Onko 10-12 tuntia yöunta aikuisella ok määrä?

Nukkuminen on kivaa

Hei! Olen 30-vuotias nainen. Olen tällä hetkellä työttömänä, joten pystyn nukkumaan pitkään aamuisin. Onko normaalia, että unentarpeeni tuntuu olevan n.10-12 tuntia/yö? Siis nukun suunnilleen sen verran jos saan nukkua niin pitkään kuin haluan. Lisäksi saatan jopa sen päälle pystyä nukkumaan n.1-3 tunnin päiväunet (jos on aikaa nukkua).

Rakastan nukkumista, mutta onko noin paljosta nukkumisesta mitään haittaa? (muuten kuin, että aikaa kuluu paljon nukkumiseen). Kai unentarve on aika yksilöllinen asia, ja ehkä minulla on vain suuri unentarve?

7

2396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos olo on pirteä...

      ei mitään hätää...

    • epäilys...

      Epäilen vahvasti, että minulla pitkän unen tarpeen aiheutti liian alhainen verenpaine. Iltapäiväväsymys iski niin rajuna, ellä olisin voinut nukahtaa istualleni. Olin kuitenkin nukkunut yöni ainakin 9 tuntia, ja aamulla oli ihan virkeä olo. Päiväunet (2-4 tuntia) tai kahvi eivät auttaneet, sensijan joku fyysinen tekeminen, joka ilmeiseti nosti painetta. Oli vain pakko punnertaa sohvalta ylös ja lenkille. Se helpotti.

      Nykyisin, kun verenpaine on normaalimpi (yläpaine yli 100), olen selvästi virkeämpi ja nukun päiväunet vain, jos yö on mennyt todella huonosti.

      Kun veri ei nouse kunnolla päähän asti, niin luonnollista, että väsyttää ja pahimmillaan se johtaa pyörtymiseen. Kuinkas sinun paineittesi laita on?

      • Nukkuminen on kivaa

        Pitänee joskus tsekata paineet, mutta luulen että ne on normaalit tai jopa hiukan yli normaaliin. Ehkä syy tähän unisuuteen on vaan "geeneissä" tai jotenkin pakenen nukkumalla pahaa oloani. Joskus nukkuminen vaan tuo paremman olon, se on toiminut ns. pakona arjesta.


      • epäilys
        Nukkuminen on kivaa kirjoitti:

        Pitänee joskus tsekata paineet, mutta luulen että ne on normaalit tai jopa hiukan yli normaaliin. Ehkä syy tähän unisuuteen on vaan "geeneissä" tai jotenkin pakenen nukkumalla pahaa oloani. Joskus nukkuminen vaan tuo paremman olon, se on toiminut ns. pakona arjesta.

        Työttömyyskin voi olla yksi tekijä, kun ei ole pakko nousta niin helppo jäädä sänkyyn ja nukkua ajan kuluksi. Jos masentaa, niin väsyttää vaikka kyse ei olekaan unen tarpeesta. Harrastatko mitään, onko tekemist,ä joka motivoisi liikkeelle?


    • Body & Mind

      Kannattaa tarkistaa ruokailu- ja liikuntatottumuksensa. Roskaruoka masentaa, pilaa aivot ja väsyttää. Siihen vielä päälle säännöllisen liikunnan puute ja liika nukkuminen, niin riskeeraa olla kierteen alku.

      Työttömyyskausihan olisi hyvä hetki pysähtyä hieman miettimään mikä elämässään on tärkeää, tuo mielihyvää ja mitä kohti ponnistella, kehittyä ja kasvaa, sekä suunnitella ja aloittaa mahdollisia muutoksia ja avata uusia ovia elämässään.

      "Liika nukkuminen väsyttää"

      - http://yle.fi/uutiset/liika_nukkuminen_vasyttaa/5060987

      "Syyskuussa suuri unitutkimus kertoi optimaalisen keston yöunille. Nukkumaanmenollakin on olemassa parhain mahdollinen ajoituksensa, Helsingin Sanomat kertoo."

      - http://www.iltalehti.fi/elintavat/2014100818729174_el.shtml

      "Liika nukkuminen voi viedä lääkäriin"

      - http://www.tohtori.fi/?page=7236802&id=6906096

    • Itselle 7-8 tuntia unta on tarpeeksi.

    • BLOOD IS LIFE

      Hypersomnia. Sillon nukkuu enemmän. Ehkä sä tarvitset enemmän unta ainakin itse tarvitsen enemmän unta, mulla on hypersomnia oon usein nukkunu 13 tuntia ja kerran kun mun ei annettu nukkua tarpeeksi niin sitten kun sain nukkua nukuin 16 tuntia. En kyllä syö aina samaa ruokaa ja aina samaa määrää enkä aina nuku samaa määrää. On myös kausia jolloin tarvii enemmän unta. Unentarve on yksilöllistä ja voi myös olla geeneissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1945
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1423
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe