Vieläkö vanhoilla kunnon LA-aalloilla on toimintaa? 80-90-luvuilla oli toiminta vilkasta, ja aina oli joku äänessä. Olen harkinnut vanhan harrastuksen uudelleen aloittamista, kun laitteistoa olisi halvalla saatavilla.
LA/CB-puhelin harrastajia Hämeenlinnassa?
27
283
Vastaukset
- idi ootti
Avaa laa ja kuuntele kuuluuko mitään!
- HML Mielenkiintoista
Mielenkiintoinen aloitus, mikä on hyvin harvinaista tällä paikkakunnalla. Laitteet löytyisi vielä, mutta aika hiljaista on aalloilla ollut.
Ehkä vieläkin mielenkiintoisempaa olisi yrittää hankkia lentoradio, ja pyrkiä kuullostelemaan mitä lentokoneet juttelevat Hämcastlen yläpuolella.
Hintataso on lentoradioilla aivan toinen kuin läppärillä.- kannattaa kokeilla
Tollasella ebaysta 10:llä eurolla osteltulla tv-tikulla ja sopivalla ohjelmistolla pystyy kuuntelemaan ilmailuradiokanavia tietokoneella.
http://sarajarvi.org/tutoriaalit-rtl-sdr/ - kannattaa kokeilla
kannattaa kokeilla kirjoitti:
Tollasella ebaysta 10:llä eurolla osteltulla tv-tikulla ja sopivalla ohjelmistolla pystyy kuuntelemaan ilmailuradiokanavia tietokoneella.
http://sarajarvi.org/tutoriaalit-rtl-sdr/Kuuluu myös 145 MHz:n radioamatöörialue ja PMR446-radiopuhelin keskustelut ja paljon muuta.
- HML Hyvin Mielenkiin
Hyvin mielenkiintoiset sivut. Hieman harrastaneisuutta tosin vaatii. Jos vain olisi tilaa vielä uusille projekteille, tuota voisi seuraavaksi lähteä kokeilemaan.
On niin runsaasti rakennus- ja kehitysprojekteja ettei aina tiedä mitä tekisi seuraavaksi.- kannattaa kokeilla
Ei vaadi minkäänlaista harrastaneisuutta. Tollasen linkin mukaisen tikun ostin ja tökkäsin koneeseen kiinni ja asensin ohjelman sarajarvi.orgin ohjeiden mukaisesti. Aikaa kului operaatioon 5 minuuttia.
Katkoin vielä mukana tulleen pöytäantenninantennijohdon ja laitoin tilalle normaalin antenniliittimen, niin pystyin liittämään tikun katolla olevaan tv- ja radioantenniin. Jos sulla on kaapelitv joudut laittamaan erillisen ulkoantennin. Tikun mukana tulleella pöytäantennillakin kuului jotain.
http://tinyurl.com/matqsat
Alkuperäiselle LA/CB kyselijälle vinkkinä, että Lahden ja Tampereen seudulla on alan toimintaa ja kunnollisella antennilla voi saada täältä kuuluvuuden sinne.
- HML Meri Maili
Oletko kokeillut lentoliikenteen taajuuksia 108 - 137 Mhz? Kuuluvuus on hyvällä kelillä 150 merimailia.
- kannattaa kokeilla
Niitä olen pääasiassa kuunnellutkin. Joltain taajuudelta kuuluu melkein aina jotain. Sellaisen mielenkiintoisen seikan olen havainnut, että vaikka lentoliikenteen kieli onkin englanti, usein lennonjohtoa tervehditään suomeksi.
- kannattaa kokeilla
Niitä olen pääasiassa kuunnellutkin. Joltain taajuudelta kuuluu melkein aina jotain. Sellaisen mielenkiintoisen seikan olen havainnut, että vaikka lentoliikenteen kieli onkin englanti, usein lennonjohtoa tervehditään suomeksi.
Tein tollasen pienen demon äsken, mitä siellä kuuluu. Ilmailuliikennettä ja pieni pätkä radioamatöörikeskustelua.
http://youtu.be/T_Vu5jaAtxQ - leksa rules
Tein tollasen pienen demon äsken, mitä siellä kuuluu. Ilmailuliikennettä ja pieni pätkä radioamatöörikeskustelua.
http://youtu.be/T_Vu5jaAtxQMitä kustantaisi laitteet joilla pääsisi huutelemaan törkeyksiä takaisin? Täytyy pyytää Koroleffilta radio-avusta tarjous!
- HML Hyvin Kuului
Vallan mainiosti näyttää kuuluvan. Tuommoinen on sitten saatava.
- molemmat elää vielä!
Viimeinen kokemukseni laapuhelimista on Puolan duunireissulta noin kolme vuotta sitten. Pikkubussi haki meidän revohkan kentältä ja lähdettiin kohti maaseutua. Puhuttiin siinä etupenkillä ja naureskeltiin kojelaudan laapuhelinta että että ei ole tollastakaan nähty 20 vuoteen. Polakki "matkaopas" aisti hämmästyksemme ja nousi matkaoppaan paikalta, näytti sormella laapuhelinta ja kysyi ylpeänä: du ju nou tis, tis is ciibii reidiou. Sillä hetkellä funtsin että tapanko itseni vai ton äijän.
- HML Miksi Ei Käytöss
Miksi sen käyttö on pääosin loppunut täällä?
- kannattaa kokeilla
Vois rekisteröityä Radiohullujen foorumille ja kysellä olisiko tällä alueella kiinnostusta kokoontua aalloilla johonkin tiettyyn kellonaikaan. Laitteita ei ole vielä, mutta kiinnostusta löytyy.
http://www.radiohullut.net/foorumi/viewforum.php?f=5
- TRC 9--
pmr446 toistin kanavalla 5 ??
- Lälläri
Skannerilla kuuntelin, niin jotain kuului lälläritaajuuksilta.
- dfgd5dfg4
Solmuja oli liikenteessä.
Asema Titaja aloittaa toiminnan tauon jälkeen.Entinen TJ-62. Kanava 7 on kutsukanavana ainakin näin alussa. Tukiasema ja auto.
- Hyvä_juttu
Hienoa, että vanhat harrastajat palaavat takaisin. Muitakin vanhoja on kuultu talven aikana pitkästä aikaa. Kannattaa kokeilla myös kanavia 31 ja 36, niillä on enemmän toimintaa ollut viime aikoina.
- 80luvunKusoilija
Ite harrastelin 80-90 luvun alkuun, oli kotona tukiasema jolla hyvällä kelillä heitti kusoo 120-140 kilometriä. Oli oma tekemä antenni korkeessa koivussa ja ohjeen sain sellaselta läppäriharrastajalta joka käytti nikkiä MP6. Autossa oli kans tietty la-puhelin. Hattelmalan harjulta siihen aikaan monikin kävi heitteleen juttua. Yksi puhelin olis vielä tallella, mutta antenni puuttuu..tarviskohan alkaa kusoileen vielä:)
- 1.2.3
Aloittele vaan uudestaan. Oliko tikapuuantenni kyseessä? Sellaisen väsäät nopeasti uudelleen. MP6 on vieläkin aktiivisesti äänessä.
- 1.2.3
Tikapuuantennin lisäksi T20 on helposti rakennettava ja hyvä.
http://paja.gzt.fi/t20.html
Eikä nykyään edes ostettu antenni mikään kallis ole. RXTX:ltä irtoaa käyttökelpoinen antenni halvimmillaan 30-50 eurolla. - 80luvunKusoilija
Oli juu käytössä tikapuuantenni ja mp6:sen neuvoilla tehty, hyvin toimi:)Taitaa mp6 asua vielä samoilla nurkilla kun aikanaankin:)Ainakin välillä sitä näkee.
- kokdempolitiikkaa
Menet vekan tontille, kyllä laa pelaa ja halavalla, eikun ilmaiseksi. Jollei saasteista tule häiriötä.
- voi_aikoja_
Ainoa kokemukseni radioiden ihmeellisestä maailmasta on vuodelta -86 taka-Hätilän metsistä ja intti ajoista puhutaan. Oli ampumaleiri ja sain komennuksen jonnekin hiekkatien-puomille LV-217 radion kanssa. tuntikausia istuin siellä kesähelteessä yksin, ei liikennettä ei mitään. Funtsin että tossahan on toi radio ja kuinkahan muilla puomeilla sujuu. Tiesin että toisella puomilla on kaveri S joten kysyin että kuuleeko S. vastaus kuului että hyvin kuuluu. No siinä kohtapuoliin vähän radio-etiketti unohtui ja jutut lähti käsistä tyyliin että onko huoria näkynyt ja panettaa hulluna ja viinaa tekis mieli. Ei tullut mieleen että kappareiden parakissa on myös radio auki. Voin kertoa että sanomista tuli.
- 1.2.3
Pitäisiköhän järjestää joskus Hämeenlinnan seudun LA-aktivointi ilta, että tiettyyn aikaan kaikki olisivat äänessä, joilta vaan laitteet löytyy? Kanavaksi ja modulaatioksi sellainen, että pystyy osallistumaan vanhoilla ja uusilla radioilla.
- Kilowattilinukka
Ne jotka LA-puhelimia näillä seuduilla 90-luvulla harrastivat, muistavat varmaan käyttäjän nimeltä Tandem. Tältä riitti tehoja vaikka muille jakaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 754367
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺714201Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433609Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163193Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle382850En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142582Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102394IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm301566Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1571312Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli811125