Aitouden jäljillä

ei mulla muuta

Katsoin Hoffmeisterin klippiä ja sen jälkeen googletin honesty ja openness, joka vei minut lukemaan Pavlinan artikkelia:
Sharing Private Thoughts, David Hoffmeister and H…: http://youtu.be/tFqitNtZPbQ

www.stevepavlina.com/blog/2009/01/initiating-relationships-with-openness-honesty-and-directness/

Vaikka tämä jälkimmäinen ei liity mitenkään Kurssiin niin siinä on hyviä pointteja.

Mietin henkistä kasvua, omaa historiaani ja sitä kehitystä mitä minussa on tapahtunut. En ole kovin hyvä Kurssin oppilas. Mutta mitä olen omalla kohdallani huomannut niin on erittäin tärkeää tämä rehellisyys ja avoimuus ihmissuhteissa.

Minä olen kasvanut perheessä jossa riideltiin paljon pikkuasioista eikä koskaan puhuttu avoimesti niistä isoista asioista mitkä oikeasti kalvoi kaiken taustalla. Paljon syyttelyä. Asioista ei puhuttu, tunteista ei puhuttu. Mistään ei puhuttu avoimesti. Olen vasta aikuisiällä oppinut olemaan avoin tärkeässä kumppanuussuhteessa. Ja kun siihen rohkenee on se todella vapauttavaa ja myöhemmin huomaa että sehän tukee ihmisen henkistä kasvua sekä yhteyttä muihin ihmisiin. Se ettei tarvitse kierrellä ja kaarrella vaan voi sanoa kaiken mitä mielen päällä liikkuu rehellisesti ilman tuomiota tai kritiikkiä.

Juuri tämä tuomitsemattomuus on hyvin tärkeää. Että ne kaikki oudoimmatkin kummallisuudet, pelot ja epävarmuudet voi nostaa esiin turvallisessa ilmapiirissä. Niitä epävarmuuksiahan meistä kaikista löytyy. Sisimmässämme meissä on niin paljon pelkoa. Syyllisyyttä. Ja mikään aito jakaminen vaikka se pelottaisikin, ei kuitenkaan koskaan ole maailmanloppu vaan aina ne ylös nousseet ja esiintuodut asiat tavallaan puhdistuvat kun ne tuodaan päivänvaloon. Se on kuin syntien tunnustusta tai valon laittaminen päälle pimeässä huoneessa. Kaikki varjot häviää ja omatunto pysyy puhtaana. Siitä tulee hyvä olo.

Eikö se olekin pyhä ihmissuhde?

Olen omalla kohdallani henkisessä kasvussani huomannut että minulla käy aina vain vaikeammaksi sellainen salaileva asenne vaikka siihen olen tottunut ja olen elänyt suuressa pelossa. Ja kuitenkin monet ihmiset eivät ole valmiita olemaan rehellisiä itselleen ja muille. Halutaan pitää kiinni tietystä julkikuvasta eikä paljastaa omia pelkoja. Pitää aina vähän olla varpaillaan ettei egot herää raivoamaan.

Fbssä on julkinen Ihmeiden oppikurssi - ryhmä. Vaikka siellä on paljon jäseniä niin hyvin harva uskaltaa nostaa esiin mitään omia tuntemuksiaan tai ajatuksiaan. Eikö olisi kaikkien osapuolten kannalta rakentavaa jos olisi jonkinlainen turvaverkko jossa voi muodostaa aitoja yhteyksiä kanssakulkijoiden kesken? Herättääkö tämä mitään ajatuksia? Onko kellään muulla tälläistä tunnetta, että olisi ihanaa jos olisi joku jonka kanssa voisi jakaa suoraan ja rehellisesti asioita luottamuksellisesti ja hyväksyvästi?

Kirjoitin tämän ihan spontaanisti, koska on helpompi tiedostaa mietteitään kun ne tulee jotenkin ulos näkyväksi.

12

196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatuksia Kurssista

Kirjoittaminen on monesti avuksi ajatuksien selventämisessä joten hyvä kun laitoit avauksen. :)

Ihmissuhde on oikeastaan pyhä aina silloin, kun siitä on riisuttu pois egon tavoitteet eli sen päämääränä ei ole enää erottelu ja tuomitseminen.

• ei mulla muuta

Tarvitaanko pyhään ihmissuuhteeseen molempien tai kaikkien osapuolten ymmärrys siitä että tavotteena ei ole egolliset pyrkimykset? Voiko siis mulla olla pyhä ihmissuhde ihmisen kanssa joka ei pyri henkiseen kehitykseen tai ei halua nähdä omaa egoaan?
        Olisi kehittävää heijastaa toisesta omia sokeita pisteitä. Mutta jos asenne on kovin välttelevä niin eihän se toimi.

• ajatuksia Kurssista
        ei mulla muuta kirjoitti:

Tarvitaanko pyhään ihmissuuhteeseen molempien tai kaikkien osapuolten ymmärrys siitä että tavotteena ei ole egolliset pyrkimykset? Voiko siis mulla olla pyhä ihmissuhde ihmisen kanssa joka ei pyri henkiseen kehitykseen tai ei halua nähdä omaa egoaan?
        Olisi kehittävää heijastaa toisesta omia sokeita pisteitä. Mutta jos asenne on kovin välttelevä niin eihän se toimi.

Olet ikäänkuin tilanteessa, jossa olet väliaikaisesti suhteen "tervejärkisempi osapuoli".

Et periaatteessa ole vastuussa tuon toisen henkilön suhtautumistavasta tai valmiudesta vaan sinun on huolehdittava vain omasta osuudestasi. Sinun on vain annettava anteeksi toisessa henkilössä näkemäsi virheet/puutteet. Anna siis myös anteeksi se, ettei tuo toinen henkilö ole vielä valmis tarkastelemaan näitä asioita.

Se, milloin suhteen toinen osapuoli ottaa vastaan anteeksiantosi ja sovituksen, jää Pyhän Hengen vastuulle.

Ja kun kirjoitit tuossa ylempänä, ettet ole mikään kovin hyvä Kurssin oppilas niin älä huolehdi siitäkään. Kukaan ei aluksi oikein hahmota, miten tämä Kurssin ajatusmalli ja sen mukainen anteeksianto toimii käytännössä. Opit kyllä varmasti.

Minullakin on vielä paljon opittavaa.

• ei mulla muuta
        ajatuksia Kurssista kirjoitti:

Olet ikäänkuin tilanteessa, jossa olet väliaikaisesti suhteen "tervejärkisempi osapuoli".

Et periaatteessa ole vastuussa tuon toisen henkilön suhtautumistavasta tai valmiudesta vaan sinun on huolehdittava vain omasta osuudestasi. Sinun on vain annettava anteeksi toisessa henkilössä näkemäsi virheet/puutteet. Anna siis myös anteeksi se, ettei tuo toinen henkilö ole vielä valmis tarkastelemaan näitä asioita.

Se, milloin suhteen toinen osapuoli ottaa vastaan anteeksiantosi ja sovituksen, jää Pyhän Hengen vastuulle.

Ja kun kirjoitit tuossa ylempänä, ettet ole mikään kovin hyvä Kurssin oppilas niin älä huolehdi siitäkään. Kukaan ei aluksi oikein hahmota, miten tämä Kurssin ajatusmalli ja sen mukainen anteeksianto toimii käytännössä. Opit kyllä varmasti.

Minullakin on vielä paljon opittavaa.

Kiitos. Eli en ole vaatimassa toisen muuttumista. Kysyin vain onko se silloin pyhä ihmissuhde kun toinen tavallaan pakenee egonsa kohtaamista vaikka kärsii ja sitten kärsimys tulee tietenkin aina vain uudelleen päin naamaa.

Aina pitää ensin katsoa itseä peiliin ja etsiä vastausta itsestä eikä pyrkiä muuttamaan maailmaa.

Onko silti väärin toivoa kohtaavansa jonkun edes suht koht yhtä tervejärkisen tässä maailmassa? Siis ylipäätään jonkun hieman normia tervejärkisempi ihminen. Toisiammehan me täällä tarvitaan niin kuin joku viisas sanoi ettei kukaan ole saari. Kun on ollut itseriittoinen koko elämänsä (egohan kuvittelee pärjäävänsä omillaan) ja varmaan monia elämiä niin on vaikea lähestyä sitä kuilua joka erottaa minut ja toisen (egon).

Eiks joku vois vähän jelpata ;) vai onko se joku Pyhä Henki? Mulla on vaikeuksia hänen kuuntelemisessa.

• ajatuksia Kurssista
        ei mulla muuta kirjoitti:

Kiitos. Eli en ole vaatimassa toisen muuttumista. Kysyin vain onko se silloin pyhä ihmissuhde kun toinen tavallaan pakenee egonsa kohtaamista vaikka kärsii ja sitten kärsimys tulee tietenkin aina vain uudelleen päin naamaa.

Aina pitää ensin katsoa itseä peiliin ja etsiä vastausta itsestä eikä pyrkiä muuttamaan maailmaa.

Onko silti väärin toivoa kohtaavansa jonkun edes suht koht yhtä tervejärkisen tässä maailmassa? Siis ylipäätään jonkun hieman normia tervejärkisempi ihminen. Toisiammehan me täällä tarvitaan niin kuin joku viisas sanoi ettei kukaan ole saari. Kun on ollut itseriittoinen koko elämänsä (egohan kuvittelee pärjäävänsä omillaan) ja varmaan monia elämiä niin on vaikea lähestyä sitä kuilua joka erottaa minut ja toisen (egon).

Eiks joku vois vähän jelpata ;) vai onko se joku Pyhä Henki? Mulla on vaikeuksia hänen kuuntelemisessa.

No siis jos kumpi tahansa suhteen osa puoli antaa suhteen Pyhälle Hengelle niin siitä seuraa Pyhä Hetki ja siitä koituva hyöty tulee molemmille.

Eli kyllä se silloin on pyhä ihmissuhde.

Se taas, että olet suhteen "tervejärkisempi osapuoli", tarkoittaa sitä, että näet tilanteen totuudenmukaisemmin kuin toinen osapuoli. Tilapäisyys tulee siitä, että jossakin vaiheessa tämä toinenkin osapuoli tulee jättämään asian PH:lle, mikä taas ei tosiaan ole toisen osapuolen vastuulla.

Tarkoitat varmaan, että tapaisit oikea-mielisesti - siis Pyhän Hengen - mukaan ajattelevia ihmisiä. Ei ole mitenkään väärin toivoa tuollaista. Tapaat kuitenkin juuri ne ihmiset, jotka sinun on tarkoituskin tavata.

Pyhän Hengen ääni, joka siis kertoo aina molemman osapuolen - sinun ja toisen - syyttömyydestä - vastaa kyllä aina, joskin Hänen vastauksensa voi olla aluksi piilossa kaiken egon meluamisen keskellä. Jatka vaan opiskelua ja kuuntelemista, työkirjan harjoitukset on juuri sitä varten, että PH:n ääni tulisi kuuluvammaksi.

Toivottavasti tästä oli sulle edes jotain apua :)

• ei mulla muuta
        ajatuksia Kurssista kirjoitti:

No siis jos kumpi tahansa suhteen osa puoli antaa suhteen Pyhälle Hengelle niin siitä seuraa Pyhä Hetki ja siitä koituva hyöty tulee molemmille.

Eli kyllä se silloin on pyhä ihmissuhde.

Se taas, että olet suhteen "tervejärkisempi osapuoli", tarkoittaa sitä, että näet tilanteen totuudenmukaisemmin kuin toinen osapuoli. Tilapäisyys tulee siitä, että jossakin vaiheessa tämä toinenkin osapuoli tulee jättämään asian PH:lle, mikä taas ei tosiaan ole toisen osapuolen vastuulla.

Tarkoitat varmaan, että tapaisit oikea-mielisesti - siis Pyhän Hengen - mukaan ajattelevia ihmisiä. Ei ole mitenkään väärin toivoa tuollaista. Tapaat kuitenkin juuri ne ihmiset, jotka sinun on tarkoituskin tavata.

Pyhän Hengen ääni, joka siis kertoo aina molemman osapuolen - sinun ja toisen - syyttömyydestä - vastaa kyllä aina, joskin Hänen vastauksensa voi olla aluksi piilossa kaiken egon meluamisen keskellä. Jatka vaan opiskelua ja kuuntelemista, työkirjan harjoitukset on juuri sitä varten, että PH:n ääni tulisi kuuluvammaksi.

Toivottavasti tästä oli sulle edes jotain apua :)

Kiitos. Hyvä tietää. Joskus mä mietin niinkin että voinko mä aiheuttaa toiselle lisääntyvää vastustusta kun tavallaan näen enenevässä määrin egoni lävitse niin se voi olla pelottavaa toiselle egolle. Ehkä. En tiedä. Rakkaus voi pelottaa pelkoa.

• Olet aivan ydinkysymyksen äärellä kun huomaat puutteita kaverissasi.
      Itse ymmärrän niin että se puute on minun mielessäni oleva puute, tai mielikuva jonka heijastan kaverin puutteeksi.

Jokaisessa on pyhyys. Jokainen kohtaaminen on pyhä. Puutteet ovat minun (egomieleni) mieleni tuotoksia.

Kurssin mukaan juuri tuon korjaustarpeen huomaaminen on ensimmäinen PyhänHengen äänen tuoma viesti korjaustarpeesta. Ensin se kertoo että jotain on vialla ja egomieleni osoittaa kaverin virheeseen. Egomieli puhuu aina ensin. Hetken rauhoituttuasi huomaat että ei se välttämättä ole yksin kaverin virhe. Silloin tiedät kuulleesi PH.n "äänen"
      Siitä vähitellen pääset jyvälle anteeksiannosta joka kurssin mukaan on aina anteeksiantoa itselle. Annat anteeksi OMAT ajatuksesi hänestä. ---itsellesi!!!

Lisäosa - Rukouksen laulu - on hyvä pitää iltalukemisena myös.

• ei mulla muuta

Kyllä. "Puutteet" ovat aina minussa eikä jossain tuolla ulkona. Oikeaan suuntaan olen ainakin menossa, sillä paljon tuomitsevuutta on jo tippunut pois matkan varrella. Sen on kaverikin huomannut. Rukouksen laulu ei olekaan tuttu, mutta pidetään silmät auki. PHn viestejä tulee vastaan joskus päivittäin, mutta onhan niiden kuunteleminen haastavaa keskellä egomielen tohinoita. Mieli juoksee niin kovaa enkä malta hiljentyä, vaikka siihen olisi tilaisuus. Ei ole aina rohkeutta valita PHn ääntä kuten pitäisi.

• . erosin jo .

YK.n ihmisoikeuksien julistuksessa säädetään jokaiselle ihmisyksilölle vapaa valintaoikeus liittyä tai olla liittymättä johonkin uskontoon. Kansankirkossa tämä ei toteudu. Minut liitettiin kirkkoon vastoin omaa tahtoani. Ei odotettu, että asiaa olisi voitu kysyä minulta itseltäni. Vapaa valintaoikeus ei toteutunut. Ja miksi minun piti nähdä vaivaa mennä eroamaan kirkosta, johon en itse ollut liittynyt?
      Rehellinen asetelma olisi se, että lasten kastaminen ja heidän liittäminen kirkkoon kiellettäisiin lailla. Uskonnonvapaus takaisi kuitenkin jokaiselle mahdollisuuden liittyä kirkkoon esim. rippikoulun yhteydessä, joka olisi myös vapaaehtoinen.

Valtion ei pitäisi rahallisesti tukea kirkkoa tai muitakaan uskontoja. Valtion ja uskontojen tulee olla erillään.
      Kirkollisveron tulee olla vapaaehtoista.

http://www.eroakirkosta.fi

.

• ketjun aloittaja

Vaikka tuo kirjoituksesi on pelkkä mainos niin tiedoksesi etten ole kuulunut kirkkoon enää kymmeneen vuoteen eikä Ihmeiden oppikurssi kuulu kirkkoon eikä ole kristinuskoa vaikka käyttää kristinuskolle tuttuja termejä.

• suomalainen?

Kun teit valinnan ja päätöksen hyvä niin.

Tuleekohan jonain päivänä samanlainen kysymys valtion kohdalla Eli Miksi minut liitettiin tähän valtioon ilman omaa tahtoani. Eikö jokaisella vapaalla ihmisellä ole vapaa päätösvalta mihin valtioon haluaa kuulua. Yritykset voivat päättää mihin valtioon maksavat veronsa, eikö yksilöllä pidä olla sama vapaus.

Liity veroparatiisiin. com

• Fbssä on julkinen Ihmeiden oppikurssi - ryhmä. Vaikka siellä on paljon jäseniä niin hyvin harva uskaltaa nostaa esiin mitään omia tuntemuksiaan tai ajatuksiaan. Eikö olisi kaikkien osapuolten kannalta rakentavaa jos olisi jonkinlainen turvaverkko jossa voi muodostaa aitoja yhteyksiä kanssakulkijoiden kesken?

alla olevasta linkistä pääset alkuun

http://www.kolumbus.fi/lea.tikkala/ykseys/opintopiirit.htm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 532
      8497
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      4
      3652
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      7
      2183
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      157
      1143
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      786
    6. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      722
    7. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      32
      703
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      68
      696
    9. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      42
      676
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      637
    Aihe