Bensa vai diesel?

Juhis

Morjensta!!

Olen aikeissa tuoda VW golf variantin vm.00-01 jostain ulkomailta, mahdollisesti Saksan maalta.
Nyt haluaisinkin kuulla, että kuinka paljon tulisi vuodessa maanteitä kulutella, että dieselin laitto kannattaa.
Laskin tässä, että nykyisellä autolla on tullut noin reippaat 18tkm vuodessa. Eikä kilometrit tästä ainakaan yhtään vähene.
Eli kannattaisiko näillä määrillä harkita dieseliä?
Mistähän voisi netistä löytää asiaan infoa ja jotain lukuja..

31

4748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mieihte

mistäköhän kuulin juuri viime viikolla, olikohan radio vaiko lehti, jotta 30 tuhatta kilsaa olis se raja vuodessa jonka yläpuolella kannattaa diiseli hommata..

• on talvella tdi

kyydissä.Kun pakasta on yli 20 astetta ei vitosella
        lämmöt nouse normaaliin.Tässä paras:Huollon neuvo.
        Tuolloin tulisi ajaa nelos? vaihteella.Neuvo 2
        hanki lisälämmitin.Näin täällä pohjoissessa.

• Junnu

Otappa laskin esille laskeskele. "Dieselvero" taitaapi olla jotain 450 € / vuosi. Bensaautolla 100 km maksaapi noin 9 €, dieselillä jotain 5.8 €. Joten tuohon veroon joudut ajelemaan 450 € / 3.2 € = 140 * 100 km = 14000 km / vuosi. Jos ajelet 20000 km / vuosi, niin 6000 km tekisi sitten 60 * 3.2 € = 192 € / vuosi. Uusissa autoissa bensa- ja dieselmoottorin hintaero lienee jotain 5000 €, joten tuolla säästöllä kuolettaisit sijoitustasi 5000 € / 192 € = jotain 26 vuotta. 30 000 km / vuosi se olisi sitten jotain 10 vuotta. Laskinkohan oikein???

• Jannu

Kuinka paljon pitää ajaa bensa-autolla että on kannattavaa? Ottaa aina päähän kun puhutaan dieseleiden yhteydessä että paljonko kannattaa ajaa ja blaa blaa. Eiköhän autoilu ole aina kannattamatonta? Jotkut vain haluaa ajaa dieseillä ja jotkut bensalla. Joku jo aikaisemmin kirjoittikin niin yhdyn kyllä että vaikka ajaisin "vain" 15 tmk vuodessa eli olen jo kuolettanut dieselveron niin ajan sen mielummin dieselillä kuin bensalla. Yleensä myös puhutaan myös hankintahintojen erotukselle lasketusta korosta. Kuinkas sitten suut pannaan kun vaihtaa dieselistä dieseliin? Lasketaanko myös hankintahintojen erotukselle korko kun vaihdetaan kallimpaan bensavehkeeseen bensavehkeestä? Ota näistä nyt sitten selvää??

• Tapsa-77

Tein itse reilu vuosi sitten laskelmat että kannattaako minun ajella muutaman vuoden vanhalla autolla (bensa) vai ostaa uusi diesel. Kustannuksien selvittely vei aikaa mutta otin kuluja laskiessa huomioon myös hankintahinnat, vakuutukset ja lainat (molempiin jouduttu ottaa lainaa). Tein arvion noin 5:lle vuodelle ja sain tuloksen että jos ajan vähintään 36tkm vuoteen niin diesel kannattaa. Mutta nämä laskelmat olivat merkkikohtaisia. Mutta laskemiin olen tyytyväinen koska kustannuksiin ei ole tullu yllätyksiä.

Automyyjien laskelmiin ei kannata välttämättä luottaa. Eräs Seat-myyjä teki laskelman että minulla diesel tulisi halvemmaksi jo 8000 kilsan tienoolla, kuullosti oudolta mutta uskottavalta. Mutta myyjä jätti pois laskelmista monia asioita jotka vaikuttavat kustannuksiin.

• Junnu
        Jannu kirjoitti:

Kuinka paljon pitää ajaa bensa-autolla että on kannattavaa? Ottaa aina päähän kun puhutaan dieseleiden yhteydessä että paljonko kannattaa ajaa ja blaa blaa. Eiköhän autoilu ole aina kannattamatonta? Jotkut vain haluaa ajaa dieseillä ja jotkut bensalla. Joku jo aikaisemmin kirjoittikin niin yhdyn kyllä että vaikka ajaisin "vain" 15 tmk vuodessa eli olen jo kuolettanut dieselveron niin ajan sen mielummin dieselillä kuin bensalla. Yleensä myös puhutaan myös hankintahintojen erotukselle lasketusta korosta. Kuinkas sitten suut pannaan kun vaihtaa dieselistä dieseliin? Lasketaanko myös hankintahintojen erotukselle korko kun vaihdetaan kallimpaan bensavehkeeseen bensavehkeestä? Ota näistä nyt sitten selvää??

....Ajattelehan hiukan..Jos saat hankituksi dieselin ja bensa-auton samaan hintaan, on valinta aivan selvä. Käytetyissä vaan tahtoopi olla bensakone reilusti halvempi ajokilometreihin nähden niin Suomesssa kuin Saksassakin. Joka tapauksessa uudella autolla liikkeelle lähdettäessä näytäisi diesel olevan loppuun ajettu ennenkuin on hintansa haukkunut.

• Hitac

Todennäköisesti oletkin jo koeajanut bensan ja dieselin. Itse olen ajanut aina dieselillä, (Golf IV -99 TDi110hp/268tkm alla tällä hetkellä, kolmas Golf) viime lauantaina koeajoin 1,6FSI ja 1,9 TDi motillista Skodaa. Täytyy sanoa että FSI:llä käännyinkin sitten 3km päästä takaisin... Vaikka ajaisin 5000km vuodessa moottori valinta olisi diesel. Esitteissä komeilee rypistykset 0-100km, mutta mitä merkitystä on tällä? Enemmän merkitsee kiihtyvyys esim. 80-130 (turvalliset ohitukset) .

• fsadfjaåpejaew

Niin, ja onhan dieseleiden jälleenmyyntiarvo myös aivan eri luokkaa.

• Juhis
        fsadfjaåpejaew kirjoitti:

Niin, ja onhan dieseleiden jälleenmyyntiarvo myös aivan eri luokkaa.

Eli mitä tässä nyt ilmeni, tuntuu omat kilometrit ehkä hieman liian vähäisiltä dieselille vai oikeinko ymmärsin. Kun nyt sitten ottaa huomioon muutkin kustannukset, joita en muuten ole aikaisemmin huomioinut ollenkaan.
        Kuulin sellaista juttua, että Seatin Cordoba vario D:lle kannattavat kilometrit alkava jo 15tkm jälkeen, liekö sitten juuri näitä automyyjien laskelmia..
        Kävin eilen tutustumassa myös mainio.net sivuilta löytyvään laskuriin, jolla sain myös mielenkiintoisia lukemia.
        Käykääpä kattomassa...
        Minkäköhän verran on dieselvero tämän ikäisessä golffissa, jota haeskelen?(vm.00-01)

• 2.0 bensa
        Juhis kirjoitti:

Eli mitä tässä nyt ilmeni, tuntuu omat kilometrit ehkä hieman liian vähäisiltä dieselille vai oikeinko ymmärsin. Kun nyt sitten ottaa huomioon muutkin kustannukset, joita en muuten ole aikaisemmin huomioinut ollenkaan.
        Kuulin sellaista juttua, että Seatin Cordoba vario D:lle kannattavat kilometrit alkava jo 15tkm jälkeen, liekö sitten juuri näitä automyyjien laskelmia..
        Kävin eilen tutustumassa myös mainio.net sivuilta löytyvään laskuriin, jolla sain myös mielenkiintoisia lukemia.
        Käykääpä kattomassa...
        Minkäköhän verran on dieselvero tämän ikäisessä golffissa, jota haeskelen?(vm.00-01)

Kumpi on kannattavampi ostaa 1.6 bensa vai 2.0 bensa? Mielestäni dieselin suhteen pätee sama logiikka.

• Kypy

Bensa/diesel laskurit yleensä vertailevat uusia autoja keskenään, mutta entäpä, jos ostaa 3-4 vuotta vanhan auton. Tässä ikäluokassa diesel ei enää ole bensa-autoa kalliimpi samassa suhteessa kuin uutena. Onko joku joskus tehnyt vastaavia laskelmia perustuen käytettyihin autoihin?

• aku

Nuo 30tkm tulokset pätee jos ostaa uudet autot Suomesta, mutta Saksasta auton tuoneiden työkavereiden mukaan esim Saksassa dieselauton hankintahintaero bensa-auton verrattuna on paljon pienempi, jollei jopa saman hintaisia, joten ehdottomasti kannattaa tuoda diesel.

• näin?

Voinet olla varma, että saman verran ajettu bensa on vähintään samassa suhteessa halvempi kuin uutenakin. Ei taida helpotusta tulla tässäkään suhteessa. Uutta autoa ostettaessa ei jälleenmyyntiarvoa ei aina lasketa, mikä huonontaa markanlaskijoiden suhteen kiinnostusta dieseliin.

• DrDiesel

Kyllä käytetyt dieselautot ovat _huomattavasti_ kalliimpia kuin saman verran ajetut bensa-autot. Sekä suhteellisesti että absoluuttisesti tarkasteltuna.

Hintaero tasoittuu, jos vertaat samoja vuosimalleja keskenään. Dieseleillä kun on yleensä ajettu paljon enemmän.

• 2.0 TDI

minua ihmetyttää tämä ainainen kannattaako eikö kannata -keskustelu! Golf varianttiin ylivoimaisesti paras kone on tdi. Aivan samalla tavalla se on paras kone kaikkiin golffeihin verrattaessa mihin tahansa golfin turbottomaan bensakoneeseen. Aivan samalla perustein ostin vitos golffin tdi-koneella, ei varmasti "kannattaisi" jos tällaisia laskelmia olisin alkanut tekamään. mutta halusin mukavaa käytännön suorituskykyä mitä ei bensavehkeissä ollut tarjolla. eikö se riitä perusteluksi?

• Juhis

Ketjun sisältö on juuri sitä mitä pelkäsinkin.
      Eli ei oikeastaan selkeää vastausta alkuperäiseen kysymykseen, minkä kyllä arvasinkin.
      Paljon on puolesta ja vastaan. Kuitenkin mitä teiltä tdi omistavilta on tullut palautetta, saa sen kuvan, että diesel koneena on huomattavasti mukavampi. Bensakoneen omistajilta kaivataan nyt myös kehuja yms.!
      Itse paljon vanhempieni Vw passatin tdi:llä ajaneena, olen kyllä samaa mieltä. Kone on nautinto ajella.
      Sitä vastoin ei volkkarin bensa koneista ole paljoa kokemuksia, muuta kuin oman nykyisen Seati Ibizan vm.99 1.6, jota on vaikea käyttää vertailussa mukana.
      Eli tällä hetkellä koneen valinta on vielä aikalailla avoin. Diesel kyllä houkuttaisi, mutta kannattaako se laittaa, siihen haluaisin vastauksen;)

• Junnu

Jos lähdetään liikkeelle uusista autoista ...myöskin uusien autojen hinnoilla.. se kannattavuuden raja on jossain siellä 30000 km / vuosi. Silloinkin joudut tavallaan kuolettamaan sitä dieseliä 10 vuotta ja silloinhan matkamittari näyttääpi jo 300000 km:ä. Alkaapi olla auto lopussa. Mutta olit hankkimassa käytettyä, joten sinun on vaan yksinkertaisesti laskettava vastaavien bensa- ja dieselmallien hintaero (mikä on tietenkin sellainen veteen piirretty viiva) ja alettava laskea siitä. Veroon joudut kuitenkin ajella jotain 14000 km /vuosi. Se on sitten makuasia, jos pidät dieselkonetta mukavampana käyttää. Silloinhan voit toki maksaakin enemmän.

• TDI kehiin

TDI säästää vähintään 2l/100km. Hintaero on 0,3e/l. Nykyhinnoilla tuo 2l vastaa 2,3euroa ja lopusta esim 6litrasta tulee säästöä 1,8e (oletus: diesel 6l/100km ja bensa 8l/100km). Dieselvero on vajaat 500e/kk, eli 12200km vaaditaan sen kuolettamiseksi.

VW:n pienemmät bensakoneet ovat korkeintaan keskinkertaisia, 1.8T lienee eka hyvä kone. TDI:t ovat erinomaisia.

Eli osta TDI, ellei hankintahinnassa ole todella suurta eroa.

• Juhis
        Junnu kirjoitti:

Jos lähdetään liikkeelle uusista autoista ...myöskin uusien autojen hinnoilla.. se kannattavuuden raja on jossain siellä 30000 km / vuosi. Silloinkin joudut tavallaan kuolettamaan sitä dieseliä 10 vuotta ja silloinhan matkamittari näyttääpi jo 300000 km:ä. Alkaapi olla auto lopussa. Mutta olit hankkimassa käytettyä, joten sinun on vaan yksinkertaisesti laskettava vastaavien bensa- ja dieselmallien hintaero (mikä on tietenkin sellainen veteen piirretty viiva) ja alettava laskea siitä. Veroon joudut kuitenkin ajella jotain 14000 km /vuosi. Se on sitten makuasia, jos pidät dieselkonetta mukavampana käyttää. Silloinhan voit toki maksaakin enemmän.

No niin, päästiin asian ytimeen.
        Vastauksia alkuperäiseen kysymykseen ilmestyi. Halusinkin juuri kuulla tämän asian, kuinka paljon veroon pitää ajella.
        Näillä näkymin tulen päätymään dieseliin, juuri jo aiemmin esiin tulleiden seikkojen vuoksi.
        Se, että tuleeko merkki olemaan juuri Vw Golf, on vielä arvoitus.
        Tuntuu olevan volkkarin verotus tuontiautona kohtuullisen kova, verrattuna esim volvon v40 vastaavan ikäiseen dieseliin. Mutta se onko kannattavaa tuoda tuon ikäinen volvo/volkkari,varsinkin volvo, on sitten eri asia. Asiat jotka puoltavat sitä, ovat mittarilukema ja varustetaso. Suomiautoinakin volvoa/volkkaria saa tuon ikäisenä aika sopevasti. Ongelmat ovat vain käytettävän budjetin rajoissa pysyvät kohtuullisen vähän ajetut hyvät yksilöt. Myös ilmastointi on ehdoton, mitä ei läheskään jokaisesta yksilöstä suomesta löydy, kun taas tuontiautoissa se on lähes kaikissa uusimmissa. Nämä asiat koskevat mielestäni kaikkia hakemiani merkkejä.

• Pieleen meni
        Junnu kirjoitti:

Käytännön kulutus on bensakoneissa paljon suurempi kuin ilmoitettu yhdistetty. Dieseleissä se on yleensä alle ilmoitetun. Vertaa 1.9 dieseliä siihen 2 litraiseen, älä onnettomaan 1.6:een.

• Lady66
        TDI kehiin kirjoitti:

TDI säästää vähintään 2l/100km. Hintaero on 0,3e/l. Nykyhinnoilla tuo 2l vastaa 2,3euroa ja lopusta esim 6litrasta tulee säästöä 1,8e (oletus: diesel 6l/100km ja bensa 8l/100km). Dieselvero on vajaat 500e/kk, eli 12200km vaaditaan sen kuolettamiseksi.

VW:n pienemmät bensakoneet ovat korkeintaan keskinkertaisia, 1.8T lienee eka hyvä kone. TDI:t ovat erinomaisia.

Eli osta TDI, ellei hankintahinnassa ole todella suurta eroa.

Minä maksan 600 euroa/ vuosi.. Laskin heti että se on kannattavampi, kuin bensakoneella. Minulla painoi melkoisesti vaakakupissa myös dieselin kestävyys jne.. ja jälleenmyyntihinta! Jos löydät vieläpä nelivedon, niin suosittelen lämpimästi ;O)

• Junnu
        Pieleen meni kirjoitti:

Käytännön kulutus on bensakoneissa paljon suurempi kuin ilmoitettu yhdistetty. Dieseleissä se on yleensä alle ilmoitetun. Vertaa 1.9 dieseliä siihen 2 litraiseen, älä onnettomaan 1.6:een.

se kulutusero on kutakuinkin 3,20 € / 100 km. Käytössäni on 90 hp Golf Variant bensakoneella ja nyt uudehko 100 hp pumppusuutin diesel Golf Variant sekin. Pidän melko tarkkaa kirjaa ajoistani, koska laskutan niistä työnantajaani.

• Junnu
        Lady66 kirjoitti:

Minä maksan 600 euroa/ vuosi.. Laskin heti että se on kannattavampi, kuin bensakoneella. Minulla painoi melkoisesti vaakakupissa myös dieselin kestävyys jne.. ja jälleenmyyntihinta! Jos löydät vieläpä nelivedon, niin suosittelen lämpimästi ;O)

määräytyy auton painon mukaan, joten tuolla verolla käytössäsi on melko painava auto. Polttoaineen kulutus autossasi on melkoinen. Diesel lienee tosiaan ainoa järkevä vaihtoehto kohdallasi.

• Lady66
        Junnu kirjoitti:

määräytyy auton painon mukaan, joten tuolla verolla käytössäsi on melko painava auto. Polttoaineen kulutus autossasi on melkoinen. Diesel lienee tosiaan ainoa järkevä vaihtoehto kohdallasi.

Joutuu saman veron maksamaan, siis dieselveron. Ja kaikilla arvoisilla työkavereillani on täsmälleen sama vero kuin minulla, vaikka minulla onkin lisänä neliveto. Pelini ei syö kuin 0,5l enemmän satasella ja minä ajelen 60L tankillisella n.1100 km( viikossa). Joten aika hyvin. Berlingon tankkasin aikoinaan kahdesti viikossa ja se veti n. 45-50L , joten siihen verrattuna, vaikka sekin oli uusi, niin olen enmmän kuin tyytyväinen valintaani. Siksi toisekseen Golffissani ei ole mitään vikaa ;O)Jos joillakin on muita mielikuvia dieselverosta, kannattaa ennen ostoa soitella AKE:n ja tarkistaa oma veronsa ennen dieselin ostoa.

• Lady66
        Junnu kirjoitti:

Nykyään maksat sekä ajoneuvo ja dieselveron samalla, joten sitä pelkkää dieselveroa en tarkalleen tiedä, koska sitä ei kuitissa näy.. Vain loppusumma. Muistaakseni kun sitä alkuun kysyin se oli jotain tarkalleen 530 e ja ajoneuvoveroa loput.. Jotenkin näin ;O)

• Junnu
        Lady66 kirjoitti:

Nykyään maksat sekä ajoneuvo ja dieselveron samalla, joten sitä pelkkää dieselveroa en tarkalleen tiedä, koska sitä ei kuitissa näy.. Vain loppusumma. Muistaakseni kun sitä alkuun kysyin se oli jotain tarkalleen 530 e ja ajoneuvoveroa loput.. Jotenkin näin ;O)

Ns. "dieselvero" määräytyy nykyäänkin auton kokonaispainon mukaan. Se perusveron osuus on sitten sama kaikille henkilöautoille, joihin farmaritkin lasketaan. Vieläkin yksinkertainen laskutoimitus kertoo sen, millä pelillä kannattaa vuotuiset ajonsa ajaa. Tunteilla ei asian kanssa paljon ole tekemistä, koska kilometrit sen asian ratkaisevat. Olen joskus luullut tarvitsevani nelipyörävetoisen maasturin, mutta sen hankittuani totesin sen olevan jotain toista varten.

• paikkaansa
        Pieleen meni kirjoitti:

Minun käytöllä ainakin kulutus alle ilmoitetun yhdistelmäkulutuksen, seurasin kulutusta 4000km ajan kesärenkailla ja keskikulutus 6,8l/100km.
        Auto Golf Variant 1,6 16v. Maantievoittoista 70/30 suhteessa.

• Lady66
        Junnu kirjoitti:

Ns. "dieselvero" määräytyy nykyäänkin auton kokonaispainon mukaan. Se perusveron osuus on sitten sama kaikille henkilöautoille, joihin farmaritkin lasketaan. Vieläkin yksinkertainen laskutoimitus kertoo sen, millä pelillä kannattaa vuotuiset ajonsa ajaa. Tunteilla ei asian kanssa paljon ole tekemistä, koska kilometrit sen asian ratkaisevat. Olen joskus luullut tarvitsevani nelipyörävetoisen maasturin, mutta sen hankittuani totesin sen olevan jotain toista varten.

Minulla ei ole kyllä vieläkään mitään maasturia ja tiedän että vero määräytyy painon mukaan... Eli se VERO on aivan normaalin henkilöauton joka on Farmari??? Mutta ajoneuvovero ja dieselvero on kuitenkin yhdistetty nykyään, silloin kun sinulla on D-i-e-s-e-l-a-u-t-o....

• Junnu
        Lady66 kirjoitti:

Minulla ei ole kyllä vieläkään mitään maasturia ja tiedän että vero määräytyy painon mukaan... Eli se VERO on aivan normaalin henkilöauton joka on Farmari??? Mutta ajoneuvovero ja dieselvero on kuitenkin yhdistetty nykyään, silloin kun sinulla on D-i-e-s-e-l-a-u-t-o....

laskemassa noita veroja osoitteessa www.ake.fi. Sieltä löytyypi laskuri. Siellä myös kerrotaan kuinka tuo vero määräytyy.
        PS. Olisiko sinulla lisää keskustelun aiheita?

• Junnu
        paikkaansa kirjoitti:

Minun käytöllä ainakin kulutus alle ilmoitetun yhdistelmäkulutuksen, seurasin kulutusta 4000km ajan kesärenkailla ja keskikulutus 6,8l/100km.
        Auto Golf Variant 1,6 16v. Maantievoittoista 70/30 suhteessa.

on niin monenlaisia kuin on ajajiakin. Kulutuslukemat vaihtelevat paljonkin. Mutta asiassahan on hyvää se, että jokainen voi ajaa sellaisella autolla ja ajotavalla kuin haluaa. Omat laskelmani perustuvat yksinkertaisesti mittarilukemiin ja polttoainelaskuihin vuositasolla.

• Lady66
        Junnu kirjoitti:

laskemassa noita veroja osoitteessa www.ake.fi. Sieltä löytyypi laskuri. Siellä myös kerrotaan kuinka tuo vero määräytyy.
        PS. Olisiko sinulla lisää keskustelun aiheita?

Haluaisit keskustella ;O) Seksi, raha vai jokin muu aihe kiinnostaisi?? Kaikkea voi aina kokeilla.. Eikö sinun olisi hyvä rekisteröidä nimmarisi..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      379
      4159
    2. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      254
      3119
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      72
      2553
    4. Kuka lääketeollisuuden lahjoma "professori" on tämän takana

Lääkäri Ari Miettinen on otettu kiinni poliisin toimesta. Ari on avoimesti tuonut esiin lääketeollisuuden bisneksen vast
      Helsinki
      4
      2194
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      25
      1670
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1585
    7. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      182
      1580
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1210
    9. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      50
      1103
    10. 62
      1056
    Aihe