Tyttö näki sillalta kuinka mustaa (jatkokertomus)

@d@

Tyttö käveli pimeää huonosti valaistua jalkakäytävää kohti siltaa. Sillalle saavuttuaan tyttö huokaisi. Tässä sitä nyt oltiin.
Tyttö kurkisti alas. Alhaalla virtasi vesi joka oli mustempaa kuin sysimusta, virta näytti syvemmältä kuin äärettömyys ja kylmemmältä kuin ikirouta.

Hetken tyttö mietti mennyttä elämäänsä. 20 vuotta takana. 20 vuotta tuskaa. 20 vuotta vanhempien tappelua. Isän pilkkasanoja äidille ja sisaruksille. 20 vuotta helvettiä.

Tuon ajan tyttö oli nyt päättänyt jättää taaksensa. Mitä millään oli oikeastaan väliä. Mitä oli väliä sillä mitä muut ajattelivat.
Mitä oli väliä sillä mitä muut puhuivat.
Mitä oli väliä sillä mihin kuoleman jälkeen joutuisi. Sama kai sitä olisiko olemassa jokin taivas vai makaisiko sitä vain mullan alla.
Mikäli ruumis siis edes löytyisi. Virta oli kova ja kuljettaisi helposti kilometrien päähän avomerelle, mistä häntä olisi vaikeampi etsiä.

Tyttö nousi kaiteelle istumaan. Silta oli vanha ja siinä oli tukevat leveät betonikaiteet jossa oli oikeastaan aika mukava istua.Ei tarvinnut pelätä putoavansa - ennen kuin halusi.

Tyttö kaivoi taskustaan ruttuisen tupakkiaskin. Yksi rööki jäljellä. Sen tyttö sytytti vapisevin sormin ja vetäisi henkeen. Mikä olisikaan voinut maistua paremmalta kuin savuke. Hän antoi savun leijailla keuhkoissaan kaikessa rauhassa, kunnes hiljalleen puhalsi sen ulos sieraimistaan.

Mutta kaikki loppuu aikanaan. Niin myös tupakka. Niinkuin elämä. Tyttö nousi seisomaan kaiteelle ja levitti kätensä. Tuuli tarttui pusakan hihoihin ja keinutti tyttöä hiljaa. Tyttö seisoi kauan kaiteella. Kauan ja hiljaa. Maantie oli hiljainen ja liikennettä ei ollut. Kello oli vasta viisi ja tällä kylällä kukaan ei kulkisi tiellä vielä pitkään aikaan. Oli kuoleman hiljaista.

Sitten tyttö hyppäsi. Hyppäsi kauniisti kaaressa kädet levällään. Eletty elämä vilisi silmissä kuin filmiä olisi kelattu taaksepäin. Lennon aikana tyttö ehti ajatella kaikkea elämäänsä.
Tyttö oli helpottunut. Helpottuneempi kuin koskaan. Kohta kaikki olisi ohi. Lopullisesti. Ja kauniisti.

Vedenpinta lähestyi hurjaa vauhtia, mutta kuitenkin kuin hidastetussa filmissä. Tyttö näki virran pyöreen seassa pienen valkohiuksisen pojan joka haukkoi henkeään ja se muutti tytön suunnitelmia.


(jatkoa kiitos)

9

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valkohiuksinen poika

      - Kiitos kun hinasit minut rannalle. Lähettivät kertomaan, että jos olisit menny hukuttautumaan rajan yli, olisi tuskasi jatkunut ikuisesti.

      Jumala antoi murjoa itsensä meidän virheidemme vuoksi. Mene kertomaan se myös vanhemmillesi.

      Älä pelkää muutenkaan mitä maailmalla tapahtuu, Kaikki järjestyy.

      Soturienkeli Mikael suojelee sinua ja Suomea. Jeesus käskyttää ja silloin liikutaan.
      Heippa.

      • parus_

        Kyllä mua kadutti, kun mä tajusin, minkälaisen hyypiön mä olin kiskonut rannalle. Sehän puhu vaan jumalansanaa ja oli muutenki ihan pimpo. Että se oli rasittava! Se rupes roikkumaan mun perässä ja ylistämään mua kaikille vastaantulijoille. Siinä me tallattiin, kaksi vettä valuvaa surkimusta.

        Kun mä pääsin kotiovelle, se yritti tulla mun perässä sisälle. Mä löin sille oven päin naamaa ja huusin postiluukusta:

        "Tollasen surkeen paskakasan takia meni koko itsemurha pieleen! Juokse takasin jokeen!"

        Voi että mua otti pattiin. Just kun luulin päässeeni eroon kaikesta, ja varsinkin helluntailaishihhuleista, niin tulee tämä ja pakottaa mun tottelemaan piinatun sieluparkani pelastamaan sen surkea pieni elämä. Kai mun on sitten yritettävä vaan elää...


      • ei niiin hihhuli
        parus_ kirjoitti:

        Kyllä mua kadutti, kun mä tajusin, minkälaisen hyypiön mä olin kiskonut rannalle. Sehän puhu vaan jumalansanaa ja oli muutenki ihan pimpo. Että se oli rasittava! Se rupes roikkumaan mun perässä ja ylistämään mua kaikille vastaantulijoille. Siinä me tallattiin, kaksi vettä valuvaa surkimusta.

        Kun mä pääsin kotiovelle, se yritti tulla mun perässä sisälle. Mä löin sille oven päin naamaa ja huusin postiluukusta:

        "Tollasen surkeen paskakasan takia meni koko itsemurha pieleen! Juokse takasin jokeen!"

        Voi että mua otti pattiin. Just kun luulin päässeeni eroon kaikesta, ja varsinkin helluntailaishihhuleista, niin tulee tämä ja pakottaa mun tottelemaan piinatun sieluparkani pelastamaan sen surkea pieni elämä. Kai mun on sitten yritettävä vaan elää...

        Kiitos, vastauksestasi. Se on tällä hetkellä Jumalan muistikirjassa jossain toisessa ulottuvuudessa.

        Oli vain sitten valitettava ja yritettävä elää ja syyttää toisia sekä ajaa avuntarjoajat pois, koska ei tiennyt kuinka suuresta asiasta oli kysymys.

        Joskus otti viimeisen henkäyksensä "hengenpelastaja" eikä huolinut vapahtajakseen ihmistä, joka oli tullut häntä varten, hänen takiaan sovittamaan kaikki synnit. "Hengenpelastaja joka sanoi valkohiuksista poikaa "paskakasaksi" ,kärisi kuoltuaan helvetissä ikuisuuden huutaen turhaan.

        Välissä oli kuilu josta ei voinut mennä läpi. Toisella puolen oli ikuiset juhlat rohkeille. Pala sinä rauhassa :-)


      • Tuonelan joutsen
        ei niiin hihhuli kirjoitti:

        Kiitos, vastauksestasi. Se on tällä hetkellä Jumalan muistikirjassa jossain toisessa ulottuvuudessa.

        Oli vain sitten valitettava ja yritettävä elää ja syyttää toisia sekä ajaa avuntarjoajat pois, koska ei tiennyt kuinka suuresta asiasta oli kysymys.

        Joskus otti viimeisen henkäyksensä "hengenpelastaja" eikä huolinut vapahtajakseen ihmistä, joka oli tullut häntä varten, hänen takiaan sovittamaan kaikki synnit. "Hengenpelastaja joka sanoi valkohiuksista poikaa "paskakasaksi" ,kärisi kuoltuaan helvetissä ikuisuuden huutaen turhaan.

        Välissä oli kuilu josta ei voinut mennä läpi. Toisella puolen oli ikuiset juhlat rohkeille. Pala sinä rauhassa :-)

        Ja niin kävi kutsu maan yli: tulkaatten tänne kaikki kuolevaiset, niin teille annetaan, ja teille kuolemattomille, teiltä otetaan pois se viimeinenkin sielurievun kipenä, minkä olette onnistuneet piilottamaan herranne jumalan kaikkinäkevän katseen alta, ja sitä mustankipeästi palvotte omissa riettaissa hihhuliturnajaisissanne yrittäen salata sen niiltä, joita teidän kuolemattomien tulisi palvella ja nöyrästi kunnioittaa, sillä teidän kuolemattomuutenne takia nämä toiset harhaanjohdetut ja elämän nautinnoista hullaantuneet viattomat sielut ontuomittu kuolemaan ikuisessa pimeydessä ja aistien tavoittamattomissa, toisin kuin te, jotka syntienne tähden, vaikka ne on anteeksi annettu hänen poikansa marttyyrikuoleman ja taivaaseen kapuamisen kunniaksi, jotka syntienne tähden anoitte armoa ja rukoilitte ikuista elämää kirkkaudessa minun rinnallani, te joudutte viettämään tuonpuoleisen elämänne kirkkaudessa, jolta ette koskaan voi sulkea silmiänne, tutkien sanaani suurennuslasilla ja mikroskoopilla kunnes silmänne kuivuvat ja niihin valutetaan elvyttäviä tippoja, jotta voitte loputtomasti tutkia sanaani kirkkaudessa, jonka vain minä voin antaa teille, te kuolemattomat jalot sielut, jotka ette muuta pahaa ole tehneet kuin syntyneet ihmisiksi.


      • Ruma ankanpoikanen
        Tuonelan joutsen kirjoitti:

        Ja niin kävi kutsu maan yli: tulkaatten tänne kaikki kuolevaiset, niin teille annetaan, ja teille kuolemattomille, teiltä otetaan pois se viimeinenkin sielurievun kipenä, minkä olette onnistuneet piilottamaan herranne jumalan kaikkinäkevän katseen alta, ja sitä mustankipeästi palvotte omissa riettaissa hihhuliturnajaisissanne yrittäen salata sen niiltä, joita teidän kuolemattomien tulisi palvella ja nöyrästi kunnioittaa, sillä teidän kuolemattomuutenne takia nämä toiset harhaanjohdetut ja elämän nautinnoista hullaantuneet viattomat sielut ontuomittu kuolemaan ikuisessa pimeydessä ja aistien tavoittamattomissa, toisin kuin te, jotka syntienne tähden, vaikka ne on anteeksi annettu hänen poikansa marttyyrikuoleman ja taivaaseen kapuamisen kunniaksi, jotka syntienne tähden anoitte armoa ja rukoilitte ikuista elämää kirkkaudessa minun rinnallani, te joudutte viettämään tuonpuoleisen elämänne kirkkaudessa, jolta ette koskaan voi sulkea silmiänne, tutkien sanaani suurennuslasilla ja mikroskoopilla kunnes silmänne kuivuvat ja niihin valutetaan elvyttäviä tippoja, jotta voitte loputtomasti tutkia sanaani kirkkaudessa, jonka vain minä voin antaa teille, te kuolemattomat jalot sielut, jotka ette muuta pahaa ole tehneet kuin syntyneet ihmisiksi.

        ja on kahdenlaisia syntisiä: armahdettuja ja ei-armahdettuja ja kova tapa puhua on huolta eikä pilkkaa. Kiukku ja reagointi aiheuttaa tunnetilan ja se oli tarkoitus että paha olo päästää stetreotypiat ulos oli hyväksi tarinan aloittajalle "hengenpelastajalle"

        Itse olin huoleton pilkkaaja, kunnes alkoi avautua, että kaikki totuus onkin toisin, kaikki on kuin 180 astetta käännettynä. en ole mitään ja myönsin, että jos kaikki elämäni teot näytettäisiin kuvanauhana kuoltuani, kuolisin jo häpeästä. Tässä elämässä ole kenelläkään minusta mitään mehevää paljastettavaa, koska olen sen ilon vienyt jo kertomalla itse virheitäni. Kun yrittää puhua elämän tärkeimmästä asiasta, tekee virheitä lyömällä lyötyä. Tarkoitus oli sanoa, että Jumala on, Hän näkee, tuntee ja tietään kivusta kaiken. Hän tietää eron tuskan ja Hän on kutsunut kaikkia kotiin, ilman kaunaa. Ei ole mitään mitä ei voisi saada anteeksi, muuten halveksisi ristintyötä ja Rakkauden voittoa kuolemasta. Kiitos Tuonelan´joutsenelle, että autoit valitsemaan uudet sanavalinnat. Minut itseni otettiin kiinni kovalla puheella. Olin niin katkera kaikesta. Siunausta kaikille tämän ketjun kirjoittajille, menneille ja tuleville. Jatkan matkaa enkä poikkea. Jos tästä on jollekin apua, niin hyvä.
        Ruma ankanpoikanen


      • SUSI-RUMA Ankka
        Ruma ankanpoikanen kirjoitti:

        ja on kahdenlaisia syntisiä: armahdettuja ja ei-armahdettuja ja kova tapa puhua on huolta eikä pilkkaa. Kiukku ja reagointi aiheuttaa tunnetilan ja se oli tarkoitus että paha olo päästää stetreotypiat ulos oli hyväksi tarinan aloittajalle "hengenpelastajalle"

        Itse olin huoleton pilkkaaja, kunnes alkoi avautua, että kaikki totuus onkin toisin, kaikki on kuin 180 astetta käännettynä. en ole mitään ja myönsin, että jos kaikki elämäni teot näytettäisiin kuvanauhana kuoltuani, kuolisin jo häpeästä. Tässä elämässä ole kenelläkään minusta mitään mehevää paljastettavaa, koska olen sen ilon vienyt jo kertomalla itse virheitäni. Kun yrittää puhua elämän tärkeimmästä asiasta, tekee virheitä lyömällä lyötyä. Tarkoitus oli sanoa, että Jumala on, Hän näkee, tuntee ja tietään kivusta kaiken. Hän tietää eron tuskan ja Hän on kutsunut kaikkia kotiin, ilman kaunaa. Ei ole mitään mitä ei voisi saada anteeksi, muuten halveksisi ristintyötä ja Rakkauden voittoa kuolemasta. Kiitos Tuonelan´joutsenelle, että autoit valitsemaan uudet sanavalinnat. Minut itseni otettiin kiinni kovalla puheella. Olin niin katkera kaikesta. Siunausta kaikille tämän ketjun kirjoittajille, menneille ja tuleville. Jatkan matkaa enkä poikkea. Jos tästä on jollekin apua, niin hyvä.
        Ruma ankanpoikanen

        ..koska en osaa edes oikeinkirjoitusta. Taas näppäilin edelliseen tekstiin virheen.Joten toisenkin novellin herjalinjasta lähtee 10 euroa luku-ja kirjoitustaidon opetteluun automaattisesti soittaessa 0600 11610.
        auta samalla 800 000 000 lukutaidotonta, jotta heitä ei olisi niin helppo manipuloida tiettyyn tapaan ajatella, vaan kaikki saa mahiksen tehdä itse johtopäätöksensä ja valintansa elämän taipaleella. Uskonnon varjolla on tehty paljon pahaa. Älä sekoita sitä aitoon uskoon siihen mitä ei näe. Jätte mycket Siunausta till alla människor !!!!!! Spasiba!!!! Kiitos.


      • Ankka
        Ruma ankanpoikanen kirjoitti:

        ja on kahdenlaisia syntisiä: armahdettuja ja ei-armahdettuja ja kova tapa puhua on huolta eikä pilkkaa. Kiukku ja reagointi aiheuttaa tunnetilan ja se oli tarkoitus että paha olo päästää stetreotypiat ulos oli hyväksi tarinan aloittajalle "hengenpelastajalle"

        Itse olin huoleton pilkkaaja, kunnes alkoi avautua, että kaikki totuus onkin toisin, kaikki on kuin 180 astetta käännettynä. en ole mitään ja myönsin, että jos kaikki elämäni teot näytettäisiin kuvanauhana kuoltuani, kuolisin jo häpeästä. Tässä elämässä ole kenelläkään minusta mitään mehevää paljastettavaa, koska olen sen ilon vienyt jo kertomalla itse virheitäni. Kun yrittää puhua elämän tärkeimmästä asiasta, tekee virheitä lyömällä lyötyä. Tarkoitus oli sanoa, että Jumala on, Hän näkee, tuntee ja tietään kivusta kaiken. Hän tietää eron tuskan ja Hän on kutsunut kaikkia kotiin, ilman kaunaa. Ei ole mitään mitä ei voisi saada anteeksi, muuten halveksisi ristintyötä ja Rakkauden voittoa kuolemasta. Kiitos Tuonelan´joutsenelle, että autoit valitsemaan uudet sanavalinnat. Minut itseni otettiin kiinni kovalla puheella. Olin niin katkera kaikesta. Siunausta kaikille tämän ketjun kirjoittajille, menneille ja tuleville. Jatkan matkaa enkä poikkea. Jos tästä on jollekin apua, niin hyvä.
        Ruma ankanpoikanen

        Ikään kuin tässä olisin se Tuonelan joutsen, joka mustalla virralla lipuen katselee ja tarkkailee, miten Lemminkäisen äiti valuttaa kyyneleitään silvotun poikansa ruumiille. Tuonelan virta erottaa kuolleet ja elävät, miksi siis emo parsii poikansa kokoon virran elävien puoleisella rannalla?

        Minäkin olen joskus ajatellut elämääni kuin kuvanauhaa, ja että ehkä elämäni ei ole ollut sitä, mitä olen halunnut sen olevan. Olin kerran auto-onnettomuudessa. Automme pyörähti kaksi kertaa ympäri, päätyen ojaan katolleen. En nähnyt elämääni filminauhana, kuten usein kuulee sanottavan. En ehtinyt rukoilemaan tai huutamaan apua ylemmiltä voimilta. Ehdin ajatella - tai tajuta - vain: onko tämä nyt loppu? Ei se ollut. Onneksi oja oli lähes kuiva, ja onneksi vieressä turvavöissä istunut pieni poikani ei ollut kuollut eikä edes pahasti loukkaantunut. En kiittänyt luojaa. Syytin Tieliikelaitosta siitä, että asfaltin reuna oli jätetty 10 cm korkeaksi.

        Oma elämäni ei ole ollut vaikeaa. Tavallinen, keskimääräinen ihmiselämä. On tietysti ollut pientä surua ja pientä iloa, joitain vastoinkäymisiä ja muutamia ilon ja onnen hetkiä. Koskaan en ole kaivannut yhteyttä jumalaan. Voiko jumalan löytää vain se, jonka elämässä on ollut paljon pahuutta ja väkivaltaa, häpeää ja valhetta, kiusaamista ja pilkkaa? Onko jumala portti itsensä hyväksymiseen sellaisena kuin on? Onko jumala mielen terapiaa? Onko jumala viimeinen mahdollisuus, vaihtoehto itsetuholle?

        Rakas ruma ankanpoikaseni. Jatka matkaasi sinne, minne sen on tarkoitus päättyä. Niin me kaikki.


      • Sami S
        Ankka kirjoitti:

        Ikään kuin tässä olisin se Tuonelan joutsen, joka mustalla virralla lipuen katselee ja tarkkailee, miten Lemminkäisen äiti valuttaa kyyneleitään silvotun poikansa ruumiille. Tuonelan virta erottaa kuolleet ja elävät, miksi siis emo parsii poikansa kokoon virran elävien puoleisella rannalla?

        Minäkin olen joskus ajatellut elämääni kuin kuvanauhaa, ja että ehkä elämäni ei ole ollut sitä, mitä olen halunnut sen olevan. Olin kerran auto-onnettomuudessa. Automme pyörähti kaksi kertaa ympäri, päätyen ojaan katolleen. En nähnyt elämääni filminauhana, kuten usein kuulee sanottavan. En ehtinyt rukoilemaan tai huutamaan apua ylemmiltä voimilta. Ehdin ajatella - tai tajuta - vain: onko tämä nyt loppu? Ei se ollut. Onneksi oja oli lähes kuiva, ja onneksi vieressä turvavöissä istunut pieni poikani ei ollut kuollut eikä edes pahasti loukkaantunut. En kiittänyt luojaa. Syytin Tieliikelaitosta siitä, että asfaltin reuna oli jätetty 10 cm korkeaksi.

        Oma elämäni ei ole ollut vaikeaa. Tavallinen, keskimääräinen ihmiselämä. On tietysti ollut pientä surua ja pientä iloa, joitain vastoinkäymisiä ja muutamia ilon ja onnen hetkiä. Koskaan en ole kaivannut yhteyttä jumalaan. Voiko jumalan löytää vain se, jonka elämässä on ollut paljon pahuutta ja väkivaltaa, häpeää ja valhetta, kiusaamista ja pilkkaa? Onko jumala portti itsensä hyväksymiseen sellaisena kuin on? Onko jumala mielen terapiaa? Onko jumala viimeinen mahdollisuus, vaihtoehto itsetuholle?

        Rakas ruma ankanpoikaseni. Jatka matkaasi sinne, minne sen on tarkoitus päättyä. Niin me kaikki.

        Olen huomannut elämässä vain, että me kaikki riippumatta teoistamme olemme ns. perisyntisiä.
        Tätä vielä joskus mietiskelen, koska se on kerran sanottu raamatussa. Vähitellen sen kirjan teksti alkaa elää ja sitä ymmärtää. Se on tiivistettyä kieltä eikä se aluksi tuntunu kuin fraasinomaselta toistolta.

        Luulin olevani aina se viaton ja oikeassa oleva, mutta enhän ollut. Joskus kun ihmisen elämä on tosi synkkää, niin siinä sitten alkaa kyllä miettiä miten saisi virheensä korjatuksi ja hyvitettyä asioita ihmisille joita kohtaan ei ole käyttäytynyt reilusti. Huomasin että Jeesusta tarvitsen. Piti ensin uskoa että hän on ja elää. Siitä se alkoi.

        Ei tää silti mikään 3-kympin kriisi ole. Luulin olevani pitkäpinnainen. Kun joku eräällä toisella palstalla heitti herjaa, en käyttäytynyt Jeesuksen toivomalla tavalla, joten minulla on paljon oppimista mm. itsehillinnässä ja tarttee huomisaamuna herätä aikasin vääntämään varastoon lumipalloja erästä välienselvittelyä varten. Haistattelija ei todennäköisesti tule paikalle , mutta minä menen, koska niin olen luvannut.

        Pääsin vuosikausien baarikierteestä eroon vähän aikaa sitten ja maailma on muuttunut 10 vuodessa. Elän vielä tavallani vuotta 1994 ja kestää aikansa sopeutua normaaliin elämään. Sinulla oli varjelusta tuossa kolarissa, minä ainakin kiitän siitä Jeesusta. Kiitän myös siitä, että kuulemma jossain päin maailmaa oli delfiiniparvi suojellut uimareita valkohailta uimalla ympyrää ja pitämällä hain loitolla uimareista.

        Luonto tottelee Jumalaa. Eilen illalla olin myöhään sauvakävelyllä Turun linja-autoaseman lähellä ja ohitseni juoksi joku tyyppi perässään sairaan kiukkuinen tyttö. Tyttö huusi tappavansa pakenijan ja ohi mennessään sanoi mulle, että "lainaa hiihtosauvaas" . En silti heittänyt sitä hänelle. Hän oli ERITTÄIN kiukkuinen. Toivottavasti pakenija pääsi sen verran karkuun että tunteet rauhottui. Nauroin koko kotimatkan. Ei kannata juovuspäissään välejä selvitellä. Monta surullista ennakkotapausta.

        Sitä minä eniten rukoilen, että ei tarttisi suomalaisille uutta koko kansaa koskevaa kriisiä, jotta väki yhdistyisi ja lopettaisi nykyisen sekoilun. Monella suomalaisella erittäin paha olla. Tarttis tehrä jottai. Muksuna kattosin disneyn piirrettyä "Ruma ankanpoikanen" Se sai aina rapaa niskaansa ja hyljeksintää joka paikassa ankkapoikueen muilta jäseniltä. Lopussa selvisi että se on eri näköinen, koska se olikin joutsenenpoikanen ja se löysi Joutsenpesueensa sekä oikeat vanhempansa. Sama on JOKAISEN uskoon tulevan ihmisen laita. Evankeliumi tarkoitettu KAIKILLE.
        Hyvää joulunodotusta.
        Sami S


    • Sami

      A) en ole ylistänyt sinua kaikille vastaantulijoille.
      B) itsesääli on paras tapa tehdä itsemurha vai?
      C)ite kokeilin lääkkeitä ja viinaa, mutta ystäväni pelasti henkeni.
      D) Kun tajuaa,että on olemassa Jumala ja ymmärtää että Jeesus ei ollut mikään raukka vaan Aragornia miljoona kertaa rohkeampi kuningas, tekee mieli kertoa siitä muillekin.
      E) tää puhuminen myös on velvollisuus, koska sitä pikemmin saadaan rauha maan päälle, kun saatana niitataan lopullisesti, ts. pelastuneiden lukumäärä siis täyttyy ja Jumala sattuu olemaan sen verran pitkämielinen että haluisi kaikkien pelastuvan.
      F) tuo vastauksesi on tyypillinen vastaus mistä puhuttu raamatussa, eli kristityt saa osakseen pilkkaa ja vainoa.
      G) kukaan ei ole seurannut sua kotiovelle, ja ne mitä sanot hihhuleiksi, ne nielevät loukkauksen ja jättävät tuomitsemisen sanoista Jumalalle
      Hyvä että päätit jatkaa elämääsi.
      Sami

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe