Liitot vs. yksityiset kassat

Miltä tuntuu?

Lukekaapa seuraava linkki ja miettikää eteenkin Akt:hen kuulumattomat. Miltä tuntuu nostaa taas seuraavatkin palkankorotukset kun itse ette ole ottaneet mitenkään osaa niiden meille saamiseksi?

==>> http://www.hameenkaiku.fi/viikko-hame/blogit/nuoret-sankarit/24431-ari-wigelius-ammattiliittojen-ja-yleisen-tyottomyyskassan-saavutukset-1889-2014

14

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saksanseisojavoimaa

      Ammattiliitot jäykkine asenteineen on yksi syy Suomen kurimukseen.Tätä maata ei saada nousuun ,eikä työllisyyttä lisättyä,jos ei ammattiliittojen monopolia ja sanelupolitiikkaa saada muutettua.

      Koittakaa nyt ymmärtää,että työllistämällä ja työtätekemällä ainoastaan saadaan tämä maa jaloilleen ja ammattiliitot ovat ,kuin syöpä ,se kalvaa pikku hiljaa yritykset hengiltä.

      Kuljetusalan kulurakenne,etenkin palkat ovat tänä päivänä täysin karanneet käsistä.jollei yritys kykene enää tulemaan toimeen karanneen kulurakenteen vuoksi ,on julkaisemasi listasi ennemmin häpeä kuin saavutus.

      Kysynkin mitä hyötyä on liitosta joka tulevaisuudessa hinnoittelee itsensä sekä jäsenistönsä kortistoon

      • Kapitalistiriistäjä

        Puutteellisen johtamistaidon ja huonon laskutaidon omaavat kuljetusyrittäjät liian ahneine rahtisopimuksineen ajavat itsensä perikatoon. Sen olen itse omakohtaisesti kokenut. En ole laatikon terävin veitsio ja siksi poikakaverini laskeekin urakkatarjoukseni nykyään. Vouti pyörii ovella mutta vielä Scania Wabikset tiellä liikkuvat. Molemmat!


    • Rahti-Setä

      Olen ollut työurani alusta saakka AKT:en jäsenenä,eli olen maksanut jokaisesta tilistäni jäsenmaksun.Kuitenkaan en ole ollut elämäni varrella yhdessäkään työpaikassa,jossa olisi maksettu tessin mukainen palkka täydellisesti,yhdestä ainoasta on saanut pekkaspäivät,ylitöiden korotusosia ei ole maksettu missään.Laskin äkkiseltään,että olen tehnyt töitä v 1994 alkaen ainakin kahdeksassa eri kuljetusliikkeessä.

      Miksikö sitten maksan jäsenmaksua?Siksi,koska ymmärrän,että jos kukaan ei pidä puoliamme,niin kohta maksetaan aivan mitä sattuu.Nyt kuitenkin on edes jonkinlaiset raamit olemassa.Toki vaativimpiin ja työläimpiin töihin ei kyllä kukaan lähde ilmaiseksi.
      Tiedän,että kohta joku kirjoittaa,että tyhmähän sinä olet,kun olet tehnyt ilman pekkasia ja ylityönkorotusosia,olisit antanut liiton asiaksi ja perinyt ne jälkikäteen.Sitten jatketaan:Minä olen saanut aina kaikki mitä kuuluu!

      Joo...onnittelen sinua jo etukäteen siitä,että olet saanut olla ja olet löytänyt työpaikkoja,jossa sinulle on maksettu prikutilleen kaikki.Omalle kohdalleni noita firmoja ei ole osunut.Voihan olla sekin,etten liene tarpeeksi pätevä ja hyvä kuljettaja,jotta minulle kannattaisi maksaa kaikkea?
      Olisin voinut tosin periä saatavani jälkikäteen jostakin yrityksestä,mutta sen jälkeen tuskin olisin työllistynyt enää alalle,ainakaan kotiseudullani.Olen kuitenkin leipäni saanut alalta ja kohtuu palkalla,jolla on toimeen tullut ja jäänyt vielä viivan allekkin jotain.
      Aina on myös otettu uudestaan yrityksiin,jossa olen töissä ollut,paria poikkeusta lukuun ottamatta(henkilökemiat)

      Vielä tuohon aloitustekstiin viitaten.Tunnen ja tiedän muutaman kaverin,jotka eivät maksa Akt:elle edunvalvonnasta ja nämä kaverit ovat sitten löytäneet tiensä juuri sellaiseen isompaan kuljetusliikkeeseen,jossa maksetaan tessin mukainen palkka täydellisesti.
      Kysyinkin äskettäin yhdeltä heistä,että eikö sinustakin ole vähäsen arveluttavaa ja itsekästä,että sinä nautit täysistä eduista,jotka liitto on puolestasi neuvotellut ja kuitenkin maksat jäsenmaksusi Loimaan liittoon?
      Kaveri vain totesi,ettei ala maksaa 1,6% tuloistaan ammattiliitolle,ei vaikka ainakin vielä nämä kyseiset jäsenmaksut on saanut verovähennyksiin!
      Minusta tälläinen menettely on todella itsekästä.

      Toki olen myös Saksurin kanssa yhtä mieltä siitä,että kuljetusliikkeiden kulurakenteet ovat kasvaneet liian suuriksi,kuten esim.palkkojen sivukulut,joita työnantajat joutuvat maksamaan ovat kerrassaan hävyttömän suuret.Varmasti vaikuttaa työpaikkojen syntymiseen negatiivisella tavalla.Kuitenkaan mielestäni kuljettajan selkänahka ei ole se oikea osoite,mistä repiä nämä kulut takaisin,vaan paremminkin sellaiset rahtitaksat,että kykenee asiansa hoitamaan,kuten pitääkin.

      • PoliTruck

        Kirjoitit täyttä asiaa!! Monikaan ei asiaa ymmärrä miten huonosti asiat olisivat jos jokin taho ei ajaisi työntekijöiden oikeuksia koska työnantajapuolihan repisi vieläkin enemmän irti työntekijöiden selkänahasta jos vain olisi mahdollista. Työnantajilla on vain yksi asia mielessä, oma etu.


      • saksanseisojavoimaa
        PoliTruck kirjoitti:

        Kirjoitit täyttä asiaa!! Monikaan ei asiaa ymmärrä miten huonosti asiat olisivat jos jokin taho ei ajaisi työntekijöiden oikeuksia koska työnantajapuolihan repisi vieläkin enemmän irti työntekijöiden selkänahasta jos vain olisi mahdollista. Työnantajilla on vain yksi asia mielessä, oma etu.

        tässäkin mielipiteessä on liiton aivopesut onnistuneet.Olet täysin väärääsä mielipiteinesi ,sillä tämän päivän kulurakenteella on ainut mahdollisuus pärjäämiseen hyvät kuljettajat jotka osaavat joustaa tarvittaessa . Yrityksenkin pystyttävä joustamaan vastavuoroisesti kuljettajiaan kohtaan.



        Tämä ei onnistu ,koska ammattiliitot ovat sen tehneet mahdottamaksi ja aivopesseet jäsenensä ,eihän työnantajilla ole kuin velvollisuuksia,kaikki oikeudet on työntekijöillä ja yrittäjät ovat kapitalistiriistäjiä jotka vievät tukatkin päästä ,tämä ajettelutapa on aikansa elänyt samoin ,kuin ammattiliitotkin.

        Yrittäjät sattuvat nyt vain ,elättämään teidät ,eivät teidän liittonne teitä elätä.Meitä Molempia tarvitaan ,mutta kuten aikasemmin kysyin ,onko ammattiliitot hinnoitelleet joustamattomilla sopimuksilla itsensä tulevaisuudessa ulos.

        Ahneella on paskanen loppu ,ja näyttäisi ahneutta löytyvän kiitettävästi muiltakin ,kuin yrittäjiltä ja mistä ihmeestä kumpuaa ajatus/katkeruus ,että teitä riistetään ja kusetetaan ,jos olette itse antaneet tilanteen siihen kerran ajautua,niin katsokaa peiliin ja ottakaa virheestänne opiksi ja etteenpäin yhtä kokemusta viisaampana.


      • Kuljetuspatruuna
        saksanseisojavoimaa kirjoitti:

        tässäkin mielipiteessä on liiton aivopesut onnistuneet.Olet täysin väärääsä mielipiteinesi ,sillä tämän päivän kulurakenteella on ainut mahdollisuus pärjäämiseen hyvät kuljettajat jotka osaavat joustaa tarvittaessa . Yrityksenkin pystyttävä joustamaan vastavuoroisesti kuljettajiaan kohtaan.



        Tämä ei onnistu ,koska ammattiliitot ovat sen tehneet mahdottamaksi ja aivopesseet jäsenensä ,eihän työnantajilla ole kuin velvollisuuksia,kaikki oikeudet on työntekijöillä ja yrittäjät ovat kapitalistiriistäjiä jotka vievät tukatkin päästä ,tämä ajettelutapa on aikansa elänyt samoin ,kuin ammattiliitotkin.

        Yrittäjät sattuvat nyt vain ,elättämään teidät ,eivät teidän liittonne teitä elätä.Meitä Molempia tarvitaan ,mutta kuten aikasemmin kysyin ,onko ammattiliitot hinnoitelleet joustamattomilla sopimuksilla itsensä tulevaisuudessa ulos.

        Ahneella on paskanen loppu ,ja näyttäisi ahneutta löytyvän kiitettävästi muiltakin ,kuin yrittäjiltä ja mistä ihmeestä kumpuaa ajatus/katkeruus ,että teitä riistetään ja kusetetaan ,jos olette itse antaneet tilanteen siihen kerran ajautua,niin katsokaa peiliin ja ottakaa virheestänne opiksi ja etteenpäin yhtä kokemusta viisaampana.

        Yrittäjät ahneuksineen, kusetuksineen ja veronkiertoineen aiheuttavat varmasti yhteiskunnalle suuremmat tappiot kuin ammattiliitot. Kun firmalla menee huonosti ensimmäisenä käydään kuljettajan/työntekijän tilipussin kimppuun. Jos taas joskus kävisikin niin että firma tuottaa mukavasti niin on aivan varma ettei firma anna työntekijöilleen, siis niille jotka ahkeruudellaan ja osaamisellaan tuon hyvän tuoton ovat mahdollistaneet, minkäänlaista bonusta tai muuta extraa. Firman omistajat sensijaan vetävät kaiken omiin liiveihinsä ja ostavat/vaihtavat sen pakollisen Mersun alleen. Kuljetusyrittäjää suurempaa kusettajaa ja riistäjää saa etsiä eikä löydy!


    • MB_854

      Onkos toi akt:n 1.6% palkasta kokovuodesta vai kerran kuussa?

      • Rahti-Setä

        Se maksetaan kerran kuussa..Voi olla ns. itse maksava jäsen,eli huolehtii itse jäsenmaksunsa tai sitten työnantaja tilittää sen suoraan palkasta liitolle.Itse olen käyttänyt tuota ensiksi mainittua systeemiä aina,mutta voi olla,että suurin osa käyttää jälikimmäistä?
        Tosiaankin jäsenmaksu on ainakin toistaiseksi vielä verovähennys kelpoinen.


    • Jussi ja sisu

      No tietenkin hyvältä tuntuu aina kun palkkaa nostetaan. Tulikin juuri ytk:n lasku. Ei olllut kuin reilu satanen, sekin on kyllä liikaa. On meinaan hommaa välillä yli 300 h kuukaudessa, eikä vanhamies jaksa enempää tehdäkkään.
      Kiitos vain kysymästä.

    • Isäntämies

      Saatana minä en palakkaa yhtään liitoon kuuluvaa miästä ajamaan. Niistä perkeleistä ei oo kun harmia ja murheta. Aina kinuamasa jotain perkeleen lisiä palakkaan ja pekkaspäiviä ja muita lomarahoja. Saatana palakkasin puolasta pari kuskia juuri ja ne pojat ajaa eikä valita

      • HiHIHi

        Nimenomaan AJAA! Muuta ne turjakkeet eivät sitten osaakaan. Kuljetusalalla tarvitaan kuitenkin monenlaista muutakin osaamista. Omista lainsäädäntöön perustuvista eduista ja saatavista huolehtiminen kertoo ainakin sen, että työntekijä osannee huolehtia myös työnantajan eduista. Ts. rahditusperusteet menee oikein, lisälaskutettavat työt ja odotukset kirjataan oikein, rahtikirjan kuittaukseen pyydetään nimenselvennös, tapahtuneet vahingot dokumentoidaan oikein (korvausvelvollisuus kohdistuu oikealle toimijalle kuljetusketjussa) jne.

        Provohan tämä tietenkin oli, mutta kirjoitin silti.


      • provotaiei

        Provo tai ei niin aikalailla vallitseva käytäntö alkaa olemaan.


    • Ihan hyvältä tuntui saadan 2c lisää tuntipalkkaan, kyllä 0,02€/h vaikka en maksanut vuodessa 500€ siitä AKT:lle

      • Tosin tulee katsoa kokonaisuutta... (etsii viimeisimmän palkkakuitin sähköpostista)

        Työtunteja 35... eli se tekee 70C

        Yötunteja 30, se tekee 12C

        Lomaraha 9% noista, se tekee 7,38c

        Yhteensä palkkakauteen siis reilu 89c lisää palkkaa... Nooh, käänsi ja kiersi miten vain niin ei kannata


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe