Toimeentulotuki 2015

SossuVassu

Mitkä ovat perusosat 2015? Mitkä ovat huomioonotettavat enimmäisvuokrat 2015?

19

658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+11

      Perusosan indeksikorotus julkaistaan ensikuussa.

      Enimmäisvuokrat vaihtelevat kaupungin/kunnan mukaan. Osa kunnista/kaupungeista nostaa enimmäisvuokria, mutta uskon että suurimmassa osassa ne pysyvät ennallaan.

      • Kohta kadulle?

        Niinpä ja kun vuokrat nyt sitten joka tapauksessa nousee vuodenvaihteessa, niin entistä suurempi osa toimeentulotuen perusosasta menee vuokraan... näin ainakin Oulussa, vuokramaksimi kahdelle hengelle on 525€/kk ja yli meneviä ei lasketa.


      • 11+19
        Kohta kadulle? kirjoitti:

        Niinpä ja kun vuokrat nyt sitten joka tapauksessa nousee vuodenvaihteessa, niin entistä suurempi osa toimeentulotuen perusosasta menee vuokraan... näin ainakin Oulussa, vuokramaksimi kahdelle hengelle on 525€/kk ja yli meneviä ei lasketa.

        Jos elää toimeentulotuella ei kannata muuttaa sellaiseen asuntoon jonka vuokra on jo muuttohetkellä lähellä sosiaalitoimen hyväksymää kohtuullista vuokraa.

        Esim tuolla Oulussa kannattaa muuttaa vaikka 422e/kk maksavaan kaupungin vuokra kaksioon jos aikoo pidempään elellä toimeentulotuella, niin ei tuo vuosittainen vuokrankorotus ole mikään ongelma jatkossakaan.


      • Kohta kadulle
        11+19 kirjoitti:

        Jos elää toimeentulotuella ei kannata muuttaa sellaiseen asuntoon jonka vuokra on jo muuttohetkellä lähellä sosiaalitoimen hyväksymää kohtuullista vuokraa.

        Esim tuolla Oulussa kannattaa muuttaa vaikka 422e/kk maksavaan kaupungin vuokra kaksioon jos aikoo pidempään elellä toimeentulotuella, niin ei tuo vuosittainen vuokrankorotus ole mikään ongelma jatkossakaan.

        Jep, Ouluun muuttaessa ei vaan ollut tarkkaa tietoa näistä summista, eikä niitä löytynyt myöskään netistä. Alkuun vuokra oli ok, mutta heti muutaman kuukauden päästä tuli vuositarkistus, jonka jälkeen ovat joka kuukausi itkeneet sitä, että asunto on ylikallis (vesimaksut 2hlöä & vuokra yhteensä 16€ liikaa) ja pitäisi muuttaa halvempaan.... Tosin perustelin asumistani tässä sillä, että tää on kävelymatkan päässä lukiolaisen lapseni koulusta ja jos muuttaisimme "vuokraslummiin", niin sillon jo pelkkä bussikortti kuukaudeksi maksaisi moninkertaisesti enemmän, kuin tuo vuokraylitys nyt on.


      • -A-
        11+19 kirjoitti:

        Jos elää toimeentulotuella ei kannata muuttaa sellaiseen asuntoon jonka vuokra on jo muuttohetkellä lähellä sosiaalitoimen hyväksymää kohtuullista vuokraa.

        Esim tuolla Oulussa kannattaa muuttaa vaikka 422e/kk maksavaan kaupungin vuokra kaksioon jos aikoo pidempään elellä toimeentulotuella, niin ei tuo vuosittainen vuokrankorotus ole mikään ongelma jatkossakaan.

        Hei kusipää, minäkin olen vuosia saanut toimeentulotukea, mutta eläissäni en ole kaupungin vuokrataloissa enempää kuin VVO:lla yms. asunut. Kaikki vuokranantajat ovat olleet yksityisiä, ja vuokrat on pystytty maksamaan. Sitäpaitsi tavallisen, asiansa ja vuokransa tunnollisesti hoitavan ihmisen on aivan mahdotonta edes saada noita em. vuokraluukkuja - mamut ja rupusakkihan ne kansoittaa.


      • tulkoon mikä tulee
        -A- kirjoitti:

        Hei kusipää, minäkin olen vuosia saanut toimeentulotukea, mutta eläissäni en ole kaupungin vuokrataloissa enempää kuin VVO:lla yms. asunut. Kaikki vuokranantajat ovat olleet yksityisiä, ja vuokrat on pystytty maksamaan. Sitäpaitsi tavallisen, asiansa ja vuokransa tunnollisesti hoitavan ihmisen on aivan mahdotonta edes saada noita em. vuokraluukkuja - mamut ja rupusakkihan ne kansoittaa.

        Suuren yleisön mielestä rupusakki = toimeentulotukiasiakkuus.


      • -B-
        tulkoon mikä tulee kirjoitti:

        Suuren yleisön mielestä rupusakki = toimeentulotukiasiakkuus.

        No eikö se sitten ole? On se kumma kun joku pitää sitä jonkinlaisena saavutuksena ja meriittinä, että on toimeentulotuella. Ja oikein "suamalainen tyämiäs" eli poikkeuksetta on työtä tehtynä ainakin 70 vuotta ja veroja maksettu ja Nokia rakennettu ennen epäreilua sortumista yhteiskunnan marginaaliin. Kun tosiasia tietenkin on, että yhteiskunnan alinta kastia ollaan ja laiskoja paskoja ja on aina oltukin. Jos vahingossa on työtä tehty, niin ei todellakaan mitään yhteiskuntaa hyödyttävää, vaan jotain perusduunia mitä nyt yleensä ihmiset tekevät henkensä pitimiksi. Ei kukaan elämän voittajista elä toimeentulotuella, vaan rupusakki. Ja itse kuulun samaan sakkiin, mutta olen olooni oikein tyytyväinen.


    • calcu

      Oulussa kannattaa perustyöttömän muuttaa sellaiseen asuntoon, minkä vuokra on enintään 411/0,8=513,75 e/kk. Toki sossu voi maksaa ylimenevästä osasta johonkin rajaan asti.

      Tuo vuokraluku tulee siitä, että kun laki muuttuu 2015 alkean, niin kaikkiin asuntoihin saa 80% asumistukea vuokrasta, kunhan vuokra on vähemmän kuin 513,75. Tuosta kun vuokra nousee, niin asumistuki kuitenkin pysyy maksimissään. Siis noin Oulussa.

      Tässä yksin elävien vuokramaksimit 80% vuokrasta laskettuina :

      1 508 492 411 362

      1 = yhden hengen talous
      411 = III kuntaryhmä mihin Oulukin kuuluu
      492 = Vantaa, Espoo... II kuntaryhmä
      508 = Helsinki I kuntaryhmä

      • 14+4

        Asumistuki ja sossun maksama vuokra ovat eri asia. Lähtökohtaisesti toimeentulotukiasiakkaan vuokra maksetaan kokonaisuudessaan ja se on asiakkaan kannalta ihan sama maksaako kela siitä vuokrasta 80 % vai 50 % vai 100 %.


      • tulkoon mikä tulee
        14+4 kirjoitti:

        Asumistuki ja sossun maksama vuokra ovat eri asia. Lähtökohtaisesti toimeentulotukiasiakkaan vuokra maksetaan kokonaisuudessaan ja se on asiakkaan kannalta ihan sama maksaako kela siitä vuokrasta 80 % vai 50 % vai 100 %.

        Niin juuri. En ymmärrä miksi calcu sotkee käsitteitä. Eihän kela ole sossu.


      • tulkoon mikä tulee

        Minun vuokrani on tuplasti tuo enkä ole muuttamassa koirankoppiin.


      • calcu
        tulkoon mikä tulee kirjoitti:

        Niin juuri. En ymmärrä miksi calcu sotkee käsitteitä. Eihän kela ole sossu.

        No sossu maksaa jos maksaa yli 80% vuokrasta jäävän toimeentulotukena. Kysymys onkin vaan, että kuinka kauan maksaa. Eli parein on asua sen hintaisessa vuokra-asunnossa, johon saa täydet 80% asumistukena. Tuolla tavalla vähentää toimeentulotuen tarvettaan, että ei tule takkiiin niin paljon, kun sossu lopettaakin maksamasta ylimenevästä osasta osan.

        Siis poliitikot ovat koko ajan siirtämässä toimeentulotuen tarvetta muihin tukiin ja tietenkin leikkaamaan sivussa toimeentulotuen tarvetta.


      • -A-
        14+4 kirjoitti:

        Asumistuki ja sossun maksama vuokra ovat eri asia. Lähtökohtaisesti toimeentulotukiasiakkaan vuokra maksetaan kokonaisuudessaan ja se on asiakkaan kannalta ihan sama maksaako kela siitä vuokrasta 80 % vai 50 % vai 100 %.

        Ai sossu maksaa vuokran?? Minä olen kyllä ihan itse maksanut, sossu ei maksa puolestani tasan yhtään mitään!! Opetelkaa hoitamaan asianne.


      • tulkoon mikä tulee
        calcu kirjoitti:

        No sossu maksaa jos maksaa yli 80% vuokrasta jäävän toimeentulotukena. Kysymys onkin vaan, että kuinka kauan maksaa. Eli parein on asua sen hintaisessa vuokra-asunnossa, johon saa täydet 80% asumistukena. Tuolla tavalla vähentää toimeentulotuen tarvettaan, että ei tule takkiiin niin paljon, kun sossu lopettaakin maksamasta ylimenevästä osasta osan.

        Siis poliitikot ovat koko ajan siirtämässä toimeentulotuen tarvetta muihin tukiin ja tietenkin leikkaamaan sivussa toimeentulotuen tarvetta.

        Olet kyllä sekaisin kuin seinäkello. :D Sossu ei maksa minkään prosenttien mukaan. :D


      • tulkoon mikä tulee
        -A- kirjoitti:

        Ai sossu maksaa vuokran?? Minä olen kyllä ihan itse maksanut, sossu ei maksa puolestani tasan yhtään mitään!! Opetelkaa hoitamaan asianne.

        Olipa ylimielinen ja mitäänsanomaton / mihinkäänperustumaton kommentti.


    • tulkoon mikä tulee

      Enimmäisvuokrat

      Inarissa 1hlö 100 €
      Helsingissä 1 hlö 1000 €
      Loput siltä väliltä

    • Enimmäisvuokrat eräissä kunnissa vuonna 2014:
      http://www.satakunta.net/asumismenot.html

      Laillisuusvalvoja tutkii tällä hetkellä sitä, että onko minulla oikeus saada täydelliset toimeentulotuessa hyväksyttävät enimmäisasumismenojen normit kaikista Suomen kunnista.

      Tiedän, että on, ja aikanaan tulen ne netissä julkaisemaan - mutta kyllä tässä varmasti vielä pari vuotta menee ennen kuin tiedot ovat kunnittain kootusti saatavilla.

      Huomata pitää: http://www.satakunta.net/asumismenot.html

      Eli normit eivät ole ehdottomia, vaan suosituksia joista saa ja pitää poiketa!

      • tulkoon mikä tulee

        Minulle ei ole vieläkään selvinnyt, oletko petu vai petun veli.


    • TtT2015

      Toimeentulotuen perusosat 1.1.2015 alkaen:

      Yksin asuva: 485,50 euroa/kk

      Yksinhuoltaja: 534,05 euroa/kk

      Muu 18 vuotta täyttänyt (avio- ja avopuolisot, kumpikin) 412,68 euroa/kk

      Vanhemman luona asuva, 18 vuotta täyttänyt henkilö: 354,42 euroa/kk

      Yksin asuvan perusosa huomioidaan vain tosiasiallisesti yksin asuville.
      Muun 18 vuotta täyttäneen perusosaa sovelletaan yhteistaloudessa asuviin (avio- ja avopuolisot, yhdessä asuvat sisarukset tai yhteistaloudessa asuvat samaa sukupuolta olevat henkilöt)

      PDF dokkari:

      http://tinyurl.com/pm7w78y

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe