RIA vs UIL

111111111

Opiskelen rakennustekniikka, ensimmäistä vuotta.
Kannattaako liittyä molempiin liittoihin, sekä raksainssien- että insinööriliittoon?
RIA on opiskelijalle ilmainen kun taas UIL maksaa 30E vuodessa.

3

990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • molempiin

      eikös se uil ollut 30€/koko opiskelu?

    • koulutusalayhdistyksenpj

      Ei ole olemassa sellasta liittoa kuin UIL, on nykyään pelkkä IL.

      Rakennusalalla on vain kaksi korkeasti koulutettujen liittoa, jotka neuvottelevat työehtosopimuksia. RIA ja IL eivät ole näitä, vaan toimihenkilöillä (johon tasoon suurin osa rakennusalan AMKlaisista työllistyy) TESn neuvottelee PRO ja ylemmillä toimihenkilöillä YTN. Eli ammatillisesti ei kannata kuulua kumpaankaan.

      Käytännössä opiskeluaikana kannattaa kuulua kaikkiin, myös aatteelliseen RKLn. Kaikki tarjoavat omia hyötyjään ja PRO, RKL ja RIA ovat opiskelijoille ilmaisia. ILn (tai tarkemmin IOL) kuuluminen riippuu vähän AMKsta, että kannattaako. Toisissa kouluissa IOLn paikallisjärjestöt järjestää paljon reissuja/juhlia/yms ja useesti hoitavat haalareiden tilauksen, josta jäsenet saa ison alennuksen. Se 30€/4 vuotta maksaa yleensä itsensä takasin alennusten muodossa aika äkkiä.

      • kakattaa

        Haalareista ison alennuksen... Joo 10e tosin saat 20e jos ostat vuoden vanhat ilman, että kuuluu IOL.n. Oliko ne haalarit 30e jos kuulut IOL.n, mutta maksat sen 30e niin käytännössä ne haalarit makso 60e kun ilman ne maksaa 40e tai ne vuoden vanhat 20e... IOL.n kuuluvat voivat päästä Astini risteilylle jonne liput menee heti eikä puoletkaan halukkaista pääse. Toinen ongelma on se, että joudut itse järkkäämään kyydin Turkuun/Helsinkiin, joten se siitä säästöstä. Siihen se IOL.n hyöty jääkin. RIA on järkännyt paljon enemmän raksalle pippaloita kun mikään IOL yleisesti. Ite en kuulu IOL.n koska siitä ei ole mitään hyötyä ja miksi maksaa kun RIA.n pääsee ilmaiseksikin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10536
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2829
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1626
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      1418
    Aihe