Hei, olen hieman huolissani vauvani imetyksestä. Mieheni mahdollisesti on pettänyt minua. Hän kieltää asian joten en voi olla täysin varma. Mutta erehdyin olemaan hänen kanssaan ilman kondomia. Nyt pelottaa, että jos hän onkin pettänyt ja saanut esim sukupuolitaudin ja näin riskeeraan vauvan imetyksen kautta. Ihan hirveä tilanne. On tosi vaikea lopettaa imetystä kuin seinään pelkän epäilyksen takia. Rinnatkin siinä tulehtuvat. En tiedä mitä tekisin.
imetys ja tartuntariski
4
560
Vastaukset
- testeihin
Suurin osa sukupuolitaudeista ei tartu äidinmaidon kautta. Jos on epäilys tartunnasta, niin testeissähän on mahdollista käydä ihan oireettomanakin varmuuden vuoksi. Vaikket imettäisikään, niin kai haluaisit kuitenkin poissulkea mahdollisen tartunnan? Itse en tuossa tilanteessa lopettaisi imetystä ilman varmaa tietoa tartunnasta
- testeihin
Jatkoa...en siis lopettaisi imetystä, ellen olisi varma, että sairastan tautia, jonka aikana ei saa imettää. kaikkien sp tautien kohdallahan näin ei ole.
- pelottaa
testeihin kirjoitti:
Jatkoa...en siis lopettaisi imetystä, ellen olisi varma, että sairastan tautia, jonka aikana ei saa imettää. kaikkien sp tautien kohdallahan näin ei ole.
Niin, en tiedä varmuudella edes sitä, onko mieheni pettänyt. Hän kieltää asian. Olen puhunut hänelle myös siitä, että pettäminen (ainakin suojaamaton) saattaisi vaarantaa hänen oman lapsensa imetyksen kautta. Hän vakuuttaa, että ei koskaan voisi riskeerata oman lapsensa terveyttä. Ja hän rakastaa lastaan. Näen sen siitä, miten hän kohtelee pikkuista suurella rakkaudella. Ja vauva on niin uskomattoman suloinen, ettei voi olla sellaista isän sydäntä, joka ei häntä rakastaisi. Imetän edelleen vauvaa. Ajatus nousee välillä mieleen mutta en oikeastaan voi tehdä muuta kuin luottaa mieheni sanaan, koska esim hiv-testit eivät käänny heti positiivisiksi eli nyt olisi täysin turha minun mennä testeihin. Ajattelin kyllä imetyksen lopettamista, mutta sekään ei ole helppo ratkaisu näin yhtäkkiseltään.
- imettäjä
pelottaa kirjoitti:
Niin, en tiedä varmuudella edes sitä, onko mieheni pettänyt. Hän kieltää asian. Olen puhunut hänelle myös siitä, että pettäminen (ainakin suojaamaton) saattaisi vaarantaa hänen oman lapsensa imetyksen kautta. Hän vakuuttaa, että ei koskaan voisi riskeerata oman lapsensa terveyttä. Ja hän rakastaa lastaan. Näen sen siitä, miten hän kohtelee pikkuista suurella rakkaudella. Ja vauva on niin uskomattoman suloinen, ettei voi olla sellaista isän sydäntä, joka ei häntä rakastaisi. Imetän edelleen vauvaa. Ajatus nousee välillä mieleen mutta en oikeastaan voi tehdä muuta kuin luottaa mieheni sanaan, koska esim hiv-testit eivät käänny heti positiivisiksi eli nyt olisi täysin turha minun mennä testeihin. Ajattelin kyllä imetyksen lopettamista, mutta sekään ei ole helppo ratkaisu näin yhtäkkiseltään.
Kuulostat neuroottiselta. Tarinasi perusteella vaikuttaa aivan äärimmäisen epätodennäköiseltä, että olisi mitään syytä huoleen. Vaikka miehesi olisikin pettänyt, hän on saattanut käyttää kondomia. Lisäksi on kuitenkin todennäköisintä, ettei toisella osapuolella ole tauteja tai ne eivät ole tarttuneet. Sitä paitsi sukupuolitaudit eivät pääsääntöisesti tartu äidinmaidosta. Todennäköisyys sille, että vauvasi olisi jotenkin vaarassa, on varmasti paljon pienempi kuin lottovoitto sinulle ensi viikonloppuna. Mistä edes päättelet miehesi pettäneen?
Jos et saa ajatuksiltasi rauhaa, mene juttelemaan niistä esim. neuvolaan. On aika tavallista, että äidille tulee synnytyksen jälkeen mielenterveysoireita eli järjettömiä pelkoja ja neurooseja ja masennusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla
Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk487415Persujen Anna Koskela kaahasi 172 km/h
Kuvasi samalla myös videota, jonka sitten myöhemmin poisti. Jotenkin tuntuu persuilta lähtevän nyt kaikki lapasesta, va657127Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä
HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html1556720Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?
Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k705637Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava
Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta345582Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa
Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko1015415Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!
🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin125372Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista
kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi215362Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös
seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.115175Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä
Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas1065025