Asumiskorvaus

aapeepeepee

Hei,

Ollaan erottu keväällä puolison kanssa, avioero virallisesti voimaan marras/lokakuussa. Puoliso jäi asumaan omakotitaloomme, joka on myynnissä, mutta näyttää siltä että ei ihan heti mene kaupaksi. Asuntolainaa maksetaan puoliksi tällä hetkellä.

Lain mukaanhan ex-puolisoni on velvollinen maksamaan minulle asumiskorvausta, ns. vuokraa koska asuu minunkin omistamassani asunnossa? Hänellä on pienet asumismenot siellä, maksaa lyhennystä 280-300e / kk ja mulla on vuokra tämä sama lyhennys jo liki 800e /kk. Lisäksi maksan elareita ja vakuutuksia taloon.

Muutama kysymys näihin liittyen:

- Miten asumiskorvaus määritellään, onko se vuokraa vastaava osa mitä se olisi omakotitalosta? Täällä vähän syrjemmässä idässä varmaan liikuttaisiin 700e / kk . Onko se puolet tuosta? Tehdäänkö siihen jotain vähennyksiä, esimerkiski lämmitys, joka jää exän vastuulle (öljylämmitys).

- Tehdäänkö me jokin vuokrasopimus tästä vai miten se sovitaan?

- Öljyyn liittyen, olenko lain mukaan velvollinen maksamaan öljylaskuja taloon kun en lämmitystä itse käytä? Ei huvittaisi maksaa niitä tonnin laskuja yhtään kun en siellä asu. Varsinkin kun exä veti nupit kaakkoon ja voi olla että öljyä menee reilusti enemmän kuin viime talvena kun minä kattilaa hoidin ja säädin.

Olen kuitenkin velvollinen talon peruskunnosta huolehtimaan, joten lasketaanko lämmitys siihen? Eihän se kuitenkaan voi 50/50 suhteessa mennä? Voisin toki sopia exän kanssa että siitä voidaan vaikka vuokrassa hyvittää jokin osa.

Exä maksoi kesän aikana minunkin lainanpuoliskoni, koska se meni hänen tililtään suoraan. Sovittiin keväällä suullisesti että näin mennään niin menee asumismenot tasan kun mulla oli oma vuokra. Nyt sitten välit huononi ja hän vaati minulta takautuen koko kesän lainoja, eli joku 1500e. sovittiin sitten lakimiesten kanssa että kuittaan sen tästä asumiskorvauksesta suoraan niin en perisi sitä muutamaan kuukauteen. Tämä käy minulle.

Exä vaatii nyt myös kuitenkin että saisi talon myynnissä enemmän rahaa, koska on koko ajan kun siinä on asuttu niin maksanut tätä lainaa. Laina on yhteinen ja se on aina mennyt hänen tilitään. Talo on 50/50 omistuksessa. Totta kai minä oon maksanut muita asumisen kustannuksia, lämmitykset kokonaisuudessaan ja vakuutukset, sähköt, vedet ja jätemaksut. Eli tasan on kaikki mennyt, plus ruokakulut. Eihän hän tästä voi enempää saada?

En ymmärrä miksi pitää kaikki asiat riitauttaa, olisi vain menty kuin keväällä sovittiin. näköjään oli virhe luottaa exään ja sopia asiat vain suullisesti. En tee samaa virhettä enää toiste.

0

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

        Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
        Maailman menoa
        112
        6846
      2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

        RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
        Maailman menoa
        58
        2970
      3. Mites meillä nainen tämä yhteys

        Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
        Ikävä
        68
        1650
      4. Miltä kaivattusi näyttää

        Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
        Ikävä
        58
        1339
      5. Se viime kohtaaminen

        Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
        Ikävä
        68
        1263
      6. Olen lihonut vähän

        Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
        Ikävä
        114
        1047
      7. Ihan rakentavassa mielessä

        Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
        Ikävä
        74
        1030
      8. Taidan olla ihan sairas

        Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
        Ikävä
        89
        952
      9. Toivoisin niin

        Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
        Ikävä
        54
        878
      10. Mitä kehon osia

        Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
        Ikävä
        47
        864
      Aihe