Kiinnostais tietää miten paljon MotoGP-pyörän tekniikka eroo normaalista pyörästä. Millanen vaihteisto niissä on? Onko hallintalaitteis eroavuuksia? Miksi MotoGP-pyörää ei yksin saa käyntiin jos sammuu kesken racen? Tän väitteen mä kuulin nyt menneenä sunnuntaina Nelosen lähetyksessä..
motoGP-pyörän tekniikka
14
6871
Vastaukset
- Jupe´s
niissä ei ole sähköstarttia eikä kicksiä,ja taitaa olla aika vaikeaa yksin työntää käyntiin,kun noita puristuksiakin löytyy jonkun verran.
- valentinorossi
ei niissä ole muuta samaa kuin 2 rengasta ja tanko, tai itse asiassa ne renkaatkin on vähän saakelin eksoottista kamaa, jota et kaupasta saa.
Motogp:ssä säännöt nimenomaan sanovat, ettei laitteet SAA perustua mihinkään tuotannossa olevaan, elikkä niiden PITÄÄ olla erikseen vain sitä tarkoitusta varten valmistettuja.
Vaihteiston tyypistä en osaa mennä sanomaan, voi olla monenlaisia ratkaisuja, mutta yleensä vaihdekaavio on kisapyörissä nurinpäin katuvehkeisiin verrattuna. Tämä siksi jotta kuski voi polkea isompaa alaspäin kun vehje on kunnolla lintallaan vasemmalle, jolloin jalkaterää ei saa polkimen alle kun siellä on maa vastassa.
Ja käyntiin ei saa siksi ettei painon säästämiseksi ole starttimoottoria.- MotoGP
Tuli vaan mieleen että onks mahdollista että noissa olis ns. käsivaihteet? Siis että vasurilla vaihdettais vai onks ihan jalkavaihteet kuten normaalissa pyörässä?
- Magcyver
MotoGP kirjoitti:
Tuli vaan mieleen että onks mahdollista että noissa olis ns. käsivaihteet? Siis että vasurilla vaihdettais vai onks ihan jalkavaihteet kuten normaalissa pyörässä?
Eiku niis on automaattiV.Lähössä pistät vaan "pikku D:een"päälle ja vauhdin noustua n.200km/h voit kytkeä isomman.Pakki löytyy sieltä ärrästä.Polttoaineena käytetään butaania"butte"ja ensi kaudella pakollisiski tulevat kaatuma/keulinta raudat,vilkut,sekä fordin suunittelema IPS eli inteligent protection system ajonestolaite.Vielä jotain muita mieltä askarruttavia kysymyksiä sinulla?
- ässä
Magcyver kirjoitti:
Eiku niis on automaattiV.Lähössä pistät vaan "pikku D:een"päälle ja vauhdin noustua n.200km/h voit kytkeä isomman.Pakki löytyy sieltä ärrästä.Polttoaineena käytetään butaania"butte"ja ensi kaudella pakollisiski tulevat kaatuma/keulinta raudat,vilkut,sekä fordin suunittelema IPS eli inteligent protection system ajonestolaite.Vielä jotain muita mieltä askarruttavia kysymyksiä sinulla?
Se onkin siis pötypuhetta että turvatyyny tulee pakolliseksi?
Mä arvasin...mää aaarvaasinn...
....ihan turhaan sitte tein sen...hmh ja hmh... - Cagmayer
Magcyver kirjoitti:
"Pakki löytyy sieltä ärrästä"
Ei ollut ainakaan kellokosken ärrällä, täytyy huomenna kysellä Tuusulasta. - MotoGP
Magcyver kirjoitti:
vetää itses linkkuun jos ei asiallisempia vastauksia sultakaan saa. Hyvä se on vittuilla toisille tietämättömille jotka vasta alkaneet koko lajia seuraamaan. Mistä helvatusta voin tietää että miten paljonkin tollainen MotoGP eroaa tavallisesta pyörästä ellei siitä kysele esim. täällä ja onks tosiaan sun mielestäs jotenkin sula mahdottomuus et vois ollakin sellainen erikoisuus et vaihteisto oliskin erilainen ja vaihtaminen tapahtuiskin vasemmalla kahvalla joka normaalipyörässä on kytkinkahva? Onhan formuloissakin ja joissakin ralliautoissa normaalin keppivaihteiston sijasta vaihtaja ratin yhteydessä. Joten asiallisempaa tekstii kiitos vastaisuudes eikä mitään vittuilua!!!
- valentinorossi
MotoGP kirjoitti:
vetää itses linkkuun jos ei asiallisempia vastauksia sultakaan saa. Hyvä se on vittuilla toisille tietämättömille jotka vasta alkaneet koko lajia seuraamaan. Mistä helvatusta voin tietää että miten paljonkin tollainen MotoGP eroaa tavallisesta pyörästä ellei siitä kysele esim. täällä ja onks tosiaan sun mielestäs jotenkin sula mahdottomuus et vois ollakin sellainen erikoisuus et vaihteisto oliskin erilainen ja vaihtaminen tapahtuiskin vasemmalla kahvalla joka normaalipyörässä on kytkinkahva? Onhan formuloissakin ja joissakin ralliautoissa normaalin keppivaihteiston sijasta vaihtaja ratin yhteydessä. Joten asiallisempaa tekstii kiitos vastaisuudes eikä mitään vittuilua!!!
nämä sivut on täynnä kastemadon ÄO:lla varustettuja 12-vuotiaita, joilla on mielipiteitä varsinkin kaikkeen, mistä he eivät tiedä mitään - eli lähes joka asiaan!
Käsivaihteita ei motogp:ssä ole, koska oikealla kädellä on kaasu etujarru, ja vasemmalla kytkin -jonka käyttäminen sellaisella 240hp ohjuksella, jossa on varmasti aivan hillitön moottorijarrutus kurveihin ajettaessa, on varmasti taito sinänsä! Pyörissä on ns. slipper clutch-kytkin, joka irrottaa kytkintä hieman kovassa moottorijarrutuksessa, jottei takapää menisi lukkoon niin helposti, vastaava systeemi on jo tullut katupyöriinkin.
Takajarrua muuten on sensijaan nähty käytettävän vasemmalla kädellä, siis painonapilla ohjaustangossa. Esim. 5-kertainen maailmanmestari Mick Doohan jarrutteli näin senjälkeen, kun hänen vasen jalkansa viittä vaille amputoitiin pahojen lippojen jälkeen 1992.
Automaattilaatikko olisi varmasti mahdollinen tänä päivänä, ja voisi jopa luulla, että se pudottaisi kierrosaikoja, mutta luulen, että säännöt kieltävät sellaisen käytön.
Motogp on parasta moottoriurheilua tällä hetkellä, pesee tylsät F-1:t ihan pystyyn. Vielä kun saatais lisää suomalaisia mukaan. - valentinorossi
Magcyver kirjoitti:
montako minuuttia olit ilman happea synnytyksessä?
- SPecka
valentinorossi kirjoitti:
montako minuuttia olit ilman happea synnytyksessä?
kalenterilla mitata tuon happikatkon...
- maanmatonen
SPecka kirjoitti:
kalenterilla mitata tuon happikatkon...
itkupillejä.
- gp on jännää
Oli muutama asiallinenkin vastaus, ja loputkin kohtuullisen hauskoja.
Kaikilla kisakuskeilla ei kai ole käänteistä vaihdekaava vaan ihan tavallinen..mutta mitä ne paljon puhutut nappishifterit on?
Kisakuski Randy Mamola otti muuten jossain lehdessä tyypit Yamahan, Hondan ja Ducatin moto-GP-pyörillä, taisi pitää eniten Hondasta. Ducatia tulee kohta pieni erä myyntiin katuversiona, maksaa kai 50t€ ennen veroja...Yammu taitaa olla lähinnä tavallista pyörää, se on parantanut kuin sika juoksuaan muutenkin kuin pestaamalla Rossin kuskiksi.- Gixeri
Shiftereitä on saatavilla katupyöriin nykyisellään jo useammallakin valmistajalla.Sitä en tiedä saako käyttää ratakisoissa.Mut itse shifteristä yksinkertaisuudessaan sen verran että katupyöriin saatavat shifterit mahdollistavat vaihtamisen sujuvasti ilman kytkintä.Kun vaihdat pykälää shifteri katkaisee hetkellisesti joko ruiskun syötön tai sytytyksen ja vaihto onnistuu nopeasti.Olen nähnyt sekä nappiversiona että perinteiseen vaihdepolkimeen kytkettyjä.Kaikki joilla olen tälläisen systeemin nähnyt ovat jonkun tason harrastajia kiihdytysajoissa.Monikaan ei nähnyt suurtakaan hyötyä normiajossa mut varttimaililla aivan ehdoton venpele:)
- Pöljä
Gixeri kirjoitti:
Shiftereitä on saatavilla katupyöriin nykyisellään jo useammallakin valmistajalla.Sitä en tiedä saako käyttää ratakisoissa.Mut itse shifteristä yksinkertaisuudessaan sen verran että katupyöriin saatavat shifterit mahdollistavat vaihtamisen sujuvasti ilman kytkintä.Kun vaihdat pykälää shifteri katkaisee hetkellisesti joko ruiskun syötön tai sytytyksen ja vaihto onnistuu nopeasti.Olen nähnyt sekä nappiversiona että perinteiseen vaihdepolkimeen kytkettyjä.Kaikki joilla olen tälläisen systeemin nähnyt ovat jonkun tason harrastajia kiihdytysajoissa.Monikaan ei nähnyt suurtakaan hyötyä normiajossa mut varttimaililla aivan ehdoton venpele:)
Shifteriä todellakin käytetään ratakisoissa. Voi parantaa kuulemma kierrosaikaa n. 0,5-1 sek. Mun mielestä aika hyvin, kun esim. SM-lähdöissä ajetaan 15 kierrosta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1276332Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/745812297Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk461560Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1121318Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna881186- 661038
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481035Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll641010Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.27968- 63946