Tutkinnot tyhjää täynnä

Hyöty-kulta

Tuntuuko kenestäkään muusta, että tutkintonne vaatii teitä opiskelemaan useita sellaisia asioita, joista tiedätte varsin selvästi, ettette tule tarvitsemaan kyseisiä asioita missään?

Itsellä käy niin useinkin, ja voipa käydä joskus niinkin, että koko ryhmä on asiasta samaa mieltä. Ja joskus emme saa sitä tietoa, mitä eniten tarvitsisimme, koska se ei sisälly opetussuunnitelmaan. Itse olen ammattiopistossa tämän eritoten huomannut, mutta rohkenen luulla, että sama voi päteä muissa oppilaitoksissa.

Opintosuunnitelmat eivät ole modernin yhteiskunnan mukaisia. Ne vastaavat lähinnä suunnitelmataloutta, jossa korkeammat herrat arvelevat, että tuota noille nyt vois opettaa ja tuota. Miten voisimme saada opiskelusta mahdollisimman tehokkaan? Ei koulun penkillä tarvitsisi niin monia vuosia istua, jos laatu pystyisi korvaamaan määrän!

9

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysyn vain

      Millä perusteella ja kokemuksella olet tullut tuohon päätelmään, että sinä tai opiskelukaverisi ette joitakin asioita tarvitse koskaan ettekä missään? Onko ura suunniteltu niin tarkoin seuraavaksi viideksikymmeneksi vuodeksi?

    • austerism1

      Tämä on ehkä enemmän 2. asteen ammatillisen opiskelun "ongelma" kuin muiden opiskeluasteiden ongelma. Toisaalta kyllä tätä näkee ja kuulee myös amk-opiskelijoiden parissa (toimin amk-opettajana).

      Mutta esim. opintoihin sisältyvää yleissivistävää ainesta ei pitäisi väheksyä, vaikkei sen tarpeellisuutta kykenisikään heti sisäistämään - eikä sitä välttämättä edes huomaa pidemmälläkään aikavälillä, sillä hyöty ja tarpeellisuus tulee usein esiin sellaisissa tilanteissa tai asiayhteyksissä, joita ei ehkä osaa enää jälkikäteen yhdistää johonkin oppimaansa.

      Opetussuunnitelman kyseenalaistaminen on silti ihan paikallaan - ja kyllähän niitä mm. toisinaan uudistetaan.

      Toisaalta jos ajatellaan niin, että opiskelijat saisivat esim. enemmän vastuuta vaikkapa nyt yksittäisen kurssin sisältöjen suunnittelussa (esim. kurssin alussa mietittäisiin kurssin raameihin soveltuvaa sisältöä opettajan ja opiskelijoiden kesken), niin tässä on äkkiä ongelmana se, että tällainen vaatii keskiverto-opiskelijalta yleensä hieman liian paljon motivaatiota ja viitseliäisyyttä esim. pedagogisesti sopivan ja oikeantasoisen aineiston löytäminen on suhteellisen haasteellsita. Aloittajan kaltainen ja ehkä astetta aktiivisempi ja motivoituneempi opiskelija on jonkinasteinen poikkeus, joita toki toivoisi olevan enemmän.

    • hytrew

      Ammattiopistossa opiskelevat ovat useimmiten hyvin nuoria. Siinä on yksi syy opintojen pitkään kestoon, sillä työelämässä tarvitaan aikuisen kypsyyttä, jotta pystyy toimimaan aikuisen tavoin.

      Toiseksi opiskelun aikana on erinomaisen hyödyllistä saada oppia ihan sitä ikiomaa elämää varten, ei vain työtä varten. Lisäksi tuskin monikaan osaa edes aavistaa, missä on 20 tai 40 vuoden kuluttua, joten sitä ei nyt ihan tiedä, mitä vielä tarvitsee.

      Aloittaja vaikuttaa fiksulta ja voisi ehkä antaa koululle palautetta opetuksesta. Opettajien kanssa varmaan voisi joskus sivumennen ottaa puheeksi ko. opettajien käsityksen kunkin opetusalan tarkoituksesta koulutuksessa. Siis hyvässä, myönteisessä yhteishengessä.

    • Hyöty-kulta

      Totta, nuoria opiskelijoita varten pienempi vastuu valinnoista ja pidempi kypsymisaika ovatkin eduksi. Ja on valtavasti opettajasta kiinni, millä tärkeyden painotuksella mitäkin opiskellaan ja miten.

      Voi hyvänen aika, tämä esimerkki täytyy jakaa! :D
      Opiskelimme tänään teoreettisia asioita Second Life -virtuaalimaailmassa lennellen virtuaalihahmoillamme etsimässä piilotettuja tietopläjäyksiä keskiaikaisista linnoista ja meren alta. Pelaillessa voi mennä koko päivä, mutta luentona asian hoitaisi tunnissa. Kyllä siinä väkisinkin alkaa jo opettajalle vähän vihjaista, että voisko asian tehdä jotenkin yksinkertaisemmin... Mutta ehkä hänellä ei vaan ollut juuri mitään opetettavaa, kun kurssia vetää noin löyhällä tahdilla.

      • justnii

        Voi hyvänen aika! Nyt ymmärrän, tuollaista leikkimistä ja pelleilyä. Kuka sitä jaksaa? On kyllä ihan käsittämätöntä, että oppiminen tehdään mahdollisimman hankalaksi. Asia, jonka voisi sanoa minuutissa, pitää opetella mutkan kautta ja samalla on opeteltava se typerä peli.

        Nykyään käytetään valtavasti resursseja kaiken maailman kotkotuksiin, niin että itse opittava hukkuu. Pelkkä opetuksen ja opiskelun tekniikka syö voimat. Ja sillä tekniikalla ei tee ensi vuonna mitään, kun taas pannaan kaikki uusiksi.

        Ei tarvita kallista ja monimutkaista tekniikkaa yksinkertaisen asian opettamiseen muutamalla sanalla.


    • austerism1

      Mjoo, Second Lifesta tuli mieleeni kokemus opekorka-ajoiltani.

      Meillä oli aina kerran kuussa seminaariviikonloppu, ja erään viikonlopun aiheena oli virtuaaliset oppimisympäristöt. Ohjaaja oli innoissaan Second Lifesta ja hehkutti sitä kovasti. Eipä siinä mitään, mutta kun ohjaajalla oli tuossa meidän seminaarimme aikaan myös jonkinlainen Second Life -seminaari meneillään, niin homma meni siihen, että ohjaaja seikkaili siellä ja me opeopiskelijat saimme kehitellä itse sisältöä seminaarin ajaksi.

      Ja tekniikasta. Toimin kielen ja viestinnän opettajana amk:ssa. Tällä hetkellä työnantaja harkitsee kielten hankkivansa kielten opiskelua varten verkkoaineistoja.

      Ajatuksena on, että etenkin kielten kertaavilla kursseilla voitaisiin tarjota näitä itseopiskelumateriaaleja ja näin nopeuttaa opiskelua. Niin, ongelmana vain on se, että a) kielen itseopiskelu vaatii varsin kovaa motivaatiota, b) kyseiset materiaalit ovat periaatteessa ihan hyviä mutta silti ilmeeltään hieman jo "kulahteneita (vaikka niitä tuottava yritys tuntuukin olevan kovin ylpeä noista matskuista) ja c) itseopiskelusta jää kielen kaikkein tärkein aspekti lähes tyystin pois - eli kieli on aina tietysti kommunikoinnin väline, jota käytetään erilaisissa sosiaalisissa suhteissa ja tilanteissa. Hallintotyypit, jotka tätä ajavat, eivät tietenkään suoraan sano, että tarkoituksena on sysätä opiskelu kokonaan verkkoon, mutta periaatteessa on aika selvää, että tällainen ajatus taustalla on.

    • First Life

      Ugh, kaikki siirtyy nykyään verkkoon! Opiskelukin. Ei sellainen tietokoneen töllöttely ole hyvää elämää!

    • Wallin_ja_ChristerL

      Semmoinen seikka että entäs kun on yliopisto - Suomen Turussa - jossa jo
      tiedekunnan - Kemiallis-Tekninen tiedekunta (Laitosrakennus Axelia,Piispankatu)
      jossa suomen-dragsvik-kohu-ruotsalaiset on fuskannut di-papereita - siten..

      että ei nyt tässä viitsi laveasti kertoa - mutta että opinto-oppaassa (SIIS DIPLO-
      MI-INSINÖÖRITUTKINNOSSA (IT YMS.)) ON ETTÄ ...

      Samtliga hjälpmedel tiilåtna i examen - utan www

      Eli että mummonkin voi ottaa mukaan tenttiin jos siltä tuntuu - paitsi että
      www:tä ei tentissä saa käyttää..

      Lisää materiaalia - on - mutta kysyn että onko respect-puolueen opinto-
      jen - etenkin lukion - fuskauksen - graafisesta - kuvallisesta todistema-
      teriaalista kenelläkään kiinnostusta.?


      Tähän vaatimattomaan tiedustelukommenttiin jos tulee tällä
      palstalla mielenkiinnon ilmausta niin ilmoittelette email-osoitetta

      • Kokeiltu on

        Tentin voi hyvin järjestää myös siten, että koko internet on käytössä. Vain viestien välitys oli tenttijöiltä kielletty, periaatteessa, vaikka ei sitäkään voinut aukottomasti valvoa.

        Kysymykset ratkaisevat: ne, jotka osaavat, osaavat edelleen ja ne jotka eivät, eivät osaa, vaikka netti on apuna. Kysymykset ovat tietenkin sellaisia, että aihealue pitää ennalta tuntea hyvin, jotta tenttiaikana niihin pystyy vastaamaan. Tyhjästä lähtevä ei ehdi millään tarpeeksi opiskelemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      309
      7102
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2116
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1327
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1267
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1186
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1116
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1051
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      992
    Aihe