Suomenlapinkoiran ruokinta + ruoka-aineallergiat

POMO

Hei,

Kysyisin neuvoa, nyt noin puolivuotias pirteä Suomenlapinkoira uros, järsii ja kirputtelee itseään todella paljon. Etenkin kynsiä ja anturoita, viittaako allergiaan? Vai kasvukipuihin?

On vaihdettu ruokaa, kaikkein parhaiten järsimisen lopetti perus JahtiVahti pentu.. nyt menossa Juniorruoka.. järsii paljon. Neuvoja? Mitä itse syötätte?

17

2137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiviittaa

      Eläinlääkäriin. Testejä, kunnollinen kliininen tutkimus, keskustelua aiheesta kokeneen pieneläinpraktikon kanssa. Luulen että kyse ei ole ruoka-allergiasta vaan ihan muusta. Palstalta et voi selvittää oman koirasi terveydentilaa.

      Onko koiralla paljon liikuntaa ja tekemistä? Minkä lämpöisessä kämpässä sitä pidetään? Onko sillä järsittäviä luita tms.?

    • Sellaista se

      Muista siirtyä kuivanappulaan jossa ei ole negoja lisäaineita jos sellaista käytät, ts vain sellaisia joissa säilöntäaineena käytetty tokoferoleja, ei mitään muuta. Osa näistä näyttää olevan ylimääräisille kemiallisille aineille reagoivia, eikä niitä löydy missään ruoka-aineallergia testeissä. Paras tapa selvittää ruoka-aine allergiaa ovat eliminatiodieetit, ne ovat vaivalloisia mutta luotettavat ja ilmaiset. Muistaa pitää, allergeenien vaikutukset voivat hävitä elimistöstä vasta viikkojen kuluttua niiden viime nauttimisesta.

      Ensin kannattaa pestä koira pari kertaa Hexocilillä (googlaa, jollain nettiapteekilla on hyvä seloste) jota monet käyttävät aina koiriensa, kissojensa ja hevostensa pesuun. Etenkin niiden tassujen pesuun säännölliseksi syksyin keväin rapakeleillä tassuistaan oireileville on syy missä tahansa, tuo on todella hyvä ja tarvitessa Abilaria eli pihkasalvaa; apteekeista reseptittä kumpaakin.

    • Penturuuan voi jättää puolivuotiaalta lappalaiselta pois, seuraavaksi siirtyä aikuisten ruokaan; mitä siinä juniori-ruuassa on sellaista mitä ei ollut penturuuassa? Lisäaineet, vehnä mm. aiheuttavat hiivaa ja kutinaa koirien tassuihin. Koirien makupaloissa voi olla myös paljon lisäaineita.

      Tuossa tulikin hyvät pesuohjeet, kuivaus on tärkeää tassuongelmaisella, jotkut viimeistelevät pyyhekuivauksen jälkeen vielä talouspaperilla.

    • harrastaja50

      Äläkääkä liottako niitä nappuloita.Paras että nappulat sellasenaan ja AB piimää sekaan.Minun koira saanut sitä 7 vuotta ja huippukunnossa.Välillä tietenkin nappuloita kannattaa vaihtaa erimerkkiin sillä koirakin kyllästyy välillä samaan.Muistaa tietenkin pikkuhiljaa uuteen ruokaan totuttaa.
      Jos turkki ei kiillä niin nappuloinen sekaan öljyä.Itsellä Virgin kylämäpuristettua auringonkukkaöljyä ja kiiltää turkki.

      • rairairai

        Mitä helvettiä? :D
        Eikä kyllästy.


    • narttuja ja uroksia

      Tassujen pureskeluhan viittaa hyvin usein stressiin koiralla, tai sitten harvemmin kipuihin tassuissa tai jossain muussa paikassa eli se on sijaistoiminto.
      Onko aktiiviteetteja ja jos niin minkälaisia ja minkä verran? Eihän ole liikaa.

      Minulle eläinlääkäri sanoi että suomenlapinkoiralla ei ole ennen 1-vuoden ikää suurella todennäköisyydellä allergioita.

    • POMO

      Kiitos viesteistä, nyt vehnätön ja putkiluita ajanvietteeksi saatavilla. Eläinlääkäriä on konsultoitu asiasta.
      Normaalin koiran tavoin virikettä ja liikuntaa, aivojumppaa. Saa olla myös itsekseen töiden ajan, joten on aikaa levätä. Toivotaan että alkaa tepsimään

    • lapinkoita

      Rupea syöttämään allergisen koiran ruokaa. Minulla on koira joka söi allergisen koiran ruokaa eli hypoallergista ruokaa. Sen aikana tuli peräsuolen suu tmman puhuvaksi isoksi makkaraksi jota koira järsi. Käytettiin lääkärillä joka kertoi että kyse on melko varmasti allergiasta ja käski jättää aikaisemmin syötetyt ruoat pois ja vaihtaa ruokaa. Koira on pysynyt kunnossa viljattoman koiran ruokavaliolla. Karva ei ole kasvanut joten kun allergiatestejä ei ole tehty niin en vielä tiedä onko ruoka oikea. Vain aika näyttää miten käy. Mennäänkö testeihin.

      • väri

        Löysin hyvän allergiaruoan. Karva kasvaa ja väri tummenee uuden karvan myötä.


    • Lappalainen123

      Kerrotko mullekin sen ruua?

      • ruokavalio

        Hyvä viljattoman ruokavalion ruoka löytyy ainanin canagan-sarjasta, jota myy musti ja mirri. On kahdeksankymmentäviisi euroa mutta on riista,jänis,ankka-ruoka. Toinen viljaton halvempi on ankka-peruna, jota myy lemmikkikeskus nimellä golden eagle, holistinen ruoka. Nyt kasvaa minun koirani karva. Tänään tapeltiin, lähdetäänkö sisään vai ei, kun koiraa ei olisi saanut sisälle luultavasti kasvavan karvan takia. Käveltiin pitkä lenkki ja illalla on toisen pitkän lenkin aika. Toivottavasti löydät oikean ruoan.


    • 30vuottalapiskoja

      Hei!
      ...kun koiralle syöttää samaa ruokaan kun itsekin syö. Niin koira pysyy terveenä.

      Pussiruuat ovat hätäapu höpötystä, lisäaineseoksia, joista koirat eivät saa riittävästi kivennäisaineita ja vitamiineja.
      ...joillekin koirille kehittyy jopa Viljapölyallergia, jatkuvasta pitkäaikaisesta kuivamuonien syötöstä,
      Viljapölyallergia on myös varastomiesten ammattitauti, joka johtuu punkeista ja niiden tuottamasta pölystä, ulosteista et cetera..

    • ruoka-aineet

      viljapölyallergia syntyy ja kehittyy viljasta ja sen pölystä. ei viljattomista tuotteista. kokeile yksi ruoka-aine kerrallaan ja katso, mikä aiheuttaa allergiaa. kaikki yleensä ei aiheuta.

      • ruoka

        Koiran ruoka ei välttämättä Ole vaikea tehdä mutta yrjölän puuroa en Ole kokeillut. EI minun koirani sitä kai söisi. En usko. Ölen kokeillut allergisille tarkoitettuja intolerantikkojen ruokia, viljattomia ruokia ja siirryin niistä tavalliseen ruokaan Eli kana-riisi ruokaan. Koiralle ei Ole tullut samoja oireita kuin toisista ruoista, mutta robur onkin ruotsalainen ruoka. Katson pari viikkoa ja katson mitä tapahtuu. Mitä oireita tulee. Koira on nimittäin nyt kunnossa pysynyt. Vielä viinko niin tiedän sopiiko ruoka.


      • meniaikaa sitten
        ruoka kirjoitti:

        Koiran ruoka ei välttämättä Ole vaikea tehdä mutta yrjölän puuroa en Ole kokeillut. EI minun koirani sitä kai söisi. En usko. Ölen kokeillut allergisille tarkoitettuja intolerantikkojen ruokia, viljattomia ruokia ja siirryin niistä tavalliseen ruokaan Eli kana-riisi ruokaan. Koiralle ei Ole tullut samoja oireita kuin toisista ruoista, mutta robur onkin ruotsalainen ruoka. Katson pari viikkoa ja katson mitä tapahtuu. Mitä oireita tulee. Koira on nimittäin nyt kunnossa pysynyt. Vielä viinko niin tiedän sopiiko ruoka.

        Miksei söisi yrjölän puuroa? koira on petoeläin ja syö paljon sellaista mitä ihminen ei syö. Ihminen ei syö nahkaluitakaan. Niinkuin raa'at lihat ja luut ovat useinmiten koirien suurinta herkkua...


    • vanhaparta

      Tähän olisi hyvä oheistaa Yrjölän puuron ohje. Idea siinä kuitenkin on , että siitä vaan omallekin lautaselle, hyvää ja terveellistä! Täysjyvää joka ensin huuhdellaan, sitten liotetaan edellisestä illasta kylmässä vedessä (parantaa viljan kivennäisaineiden sulavuutta) ja haudutetaan väljässä vedessä uunipuuroksi parin tunnin miedolla lämmöllä (n. 180 astetta). Sekaan vain merisuolaa ripaus. Viljaa voi vaihdella, omassa alkuoperäisohjeessani on täysjyväohraa, -riisiä, -hirssiä ja -tattaria sama määrä kutakin. Toki luomuna jos löydätte ja kukkaro kestää. Jotkut lisäävät sekaan jauhelihan tms., hyvin voi antaa lihan raakana erikseen/eri aterialla. Porkkanaraaste puurossa on hyvä lisä.

      • luonnon ravintoa

        Lisäksi koirat syö myös kasviksia ja hedelmiä pikkupaloina. Niigä kannattaa kokeilla täysjyväruokien kanssa sekä juureksia. Pelkkä liha ei mielestäni ole kenellekkään hyvänsi. Syö utse veristä lihaa raakana jatkuvasti. Ennen pitkää tiedät oireet. Susikin syö luonnossa marjoja ja jotain muutakin. Kannattaa kokeilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe