Hei
Toivottavasti joku osaa vastata tähän kysymykseen joka mieltä nyt askartaa.
Minun vaarini siskon tytärellä on meidän suvun siis vaarini vanhempien perhe valokuva albumi hallussaan. Luultavasti hän otti sen heidän kuoltuaan. Valokuvissa on muutamia valokuvaamossa otettuja perhe kuvia ja jotain kotipaikasta otettuja kuvia (kuvaaja tuntematon). Hän on antanut muutamia skannattuja kopioita minulle, joita olen antanut esim sisaruksilleni, serkuilleni ja kehittänyt vaarilleni. Nyt kun tämä minun isotätini suuttui setääni hän laittoi minulle uhkauskirjeen, että minulla ei ole mitään oikeutta jakaa hänen kuviaan kenellekkään ja ne oli tarkoitettu vain minun yksityiseen katseluun. Uhkasi oikeusjutulla, jos olen jakanut niitä eteenpäin. 
Kuuluvatko nämä kuvat muka hänelle, jos häntä ei edes ole missään näistä kuvista, eikä hän ole mitään kuvaa ottanut? Minun vaarini kuitenkin on noissa kuvissa, ja on kaiken lisäksi ainoa elossa oleva kuvissa esiintyvä henkilö.
Vanhat valokuvat
1
143
Vastaukset
- Setvikää sukukinanne
No jos tuota asiaa nyt immateriaalioikeuksien pohjalta lähtisi pohtimaan, niin ensin pitäisi tietenkin selvittää monta asiaa.
- Milloin kuvat on otettu? Eri ikäisillä kuvilla on eri pituisia tekijänoikeudellisia suoja-aikoja. Lyhimmillään se voi olla 25 vuotta, joka lienee kulunut noista kuvista jo monesti. Jos vaarisi on ainoa noissa kuvissa esiintyvä elossa oleva henkilö, niin kysymys on jo relevantti.
- Miten albumi on siirtynyt vaarinsiskontyttäresi haltuun? Jos se on nimenomaan perintönä annettu, voi teoriassa joitain immateriaalioikeuksia siirtyä perinnön myötä. Todennäköisempää lienee, että albumi on otettu talteen "pesän ohi". Tuolloin tietenkään tällä henkilöllä ei ole mitään erityisiä immateriaalioikeuksia näihin kuviin, ja pelkkä albumin omistusoikeuskin voidaan kyseenalaistaa.
- Ketkä ovat näiden valokuvien kuvaajat? Osa oli jossain valokuvaamossa otettuja, osa ilmeisesti jotain muita. Jos tekijänoikeussuojaa lähdetään kaivelemaan, niin pitäisi selvittää kuvaajat ja heidän perikuntansa, ja se, millä "sopimuksella" kuvat on otettu. Yleensähän esimerkiksi valokuvaamossa otettua kuvaa saa kuvan kohde käyttää omaan yksityiseen käyttöönsä niinkuin haluaa (mukaanlukien levittäminen kenelle haluaa). Toisin sanoen, jos tämä vaarinsiskontytär haluaisi sinut poseen tekijänoikeusrikkomuksista, tulisi samalla selvitettäväksi paisti albumin hallintaoikeuteen liittyvä kysymys, myös kysymys siitä oliko hänellä alunperin oikeus levittää niitä esimerkiksi sinulle.
Tässä nyt muutama nopeasti mieleen tuleva.
Summa summarum ja yhteenveto:
Teillä ei ole immateriaalioikeudellista kiistaa. Teillä on suvun sisäinen kina menossa. Pahin realistinen seuraus on se, että vaarinsiskontyttäresi pistää albumin kassakaappiinsa, eikä muu suku näe loppuja kuvia enää koskaan. Tällöin ainoa keino on tietysti riitauttaa se tapa, jolla albumi hänelle on päätynyt. Nyt jo hallussanne olevia kuvia voitte levittää yksityisessä sukupiirissä ihan vapaasti. Sitä tekijänoikeussoppaa ei kukaan lähde selvittämään. 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja1613806Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa1535440Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu1995076SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei664157"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste873541Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa1093048HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.122832Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta
Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan362469Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua2742048Vanhat miehet eivät muista
Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan121531