velkainen kuolinpesä ja ennakkoperintö

maksimix

Olen saanut ennakkoperintönä osuuden mummoni tilaan äidiltäni, ja nyt kun äitini on kuollut on tullut ilmi,että hänellä on maksamattomia luottoja ihan mukava summa. Joudunko minä vastuuseen hänen veloistaan koska olen joskus ottanut häneltä perinnön vastaan? Vai voidaanko kuolinpesä ilmottaa varattomaksi ja viedä konkurssiin?

3

936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laki takaisinsaannista konkurssipesään

      "Yleinen takaisinsaantiperuste

      Oikeustoimi peräytyy, jos sillä yksin tai yhdessä muiden toimenpiteiden kanssa on sopimattomasti suosittu velkojaa toisten velkojien kustannuksella, siirretty omaisuutta pois velkojien ulottuvilta tai lisätty velkoja velkojien vahingoksi. Peräytymisen edellytyksenä on, että velallinen oli oikeustointa tehtäessä maksukyvytön tai että oikeustoimi osaltaan johti velallisen maksukyvyttömyyteen. Jos peräytettävänä on lahja, lahjanluontoinen sopimus tai ositus, peräytymisen edellytyksenä on kuitenkin, että velallinen oli oikeustointa tehtäessä ylivelkainen tai että oikeustoimi osaltaan johti ylivelkaisuuteen. Lisäksi edellytetään, että toinen osapuoli tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää maksukyvyttömyydestä tai ylivelkaisuudesta taikka oikeustoimen merkityksestä velallisen taloudellisille oloille sekä seikoista, joiden vuoksi oikeustoimi oli sopimaton.

      Jos 1 momentissa tarkoitetussa oikeustoimessa on ollut osapuolena velallisen läheinen, tämän katsotaan tienneen sanotussa momentissa tarkoitetuista seikoista, jollei saateta todennäköiseksi, ettei hän tiennyt eikä hänen olisi pitänytkään tietää niistä.

      Jos oikeustoimi on tehty aikaisemmin kuin viisi vuotta ennen määräpäivää, se peräytyy ainoastaan, jos velallisen läheinen on ollut siinä osapuolena."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1991/1991075

      Äitisi on antanut sinulle lahjan (ennakkoperintö = lahja). Edellä olevan mukaisesti se voi peräytyä äidin konkurssipesään.

      Jos voit todistaa, että lahjan saadessasi et tiennyt eikä sinun olisi pitänytkään tietää, että äitisi lahjan antaessaan oli kyvytön maksamaan velkaansa taikka että hän lahjan takia tuli kyvyttömäksi, lahja pysyy voimassa. Laillinen olettama on päin vastainen eli että sinä tuon tiesit tai olisi pitänyt tietää.

    • maximux1

      Miten tuollaisen asian voi todistaa, kaikki velat tulivat minulle yllätyksenä! Äitini tosiaan luopui 12 vuotta sitten perinnöstään minun hyväkseni. Enkä tiennyt, että hän on velkaa onnistunut itselleen hankkimaan luottojen kautta.

      • >>Äitini tosiaan luopui 12 vuotta sitten perinnöstään minun hyväkseni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe