Hei!
Onkos kellekkään keittäjälle koskaan käynyt vastaavaa? Mä oon ihan tälläinen tavallinen keittäjä ja kovin yksinkertainen, joten monen asian hoitaminen yhtäaikaa tuottaa minulle joskus suuria vaikeuksia.
Toisinaan pitäisi siis samanaikaisesti yrittää
valmistaa sabayonia, perunat kiehuu viereisellä liedellä muusia varten, toisella liedellä kiehuu tomaattikeitto ainekset, toisella kaalit kaalikääryleitä varten ja yhdellä riisiä, uunissa osso buccoa ja kakkupohjat.Samalla tulee parit lounastilaukset sitten vaan silakkapihvit pannulle ja katos! Tukkukuorma saapuukin sopivasti samaan aikaan. Tavarat äkkiä kylmään ettei kylmäketju katkea ja pakasteet, ne on tärkeitä ettei jäätelöt mene pirtelöksi:( On myös erityisen tärkeää samantien tarkistaa saapuneiden tavaroiden laatu ja kuormakirjan paikkansa pitävyys. Samalla tulee uusia ruokatilauksia tällä kertaa a la carte- listalta vähän kaikenlaisia erilaisia ruokia:)Yritän olla reipas ja liikkua ripein ja sulavin liikkein silti pitäisi samalla leikkuulaudalla leikata broilerin fileitä, kalaa ja salaatti aineksia, kun edellisilta on ollut sangen kiireinen ja kaikki vetolaatikot ovat tyhjiä:( Samalla tietysti puhelin soi ja pitäisi selvittää eräs reklamaatio.
Työpäiväni jatkuu jatkuvien ja jatkuvien keskeytysten siivittämänä, joka suuntaan ehdin rääpäistä vähän, mutta mitään ruoka-annosta/esivalmistelua en ehdi huolella valmistamaan, ja mikään ruoka/esivalmistelutyö ei saisi silti epäonnistua. Omat lounastauot (30min) ovat vain haaveunia, parit nopeat tupakat jossain välissä, vain jos ehtii. Mitään ei tietysti ehdi normaalissa 8:ssa tunnissa vaan 12-16 tuntiset päivät ovat ihan luonnollisia, tietenkin ilman ylityökorvauksia. Joskus keittiössä saattaa olla jopa hieman kuuma työskennellä, kun 8 isoa hellaa ja 2 uunia paahtavat täysillä ja ilmastointi on puutteellinen:( Kaiken kruunaa tietysti vuorotyö ja 1500€ kuukausipalkkani.
Mielestäni tämä on keittäjän arkea parhaimmillaan, vituttaa toisinaan vaan niin huolella tämä ala, että on pakko panna kohta vaihtoon. Oikeesti kun valmistuin 10 v. sitten olin täynnä ideoita ja intoa mut nyt ei enää pysty. Kokilla ja urheilijalla on jotain yhteistä: lyhyt, raskas ja huonopalkkainen työ.(Kuinka moni kokki jatkaa työssään eläkeikään asti, itse en tunne yhtään.
Hirveetä tilitystä...Etsin lähinnä kohtalotovereita ja kokemuksia muiden alojen ihanuudesta:)
Kokkipoika
Keittäjän arkea
10
2693
Vastaukset
- Stogen
Joo tommoista tuo on. Olen täysin samaa mieltä siinä, että kokeilla tulee olemaan vaikeuksia jaksaa eläkeikään asti. Työn luonne on jotenkin mennyt tosi kuluttavaksi.
Toisissa paikoissa on reseptiikalla ja tukkureiden kanssa yhteistyöllä päästy keventämään työtä. Tossa vaan on se ikävä puoli mun mielestäni, että kun tukkuri alkaa toimittamaan kaiken "puolivalmisteina", niin kokin toimenkuva muuttuu lämmittäjä-tiskaajaksi.- alaa
Itsekin olen kokki ammatiltani,mutta vaihdoin muutama vuosi sitten ammattia,menin erääseen kemiantehtaaseen,nyt olen prosessityössä siellä ja palkka reilut 4000 euroa/kk,eikä lainkaan liioteltu,vuositulot n.55000 euroa.Täytyy sanoa,että harmittaa alanvaihdossa ainoastaan se,etten tehnyt sitä aiemmin,olisi velaton asunto nyt.En näin jälkeenpäin osaa kuin ihmetellä,että kyllä maailma on kummallinen,luulin ennen,että vain kunnon koulutuksella voi tienata mukavasti,mutta eipä oikein opinnot kiinnostanut,niin kokiksi opiskelin.Jos voisin mennä ajassa taaksepäin,niin läppäisin opoa poskelle,niitä ei nähtävästi kiinnosta opiskelua välttävien tulevaisuuden palkka-asiat pätkääkään.Jos ei ole tietoa paremmasta,niin ei kai sitä osaa sellaisiin hommiin hakeutuakaan.Kokin hommat muutoin tietysti ihan jeen,mutta palkka ei oikein riitä muuhun,kuin välttämättömään.
- ja..
alaa kirjoitti:
Itsekin olen kokki ammatiltani,mutta vaihdoin muutama vuosi sitten ammattia,menin erääseen kemiantehtaaseen,nyt olen prosessityössä siellä ja palkka reilut 4000 euroa/kk,eikä lainkaan liioteltu,vuositulot n.55000 euroa.Täytyy sanoa,että harmittaa alanvaihdossa ainoastaan se,etten tehnyt sitä aiemmin,olisi velaton asunto nyt.En näin jälkeenpäin osaa kuin ihmetellä,että kyllä maailma on kummallinen,luulin ennen,että vain kunnon koulutuksella voi tienata mukavasti,mutta eipä oikein opinnot kiinnostanut,niin kokiksi opiskelin.Jos voisin mennä ajassa taaksepäin,niin läppäisin opoa poskelle,niitä ei nähtävästi kiinnosta opiskelua välttävien tulevaisuuden palkka-asiat pätkääkään.Jos ei ole tietoa paremmasta,niin ei kai sitä osaa sellaisiin hommiin hakeutuakaan.Kokin hommat muutoin tietysti ihan jeen,mutta palkka ei oikein riitä muuhun,kuin välttämättömään.
Kouluttivat siellä tehtaassa minut ko. työtehtäviin,en todellakkaan ole mikään välkky,pikemminkin päinvastoin,ei tarvitse olla ydinfyysikko tai kemisti tms. päästäkseen töihin ko. paikkaan,tai muualle.Mahdollisuuksia on,kannataa ottaa palkasta tietoa muualta,esim. tuossa työssä,kun hain sitä,niin luvattiin vain hiukan parempi palkka,kuin kokin hommissa ollessani,mutta lisät nostivat sitä roimasti,ja työ-ajan puitteissa tapahtuva koulutus uusiin tehtäviin nosti palkkaa jatkuvasti.Itselläni sukulainen oli ja on töissä siellä ja sitä kautta hakeuduin sinne (työnjohto ei tiennyt sukulaisuudesta,joten se ei vaikuttanut hakuun).
- x-kokki
ja.. kirjoitti:
Kouluttivat siellä tehtaassa minut ko. työtehtäviin,en todellakkaan ole mikään välkky,pikemminkin päinvastoin,ei tarvitse olla ydinfyysikko tai kemisti tms. päästäkseen töihin ko. paikkaan,tai muualle.Mahdollisuuksia on,kannataa ottaa palkasta tietoa muualta,esim. tuossa työssä,kun hain sitä,niin luvattiin vain hiukan parempi palkka,kuin kokin hommissa ollessani,mutta lisät nostivat sitä roimasti,ja työ-ajan puitteissa tapahtuva koulutus uusiin tehtäviin nosti palkkaa jatkuvasti.Itselläni sukulainen oli ja on töissä siellä ja sitä kautta hakeuduin sinne (työnjohto ei tiennyt sukulaisuudesta,joten se ei vaikuttanut hakuun).
itse jaksoin 4vuotta samanlaista kuraa..sit kouluun ja pian ollaan elintarviketekniikan insinöörejä,tohon hommaan kokin duunit olleet helvetin iso plussa,varsinkin tuotekehittämisessä muilla ei ole hajuakaan pienestäkään luovuudesta/makujen yhteensopivuudesta jne..itse en ole vielä katunut päivääkään,vielä kun tietää että 2500€ aloituspalkka odottaa ottajaansa
- Baarimesu
Salin puolella on muuten ihan samaa arkea, hommat vaan vähän vaihtuu!
Ei ole ravintola-ala aina herkkua, mutta hulluhan sitä pitää olla, että alalla ylipäätään pärjää,eikö niin. Se mitä jää käteen on että aina voi miehistellä kavereilleen omilla työjutuillaan, joita kukaan normaaliduunia vääntävä ei usko todeksi ikinä.
=). - tositarina
On tästä muutamia vuosia lama-ajan alussa, jolloin keikkalaisia alkoi tulla kun vakinaiset paikat hävisivät. Keikkafirma sai kuin saikin meikäläisen lähtemään juhannusaattona vatikeikalle hotelliin ja paikalle tultuani sain kuulla, että kyseessä on pari ryhmää yhtensä 300 henkilöä. Juomat kaato ja ruoat ( etu, pää, jälki) kaikki vadeilta. Piikoja yhteensä 3!!! joista kaksi vatitaitoista - keittiössä 1!!!extakokki antamassa vateja ulos. Ei esimiehiä paikalla. Vatitaidoton piika kaateli juomia muiden mukana ja heitteli lisälekippoja pöytiin ja me pari muuta väännettiin 25 hengen vadeilla sapuskaa pöytiin.
Keikka hoitui kyllä ja ihan normaaliajassa per ryhmä ( 1,5tuntia a`), mutta uskokaa, että oli paikat kipeinä sen jälkeen.
Myöhemmin sitten tuli montakin kertaa vastaan tilanteita, jossa jossain hotellissa 400 hengen ruokaravintolassa oli kaksi piikaa hommissa. Oli buffa ja ala cartea ja voitte kuvitella kuinka siinä juostiin kun buffankin hoito kuului tarjoilijalle ( ravintolan ollessa noin puolillaan).Ja kaikki drinkit sun muut juomat väännettiin itse siinä seassa.
Yksi mieleenjäävistä keikoista oli kun menin pieneen ruokaravintolaan yhdelle keikalle (ei mitään hajua aikaisemmin koko paikasta)- kyseessä oli ilta ja ravintolan koko muu henkilökunta oli jossain illanvietossa, Joku lupasi tulla sulkemaan paikat valomerkin jälkeen ( tulikin ja aika laitamyötäisessä..) Keittiössä oli kokkiharjoittelija paikalisesta ravintolakoulusta ( myös ihan ensimmäistä kertaa). Asiakkaia tuli liiankin kiitettävästi ( oli sen kuukauden paras myynti!) ja siinä me kokkipojan kanssa jouduimme ihmettelemään ruokalistasta ruokia ja pähkäilemään annosten tekotapaa ja ulkonäköä.
Keittiöpuoli on kiireessään suurimmassa osassa paikoista vielä piilossa, mutta salilaiset ovat näkyvillä. Siinä se suurin ero. - Ex Restonomi
Olin alalla 8 vuotta (tehden keittiöapulaisen, ravintolakokin, keittäjän, ravintolaesimiehen, suurtalousesimiehen yms. töitä). Restonomin paperit kädessä tuli mitta täyteen sitä kiirettä, vastuuta ja ala-arvostusta, mikä näkyi myös palkassa. Keräsin kimpsut ja kampsut, ja hain uuteen kouluun. Nyt opiskelen yliopistossa ihan toista alaa, jossa palkkakin tulee toivottavasti olemaan työn arvoinen!
Positiivisena puolena keittiöammatissa näen työskentelyn erilaisten ihmisten kanssa. Jokainen työntekijä joutuu keittiössä joustamaan ja tulemaan kaikkien työkavereiden kanssa toimeen, koska yhteistyötä tehdään niin paljon. Hyvänä esimerkkinä sairaalan suuri keittiö, jossa voi työskennellä esim. 50-60 työntekijää. Työntekijöillä se kasvattaa joustavuutta, toisen huomioon ottamista, vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisuutta.
Keittiötyöntekijät olkaa ylpeitä tästä puolesta ja tuokaa se esille!
Monet ihmiset ei sitä puolta välttämättä mielläkään keittiöihmisten ominaisuuksiksi, jos niitä ei tuoda esille! Rohkeasti vaan, olkaa ylpeitä ammatistanne!!! - kokki(tarjoilija/talonmies/...
olen ollut alalla vajaat 10 vuotta, ja alan vaihtoa olen pohtinut tässä silloin tällöin.
Todellakin kerroit juuri kuvauksen työpäivästäni. ottaa kyllä kaaliin kun kukaan muilla aloilla työskentelevä/opiskeleva ei voi uskoa että tuo on oikeasti totta. Sitten ihmetellään miksei iltaisin aina jaksa lähteä kuntosalille tms. urheilemaan... pomokaan ei aina ymmärrä että kokin työpäivä voi todellakin olla tuollainen 7 päivää viikossa. eri asia on istua toimistossa ja käydä pari kertaa päivässä tepastelemassa keittiön läpi ja päivittelemässä tiskivuorta joka vain kasvaa ja kasvaa... ja yleensäkin ihmetellä miten keittiössä on aina kuin pyörremyrskyn jäljiltä. pomo voisi tulla vaikka 4/h päivä keittiöapulaiseksi niin kerkeäisi hoitamaan kaikki hommat (esivalmistelut, lounastiskin, roskien viennin...)työajalla. "Ruokatauko" on 10 minuuttia, kun syöt seisaaltasi ja toisella kädellä hämmennät kastiketta...kahvitauon voit pitää kotona tai sitten jäädä työajan jälkeen ryystämään kahvisi, ruokaraha menee palkasta joka tapauksessa. sitten jos joku kone hajoaa se pitäisi itse osata korjata, esim. ikivanhan pakastimen jäähdytinjärjestelmä (kun ammattikorjaaja maksaa niin paljon) tai jos talossa palaa sulakkeet vähän väliä syy on keittiössä tietenkin ja kokin täytyy lähteä kiertämään kaikki talon laitteet ja etsimään vikaa. kyllähän se ruoka valmistuu vaikkei sen vieressä koko ajan seistäkään! päivät on mitoitettu niin tiukkaan ohjelmaa, ettei mitään yllättävää saa kerta kaikkiaan sattua. Että mukavia työpäiviä kaikille muillekin. koitetaan kestää. eläkkeelle tuskin tästä hommasta jään.- Ex kokkitar
Joo... Toi on NIIN totta... Tohon esimieheen palatakseni... Omalla kohdalla kävi niin, että jäin sairaslomalle tulehtuneen selän takia.
Siinäpä sitten vein eräänä päivänä sairaslomalappua töihin, niin siellähän oli itse herra ravintolapäällikkö laittamassa sapuskaa... =) Koko keitiö oli kuin pyörremyrskyn jäljiltä ja herra ravintolapäällikkö naama punaisena repi pahvilaatikoita alas rullakosta.
Vein nopeasti lapun päällikölle ja lähdin erittäin hyväntuulisena kotiin... Tais johtoporraskin tajuta, kuinka asiat todellisuudessa olivat... =)
Nykyään opiskelen kaupallista alaa ammattikorkeassa ja enkä enää keittiöön mene!
- Mika
Mun viikko menee jotenki näin
16-24,8-16,14-24,8-16,14-24
miten voi saada minkäänlaisesta unirytmistä kiinni?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734396- 332501
- 402314
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin201807Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251542- 811536
- 1481331
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145