klinikin lääkäritiimi

Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

• dubbelman-boom

ei voi! Vasta kun toteuttaa uhkauksensa.

• haist v

niin lääkettä vaan pumpaatte potilaan pään täyteen. sillähän ne vaivat lähtee, kun kaikki toiminto loppuu. helvetin tohtorit

• Hamppunaru

Paras tapa olla välittämättä usein toistuvasta kiristyksestä . Tuollainen on vain halua tulla huomatuksi .

• hmph Yak

Toivottavasti se kaveri ymmärtää lähteä litomaan ja jättää tän ihan rauhassa murhaamaan itteensä.

Aivan turhanpäiväistä näitä tämmöisiä on hoitaa yhteiskunnan rahoilla. Niskasta kiinni vaan ja hommiin.

• Täysin toivotonta

Ei meillä kanta-hämeessä ainakaan alkoholistien itsarihöpinää vakavasti oteta. Eikä oteta sitäkään, kun ne uhkaa tappaa jonkun. Vainoavat ja raivoavat jopa, omille aikuisille lapsillee ja lastenlapsille. Nauhoittaako pitäisi juoppohullun ahdistelu ja uhkailupuhelut? Että viimein saisi koko sukua rassanneen kaistapään asianmukaiseen hoitoon ja jotain lääkitystä hillitsemään tämän raivareita.

• Tasa-arvoistaHoitoa?

En tiedä mutta kaikki eivät ole tasa arvoisessa asemassa avun hakemisen suhteen. Jos harrastat metsästystä tai ammuntaa et voi hakea apua masennukseen sillä lääkärillä on ilmoitusvelvollisuus poliisille masennuksesta kärsivästä ase harrastajasta. Ja tämä ilmoitus oikeuttaa poliisin perumaan aseluvat.
      Itse tunnen yhden joka on kärsinyt pitkään vaikeasta masennuksesta eikä uskalla mennä sentakia lääkäriin. Syynä on ihan tavalliset eli nainen jätti sekä työpaikan menetys ja näinollen normaali elämä sai vakavan kolauksen. Ainoa mikä pitää hänellä jonkinlaista elämäniloa on tuo harrastus joka on hänen intohimonsa. Ja olen satavarma jos tuo intohimo viedään häneltä pois niin hän päättää päivänsä. Siksi paras apu on se että yritän tavata häntä mahdollisimman paljon ja soittelen ja käydään yhdessä harrastamassa ja pidetään saunailtoja jne. Se on sitten vain kaverin henkisen tuen varassa kun yhteiskunta on vienyt tietyltä harrastajaryhmältä tasa arvoisen oikeuden avun saantiin.
      Jokainen voi päässään kuvitella sen mikä on itselleen se rakas harrastus ja tilanteen jos haet apua sairauteen menetät harrastuksesi tai jos et hae saat harrastaa mutta sairautesi ei todennäköisesti parane. Onko tuo mielestänne reilua?

• näin se käy

Montako uutta sairaalaa siis tarvii perustaa???

Lopputulos on se että puolet kansaa on sairaalassa ja toinen puoli hoitamassa.
      Sama voitaisiin tehdä vankilana.
      Näin ratkeaa koko kansakunnan kohtalo

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      309
      5554
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      74
      5109
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4186
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      52
      3861
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      43
      3524
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      89
      3153
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      75
      3031
    8. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      42
      2207
    9. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49
      2148
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      27
      2098
    Aihe