imetys ja tartuntariski

pelottaa

Hei, olen hieman huolissani vauvani imetyksestä. Mieheni mahdollisesti on pettänyt minua. Hän kieltää asian joten en voi olla täysin varma. Mutta erehdyin olemaan hänen kanssaan ilman kondomia. Nyt pelottaa, että jos hän onkin pettänyt ja saanut esim sukupuolitaudin ja näin riskeeraan vauvan imetyksen kautta. Ihan hirveä tilanne. On tosi vaikea lopettaa imetystä kuin seinään pelkän epäilyksen takia. Rinnatkin siinä tulehtuvat. En tiedä mitä tekisin.

4

523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • testeihin

Suurin osa sukupuolitaudeista ei tartu äidinmaidon kautta. Jos on epäilys tartunnasta, niin testeissähän on mahdollista käydä ihan oireettomanakin varmuuden vuoksi. Vaikket imettäisikään, niin kai haluaisit kuitenkin poissulkea mahdollisen tartunnan? Itse en tuossa tilanteessa lopettaisi imetystä ilman varmaa tietoa tartunnasta

• testeihin

Jatkoa...en siis lopettaisi imetystä, ellen olisi varma, että sairastan tautia, jonka aikana ei saa imettää. kaikkien sp tautien kohdallahan näin ei ole.

• pelottaa
        testeihin kirjoitti:

Jatkoa...en siis lopettaisi imetystä, ellen olisi varma, että sairastan tautia, jonka aikana ei saa imettää. kaikkien sp tautien kohdallahan näin ei ole.

Niin, en tiedä varmuudella edes sitä, onko mieheni pettänyt. Hän kieltää asian. Olen puhunut hänelle myös siitä, että pettäminen (ainakin suojaamaton) saattaisi vaarantaa hänen oman lapsensa imetyksen kautta. Hän vakuuttaa, että ei koskaan voisi riskeerata oman lapsensa terveyttä. Ja hän rakastaa lastaan. Näen sen siitä, miten hän kohtelee pikkuista suurella rakkaudella. Ja vauva on niin uskomattoman suloinen, ettei voi olla sellaista isän sydäntä, joka ei häntä rakastaisi. Imetän edelleen vauvaa. Ajatus nousee välillä mieleen mutta en oikeastaan voi tehdä muuta kuin luottaa mieheni sanaan, koska esim hiv-testit eivät käänny heti positiivisiksi eli nyt olisi täysin turha minun mennä testeihin. Ajattelin kyllä imetyksen lopettamista, mutta sekään ei ole helppo ratkaisu näin yhtäkkiseltään.

• imettäjä
        pelottaa kirjoitti:

Niin, en tiedä varmuudella edes sitä, onko mieheni pettänyt. Hän kieltää asian. Olen puhunut hänelle myös siitä, että pettäminen (ainakin suojaamaton) saattaisi vaarantaa hänen oman lapsensa imetyksen kautta. Hän vakuuttaa, että ei koskaan voisi riskeerata oman lapsensa terveyttä. Ja hän rakastaa lastaan. Näen sen siitä, miten hän kohtelee pikkuista suurella rakkaudella. Ja vauva on niin uskomattoman suloinen, ettei voi olla sellaista isän sydäntä, joka ei häntä rakastaisi. Imetän edelleen vauvaa. Ajatus nousee välillä mieleen mutta en oikeastaan voi tehdä muuta kuin luottaa mieheni sanaan, koska esim hiv-testit eivät käänny heti positiivisiksi eli nyt olisi täysin turha minun mennä testeihin. Ajattelin kyllä imetyksen lopettamista, mutta sekään ei ole helppo ratkaisu näin yhtäkkiseltään.

Kuulostat neuroottiselta. Tarinasi perusteella vaikuttaa aivan äärimmäisen epätodennäköiseltä, että olisi mitään syytä huoleen. Vaikka miehesi olisikin pettänyt, hän on saattanut käyttää kondomia. Lisäksi on kuitenkin todennäköisintä, ettei toisella osapuolella ole tauteja tai ne eivät ole tarttuneet. Sitä paitsi sukupuolitaudit eivät pääsääntöisesti tartu äidinmaidosta. Todennäköisyys sille, että vauvasi olisi jotenkin vaarassa, on varmasti paljon pienempi kuin lottovoitto sinulle ensi viikonloppuna. Mistä edes päättelet miehesi pettäneen?

Jos et saa ajatuksiltasi rauhaa, mene juttelemaan niistä esim. neuvolaan. On aika tavallista, että äidille tulee synnytyksen jälkeen mielenterveysoireita eli järjettömiä pelkoja ja neurooseja ja masennusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      153
      8989
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2689
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2481
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      56
      2469
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1865
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1743
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1285
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1197
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1146
    Aihe