Aurinkosähkö akkujen kestävyys

mökkiläinen50v

Ei se aurinkosähkökään ihan ilmaista ole!Ostin 3,5 vuotta aikaan 200amh akun.Hinta 380 e ja nyt se sanoi sopimuksen irti.Akulla 2vuoden takuu ja myyjän tai valmistajan lupaus jopa 10-12 vuoden kestävyydestä!Pian nähdään tuleeko myyjä vastaan uuden akun hankinnassa vai kysytäänkö mitä mieltä kuluttaja suoja on.Eli kalliiksi tuli 3,5 v sähköt.Ehkä oli maanantai päivän akku mut osu silti minun kohdalle.edellinen akku kesti 8vuotta mikä oli pitkä aika ei huolto vapaalle akulle.Molemmat akut oli tarkoitettu aurinkosähkö järjestelmiin.

14

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pave 64

      Akun elinikä määräytyy purkauksien määrällä, kun se täyttyy, niin loppu. Toinen herkkä syy on, jos akku on tyhjänä muutaman viikon, niin se sulfatoituu, eikä ota latausta vastaan.

    • solartablet

      Kyllä se 2vuoden takuu on täyttynyt eli ihan itse kantaa sen takuun ostamalla omilla euroilla uuden tai jättää ostamatta.

      Jännitteen ylläpitäminen tärkeää liian tyhjäksi päästy akku tuhoutuu ikävä kyllä oli auto porakone tai aurinkokennojärjestelmän akusta sitten kyse.

      Hyviä akkuja on olemassa itsellänikin kesti 10v venäläinen akku ja meni toimivana eteenpäin , painoi tuplasti enemmän kuin kotinaisen aurinkokennojärjestelmän samantehoinen akku , myyjä kehui hienokennoakuksi ja ainoa käyttöön liittyvä huoltotoimenpide oli veden tarkistus ja tuona 10v aikana lisäystarve oli kolme kertaa ja pidin huolta ettei päästetty jännitettä liian alas.

    • - iiivana -

      "Kyllä se 2vuoden takuu on täyttynyt eli ihan itse kantaa sen takuun ostamalla omilla euroilla uuden tai jättää ostamatta"

      Takuu on myyjän antama "lisäominaisuus", joka ei poista myyjän virhevastuuta. Tuotteen tulee kestää normaalikäytössä niin kauan, kuin sen yleisesti oletetaan kestävän. Jos ei kestä, tuotteessa on virhe. Näyttövelvollisuus on myyjällä. Takuun päättyminen ei tarkoita myyjän vastuun päättymistä.

      • cvgbhnjk

        Kauanko akun "yleisesti oletetaan kestävän"?


      • vali vali 100ah
        cvgbhnjk kirjoitti:

        Kauanko akun "yleisesti oletetaan kestävän"?

        Ajoneuvokäytössä melko turhaa 2vuotiaaseen akkuun mitään takuita pyydellä , käyttö ne yleensä tuhoaa eli latausmäärä ei riitä akun elossapitoon eli syväpurkautuminen ja se on siinä ja kauppias kiittää :)

        Aika vaikeaa todistaa se "normaalikäyttö" jos joku käyttänyt akun tyhjäksi toimillaan.


      • - iiivana -
        vali vali 100ah kirjoitti:

        Ajoneuvokäytössä melko turhaa 2vuotiaaseen akkuun mitään takuita pyydellä , käyttö ne yleensä tuhoaa eli latausmäärä ei riitä akun elossapitoon eli syväpurkautuminen ja se on siinä ja kauppias kiittää :)

        Aika vaikeaa todistaa se "normaalikäyttö" jos joku käyttänyt akun tyhjäksi toimillaan.

        Se takuu saadaan uuteen tuotteeseen, ei tietenkään vanhaan. Se näyttövelvoite on myyjällä.


      • cvgbhnjk
        - iiivana - kirjoitti:

        Se takuu saadaan uuteen tuotteeseen, ei tietenkään vanhaan. Se näyttövelvoite on myyjällä.

        Kertonet nyt sitten varmaan mihin ikään asti -edes omasta mielestäsi.


      • + ja - oikeinpäin.
        cvgbhnjk kirjoitti:

        Kertonet nyt sitten varmaan mihin ikään asti -edes omasta mielestäsi.

        Sen akun saa pilalle jopa ensimmäisellä käyttökerralla ja kaksi vuotta on jo pitkä aaikaaa tyhjäksi käytetylle akulle , kuoret ovat komeat mutta sisus oikarissa.


      • - iiivana -
        cvgbhnjk kirjoitti:

        Kertonet nyt sitten varmaan mihin ikään asti -edes omasta mielestäsi.

        Ei tuossa minun mielipiteellä ole mitään merkitystä. Netistä löytyy tästä runsaasti asiaa. Siellä esimerkiksi kerrotaan, että "tavarassa katsotaan olevan virhe, jos vika tai puute ilmenee selvästi ennen tavaran tai sen rikkoutuneen osan normaalin käyttöiän päättymistä eikä myyjä esitä selvitystä sen tueksi, että ostaja on aiheuttanut virheen tai se on aiheutunut myyjästä riippumattomasta syystä."

        Akkujen kimahtamisesta takuuajan jälkeen minulla ei ole kokemusta, mutta TV:n hajoamisesta on. Takuuaika oli päättynyt n. vuosi ennen hajoamista. Kauppias maksoi korjauksen. Olin kyllä valmistautunut mahdolliseen kinaamiseen dokumentein.


    • rtgvrghbr6y

      "nyt se sanoi sopimuksen irti"

      Mitä akulle tapahtui? Eikö lataudu?

      • Verkkosähköä

        Pelleilyähän se aurinkopaneleilla yms. akunlataus ja siitä käyttösähkön ottaminen on. Sähköliittymäkin jos on mahdollista saada maksaa helposti sen 10000 e et sähköt on mökissä asti.


      • mökkiläinen50

        kyllä latautuu täyteen mut purkaa sen tyhjäksi 5 tunnissa vaikka kulutus vaan n.5 ampeeria.


    • Akuisssa huonoa tuur

      Akuissa voi olla vain huonoa tuuria joskus

      Itsellä käytettynä ostettu aurinkosähköakku kestänyt monta vuotta

      Sitten ostin toisen uuden vastaavan niin puolen vuoden päästä jo oli joku kenno rikki eikun takuuseen

      .

      • mökkiläinen50v

        Tässä mun tapauksessa ei ole mistään akun syvä purkaamisista kyse.Järjestelmässä on säädin mikä katkaisee virrat sillon kun varaustilsta on20% vielä jäljellä.Ainostaan kerran on akku tyhjentynyt niin paljon et varaustila ollut 20% koko kapasiteetista.Myyjä testasi akun ja totesi että se on rikki.Ja tälläisiä tapauksia on kuulemma yksi tuhannesta ja se nyt vaan osui mun kohdalle.lupasi tulla vastaan uuden hankinnassa.Eri juttu ollaanko samaa mieltä summasta :)Mielestäni jos mainostetaan että käyttö ikä on keskimäärin 10v jopa 12vuotta.Silloin tuotetta mainostetaan väärin perustein jos minä pääsin 1/3 mainostetusta ajasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      222
      1910
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1496
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1189
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1100
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1065
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      4
      988
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe