Muutakin kuin IT-hommia? Monissa toimistotyöntekijän/sihteerin paikoissa vaatimuksena on merkonomin tai tradenomin koulutus. Kelpaako noihin työpaikkoihin jos on IT-tradenomin paperit? Vai onko IT-tradenomin koulutus ihan erilaista kuin "tavallisen" tradenomin. Viisaammaat kertokaa..
Haluaisin toimistotyöntekijän tai sihteerin hommiin, mikä olisi oikea koulutus vai menenkö tohon IT-tradenomikoulutukseen?
Mitä tekee IT-Tradenomi?
5
3131
Vastaukset
- Ari X.
yhtään mitään, vaan on työttömänä!
Älä helvetissä mene ns. IT-alalle,
luultavasti et saa lainkaan töitä tai sitten olet viimeistään 40-vuotiaana työtön, vaikka sinulla olisi asialliset opinnot nyt ja olisit jaksanut opiskella vapaaehtoisesti itse lisää.
Olen selkeästi yli 40 v atk-suunnittelija ja minulla oli parhaiten soveltuva koulutus oman konsernin sisäisessä haussa. Lisäksi kokemus ylivoimainen. Silti en saanut paikkaa johon yritin vaihtaa. En päässyt edes finalistien joukkoon.
Mitään muuta vikaa ei ole kuin ikä, jolloin se, että olet muuten paras, ei paina yhtään mitään.
Viranomaiset harrastavat IT-alan puolesta valheellista propagandaa ikäänkuin ehtymättömänä työpaikkojen tarjoajana. Monet IT-projektit tullaan tekemään jossain Intiassa, Kiinassa tai Latviassa.
Hommaa itsellesi jokin muu ammatti, sellainen, jota ei voida korvata ulkomaisella tuonnilla/ulkomaisella alihankintatyöllä ja jossa on oikeasti tiukat kelpoisuusvaatimukset.
Myös sellainen ehto kuin hyvä tai täydellinen suomenkielen hallinta olisi hyvä olla ammatin vaateissa.
IT-alalla kuka tahansa voi häärätä ja ajaa sinun ohitsesi vaikka millä avuilla ja supliikilla.
Oikeasti ei vaadita mitään tutkintoja IT-alan töihin (onhan koko ala aika laaja ja epämääräinen). - It-tradenomi
Hei,
suosittelen ehdottomasti It-tradenomin koulutusta, koska silloin saat todella vahvan atk-koulutuksen, joka täytyy olla myös toimistotyöntekijällä. Esimerkiksi nettisivujen teko ja päivitys on usein sihteerin/assistentin vastuulla. Niitä opit tekemään it-tradenomin koulutuksessa, mutta et liiketalouden puolella.
It-tradenomin koulutukseen kuuluu myös liiketaloutta: markkinointia, laskentatoimea, yritystoimintaa jne. eli saat myös sen puolen osaamista. Itse valitsin vapaasti valittaviin opintoihin mm. henkilöstöjohtamisen kursseja.
Itse tein koko opiskelun ajan assistentin hommia ja teen edelleen. Työskentelen koko ajan tietokoneella, joten atk-osaamisesta on enemmän kuin hyötyä. Nykyään yrityksissä kaikki sisäinen tiedottaminen on intra-netissä ja yleiset tiedot netissä, joten ilman atk-osaamista ei pärjää. Yritän kyllä löytää itselleni vielä enemmän atk-puolen hommia, koska se kiinnostaa minua. Mutta ehdottomasti toimistotöitä/assistentin töitä saa it-tradenomin koulutuksella siinä missä tavallisenkin tradenomin koulutuksella!
Loppupelissä työkokemus merkkaa enemmän kuin koulutus, joten kannattaa olla esim. osa-aikatöissä jo opiskeluaikana. Tsemppiä!- tomppeli
Minä kävin nettisivujen teon valinnaisena hallinnon puolella, samoin paljon muutakin tietotekniikan alan koulutusta. Noita kursseja järjestetään muutenkin (nykytyökaluilla nettisivuja tehdään jo valehtelematta päiväkodissa, 10-12 vuotiaitten täysin itsenäisesti tekemiä kotisivuja löytyy netistä jo pilvin pimein). Atk:ta ja kieliä voi kuka tahansa opiskella ilmaiseksi tai todella edullisesti vaikka missä.
Muuten It-tradenomi on kyllä oikeassa, halusin vain vähän vääriä luuloja korjata. - it-trade
Mikähän pelle sinäkin "it-tradenomi" oikein olet, jos kerran teet assistentin hommia..? Ne hommathan kuuluvat HSO-sihteereille, eikä oikealle it-tradenomille.
Ja sitten niistä it-tradenomin opinnoista. Ainakin Heliassa (tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa) ei ole perusopinnoissa kuin pieni osa näitä "liiketalouden opintoja" ja kaikki muut opinnot ovat it-opintoja, kuten lähiverkkoja, käyttöjärjestelmiä, ohjelmointia, systeemityötä, jne. Itse olen aiemmin lukenut taloushallinnon merkonomiksi ja sen vuoksi en lukenut Heliassa päivääkään liiketalouden opintoja vaan kaikki opinnot olivat it-opintoja.
Sinulla menee kyllä koulutus hieman hukkaan, jos sinun tarvitsee lukea it-tradenomiksi päästäksesi nettisivuja päivittäväksi assariksi.. hoh hoijaa.
Ja sitten ihan vertailun vuoksi työtehtävistä. Teen tällä hetkellä täysipainoisesti sovellussuunnittelua, koodausta ja ylläpitoa J2EE alustalla sekä vedän välillä IT-projekteja ja mielestäni näihin hommmin it-tradenomin opinnot on juuri suunnattukin, ei assarin hommmiin.
- Minä3
...on kortistossa kuolemaansa saakka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1211042
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36802
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713