Vanhat valokuvat

epopopopop

Hei
Toivottavasti joku osaa vastata tähän kysymykseen joka mieltä nyt askartaa.
Minun vaarini siskon tytärellä on meidän suvun siis vaarini vanhempien perhe valokuva albumi hallussaan. Luultavasti hän otti sen heidän kuoltuaan. Valokuvissa on muutamia valokuvaamossa otettuja perhe kuvia ja jotain kotipaikasta otettuja kuvia (kuvaaja tuntematon). Hän on antanut muutamia skannattuja kopioita minulle, joita olen antanut esim sisaruksilleni, serkuilleni ja kehittänyt vaarilleni. Nyt kun tämä minun isotätini suuttui setääni hän laittoi minulle uhkauskirjeen, että minulla ei ole mitään oikeutta jakaa hänen kuviaan kenellekkään ja ne oli tarkoitettu vain minun yksityiseen katseluun. Uhkasi oikeusjutulla, jos olen jakanut niitä eteenpäin.
Kuuluvatko nämä kuvat muka hänelle, jos häntä ei edes ole missään näistä kuvista, eikä hän ole mitään kuvaa ottanut? Minun vaarini kuitenkin on noissa kuvissa, ja on kaiken lisäksi ainoa elossa oleva kuvissa esiintyvä henkilö.

1

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Setvikää sukukinanne

No jos tuota asiaa nyt immateriaalioikeuksien pohjalta lähtisi pohtimaan, niin ensin pitäisi tietenkin selvittää monta asiaa.

- Milloin kuvat on otettu? Eri ikäisillä kuvilla on eri pituisia tekijänoikeudellisia suoja-aikoja. Lyhimmillään se voi olla 25 vuotta, joka lienee kulunut noista kuvista jo monesti. Jos vaarisi on ainoa noissa kuvissa esiintyvä elossa oleva henkilö, niin kysymys on jo relevantti.

- Miten albumi on siirtynyt vaarinsiskontyttäresi haltuun? Jos se on nimenomaan perintönä annettu, voi teoriassa joitain immateriaalioikeuksia siirtyä perinnön myötä. Todennäköisempää lienee, että albumi on otettu talteen "pesän ohi". Tuolloin tietenkään tällä henkilöllä ei ole mitään erityisiä immateriaalioikeuksia näihin kuviin, ja pelkkä albumin omistusoikeuskin voidaan kyseenalaistaa.

- Ketkä ovat näiden valokuvien kuvaajat? Osa oli jossain valokuvaamossa otettuja, osa ilmeisesti jotain muita. Jos tekijänoikeussuojaa lähdetään kaivelemaan, niin pitäisi selvittää kuvaajat ja heidän perikuntansa, ja se, millä "sopimuksella" kuvat on otettu. Yleensähän esimerkiksi valokuvaamossa otettua kuvaa saa kuvan kohde käyttää omaan yksityiseen käyttöönsä niinkuin haluaa (mukaanlukien levittäminen kenelle haluaa). Toisin sanoen, jos tämä vaarinsiskontytär haluaisi sinut poseen tekijänoikeusrikkomuksista, tulisi samalla selvitettäväksi paisti albumin hallintaoikeuteen liittyvä kysymys, myös kysymys siitä oliko hänellä alunperin oikeus levittää niitä esimerkiksi sinulle.

Tässä nyt muutama nopeasti mieleen tuleva.

Summa summarum ja yhteenveto:

Teillä ei ole immateriaalioikeudellista kiistaa. Teillä on suvun sisäinen kina menossa. Pahin realistinen seuraus on se, että vaarinsiskontyttäresi pistää albumin kassakaappiinsa, eikä muu suku näe loppuja kuvia enää koskaan. Tällöin ainoa keino on tietysti riitauttaa se tapa, jolla albumi hänelle on päätynyt. Nyt jo hallussanne olevia kuvia voitte levittää yksityisessä sukupiirissä ihan vapaasti. Sitä tekijänoikeussoppaa ei kukaan lähde selvittämään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2045
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      327
      1250
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      90
      1107
    4. 113
      938
    5. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      918
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      63
      875
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      849
    8. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      21
      785
    9. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      58
      769
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      711
    Aihe