Haulikkolupa

Haulikko-ongelma

Hei! Olisi pieni kysymys. Omistan metsästyskortin, mutta en ole koskaan metsästänyt. Aikaisempia aselupia ei ole. Haluaisin nyt haulikolle luvat rata-ammuntaan (esim. Skeet). Ongelma on se, että Jyväskylässä ei ole yhtää haulikkorataa auki. Täällä on ainoastaan yksi rata ja se on ympäristösyistä kiinni. Miten saan haulikolle luvat? Ei ole ampumaseuraa, eikä rataa missä ampua. Pystyisin kuitenkin harrastamaan ampumista muualla Etelä-Suomen reissuillani.

7

829

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäjä

Hekemukseen laitetaan nimenomaan ne radat missä oikeus ampua eikä se ole hakijan vika jos paikkakunnalla ei ole ampumarataa, ei siitä voi luvan hakijaa rangaista. Ei ampumaseuran jäsenyyttä voida vaatia jos kerran muuten pääsee radalle muualla.

• Haulikko-ongelma

Pitääkö minun todistaa poliisille, että kuinka usein ja missä olen ampunut? Mitä jos kyseessä on sellainen vapaa kaikille rata, jossa ei ole mitään valvontaa tai muuta. Mitenkä sellaisella paikalla käynnin todistan?

• siitävaan

Ei tartte mitään todistaa se on pistooleissa eri asia niihin vaaditaan 2 vuoden harrastustodistus.

• --------

Unohda se rataammunta kokonaan siitä lupahakemuksesta, älä sanallakaan sitä mainitse. Koska omistat joka metsästyskortin, niin hae sillä metsästys perusteella. Laitat että aioit metsästää valtion mailla ja jos mahdollisuus päästä jonkun kaverin vieraaksi hänen seuran alueelle, niin laita että aioit myös vieraana metsästää. Mitään kaverin nimeä ei tarvitse mainita siinä hakemuksessa. Se ettet ole koskaan metsästänyt, ei pitäisi olla merkitystä. Jokainenhan sen joskus on aloittanut.
      Itse hain toissa kesänä ostolupaa haulikkoon kun rataammunta alkoi sen verran paljon kiinnostamaan, että piti saada siihen paremmin soveltuva ratahaulikko. Hakemukseen laitoin metsästys harrastuksen ja rataammunta harrastuksen perusteluiksi. Tiskillä virkailija katsoi paperia ja totesi että rataammunnassa pitää olla ampumapäiväkirja kahdelta vuodelta, jotta luvan voi saada. Samaan hengenvetoon ojensi uuden kaavakkeen ja sanoi että kirjoita uudestaan mutta jätä rataammunta kokonaan perusteluista pois, metsästys riittää perusteluksi hyvin. Viikko tästä niin lupa oli taskussa.
      Missä etelä-suomen radoilla muuten käyt kiekkoja rikkomassa?

• siitävaan

Älä puhu sontaa ei haulikko rata-ammunta mitään kahden vuoden harrastaneisuutta vaadi sen paremmin kun kiväärikään.

• ----------

Ei varmaan vaadikaan, mutta tietävätkö nämä lupien käsittelijät asiaa. Mitä juttuja lukenut ja kuullut niin tuntuu tämä lupakäytäntö olevan varsin kirjavaa.
      Kerroin niin kuin asia oli minulle tiskillä sanottu ja varsin suoraan sanottiin että harrastustodistus kahdelta vuodelta pitää olla. En asiasta viittinyt ruveta kättävääntämään, vaan jätin sen suosiolla pois hakemuksesta.

• siitävaan

Se oli varmasti joku tietämätön virkaintoinen nainen joka ei tiedä muuta mitä nenästä tulee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      278
      6255
    2. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      65
      3299
    3. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      200
      2991
    4. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2457
    5. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1842
    6. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      146
      1592
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      196
      1549
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      163
      1491
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      112
      1438
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      88
      1353
    Aihe