Yli 2 vuotiaiden omat leikkihetket

Hermot kalliit

Tästäkin ollut jo aloituksia, mutta kirjoitan kuitenkin kun tänne ei pahemmin enää tule aloituksia....

Tyttöni on siis 2,6 vuotias.
Tytöllä on joku jo pidemmän aikaa ollut joku vaihe ettei suostuisi millään tekemään mitään yksin, ei edes pientä hetkeä.
Jo puhe siitä että "voisit kohta tehdä jonkun oman leikin kun äiti laittaa ruokaa" saa aikaan älyttömän raivokohtauksen!
Tiedän että tyttö halutessaan osaisi leikkiä hyvin itsekkin, mutta ei vain halua lainkaan.
Olen yrittänyt aloittaa tytön kanssa jotain leikkiä yhdessä, mutta heti kun poistun niin alkaa raivo.

Tytöllä on myös tapana höpöttää ihan taukoamatta, mikä toki on kiva että on asiaa, mutta aamusta iltaan aika raskasta kuunnella ja vastailla jatkuvasti jo kysyttyihin kysymyksiin.

Joskus tyttö keksii itse kivan leikin, mutta jo hetken päästä ottaa minut siihen mukaan tuomalla jotain tai kysymällä jotain.

Ja älkää käsittäkö väärin etten haluasi leikkiä tai en leikkisi, mutta kyllähän tämän ikäinen jo kait pystyy esim ruoan laiton ajan tekemään jotain itsenäisesti?

Yleensä kun minun täytyy juuri siivota tai laittaa ruokaa niin tyttö huutaa raivoten vieressä koko tuon ajan, mikä on vähän ikävää...

Miten saisin tyttöä kannustettua omaan leikkiin. Aina olen kehunut jos on edes hetken leikkinyt.
Onkohan tämä joku vaihe reilu 2 vuotiaalla?

Olen nähnyt paljon yli 4 vuotiaita, jotka eivät kertakaikkiaan tee mitään ellei ole aikuista mukana. En haluaisi tytöstä samanlaista...

1

84

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nrtddd

Kai se on luonteestakin kiinni. Meidän esikoinen on juuri tuollainen jatkuva papupata (mikä ihan oikeasti on joskus rasittavaa, kun ei ole hetkeäkään hiljaa) ja vaatii leikkimiseen aina kaveria. Nykysellään se on helpompaa, kun leikkii siskonsa kanssa tai kun 5v on saanut jo kavereita ja leikkii niiden kanssa, niin ei äidin kokoaikaa tartte viihdyttää.
      Meidän kohta 3 v. on taas ollut jo vuoden verran toisenlainen. Alkaa välillä leikkimään yksikseen ihan omia juttujaan, eikä siihen silloin saa mennä sekoittamaan äiti, sisko tai kukaan muukaan. Saattaa hyvinkin ruuanlaiton ajan touhuta omiaan ja isosiskohan sitten itkee vieressä, että "kukaan ei leiki mun kanssa", kun haluaa aina itse määrätä leikit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansa on on puhunut.

Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha
      Maailman menoa
      410
      2729
    2. Miten Trump " tuo rauhaa"?

Kertoisiko joku? Ymmärtääkseni hän pikemminkin pakottaa länsimaat varustelukierteeseen. Muuta vaihtoehtoahan ei ole, jo
      Maailman menoa
      593
      2212
    3. Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?

Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      2132
    4. Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."

Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom
      Ensitreffit alttarilla
      40
      1945
    5. etkö osaa jättää rauhaan?

Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!
      Ikävä
      65
      1473
    6. Mitä tunteita tunnet

Häntä kohtaan?
      Ikävä
      98
      1344
    7. Leikkeleet pois leivältä

Oikea suunta. Uusissa suomalaisissa ravitsemus­suosituksissa suositellaan jättämään leivän päältä leikkeleet pois mielu
      Maatila ja metsä
      132
      1201
    8. Saatiin meidän oma mies valkoiseen taloon!

Miltäs nyt tuntuu Ylen petkuttamat sosialistit ja muut femakot? Ilmastousko ja woke lähti liikkeelle USA:sta, ne valhee
      Sinkut
      152
      1167
    9. Martina tienasi taas enemmän kuin Sofia

Tuskinpa tuo ketään yllättää.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1162
    10. Milloin viimeksi tavattiin?

Onko siitä, päivä, viikko, vuosi, monta vuotta Minä vuonna?
      Ikävä
      53
      1125
    Aihe