Osamaksupuhelimet / kytkykaupat

Jei.....

Saan usein kuulla negatiivisia kommentteja ostaessani puhelimeni osamaksulla.

Yleensä se liittyy aiheeseen sanoilla "jos ei ole varaa ostaa puhelinta käteisellä, älä osta". Olenko täysin pihalla taloushoidosta vai miksen ostaisi osamaksulla?

Minä taas puolustelen päätöstäni seuraavalla tavalla:

- Nolla korko... eli todellinen vuosikorko on nolla prosenttia. Saat tuotteen nyt, mutta voit sijoittaa olemassa olevan varallisuuden parempiin kohteisiin kuin kertarysäyksellä kiinni materiaaliin, josta et rahoja saa takaisin.
- Puhelin toimitetaan kuluitta kotiin, eli ei hakukuluja keskustan verkkokaupasta tms.
- Jos se hajoaa ennenaikaisesti, onhan tilanne täysin vastaavanlainen kertamaksulla hankitulla laitteella. Joudut joka tapauksessa ostamaan uuden ja yleensä pystyt maksamaan jäljellä olevat erät kerralla. Idioottimaista olettaa, että joudut nyt sitten makselemaan kahta puhelinta samaan aikaan... ethän ole edes maksanut ensimmäistäkään.
- Kauas ovat hävinneet kauppaehdot, joiden mukaan olet sidoksissa liittymään koko sen ajan... ainakin nykyiset ovat suoraan toistaiseksi voimassa olevia.
- Maksat laitetta 12, 24 tai 36 kk, saat silti enemmän samalla rahalla ottaen huomioon rahanarvon laskun, joka on marginaalinen lyhyessä ajassa, mutta silti olemassa.

Nämä osamaksukaupat ovat olemassa osittain siitä syystä, koska siten uusimmat älypuhelimet saadaan samantien markkinoille. Tämä on laitevalmistajien ja liittymäkauppiaiden etu. Ja etua meille kuluttajille on siitä, koska nollokorolla olevan puhelimen hinta on pääosin sama kuin kaupoissa. Tiedän, liittymäkauppiaat nettooa tästä silti, koska hehän ostavat ison määrän kerralla ja näin ollen nollakorko on silti voitokas heille.

Miksi laittaisin vaivalla hankitut rahat samantien kalliiseen puhelimeen, jos voin osamaksusta jäävät summat laittaa esim. rahastosijoitukseen?

-----

Mainittakoon, etten ole koskaan niin tyhjätasku, ettenkö voisi hankkimaani puhelinta ostaa silti kertamaksulla. Jos olisin, en ostaisi osarillakaan.

6 kommenttia

Vastaukset

  • Mistä muut tietävät miten sinä olet puhelimesi ostanut?

    Argumentteihin: Puhelimen sekoittaminen johonkin sijoitusasioihin on outoa.Rahat kuitenkin "sijoittaa" johonkin turhaan. Puhelimen hajotessa toki on sama kokonaisrahamäärän suhteen, mutta kyllä se tuntuu aivan erilaiselta maksaa puhelinta, jota ei enää ole. Lisäksi joudut maksamaan myös uuden puhelimen.

    En silti tyrmää luottokauppaa. Omanikin ostin vuoden maksuajalla. Olennaista on, ettei sen takia osta turha kallista puhelinta. Itse en antanut luottokaupan vaikuttaa valintaani. Huomaa, että hieman odottamalla voi säästää huomattavasti enemmän kuin mitä säästäisi luottokaupalla.

    Jos olisin maksanut kolmessa vuodessa, olisi nyt maksamatta enemmän kuin mitä puhelimen hinta kaupassa olisi. Ei tämäkään tuntuisi kivalta. Näissä asioissa kannattaa myös ottaa huomioon mahdollisuus tulojen putoamisesta mm. työttömyyden takia. Yksi puhelin ei välttämättä maailmaa kaada, mutta jos on ylenen tapa ostaa kaikkea luotolla voi tulla ongelmia.

    MInä olen ostanut yhden kytkyllä ja yhden luotolla. Kytkypuhelimen sain sikahalvalla kytkyn takia.

    • Itse olen ajetellut asiaa siltä kantilta, että ainakaan mitään kallista uutuus puhelinta, ei kytkynä kannata ostaa.

      Perusteluna on se, että uusi malli on heti ilmestyttyään huomattavan kallis. Puolessa vuodessa hinta on laskenut jo paljon ja saman laitteen voi ostaa huomattavan halvalla.

      Lisäksi ihmisten kokemukset uudesta mallista, ovat hyvin kaikkien tiedossa vasta, kun laitetta on jonkin aikaa käytetty. Näistä kokemuksista voi sitten päätellä, että onko laite varmasti hyvä.

      Itselleni on käynyt kerran niin, että ostin kytkynä kalliin puhelimen. Laite olikin todella surkea ja jatkuvasti huollossa. Lopulta vaihtoivat puhelimen kokonaan eri malliin. Kuitenkin oli rasittavaa, kun joutui jatkuvasti puhelinta raahaamaan huoltoon ja neuvottelemaan operaattorin kanssa.

      Ja sama homma on sen liittymänkin kanssa. Itselläni tuli ongelmia kun muutin. Eipä toiminutkaan tämä operaattori uudessa kodissa. Sattui olemaan juuri siinä meidän talon kohdalla katvetta. Sain sopimuksen kyllä purettua, mutta suuritöistä se oli, eikä operaattori meinannut suostua, ennen kuin uhkasin juridisilla toimenpiteillä.

      Eli minun kokemukset ovat sellaiset, että en suosittele kytkykauppaa, enkä määrä-aikaisia sopimuksia.


  • No kyllä minäkin ensimmäisen älypuhelimeni osamaksulla ostin liittymäntarjoajaltani. Mukavampi opiskelijana maksella sillä tavalla. Tottahan se on, että maksuajan kuluessa samaa puhelinta saa nyt hurjan paljon halvemmalla, mutta eihän sillä ole merkitystä, koska tarvitsin uuden puhelimen silloin ostohetkellä ja sillä ostohetkellä se maksoi sen verran ja koska en voinut maksaa sitä juuri sillä hetkellä kokonaan, niin maksan sitä nyt sitten "jälkijunassa pikkuhiljaa". Minusta nämä osamaksujutut on ihan hyviä, jos ei halua/pysty laittamaan kerralla isohkoa summaa puhelimeen. Liittymäänkin olen ollut ihan tyytyväinen jo vuosikaudet, eli ihan hyvillä mielin pystyn sitoutumaan puhelimen maksuohjelmaan - aion olla kyseisen palveluntarjoajan asiakas jatkossakin.

  • ainoa asia mikä itseä hiertää kytkyssä on se, että:

    1. puhelinoperaattori soittaa ihmiselle joka on sen ikäinen ettei ymmärrä asiaa.
    2. asiakas ei ymmärrä, että 40e 36kk on aivan tolkuton aika laitteen maksuun.
    3. osamaksu puhelin vanhenee usein alle vuodessa ja saattaa jopa tuhoutua tai mennä muuten rikki ensimmäisen vuoden tai puolen aikaan.
    4. ihminen itsessään väsyy kuukausitoiseen suoritettavaan maksuun, maksusta toki selviää kun maksaa kerralla kaiken, mutta aika monella se on tiukassa.

    Operaatorit on siirtynyt kytkyistä pois, mutta tilalle on tullut sit taas jörjettömän kalliit kuukausimaksut..... palatkaa mielummin takaisin sellaiseen kytkyyn jossa isoman maksun ohella saa sit oikean edun.

    • Nuo ongelmat ovat tangentiaalisia ja liittyvät myyntikanavaan ja siihen että ostaa liian kalliin puhelimen. Ensin pitää valita sopivan hintainen puhelin ja sitten maksuaikataulu. En näe juuri järkeä kolmen vuoden maksuaikataulussa, ellei kyse ole jotain mokkulasta tms. jota ei välttämättä vaihda niin usein.

      Ei nykyään kuukausimaksut järjettömän suurisa ole vaan ohan normaaleja, joilla katetaan puhelimen hinta. Kytkyaikaan toisinaan sai hyvinkin edullisesti. Minä sain Nokian 3120 Classicin 47 eurolla, kun hinta kaupassa oli jotain 119 euroa. Itse pidän positiivisena, jos hinnat vastaavat enemmän aiheutettuja kuluja. Ilmaisia lounaita ei ole.


    • Valitse sopivan hintainen puhelin.
      - Puhelinmyyjähän käyttää sitä 40e kuukausierää mahdollisuutena saada se 750e maksava puhelin kaupaksi, kun maksu on oleellisesti pienempi kuukausittain.
      - Kyllä operaattorin "agentin" pitää tajuta, että ikääntynyt tai todella nuori ei ole paras mahdollinen ihminen tekemään 36, 24 kuukauden mittaistasopimusta juuri väsymisen vuoksi. Itse ostin Sonerasta puhelimen laskulla, niin että maksaoin sen kerralla pois ja samassa vanhankin puhelimen osamaksun. Lupasin vain, että pidän asiakassuhteen 12kk, ja se on nyt ns. lusittu. Enkä ole vielä löytänyt riittävää syytä siirtyä Elisan tai DNA:n tuottetteeseen....

      Yleinen ongelma, johon osamaksukauppa on ratkaisu, niin on laitekannan ikääntyminen. Kaikilla ekosysteemeillä on tapana uusiutua ja vanhat systeemit haavoittuvat samalla.... siihen se osamaksukauppa on sopiva, mutta onhan monen hintaluokan laitteitakin.... ei käteisen arvo mihinkään katoa! Itse en ole tuhonnut tai minulta ei ole tuhoutunut yhtää puhelinta.


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.