Shri Mataji N. Devi = Jumala?

Bhaga

Satuin lukemaan erään artikkelin, jossa väitettiin, että Shri Mataji Nirmala Devi (Sahaja-yogan perustaja) on Jumalan inkarnaatio. Seuraavassa artikkelissa tarkastelen asiaa pyhien kirjoitusten, eli sastrojen, sekä myös logiikan valossa.

Krishnan ja muiden Jumalan inkarnaatioiden ilmestyminen on aina ennustettu ennalta pyhissä kirjoituksissa. Sri Mataji Nirmala Devin ilmestymistä ennakoivia lausuntoja ei kuitenkaan veedoissa ole, joten häntä ei voida hyväksyä Jumalan inkarnaatioksi. Asiaan perehtyneille tämä kommentti jo riitti todisteeksi, mutta jatketaanpa vielä ihmisten iloksi jatkotodisteilla.

Kun Sri Krishna laskeutui Mathuraan noin 5000-vuotta sitten hän todisti käytännön teoilla olevansa itse ylin Jumaluus. Tehdäänpä siis pieni vertailu.

Sastrojen mukaan Jumalan inkarnaation tunnistaa kuudesta eri Jumalallisesta ominaisuudesta: täydellisestä kauneudesta, rikkaudesta, voimasta, viisaudesta, maineesta ja kieltäymyksestä (Visnu Purana 6.5.47).

Kauneus on tietysti katsojan silmässä, mutta en silti valitsisi Sri Matajia seuraavaksi Miss Universumiksi. Krishna taas on sastrojen mukaan niin kaunis, että itse Lemmen Jumala Kamadeva ihastui häneen, kun hän ilmestyi naispuolisena Mohini-inkarnaationa. Myöskään Krishnan kauneus ei hävinnyt iän myötä, vaan Kuruksetran taistelukentällä hän näytti vieläkin 16-vuotiaalta pojalta, vaikka hänellä oli jo omia lasten lapsia.

Sri Matajin kuva: http://www.sahajayogasardegna.it/images/madre/AlbumWeb/images/mother_jpg_jpg_jpg.jpg

Päättele itse muistuttaako Sri Mataji kaiken kauneuden alkulähdettä ja ylimaallisen kaunista Lemmen Jumalan lumoajaa, mikä hänen sastrojen mukaan pitäisi Jumalan inkarnaationa olla...

Sri Mataji on varmasti suhteellisen varakas, mutta tuskinpa hän sentään pääsee edes lähelle Krishnan omaisuutta. Vain jotakin mainitakseni Krishna rakennutti jokaiselle 16 108:lle eri vaimolleen oman palatsin ja laajensi sitten itsensä joka palatsiin. Jokaisessa palatsissa oli seinät täynnä jalokiviä ja arvokkaita koralleita, helmiä ja lukuisia muita aarteita.

Sri Mataji ei myöskään ole koskaan manifestoinut Jumalan inkarnaatiolle tunnusomaista täysin ylivoimaista fyysistä voimaa. Krishna sen sijaan tappoi monia hyvinkin mahtavia demoneita ja nosti Govardhana-kukkulan vasemman käden pikkusormellaan vain ollessaan pieni lapsi.

Seuraavana on vuorossa viisaus. Jos ymmärsin oikein noin puolet Sri Matajin ehdottamista avioliitoista päättyi eroon. Ei kuulosta täysin erehtymättömältä toiminnalta, jota ylimmältä absoluutilta voimme odottaa. Krishnalle sen sijaan ei sattunut koskaan vastaavia "mokia". Sen sijaan Krishnan puhumaa Bhagavad-gitaa luetaan vieläkin aivan yhtä innokkaasti kuin 5000-vuotta sitten.

Maine taas. Krishnan maine on kirinyt jo yli 5000-vuoden taakse ja tiedämme vieläkin tarkkoja yksityiskohtia hänen elämästään. Olisi kuitenkin liioittelua väittää, että Sri Mataji olisi yhtä maineikas. Tuskinpa mm. Albert Einstein olisi lukenut Sri Matajin kirjoittamia kirjoja yhtä innokkaasti kuin hän luki Bhagavad-gitaa.

Ja viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä kieltäymys. Krishna tanssi tuhansien nuorien tyttöjen kanssa rasa-tanssissaan, mutta mistään emme voi lukea, että Krishnalla olisi ollut sukupuolielämää näiden tyttöjen kanssa. Sastrat kuitenkin kuvailevat, että kyseessä olivat kolmen maailman kauneimmat naiset. Itseltäni olisi ainakin mennyt selibaatti rikki siinä vaiheessa, mutta Krishna onkin kaiken kieltäymyksen alkuperä.

Sri Mataji omisti nuoruutensa Intian itsenäisyystaisteluille, joilla ei ole mitään tekemistä henkisen elämän kanssa. Jos hän tosiaan olisi saanut meditaatiosta niin suurta onnellisuutta, kuin kerrotaan, niin hänellä ei yksinkertaisesti olisi ollut meditaatiolta aikaa omistautua johonkin niin vähäpätöiseen aineelliseen asiaan, kuin jonkun maan itsenäisyystaistelu. Ainoastaan aineellismieliset ihmiset samaistavat itsensä syntymäpaikkaansa tai kyläänsä. Henkisen elämän harjoittavat tietävät, että he eivät ole tämä keho ja siksi he eivät ollenkaan samaista itseään syntymäpaikkaansa. Sitä paitsi jos hän kerran on Jumalan inkarnaatio, niin silloinhan hän olisi voinut ottaa mallia Sri Parasuramasta ja tuhota koko Englannin armeijan yksinään. Valitettavasti hän ei kuitenkaan koskaan ole manifestoinut yhtäkään Bhagavanin eli Jumaluuden persoonallisuuden mahtia. Eikä tule manifestoimaankaan.

Joten ottakaa Sahaja-joogit järki käteen. Shri Mataji Nirmala Devi ei ole mikään Jumala. Hän on huijari, joka vain huijaa asiaan perehtymättömiä ihmisiä. Intia on täynnä huijareita ja on typerää uskoa kaikkea mystistä, mitä joku sanoo, vain koska joku muukin naivi uskoo niin.


Alla kumoan vielä sastrojen valossa muutamia Sri Matajin lausuntoja ja osoitan hänen olevan monessa suhteessa aivan hakoteilla:


Sri Matajin Väite 1: Satya-yugan aikakausi on pian alkamassa.

Vasta-argumentti: Bhagavata Puranan (12.2) mukaan Kalin aikakausi kestää 432000 vuotta. Sri Krishna taas ilmestyi 5000 vuotta sitten Dvapara-yugan aikaan. Kalin aikakautta on siis kulunut vasta 5000 vuotta ja sitä on vielä noin 427 000 vuotta jäljellä. Emme siis todellakaan elä Satya-yugan kynnyksellä. Satya-yuga ei myöskään tarkoita mitään ihmisen kehityksen vaihetta, vaan se viittaa sastroissa vain ja ainoastaan Satya-yugan aikakauteen, joka kestää 1 728 000 vuotta ja alkaa Kali-yugan loputtua. Sri Mataji voisi tässäkin asiassa lukea pyhiä kirjoituksia, eikä vain vetää hatusta jotakin täysin perätöntä tietoa. 427 000 vuoden päästä koittava hetki ei kuitenkaan ole ihan pian.

http://www.indiadivine.org/predictions-kali-yuga1.htm
http://www.mcremo.com/vedic.htm
http://www.veda.harekrsna.cz/encyclopedia/kaliyuga.htm


Sri Matajin Väite 2: Kundalinin kohoaminen voidaan tuntea viileänä ilmavirtana päälaella.

Vasta-argumentti: Kaikki veedojen tuntijat tietävät, että kun joogi kohottaa kundalini-energiansa yli päälaen, joogin päälaki poksahtaa auki, joogi jättää tämän kehon ja siirtyy muualle eli arkikielessä kuolee. Ei kundalini-energian nousu päälaen yli ole todellakaan mikään viileä tuulahdus vaan raju tapahtuma, jossa jätetään nykyinen keho ja siirrytään ihan muualle.


Sri Matajin väite 3: Sri Mataji pystyy antamaan koko joukolle ihmisiä itseoivalluksen hetkessä.

Vasta-argumentti: Luetaanpa Bhagavad-gitasta (2.56-59) itseoivalluksen tuntomerkit ja katsotaan vastaavatko nämä Sri Matajin ja tämän oppilaiden käytöstä.

"Häntä joka ei häiriinny kolminaisista kärsimyksistä, joka ei riemuitse kun on aihetta iloon, ja joka on vapaa kaikesta kiintymyksestä, pelosta ja vihasta, kutsutaan pyhimykseksi, jolla on järkkymätön mieli.

"Hän joka elää ilman kiintymystä, joka ei iloitse kun hän saavuttaa jotain hyvää, eikä masennu kun hänen osakseen tulee jotain pahaa, on saavuttanut täydellisen tiedon."

"Hänen joka pystyy vetämään aistinsa aistiobjekteista, kuten kilpikonna vetää jäsenensä kuoreen, voidaan ymmärtää olevan todella tietoon asettunut."

"Ruumillistunut elävä olento voi pidättäytyä aistinautinnosta, vaikka kiintymys aistiobjekteihin säilyykin. Mutta pidättäytyessään sellaisista toimista kokiessaan korkeamman nautinnon, hän on pysyvässä tietoisuudessa."

Lista jatkuu vielä, mutta eivätköhän nämä jo riitä. Jos siis Sri Mataji pystyisi antamaan kaikille kannattajilleen edellä mainitun kaltaisen itseoivalluksen, hänen kannattajansa eivät koskaan lähtisi pois ja kirjoittelisi uskonnon uhreihin, koska he olisivat täysin tyytyväisiä itsessään. Näin asian laita ei kuitenkaan ihme kyllä ole.


Lopullisena yhteenvetona kerron, että Intiassa on monia henkilöitä, joilla on joitain mystisiä jooga-voimia. Nämä voimat eivät kuitenkaan tee kenestäkään Jumalan inkarnaatiota. Sai Baba voi luoda kädestään vähän tuhkaa ja väittää sillä perusteella olevansa Jumala, mutta järkevä ihminen tutkii myös muita kyseisen henkilön ominaisuuksia, eikä heti usko kaikkea mitä väitetään. Ihan sama asia Sri Matajin kohdalla. Länsimaalaisesta ihmisestä voi tuntua ihmeelliseltä meditoida jotakin Sri Matajin kuvaa, mutta se ei vielä tee Sri Matajista Jumalaa. Länsimaissa monet ihmiset menivät myös hurmokseen nähdessään Elviksen ja jopa ajatellessaan seinällä olevaa Elviksen kuvaa, mutta se ei tee myöskään Elviksestä Jumalaa. Jumalaksi ei voi tulla. Jumala on Jumala ja Jiva on Jiva. Näillä kahdella on selvä ero ja tämä ero pitää oppia tuntemaan ennen kuin julistaa itsensä tai jonkun muun Jumalan inkarnaatioksi.


Hare Krishna!

16

5939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti

      Ihme ettei kukaan sahaaja joogi väitä vastaan kun niiden uskonto nyt tässä jutussa noin perusteellisesti kumottiin. Kai nekin nyt käsitti miten tantta on sahannut niitä seiskyt luvulta asti oikeen urakalla linssiin.

    • Jai Shri Krisna

      Veljeni tai sisareni Bhaga. Sinä kirjoitat pelottavan vaarallisesti. Tällainen olo minulle tuli ensin kun aloitin kirjeesi lukemisen. Tuli mieleeni ajatus, että voisiko kirjoituksesi olla minulle vaarallinen siten, että se tekisi minut hajamieliseksi. Siis, että sen voima pystyisi hajottamaan - ei uskoani - vaan totuutta minussa, sitä mitä Sahaja-jooga minulle on. Se ei siis ole uskoa, sillä minun ei tarvitse uskoa mihinkään. Vaan joka aamu minä saan kokea saman toden, konkreettisen havainnon siitä, että kun asetun meditaatioon henki nostaa kundaliinini, jonka tunnen - siis tunnen en luule tai usko tuntevani - käsissäni, samoin kuin chakrojeni ongelmat, juuri kuten sanottu on. Jotka sitten voin mahdollisimman helposti puhdistaa, joka tuo minulle autuuden, onnen- tilan, joka taas voi olla vain omaa tuntemustani, lume vaikutustakin, mutta se nimenomaan syntyy todellisista edellä kuvatuista oikeasti tapahtuvista asioista.

      Näin tapahtuu kaikille halukkaille. Tai ei ilmeisesti ihan kaikille, sillä suurinpiirtein alle prosenttista Sahaja-joogaa kokeilleista tulee näitä ns. vastarannakiiskejä, jotka koittavat haavoittaa sitä, koska tuntevat itsensä haavoitetuiksi. Siis yli 99% itseoivalluksen saaneista ei koskaan lähde pois tästä jumalallisesta asiasta. Toiset voivat lähteä pois jooga-yhteisöstä tai kuten minä en ole siihen koskaan mennytkään, vaan olen vapaa joogi ilman ns. kollektiivia. Joka tietysti sekin on valtava illuusio, sillä olenhan minäkin osa pienempää ja suurempaa kollektiivia, tahdoin tai en.

      Mutta asiaan. Jatkettuani kirjoituksesi lukemista minulle kuitenkin selvisi, että sinä veljeni tai siskoni oletkin vain kirjasivistynyt näsäviisas poika tai tyttö, jolla ei ole todellisesta henkisyydestä huikankaan käsitystä.

      En katso tarpeelliseksi lukea kirjoitustasi toiseen kertaan, enkä alkaa vastaanmaan siihen tämän yksityiskohtaisemmin, sillä se ei ole ansainnut sellaista. Mutta totean seuraavaa ihan vain yleisen hyvän takia.

      Sahaja- jooga ei ole minkään uskonnon tai filosofian, sen enempää hindulaisuuden kuin muidenkaan osa. Se ei ole joogakaan sillä tavalla kuin me länsimaissa joogan käsite ymmärretään. Se on ns. Mahajooga. Se on suora yhteys täysin vaivattomasti, ilman mitään ponnisteluja.

      Mutta jälleen asiaan. En voi olla toteamatta, että sinä, joka näemma olet Hare Krisna-liikkeen edustaja, olet kuin helluntalaiset tai itse Leo Melleri. Sinä olet Kirjanoppinut. Fariseus. Sinulle Jumalan on sana kirjoissa. Sinulle tuhansia vuosia vanhat kirjoitukset ovat eläviä mutta sinä et. Huomaatko? Sinä olet kuin juutaiset fundamentalistit Jeesukselle ja kristityt sellaiset kaikille muille. Tässä tapauksessa vain esiinnyt itämaiden tietäjänä.

      Toimintasi voi tietysti purra kaltaisiisi. Surullista vain on, että tämä “puhdas”halusi todistaa älykkyydelläsi jotain - mitä nyt haluat todistaa - voi vaikuttaa aivan vilpittömiin etsijöihinkin. Ja näin saattaa pitkittää monien sielujen harharetkiä.
      Ja miksi? Kuka kirjoituksissani puhuu? Sinun henkesikö? Vai egosi ja ehdollistumasi?



      Olet siis, Bhaga, Hare Krisna- ihmisiä. Minusta henkilökohtaisesti se on kovin arvostettavaa. Sillä sinäkin olet ollut suuri etsijä. Ja olet pyrkinyt antautumaan totuudelle.

      Totuus on kuitenkin täysin vapaa ja spontaani spirit. Se on sitä, että on vapaa egonsa ja alitajunnastansa hallinnasta eli sinne kertyneistä ehdollistumista.

      Minä ihmettelen! Mikä on se totuus, joka luo ehdollistumia kuten sinun tapauksessasi näyttää käyneen. Oletko siis vain epäpuhdas vai oletko väärällä tiellä?

      On sanottu, nimenomaan Shri Mataji on sanonut, että Hare Krisna-liikkeen ongelma on, että he kuvittelevat palvovansa Shri Krisnaa, joka edustaa nimenomaan ilon, vaurauden ja vaikkapa diplomatian ominaisuuksia, mutta tappavat ne selibaatilla ja kaikenlaisilla kieltäytymisillä.

      Ymmärrä toki, että teidän täytyy yrittää taistella tällaisen sanojaa vastaan. Näinhän maailmassa on KaliYugan aikana on tapana ollut.

      • Bhaga

        Kiitos, että selitit asiaa tarkemmin.

        Olet siis oppinut jonkun meditaatiotekniikan, jonka avulla koit päässeesi chakrojesi ongelmista eroon ja voit näin kokea miellyttävän olotilan. Tämän johdosta uskot kaiken mitä tietty Mataji opettaa ja uskot että hän on Jumala. Et kuitenkaan hyväksy Veedojen, Raamatun, Koraanin tai muiden pyhien kirjoitusten lausuntoja, koska ne menevät kaikki pahemman kerran ristiin arvoisan Mataji-Jumalan opetusten kanssa.

        Hyvä kuitenkin tietää, ettei sahaja-jooga ole osa hindulaisuutta. Ainoa syy, miksi kirjoitin juttuni oli vain tehdä selväksi hinduille ja muille, ettei Matajisi todellakaan ole mikään Krishnan inkarnaatio. Minulla ei ole mitään tarvetta ottaa tarkemmin kantaa vastaukseesi, koska itse myönsit, etteivät sahaja-joogan opetukset ole minkään uskonnon mukaisia. Ei siis ole mikään ihme, että uskotte Krishna-liikkeen ja muiden uskontojen johtavan ihmisiä harhaan.

        Kuten Bhagavad-gita asian kiteyttää:

        adharmam dharmam iti ya
        manyate tamasavrta
        sarvarthan viparitams ca
        buddhih sa partha tamasi

        "Sellainen ymmärrys, jossa ajatellaan uskonnottomuutta uskontona ja uskontoa uskonnottomuutena, illusion ja pimeyden taian alla, ja mikä ohjaa aina väärään suuntaan, Oi Partha, on tietämättömyyden luonnonlaadussa."(BG.18.32)

        Hmm...ja vielä tiedoksesi, että jatkuva chakrojen tasapainotila estää sairastelun kokonaan, koska sairastuessa kehon ilmavirrat ja chakrat menevät epätasapainoon. Valitettavasti sahaja-joogan kannattajat sairastelevat kuitenkin kuten kaikki muutkin. Ja se 99% "ei koskaan lähde pois"-luku saattoi myös olla samanlaista propagandaa, kuin 99% Matajin järjestämistä avioliitoista ei koskaan pääty eroon, vaikka jo yksinään Suomessa niistä on päättynyt jo ainakin 50% eroon. Ehkäpä nämä 99%:n laskelmat onkin tehnyt jokin muu taho kuin Tilastokeskus.


        Hare Krishna!


    • muistuttaja

      KUKA tässä käy älyllistä väittelyä henkisyyden nimissä...

      Onko Jumalalla muotoa vai onko Jumala kaikki muodot?
      Missä vastaus luuraa?

      Vainko yksi tie nyt onneen vie? Olisi Jumala niin luomisköyhä?

    • Jai Shri AdiShakti

      Hyvä bhaga. Minulle voisi nyt, kuten sinulle on käynyt, käydä niin, että egoni riemastuisi koska saisi taas syyn pullistella ja pullistua. Minäkin näet tiedän näistä asioista aika paljon ja vähintäin samanlaiseen juupas-eipäs todisteluun minäkin pystyn. Mutta minä en anna niin tapahtua. Voisin myös, jos tahtoisin, lähteä julkistamaan ihan oikeita Hare Krishna-liikkeen tapahtumia, joita on tapahtunut näinä 25 vuoden aikana, joina minä olen kovin läheltä sitä seurannut. Siellä on riemastuttavia paljastuksia, joita joutuisit posket punaisina lukemaan, koska jo ne, pikkuisessa Suomessa tapahtuneet, osoittavat paljon paljon enemmän teidän liikkeenne "onnistumisesta" tämän totuuden etsinnän ympärillä. Mutta olkoon. Pysykäämme omissa asioissamme. Minä olen matkalla kohti totuutta, kuten ehkä sinäkin. Jättäkäämme toistemme lattea mustamaalaaminen.

      Pikemminkin auttakaamme toisiamme. Kunnioittakaamme vähintäin. Sillä kyllä minussa on miestä myöntämään jos sinä ja sinun tiesi osoittaudutte oikeaksi. Ja minä nimenomaan tulen siinä tapauksessa liittymään seuraasi.

      Kaikkea hyvää! Toivotan onnea matkallesi. Ja toivon että yrittäisit nyt vain keskittyä itseesi. Sillä juuri sieltä voit löytää todellisen ratkaisun, kuten sinun pitäisi tietää. Pyörimällä muiden asioissa tuhlaat vain aikaasi.

      • Bhaga

        Olet oikeassa, että on tärkeämpää keskittyä omaan henkiseen elämään, kuin muiden kritisoimiseen, mutta kuten jo aikaisemmin toin ilmi tarkoitukseni olikin vain tehdä selväksi, että Sri Mataji ei pyhien kirjoitusten valossa ole mikään Jumala.

        Tiedän toki, että Hare Krihna-liikkeessä on tapahtunut paljon skandaaleita, mutta se nyt ei ole mikään ihme. Liikkeessä tapahtui 70-luvun lopussa vallankaappaus, jossa epäpätevät henkilöt julistivat itse itsensä guruiksi ja heittivät kaikki heitä vastustavat henkilöt ulos ja korvasivat nämä omilla oppilaillaan. Siihen liikkeen räjähdysmäinen kasvu sitten loppuikin Nämä henkilöt toimivat täysin vastoin liikkeen perustajan Srila Prabhupadan ohjeita ja rikkoivat jopa tämän testamentin määräyksiä. Kerättyään itselleen suuret määrät fanaattisia oppilaita, useimmat heistä lankesivat alas. Tilalle kuitenkin äänestettiin uusia "guruja" ja nykyään noita auktorisoimattomia "guruja" on Krishna-liikkeessä noin satakunta. Itse olen IRM:n jäsen ja yritän näin omalta osaltani palauttaa Hare Krishna-liikettä sellaiseksi kuin se vielä 70-luvulla oli. Skandaaleita tulee varmasti vielä paljon lisää niin kauan kuin valegurut ja näiden sokeat seuraajat ovat enimmistönä Krishna-liikkeessä. He kun tahtovat tehdä asiat omalla tavallaan sen sijaan, että toimisivat Srila Prabhupadan ohjeiden mukaisesti. Näiden ns. gurujen seassa on ollut mm. pedofiileja, homojaseksuaaleja ja psykopaatteja, joten olisi suorastaan ihme, jos skandaaleita ei syntyisi. Krishna-liike rupeaa kasvamaan uudestaan, heti kun valegurut on potkaistu pellolle ja Srila Prabhupadan alkuperäisiä opetuksia jälleen seurataan.

        Lisää aiheesta:

        http://www.iskconirm.com
        http://www.pratyatosa.com

        Kaikkea hyvää itsellesikin ja onnea totuuden etsintään! :D

        Hare Krishna!


      • matami
        Bhaga kirjoitti:

        Olet oikeassa, että on tärkeämpää keskittyä omaan henkiseen elämään, kuin muiden kritisoimiseen, mutta kuten jo aikaisemmin toin ilmi tarkoitukseni olikin vain tehdä selväksi, että Sri Mataji ei pyhien kirjoitusten valossa ole mikään Jumala.

        Tiedän toki, että Hare Krihna-liikkeessä on tapahtunut paljon skandaaleita, mutta se nyt ei ole mikään ihme. Liikkeessä tapahtui 70-luvun lopussa vallankaappaus, jossa epäpätevät henkilöt julistivat itse itsensä guruiksi ja heittivät kaikki heitä vastustavat henkilöt ulos ja korvasivat nämä omilla oppilaillaan. Siihen liikkeen räjähdysmäinen kasvu sitten loppuikin Nämä henkilöt toimivat täysin vastoin liikkeen perustajan Srila Prabhupadan ohjeita ja rikkoivat jopa tämän testamentin määräyksiä. Kerättyään itselleen suuret määrät fanaattisia oppilaita, useimmat heistä lankesivat alas. Tilalle kuitenkin äänestettiin uusia "guruja" ja nykyään noita auktorisoimattomia "guruja" on Krishna-liikkeessä noin satakunta. Itse olen IRM:n jäsen ja yritän näin omalta osaltani palauttaa Hare Krishna-liikettä sellaiseksi kuin se vielä 70-luvulla oli. Skandaaleita tulee varmasti vielä paljon lisää niin kauan kuin valegurut ja näiden sokeat seuraajat ovat enimmistönä Krishna-liikkeessä. He kun tahtovat tehdä asiat omalla tavallaan sen sijaan, että toimisivat Srila Prabhupadan ohjeiden mukaisesti. Näiden ns. gurujen seassa on ollut mm. pedofiileja, homojaseksuaaleja ja psykopaatteja, joten olisi suorastaan ihme, jos skandaaleita ei syntyisi. Krishna-liike rupeaa kasvamaan uudestaan, heti kun valegurut on potkaistu pellolle ja Srila Prabhupadan alkuperäisiä opetuksia jälleen seurataan.

        Lisää aiheesta:

        http://www.iskconirm.com
        http://www.pratyatosa.com

        Kaikkea hyvää itsellesikin ja onnea totuuden etsintään! :D

        Hare Krishna!

        Sahaja jooga-liikkeeseen palvovat kuvaa. Eikö se ole ihmispalvontaa. Mielestäni hänet on nostettu ainakin samaan asemaan kuin kristityt Jeesuksen. En ole perehtynyt syvemmin asiaan, mutta nämä kuvien palvomiset ja eri rituaalit minua kummastuttavat. Onko kenenkään mieleen juolahtanut , että k.o. henkilö ehkä huijaa seuraajiaan. Kopio kuvasta ei kelpaa, vaan pitää ostaa "alkuperäinen" kuva ja monena kappaleena, kaulassa kannettava ja kotona ja työpaikalla on kuva oltava, muuten demonit ja muut ilkeät värähtelyt saavat aikaan pahoja.

        Tällaiset kultit katson vaarallisiksi ihmisen henkiselle terveydelle. Erotakaan ei liikkeestä uskalla, jos koukkuun on joutunut.


      • mami
        matami kirjoitti:

        Sahaja jooga-liikkeeseen palvovat kuvaa. Eikö se ole ihmispalvontaa. Mielestäni hänet on nostettu ainakin samaan asemaan kuin kristityt Jeesuksen. En ole perehtynyt syvemmin asiaan, mutta nämä kuvien palvomiset ja eri rituaalit minua kummastuttavat. Onko kenenkään mieleen juolahtanut , että k.o. henkilö ehkä huijaa seuraajiaan. Kopio kuvasta ei kelpaa, vaan pitää ostaa "alkuperäinen" kuva ja monena kappaleena, kaulassa kannettava ja kotona ja työpaikalla on kuva oltava, muuten demonit ja muut ilkeät värähtelyt saavat aikaan pahoja.

        Tällaiset kultit katson vaarallisiksi ihmisen henkiselle terveydelle. Erotakaan ei liikkeestä uskalla, jos koukkuun on joutunut.

        Hei,
        olen käynyt Sahaja Yogan tilaisuuksissa noin vuoden verran. Täällä kun puhutaan niin paljon sahaja joogasta eroamisesta ja liittymisestä, niin olen hieman ihmeissäni. Pitäisikö Sahaja Yogaan jotenkin liittyä, että voisi sitten mahdollisesti erota? Olen käsittänyt, että Sahaja jooga on pitkälti kotona tapahtuvaa meditaatiota eikä mitään liittymisiä tai rekistereitä ole.


      • Kiitollinen siitä.
        mami kirjoitti:

        Hei,
        olen käynyt Sahaja Yogan tilaisuuksissa noin vuoden verran. Täällä kun puhutaan niin paljon sahaja joogasta eroamisesta ja liittymisestä, niin olen hieman ihmeissäni. Pitäisikö Sahaja Yogaan jotenkin liittyä, että voisi sitten mahdollisesti erota? Olen käsittänyt, että Sahaja jooga on pitkälti kotona tapahtuvaa meditaatiota eikä mitään liittymisiä tai rekistereitä ole.

        Aivan juuri näin.

        Kollektiivisuus on oman henkisen kehityksen kannalta tärkeää, mutta täysin omaehtoista eikä mitään rekistereitä ole niinkuin olemme yrittäneet jo selvittää.

        Kaikki perustuu omaanhaluun ja siihen että vahvistuu sisällään tekemään niinkuin sydän sanoo.


      • tarja
        mami kirjoitti:

        Hei,
        olen käynyt Sahaja Yogan tilaisuuksissa noin vuoden verran. Täällä kun puhutaan niin paljon sahaja joogasta eroamisesta ja liittymisestä, niin olen hieman ihmeissäni. Pitäisikö Sahaja Yogaan jotenkin liittyä, että voisi sitten mahdollisesti erota? Olen käsittänyt, että Sahaja jooga on pitkälti kotona tapahtuvaa meditaatiota eikä mitään liittymisiä tai rekistereitä ole.

        Olen samaa mieltä! Minua myös ärsyttää nuo jutut. Voit lähteä pois Sahaja Yogasta milloin haluat. Kukaan ei huuda perään. Se on jokaisen henkilökohtainen juttu ja siinä ei ketään pakoteta mihinkään.


      • sss-61

        vow hienosti sanottu....


    • Gnostikko

      Hei Bhaga,

      onko Jeesus kasityksesi mukaan Jumalan inkarnaatio? Puhut nimittain vain Krishnasta.

      • Bhaga

        Jeesus ei ole Jumalan inkarnaatio, vaan Jumalan poika, kuten hän itse asian ilmaisi.


    • erilainen nuori

      En jaksa lukea koko tekstiä, mutta itse olen kokenut tähän mennessä suomessa toimineen sahaja joogan minulle hyväksi, enkä sitä aio lopettaa, oli joku ihminen jotakin mieltä, eli ei. Emme ole yksin tässä maailmassa, onko meidän pakko tehdä pienestä asiasta niin mahdottoman suuri, että pilaa hyvän asian?

    • Anandapati

      Heippa Hare.. Olipa paljon sontaa pienessä tilassa. Find Your Spirit and be as you are.

      T:Anandapati

      • tomi314

        buddhan kultivointiteitä, buddhalaisuus, tantrismi, tiibetin buddhalaisuus ja muutamat muut julkiset-
        jää vielä reilusti yli 83 500 keinoa nousta korkeille tasoille..

        kun katsotte kunkin liikkeen johtohahmoa, voitte nähdä mihin se voi harjoittajansa nostaa.
        jos joku on jumalan inkarnaatio, on hänellä oltava myös täysimittaiset jumalan voimat.
        näinhän on sahaja-joogassa, eikö?
        kuin myös myös krishna-liikkeellä. vai?

        oli miten hyvänsä, ei ilmavirta pään päällä missään tapauksessa ole nouseva kundaliini, näin väitän.
        se on chi joka siellä tuntuu laogong-pisteen auettua käsissä. kuka tahansa pystyy tähän pienellä harjoittelulla, toiset jos ovat terveitä ajattelultaan niin välittömästi. chillä kun on taipumus helpoiten tulla tästä ulos. alussa tuntuu viileältä ja jo kohta
        muuttuu selkeästi lämmöksi.
        on melkoista itsepetosta väittää kehon normaaleja toimintoja valaistumiseksi.

        ja sitä ihmettelin ketjussa, että miksi ihmeessä kundaliini pitää nostaa joka aamu?
        eikö se jotenkin pysy (siellä ylhäällä päälaella vai mihin te sitä nostelette?) ??
        katoaako valaistumisenne aina öisin..?

        myönnän, että onhan terveyskin erään tason "valaistumista" mutta kuuluu silti normaalin elämään.
        en korottaisi ketään jumalaksi jos hän niin sanoo, tai opettaa parantumista

        miten saavutatte lopullisen totuuden?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2693
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1452
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1208
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe