oletteko mittauttaneet d-vitamiininne

vaivainen näkijä

kovasti on d-vitamiini ollut tapetilla viime vuodet.Ja ihan aiheestakin.

Tässä oma tarinani. yhtenä syksynä se oli päälle 60 yksikköä.Aloitin syömään hevoskuuria 125 yksikköä/pv. Välillä olen pitänyt taukoja tai syönyt pienempää annostusta.
Toukokuussa tuli mieleeni tehdä pikku koe.Mars labraan. arvo oli yli 130.No sitten ajattelin,kesällä ei pisaraakaan d:tä ja katson mitä tekee arvoille.Nyt lokakuun aluss a samat arvot oli. Suomessa koko ajan olin.

Johtopäätös: d-vitam. ainoastaan vähän talvella.Tai se nousee turhan korkeaksi.

tiedän myös hauraan vanhuksen ja lapsen,joilla kummallakin nousi arvot yli 120 annostuksella 50 yksikköä.

Koska imeytymisessä on tosiaan eroja,ei pidä missään tapauksessa syödä isoja annoksia pitkiä aikoja,jos ei välillä mittauta miten on d-vit. imeytynyt.

Tästä asiasta ei ehkä puhuta tarpeeksi

10

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaivainen näkijä

      kerkesin tuossa välillä vilkaista Tolosen sivuja.sieltä ilmeni,että magnesiumiakin on saatava samalla,jotta d imeytyy. olisko salaisuus sitten se,koska käytin koko kesän iholle suihkutettavaa magnesiumia.
      tällä olen saanut erään vaivan hallintaan,josta en nyt tähän kirjoita

    • 100µg

      100-150 nmol/l on normaali arvo.

      Yliannostus tulee kun arvo ylittää 375 nmol/l.

      1.8.2012 Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 100 µg:aan. Vauvojen rajana EFSA pitää nyt 25 µg ja 1–10-vuotiaiden 50 µg päivässä. Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
      http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm

    • vaivainen näkijä

      100-150 nmol/l on normaali arvo.

      Yliannostus tulee kun arvo ylittää 375 nmol/l.

      Mikäs tuohon normaalin ja yliannostuksen väliin jää. Epätoivottuko= harmaa alue

    • mi6

      Siinä välialueella uni ei tule illalla seuraksesi ja sen yläpuolella alkaa rytmihäiriöt.

      • vaivainen näkijä

        niitä rytmihäiriöitä oli vuoden.otettiin jopa vuodokauden rekisteröinti. Nyt on loppuneet jostain syystä.en ole syönyt ollenkaan d-vit. Herää kysymys? onko tuo 130-140 liian iso minulle.Jospa tämäkin on yksilööllistä.Eipä THL sittenkään taida olla turhan takia varovainen suosituksissaan.
        tai sitten kaikki on sattumaa ja rytmihäiriöt johtui muusta syystä.


    • 1+1

      Hei

      mä kävin eräällä arvostetulla helsinkiläisellä klinikalla ottamassa d-vitamiini arvoni. Ne oli 40. Tulospapereissa luki, että arvojen tulisi olla >40 ja lisäksi heidän klinikkansa oli lisännyt tavoite/vaikutustasoksi 75-130 arvon.
      Eli minun arvoni on liian alhainen.

      Pienen tutkimisen jälkeen ostin tätä valmistetta:
      http://www.iherb.com/healthy-origins-vitamin-d3-5-000-iu-360-softgels/18335?rcode=eme166

      Se on hyvin vahvaa, joten en käytä sitä usein. Huomaan kuitenkin sen piristävän.
      Moni on arvioinut sivustolla tuon valmisteen ja kehuu sitä kovin. Siksi uskalsin sitä noinkin vahvana tilata.. enkä tosiaan syö päivittäin.

    • d:tä tarvitaan

      Tuo on varmasti ihan hyvä tuote.

      Yleensäkin jos d-vitamiinin imeytymisessä on ongelmia niin kannattaa muistaa, että d-vitamiinin imeytymiseen vaikuttaa myös se, saako samanaikaisesti tarpeeksi magnesiumia. Eli kannattaa siis ottaa myös hyvin imeytyvää magnesiumia ravintolisänä, mikäli ei syö kovin hirveästi esim. pähkinöitä, banaaneja jne. päivittäin. Stressi ja runsas kofeiinin juonti heikentää myös elimistön magnesiumvarastoja.

      D:tä saa myös tippoina ja suihkeena, joista tosin viimeksi mainittu on yleensä aika kallista. Nuo kuitenkin imeytyy suun limakalvoilta niin saattavat joillekin olla tehokkaampia lisiä.

    • 3+3

      5000IU = 125µg

      eli aikuisen ihan normaali annos

      ota aamulla

      • ...

        Miksi aamulla?

        Kerran luin jostakin, että d-vitamiini toimii hormonin tavoin ja tulisi ottaa illalla.

        Tiedäpä sitten...


    • 120 nmol/l

      Tuskin D-vitamiinitaso veressä pitää hereillä tai aiheuttaa rytmihäiriöitä.

      Yli puolet maailman väestöstä asuu auringon alla ja kyllä he nukkuvat öisin eikä ole rytmihäiriöitä

      Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita esim. Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, jonka sivut päivittyvät säännöllisesti uusimmasta tutkimustiedosta.

      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247


      Aikuisten ja lasten D3-vitamiinivalmisteet!

      D3-vitamiinia on Suomessa monia eri vahvuuksia: kuivatabletteina, imeskelytabletteina, suusuihkeina (imeytyy hyvin suolistosairailla) tai öljykapseleina sekä imeväisille on tippoja. Joita myydään ruokakaupoissa, apteekeissa, verkkokaupoissa sekä luontaistuotekaupoissa (tuotteet ja hinnat vaihtelee paikoittain ja paikkakunnittain). Apteekeissa on suppein ja kallein valikoima, joten D-vitamiinit kannattaa ostaa muualta. Öljykapseleissa EI ole lisä- eikä makeutusaineita. Ota D-vitamiinisi ruuan kanssa, joka sisältää rasvaa imeytymisen varmistamiseksi.
      .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe