Turvatonta

Minä

Hei! En ole enben tänne kirjoittanut, mutta ajattelin että olisi mukava saada tietää muiden, puolueettomien ihmisten näkemyksiä asiasta. Mutta ei mitään vittuilua, kiitos.

Olen 14-vuotias tyttö, jonka vanhemmat ovat eronneet. Isäni meni hiljattain uusiin naimisiin. Käyn hänen luonaan n.joka toinen viikonloppu, mutta en ollut nähnyt koko naista kuin ehkä pari kolme kertaa, joten asia tuli yllätyksenä. Nyt aina, kun olen isän luona, olo on kiusallinen ja jopa pelottaa. Syynä on, muun muassa, että isäni ja hänen vaimonsa riitelevät jatkuvasti. Se voi lähteä pienistä asioista, kuten että äitipuolellani on nälkä. Isä on sitten ollut tekemässä ruokaa, mutta vaimo alkaa karjua, että haluaa ruokaa nyt. Sitten isä karjuu takaisin.

Molemmat ovat kauhean stressaantuneita. Vaimo tekee pitkää päivää lähihoitajana, isä kotiin tultuaan joutuu heti tekemään kotitöitä iltamyöhään. Vaimolla on myös 18-vuotias poika, joka ei juuri tule ulos huoneestaan.

Tilanne on hyvin hämmentävä. Osan ajasta he tulevat toimeen ihan hyvin, ja äitipuoleni näyttää parhaansa mukaan yrittävän olla äitihahmo minulle. Juttelee mukavia, tarjoaa syötävää, huolehtii kun olen flunssainen, niin edespäin. Mutta sitten on se toinen puoli. Yleensä illalla hän on ensin sekava, unohtelee asioita, ja sitten hirvittävän ärsyyntynyt ja vihainen. Silloin pysyttelen huoneessani. Isä ja hän järjestävät välillä "perheaikaa" jolloin menemme yhdessä jonnekin reissuun tms. Ne reissut päättyvät kuitenkin ennen aikojaan riitoihin, yleensä vaimo nappaa poikansa ja lähtee takaisin kotiin. Isä on kauhean stressaantunut, ja ensimmäistä kertaa elämässäni näin hänen itkevän.

Minua pelottaa. Pelkään, että äitipuolellani on alkoholi- tai jopa huumeongelma. Mutta kerran hän otti yhteyttä äitiini, ja nyt äiti on saanut päähänsä, että isä juo. En ole nähnyt häntä humalassa yli puoleen vuoteen.
Ahdistaa.

13

1054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys isälle

      Kysy isältäsi. Sehän sen tietää . Voi olla myös mielenterveysongelma. Kerro isälles miltä sinusta tuntuu ja kerro että tunnet olosi turvattomaksi. Sano ettet hyväksy en tiedä vastauksia.

    • aika näyttää

      Kun käyt vaan joka toinen viikko niin tiedätkö mitä siellä isän luona silloin on. Jos isäs juo niin nainen voi olla vihainen vielä monta päivää ja se näkyy vaikkkahän ei sinun sitä vihaisuutta halua kohdsitaakkaan.

      Tai nainen juo. Vaikea tietää.

      Etkö voi ystävystyä naisen pojan kanssa. Silloin hän voi kertoa missä mennään.

      Muuten ei se lähihoitaja aina ole töissä. Iltatyöt voivat olla tuntimäärässä pidempiä. Aamut lyhyenpiä. Kyllä ne heilläkin ihan normaalit työajat on. he yekevät vuorotyötä. Myös ehkä viikonloppuisin.
      Kyllä se nainen voi siellä tehdä kotitöitä sinä vaan et näe sitä jos satut olemaan silloin kun hän on iltatöissä. Vai tekeekö hän aina iltaisin lähihoitsun hommaa.

      Puhu myös äitisi kanssa. Kun pidemmälle tutustut naiseen voit nähdä millainen hän todellisuudessa on.

      • Minä

        Olen yrittänyt tutustua häneen, mutta se on vain niin vaikeaa. Usein kun olen siellä, hän valittaa pääkivusta, sulkeutuu pimeään huoneeseen eikä saa häiritä. Silloin kun hän on normaali eikä ole riita meneillään, olen yrittänyt jutella. Joskus se menee ihan hyvin, mutta en jotenkin pysty näkemään hänen pintansa alle. En tarkoittanut tuomita häntä tai mitään. En vain tunne häntä, ja tilanne on minusta hermostuttava.
        Eniten olen kuitenkin huolissani isästäni.
        Kaikki suhteet missä hän on ollut, ovat päättyneet huonosti. Haluan vain, että hän voisi olla onnellinen.

        En tiedä miten voisin tutustua poikaan. Olemme ehkä vaihtaneet kaksi sanaa koko aikana, ja hän on aina huoneessaan. Hänkin vaikuttaa ahdistuneelta. Hän on tosi ujo, enkä minäkään mikään rohkea ihminen. Tuntuisi epäkohteliaalta vain mennä hänen huoneeseensa.

        En tosiaankaan tiedä äitipuoleni työajoista, mutta silloin kun minä olen näkemässä, hän on yleensä pitkään poissa. Isäni puhuu minulle joskus siitä, miten häntä stressaa, ja hänen puheidensa perusteella päättelin, että nainen on töissä, stressaantuu, isä tulee töistä aikaisemmin ja alkaa tehdä kotitöitä, stressaantunut vaimo purkaa pahaa oloaan isään, molemmat suutuvat, nainen on liian väsynyt töistä osallistuakseen kunnolla kotitöihin. Mitä tahansa tapahtuukin, en ole varma, mutta molemmat ovat väsyneitä ja onnettomia.


      • hieno nuori olet
        Minä kirjoitti:

        Olen yrittänyt tutustua häneen, mutta se on vain niin vaikeaa. Usein kun olen siellä, hän valittaa pääkivusta, sulkeutuu pimeään huoneeseen eikä saa häiritä. Silloin kun hän on normaali eikä ole riita meneillään, olen yrittänyt jutella. Joskus se menee ihan hyvin, mutta en jotenkin pysty näkemään hänen pintansa alle. En tarkoittanut tuomita häntä tai mitään. En vain tunne häntä, ja tilanne on minusta hermostuttava.
        Eniten olen kuitenkin huolissani isästäni.
        Kaikki suhteet missä hän on ollut, ovat päättyneet huonosti. Haluan vain, että hän voisi olla onnellinen.

        En tiedä miten voisin tutustua poikaan. Olemme ehkä vaihtaneet kaksi sanaa koko aikana, ja hän on aina huoneessaan. Hänkin vaikuttaa ahdistuneelta. Hän on tosi ujo, enkä minäkään mikään rohkea ihminen. Tuntuisi epäkohteliaalta vain mennä hänen huoneeseensa.

        En tosiaankaan tiedä äitipuoleni työajoista, mutta silloin kun minä olen näkemässä, hän on yleensä pitkään poissa. Isäni puhuu minulle joskus siitä, miten häntä stressaa, ja hänen puheidensa perusteella päättelin, että nainen on töissä, stressaantuu, isä tulee töistä aikaisemmin ja alkaa tehdä kotitöitä, stressaantunut vaimo purkaa pahaa oloaan isään, molemmat suutuvat, nainen on liian väsynyt töistä osallistuakseen kunnolla kotitöihin. Mitä tahansa tapahtuukin, en ole varma, mutta molemmat ovat väsyneitä ja onnettomia.

        Ei sinun kannata huolestua aikuisten asioista. Sinä otat itsellesi liikaa paineita. Onko sinulla ystäviä. Käy ulkona ja elä omaa elämääsi nuoren lailla.

        Tuo pimeään huoneeseen sulkeutumine voi olla migreenin merkki. Päänsärky voi olla niin kova että pakko on olla pitkällään, siinä valo käy silmiin ja yleensä oksettaa. Eikö siitäkään ole puhuttu sinulle. Se ei ole krapulaa vaan on todella kipeä. Ei siedä ääntä, ei voi syödä, kipu on armotonta.
        Kerroin tuon vaan että jos se sitä kipua on niin se sulkeutuminen sinne huoneeseen ei johdu sinusta.

        Ei ei todellakaan sinun tarvitse kantaa huolta isästäsii. Pystytkö puhumaan isäsi kanssa nämä asiat halki että saat vastauksia sinua vaivanneisiin asioihin. Sano että olet huolissasi ja voi olla että huolesi ovat turhia. Voitko jutella kouluterkkarin kanssa.

        Sinun ei tarvitse olla vanhempi vanhemmille. Sinä olet nuori ja sinun pitää hoitaa koulusi ja muutenkin elää nuoren elämää. Et ole vastuussa aikuisten elämästä. Jotkut lapset/nuoret ottavat liikaa vastuuta vanhemmistaan ja osat vaihtuvat päälaelleen. Nuoruus kuluu tietyllälailla hukkaan.

        Vielä että jos naisen poika on ujo, niin voithan kuitenkin jutella hänelle. Eihän sitä tiedä miten hän tulee kuorestaan pois ja saat vielä hyvän kaverin siitä itsellesi. Kysy että saatko tulla huoneeseen juttelemaan. Tuo tilanne voi rassata poikaa yhtä paljon kuin sinuakin.


    • 14?

      Tuo 14v. vähä arveluttaa. Kirjoitat kuin aikuinen nainen.

      • Minä

        Olen kyllä 14. Minulle on kuitenkin sanottu, että olen vähän erilainen. Se on kuitenkin nyt aiheen vierestä.


    • Minä

      Tänään kaikki vaikutti olevan hyvin, mutta nyt kuuluu taas huutamista. Poika itkee toisessa huoneessa ja puhuu varmaan jollekin kaverille puhelimessa tai jossain.
      Voiko tämä jatkua näin?

      • poika ja sinä

        Mee kysyyn pojalta mikä hätänä. Missä itse olet. Missä sun isä on? Missä kaikki ovat?


      • SINÄ

        Eli sinulla ei ollut mitään hätää. Kunhan kirjoittelet.


    • Keittiöpsokologi

      Keittiöpsykoligin huomio:

      Isäsi vaimolla on bipolaarinen mielialahäiriö, eikä hän ole vielä saanut lääkitystä kohdalleen. Tuo on oikesti ongelmallinen ja vaikeasti hoidettava sairaus. Ei se silti tee ihmisestä huonoa.

    • Alkuperäinen_kirjoittaja

      Näin vuosien jälkeen tuli tämäkin vastaan. Tuskin ketään kiinnostaa, mutta isä ja se nainen erosivat saman vuoden aikana. Nainen vei ison osan meidän tavaroista ja sai kai myös sen uuden talon, jonka olivat yhdessä vuokranneet. Isä jäi yksin asumaan pieneen rivitaloasuntoon. Hän sairastui vaikeaan masennukseen ja on ollut nyt lääkityksessä siitä asti. Isä ei ole ollut parisuhteessa siitä lähtien eikä varmaan koskaan tule olemaankaan. Olen varma, että nainen oli sekä henkisesti että fyysisesti väkivaltainen ja vain käytti isää hyväksi. Vihaan häntä. Toivottavasti ei koskaan tarvi nähdä sitä paskaa uudestaan.

      • ouishjuiohd

        Ei kannata kantaa katkeraa kaunaa. Veikkaan että sekä isäsi että tuo nainen molemmat olivat henkisesti epävakaita, ja siksi tilanne oli mitä oli. Isäsi saattoi olla masentunut jo silloin, ja se on puolisolle todella raskasta ymmärtää -etenkin jos itsekin on henkisesti hakuteillä.

        Ei siis kannata olla "varma" mistään, mistä ei oikeasti ole varma. Isäsi ja exänsä suhde oli heidän asiansa. Älä nuori ihminen tuhlaa energiaasi vihaan. Se on täysin turhaa.

        Itse olin aikoinaan naimisissa narsistin kanssa. Se oli todella vaikea kokemus henkisesti. Raskaita vuosia. Mutta ymmärsin eron aikaan, että olin myös itse kärsinyt läheisriippuvaisuudesta, ja siksi olin siinä elämäntilanteessa pysynyt. En ollut siis itsekään silloin terve.

        Hyvä että isäsi saa hoitoa. Toivotaan että hänen exänsäkin saisi. Älä vihaa ihmisiä.


    • niinsevaanonggg

      Ei kannata luottaa kehenkään ulkopiuoiliseen ihmsieen. Ihmiset yrittävät olla kivoja, muttasisältpä he ovat ilkeitä. He ovat kivoja siksi, että saa sun luottamuksen jotta voi tehdä asioita joita et usko hänen tekevän. Kokeusta on monella siitä. Ei kannata ystävystyä, vaan olla hyvin etäinen ja ei pidä puhua omia asioita. Ilkeys näyttäytyy julmana jossain vaiheessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1851
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1779
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      1745
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1425
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1108
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe